Directsmile växlar upp med EFI som ny ägare

Kommentar: Så kom beskedet den 21 juli att EFI köper DirectSmile. Inte helt oväntat då EFI tydligt aviserat fortsatt uppköpsstrategi som kompletterar de övriga satsningarna och uppköpen inom affärssystem och web-to-print.

DirecSmile har haft svårt att komma igång med sin crossmedia-produkt i USA och tagit alldeles för lång tid på sig att bygga om produkten till en SaaS-lösning, något som nu i alla fall är på gång. Det sänker kundernas initiala kostnad och man slipper den egna driften vilket gör det lättare att ta beslut om en investering.

Utan tvekan är detta ett strategist köp. Behovet hos den grafiska branschen av verktyg för multikanalskommunikation är helt naturligt kraftigt ökande när man nu letar efter saker att ersätta och komplettera den snabbt förändrande traditionella tryckmarknaden.

I stort sett alla de återförsäljare som idag säljer DirectSmile är redan partners till EFI – Canon, Konica Minolta och Ricoh för att nämna några. En inte alltför vild gissning är att EFI kommer att utöka sina säljkanaler och även fokusera mer på på den amerikanska marknaden där man även har egen direktförsäljning. I Sverige dominerar DirectSmile helt marknaden för ”crossmedia”-lösningar i den grafiska branschen genom distributören VBS.

Konkurrensen kommer definitivt att hårdna och många vill vara med och hjälpa företag och organisationer med strategiskt multikanalskommunikation, där utvecklingen går rasande fort. Ricoh, delägare i företaget Printable med produkten Marcom Central och Xerox med XMPIE kommer att behöva skruva upp tempot och vässa planerna.

/Ulf Sunnberg

Ulf Sunnberg (LinkedIn) jobbar som konsult inom publishing och grafisk kommunikation i bolaget South Bridge/Clear Edge. Han är ordförande i nätverket GrafKom och medgrundare till Mcro the Print Liberation Company. Ulf har tidigare arbetat på Statskonsult, Aldus, Adobe och EFI.
Annons

Fyra av fem nordbor litar inte på grön marknadsföring enligt ny studie

Även oberoende tredjepartscertifieringar har problem med tilliten. Så här tycker konsumenter i Norden om hållbar konsumtion.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nydesignad vinkartong för e-handel från Smurfit

Smurfit Kappa har lanserat en ny förpackningslösning som är speciellt anpassad för vin, för att hjälpa företag att dra nytta av den fortsatta tillväxten av vinförsäljning via e-handel.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Finat Label Competition – öppet för anmälan

Ämnen i artikeln: Etikett
Ämnen i artikeln: Etikett
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Investerar i e-handelsförpackningar – ”lösningen är till sin natur hållbar”

Investeringen ska serva hela Europa.

E-handel fortsätter att vara en stor handelsplats även efter pandemin. Men ett återkommande problem vid packning av produkter för e-handelshantering är att det blir onödigt stora paket med en massa luft i förpackningen vilket ger extra kostnader och en negativ miljöpåverkan.

VPK Group, med svenska produktionsenheter i Söderala, Norrköping och Bäckefors, har tagit denna fråga på allvar och lanserar nu sitt varumärke ”fit2size” som baseras på att använda så kallad ”fanfold” som grund för att storleksanpassa förpackningarna till den unika varan.

Annons

Lanseringen av varumärket fit2size blir möjlig tack vare att företaget installerat en Universal Unifold 220 höghastighetslinje för tillverkning av fanfold-baserade förpackningar i sin enhet i Alizay, Frankrike. Detta system ska sedan kunna serva hela Europa.

– Vi vill att vår framtida wellpappfabrik i Alizay ska vara en av de mest hållbara på marknaden. Våra fit2size Fanfold-ark kommer att vara gjorda av papper från vårt pappersbruk som ligger nära Alizay. Vi tror att våra Fanfold-lösningar därför kommer att vara den grönaste förpackningslösningen för e-handel och logistik, eftersom fanfold till sin natur är en hållbar produkt, säger Pierre Macharis, vd för VPK Group, i ett pressmeddelande.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Rätt förpackning kan minska matsvinnet – 30 års forskning sammanfattas i ny bok

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nordic Paper skärper sina klimatmål

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hylte Kommun ska sälja mark till Stora Enso

Ämnen i artikeln: Formed FiberStora Enso
Ämnen i artikeln: Formed FiberStora Enso
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hur påverkar förpackningen försäljningen – halvdagsseminarium

Hur kan du paketera, presentera och prissätta dina förpackningar för att synas bättre och öka försäljningen?

redaktionen@branschkoll.se
Annons

7 svenska initiativ för att öka återvinningen av förpackningar

Ämnen i artikeln: ÅtervinningCirkularitet

Inom miljö- och återvinningsområdet tas det nu många initiativ i branschen. Bara den senaste veckan har vi snappat fler saker än vi kan skriva om – men här kommer sju av dem.

Ämnen i artikeln: ÅtervinningCirkularitet
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Finsk forskare ska rena vatten från nanoplast med cellulosa

redaktionen@branschkoll.se
Annons