Directsmile växlar upp med EFI som ny ägare

Kommentar: Så kom beskedet den 21 juli att EFI köper DirectSmile. Inte helt oväntat då EFI tydligt aviserat fortsatt uppköpsstrategi som kompletterar de övriga satsningarna och uppköpen inom affärssystem och web-to-print.

DirecSmile har haft svårt att komma igång med sin crossmedia-produkt i USA och tagit alldeles för lång tid på sig att bygga om produkten till en SaaS-lösning, något som nu i alla fall är på gång. Det sänker kundernas initiala kostnad och man slipper den egna driften vilket gör det lättare att ta beslut om en investering.

Utan tvekan är detta ett strategist köp. Behovet hos den grafiska branschen av verktyg för multikanalskommunikation är helt naturligt kraftigt ökande när man nu letar efter saker att ersätta och komplettera den snabbt förändrande traditionella tryckmarknaden.

I stort sett alla de återförsäljare som idag säljer DirectSmile är redan partners till EFI – Canon, Konica Minolta och Ricoh för att nämna några. En inte alltför vild gissning är att EFI kommer att utöka sina säljkanaler och även fokusera mer på på den amerikanska marknaden där man även har egen direktförsäljning. I Sverige dominerar DirectSmile helt marknaden för ”crossmedia”-lösningar i den grafiska branschen genom distributören VBS.

Konkurrensen kommer definitivt att hårdna och många vill vara med och hjälpa företag och organisationer med strategiskt multikanalskommunikation, där utvecklingen går rasande fort. Ricoh, delägare i företaget Printable med produkten Marcom Central och Xerox med XMPIE kommer att behöva skruva upp tempot och vässa planerna.

/Ulf Sunnberg

Ulf Sunnberg (LinkedIn) jobbar som konsult inom publishing och grafisk kommunikation i bolaget South Bridge/Clear Edge. Han är ordförande i nätverket GrafKom och medgrundare till Mcro the Print Liberation Company. Ulf har tidigare arbetat på Statskonsult, Aldus, Adobe och EFI.
Annons

Litet tryckeri i Uppsala till salu

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De fortsätter förvärva etikettföretag

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Postnord och TCS lastar transporter mer effektivt med hjälp av kameror och AI

Ämnen i artikeln: Postnord

PostNord och TCS har utvecklat ett nytt system för att effektivisera lastningen av transporter vid sina terminaler i Härryda i Sverige och Köge i Danmark.

Systemet bygger på AI, vanliga bevakningskameror och molnteknik och använder en matematisk modell för att räkna ut lastvolymen baserat på bilder från kamerorna. Det nya systemet är molnbaserat och gör det möjligt att övervaka effektiviteten både lokalt och på distans.

Postnord bedömer att det kommer att bidra till att minska körda kilometer med 5-10% vilket innebär effektiviseringar och minskade utsläpp. Lösningen har dessutom utnämnts till årets innovation inom transport och logistik, enligt ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln: Postnord
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Swedbank-fond minskar sitt ägande i Alligo

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Coloreel blöder pengar – tar in mer och säger upp personal

Ämnen i artikeln: BrodyrColoreel

Brodyraktören Coloreel vill få verksamheten lönsam och ska spara pengar, samt gör en stor investeringsrunda, men dessförinnan har man fått ta in 30 miljoner snabbt samt tvingats säga upp personal.

Ämnen i artikeln: BrodyrColoreel
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Konkurs för profilföretag i Dalarna

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Förädlar hemma i extrarummet – nu startar han AB – ”Jag trycker inhouse”

Efter fem år som enskild firma inledde Martin Nilsson 2023 med att göra om sitt Kristianstad-baserade bolag Dftb Profil och Reklam till ett aktiebolag. Ett stort steg för det småskaliga profilbolaget som än så länge trycker hemma i ett extrarum i huset och för Martin som fortfarande jobbar heltid på en VVS-butik.

Dftb började som ett klädföretag men efter att Martin varit lite väl entusiastisk med inköpen fick han sadla om till att nischa sig helt mot profil.

– Jag startade upp Dftb våren 2017 som ett varumärke för mitt klädbolag och körde på i två år men fick hybris kring inköpen och köpte in för många färger av kläder som inte sålde. Då fick jag välja mellan att lägga ner eller köra på med något annat och valde då att satsa på profil och reklam från januari 2019.

Martin har tidigare jobbat på Fruit Distribution i åtta år så han förklarar att det var relativt enkelt att glida in på profilspåret.

Föresten, vad står Dftb för?

– Don’t fear the beard!

”Avslutade 2022 med två större beställningar”

Och nu har Martin alltså ändrats bolagsform till ett Aktiebolag –Dftb Profil och Reklam AB. Men det är fortfarande något han (med lite hjälp av sin sambo) gör vid sidan av sitt vanliga jobb, även om drömmen är att det ska bli på heltid.

– Det är något jag velat göra länge och kände att det var dags nu när aktiekapitalet fanns tillgängligt. Dessutom ser det mer seriöst ut utifrån. Verksamheten går ganska bra för att vara en sidosyssla, jag avslutade 2022 med två större beställningar, säger Martin och fortsätter:

– Bolaget är jag och så min sambo som hjälper till med att brainstorma kring sociala medier och så är hon duktig på exponering av produkter och modeller och har ett öga för detaljer och så tar hon bättre bilder än jag gör!

Just nu sköter Martin hela företaget hemifrån, i extrarummet är hans tryckhörna med transferpress och soffan får ofta agera kontor.

– Jag har tankar på att bygga eller hyra en bod för att få ut företaget från huset typ. Jag trycker i dagsläget ”inhouse”, som alla säger.Mitt mål är att köra fullt ut på detta, det är drömmen och att starta ett AB är en bit på vägen, avslutar MartinNilsson vd påDftb Profil och Reklam AB.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Brand Communication tar över kollegans kunder

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Anders Hülse befordrad inom Hultafors-sfären

Ämnen i artikeln: FristadsHultafors

Anders Hülse har sedan 1 januari nytt jobb som ”President for the division Personal Protective Equipment (PPE) Europe”, alltså ytterst ansvarig för PPE på Hultafors i Europa.

LÄS OCKSÅ: Mastodontaffär inom workwear

Hülse var tidigare vd för Fristads som Hultafors färvärvade i slutet av 2020 och nu ska han alltså sköta samtliga PPE-varumärken inom koncernen. Med varumärken som: Snickers, Fristads, Eripio, Lejona och för skor – EMMA, Solid Gear och Toe Guard, samt Hellberg Safety.

– Anders har jobbat med på Fristads sedan 2015 har med sitt team lyckats bra med att vända om Fristads och leverera en tydlig strategi för lönsam tillväxt och sedan verkställa den strategin. Nu tar Anders steget in i vår europeiska PPE-divison och kommer där kunna lyfta divisionen dit den vill vara, en europeiska ledare av premium-produkter inom PPE-segmentet, säger Hultafors vd Martin Knobloch i ett pressmeddelande.

Hülse tar över rollen från Camilla Monefeldt Kirstein.

LÄS OCKSÅ: Tungt namn tar över Fristads styrelse

Ämnen i artikeln: FristadsHultafors
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sänkt kreditbetyg för Storskogen

redaktionen@branschkoll.se
Annons