Directsmile växlar upp med EFI som ny ägare

Kommentar: Så kom beskedet den 21 juli att EFI köper DirectSmile. Inte helt oväntat då EFI tydligt aviserat fortsatt uppköpsstrategi som kompletterar de övriga satsningarna och uppköpen inom affärssystem och web-to-print.

DirecSmile har haft svårt att komma igång med sin crossmedia-produkt i USA och tagit alldeles för lång tid på sig att bygga om produkten till en SaaS-lösning, något som nu i alla fall är på gång. Det sänker kundernas initiala kostnad och man slipper den egna driften vilket gör det lättare att ta beslut om en investering.

Utan tvekan är detta ett strategist köp. Behovet hos den grafiska branschen av verktyg för multikanalskommunikation är helt naturligt kraftigt ökande när man nu letar efter saker att ersätta och komplettera den snabbt förändrande traditionella tryckmarknaden.

I stort sett alla de återförsäljare som idag säljer DirectSmile är redan partners till EFI – Canon, Konica Minolta och Ricoh för att nämna några. En inte alltför vild gissning är att EFI kommer att utöka sina säljkanaler och även fokusera mer på på den amerikanska marknaden där man även har egen direktförsäljning. I Sverige dominerar DirectSmile helt marknaden för ”crossmedia”-lösningar i den grafiska branschen genom distributören VBS.

Konkurrensen kommer definitivt att hårdna och många vill vara med och hjälpa företag och organisationer med strategiskt multikanalskommunikation, där utvecklingen går rasande fort. Ricoh, delägare i företaget Printable med produkten Marcom Central och Xerox med XMPIE kommer att behöva skruva upp tempot och vässa planerna.

/Ulf Sunnberg

Ulf Sunnberg (LinkedIn) jobbar som konsult inom publishing och grafisk kommunikation i bolaget South Bridge/Clear Edge. Han är ordförande i nätverket GrafKom och medgrundare till Mcro the Print Liberation Company. Ulf har tidigare arbetat på Statskonsult, Aldus, Adobe och EFI.
Annons

Nestlé testar påfyllningsbara automater för flingor

Ämnen i artikeln: Nestlé

Det handlar om att minska behovet av engångsförpackningar.

Ämnen i artikeln: Nestlé
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Boxon installerar solceller i Helsingborg

Ämnen i artikeln: Boxon

Boxon har installerat solceller på sitt centrallager i Helsingborg. Det är ytterligare ett steg för att uppnå våra hållbarhetsmål, skriver företaget i ett pressmeddelande.

Enligt Ann-Sofie Gunnarsson, hållbarhetschefen på Boxon, kommer denna installation att vara en viktig del av att minska företagets miljöpåverkan. Den 2.400 kvadratmeter stora solcellsanläggningen kommer att tillverkas i Europa och beräknas producera cirka 450.000 kWh per år.

Läs också: Boxon ska börja kompensera för klimatutsläpp.

Samarbetet med Öresundskraft för installationen påbörjades under 2022 och beräknas vara i drift under mars 2023. Solcellerna beräknas minska företagets CO2-utsläpp med 8-12%. Boxon och Öresundskraft har tidigare installerat laddstolpar och nu kopplas de samman med solcellsanläggningen.

Ämnen i artikeln: Boxon
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Förpackningsföretag varslar

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Azzcon Group landar upphandling till myndighet

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stockholms-ÅF kliver in som hallsponsor till ishockeylag

Den Stockholms-baserade återförsäljaren Exakt ska sätta sitt namn på en hel ishockeyarena, häftigt!

Exakt med bas på Lidingö kliver nu in som så kallad hallpartner och kommer sätta sitt namn på Lidingö Vikings ishockeyarena, som alltså kommer heta Exakt Arena framöver.

Exakt grundades 2004 av en Lidingöbo och företaget är fortfarande förankrat med kontor på ön. Exakts affärsidé är att planera, designa och producera kommunikativ produktmedia och merchandise, skriver Lidingö Vikings i ett pressmeddelande.

”Ishallen är en naturlig mötesplats för idrottande på ön”

– På Exakt ser vi ishallen som en naturlig mötesplats för många idrottande på ön, allt från de olika verksamheterna i hallen till Lenas café. Den härliga stämningen och gemenskapen är verkligen slående så fort du kliver innanför dörrarna i ishallen, säger Exakts grundare och vd Cecilia Dellham och fortsätter:

– Vi på Exakt tycker att ungdomsidrotten, föreningslivet och idrottande generellt är så positivt och viktigt för framtiden, varför vi valde att satsa på en marknadsaktivitet som även befinner sig nära den bransch som vi själva befinner oss i. Vi vill också att vår satsning skall ge många barn en möjlighet att fortsätta idrotta inom de fantastiska verksamheter som bedrivs i ishallen!

Vidare har Exakt varit sponsor sedan årskiftet och haft sin logotyp i centrum på lagets tröjryggar.

Invigning den 18 mars

Lördagen den 18 mars i samband med allmänhetens åkning kl 13:30 – 15:00 kommer lanseringen av Exakt Arena att ske, och roliga aktiviter utlovas.

Avslutningsvis säger man att klubbens andra hall kommer heta Exakt Annex framöver.

I videon nedan berättar Exakts vd Cecilia Dellham lite mer om samarbetet.

Exakt har tagit fram egna hockeytröjor för att fira lanseringen.
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Redaktionen letar (och hittar) kreativa påskägg

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Vad är skillnaden på DTF och DTG?

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nytt nätverk för att stärka företag i Sjuhärads-regionen

Sjuhärads-regionen där många av de textilaktörer och andra typer av bolag som kommit att bli en viktig del av svenska profilbranschen har nu lanserat ”LINK”, som är ett nytt koncept som lanseras av Borås INK, Västsvenska Handelskammaren, Drivhuset i Borås och Nordiska Textilakademin.

Konceptet syftar till att stärka Sjuhärad som en innovativ och konkurrenskraftig region genom att erbjuda en mötesplats för startups och näringslivet. Genom föreläsningar och gruppcoachning kommer bolag i olika skeden att få möjlighet att utveckla kunskap och nätverk. LINK är kostnadsfritt för bolag att delta i och finansieras av Boråsregionen och Västra Götalandsregionen.

Första träffen arrangerades den 9 mars med fokus på Hållbarhet & Cirkularitet och totalt sex workshops kommer att arrangeras under året med olika teman. Målsättningen är att öka medverkande entreprenörers förmåga att etablera och utveckla sin verksamhet för att kunna bli mer konkurrenskraftiga framåt.

KÄLLA: Borås INK

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Upphandlar profilprodukter och webbshop för sex miljoner

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny CFO på Creon

redaktionen@branschkoll.se
Annons