Directsmile växlar upp med EFI som ny ägare

Kommentar: Så kom beskedet den 21 juli att EFI köper DirectSmile. Inte helt oväntat då EFI tydligt aviserat fortsatt uppköpsstrategi som kompletterar de övriga satsningarna och uppköpen inom affärssystem och web-to-print.

DirecSmile har haft svårt att komma igång med sin crossmedia-produkt i USA och tagit alldeles för lång tid på sig att bygga om produkten till en SaaS-lösning, något som nu i alla fall är på gång. Det sänker kundernas initiala kostnad och man slipper den egna driften vilket gör det lättare att ta beslut om en investering.

Utan tvekan är detta ett strategist köp. Behovet hos den grafiska branschen av verktyg för multikanalskommunikation är helt naturligt kraftigt ökande när man nu letar efter saker att ersätta och komplettera den snabbt förändrande traditionella tryckmarknaden.

I stort sett alla de återförsäljare som idag säljer DirectSmile är redan partners till EFI – Canon, Konica Minolta och Ricoh för att nämna några. En inte alltför vild gissning är att EFI kommer att utöka sina säljkanaler och även fokusera mer på på den amerikanska marknaden där man även har egen direktförsäljning. I Sverige dominerar DirectSmile helt marknaden för ”crossmedia”-lösningar i den grafiska branschen genom distributören VBS.

Konkurrensen kommer definitivt att hårdna och många vill vara med och hjälpa företag och organisationer med strategiskt multikanalskommunikation, där utvecklingen går rasande fort. Ricoh, delägare i företaget Printable med produkten Marcom Central och Xerox med XMPIE kommer att behöva skruva upp tempot och vässa planerna.

/Ulf Sunnberg

Ulf Sunnberg (LinkedIn) jobbar som konsult inom publishing och grafisk kommunikation i bolaget South Bridge/Clear Edge. Han är ordförande i nätverket GrafKom och medgrundare till Mcro the Print Liberation Company. Ulf har tidigare arbetat på Statskonsult, Aldus, Adobe och EFI.
Annons

Tryckeri har ökat kapaciteten x 16

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De är först i världen med nya Svanenlicensen

Ämnen i artikeln: Markbladet TryckeriSvanen

Rulltryckeriet Markbladet tryckeri i Skene blir första tryckeriet i världen att certifiera sig enligt de nya skärpta kraven för Svanen.

Man utnämner sig själva i ett meddelande till ”världens snabbast licenserade Svanenmärkta tryckeri”. 

– Prioritering internt, hårt arbete och noggranna kontroller har resulterat i att vi nått vårt mål att få förlängd Svanenlicens. Extra kul att vi är första tryckeriet i världen som nått fram, säger Ulf Johansson som är miljöchef på Markbladet Tryckeri.

De nya Svanen-kriterierna är version 6.4 och Markbladets certifiering gäller fram till och med 31 december 2026.

Ämnen i artikeln: Markbladet TryckeriSvanen
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Bok & Tryck i Bollnäs firar 100 år – bjuder in till jubileumsvecka

Ämnen i artikeln: Bok & Tryck

Bok & Tryck, Hälsinglands största tryckeri, firar sitt 100-årsjubileum med en öppen jubileumsvecka i månadsskiftet maj/juni.

Från sin start år 1923, då Gustav Andersson övertog bokbinderiverksamheten från tidningen Ljusnan, har företaget vuxit och utvecklats för att bli Hälsinglands största tryckeri med 13 anställda.

– Vår specialitet är att producera hangtags/hängetiketter och är ofta underleverantör till andra grafiska företag och har unika maskiner för detta. Våra maskiner knyter tråd i etiketter som fästs på allt från nycklar till möbler, de används även för märkning under tillverkningsfasen i många olika branscher, berättar Per Norin som är vd för företaget.

Man erbjuder också en mängd andra tjänster och grafiska produkter.

– Vi gör allt från idé till färdig produkt. Exempel på trycksaker vi producerar är böcker, tidningar, foldrar, affischer, kuvert och mycket mer. Tryckningen sker med både digitaltryck och offset, vilket gör att vi är kostnadseffektiva oavsett upplaga.

Under vecka 22 har man en jubeleumsvecka och det går bra för alla intresserade att besöka Bok & Tryck.

Ämnen i artikeln: Bok & Tryck
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Taberg Media Group sponsrar Guldägget

Ämnen i artikeln: Taberg Media Group

”Rätt material kan göra hela skillnaden”

Lessebo Paper och Taberg Media Group har inlett ett samarbete med Guldägget. TMG och Lessebo blir sponsorer för kategorierna Packaging Design och Identity Design.

Lessebo Papers serie Lessebo Colours, som sägs erbjuda designers en mångsidig och uttrycksfull papperskvalitet, användes av just TMG när de tog fram en konstnärlig goodie-bag i hållbart papper till juryn för kategorierna Packaging Design och Identity Design på Guldägget.

Partnerskapet har som målsättning att visa upp innovativa och vackra designlösningar, alla skapade med pappret Lessebo Colours, skriver man i ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln: Taberg Media Group
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Bonnier tar över Readly

Ämnen i artikeln: BonnierReadly
Ämnen i artikeln: BonnierReadly
redaktionen@branschkoll.se
Annons

SBPRs ordförande bemöter kritiken – ”var är branschen?”

Ämnen i artikeln: SBPR
Ämnen i artikeln: SBPR
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Formo Sport & Promotion i samarbete med fotbollsklubb

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Leverantör vill sälja sin industrifastighet

Ämnen i artikeln: Borgstena of Sweden
Ämnen i artikeln: Borgstena of Sweden
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sportbutik ansluter sig till Team Workwear

Ämnen i artikeln: ArbetskläderTeam Workwear
Ämnen i artikeln: ArbetskläderTeam Workwear
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hon ska förändra textilbranschen genom infärgning på naturlig väg

Ämnen i artikeln: Textil

Linda Magdalena Jonsson har dragit igång greentech-bolaget Alder Olmai Supernaturalcolours med hjälp av Dalarna Science Parks inkubatorprogram. Målsättningen är att göra textil- och modebranschen mer hållbar.

Linda Magdalena har många års erfarenhet från den internationella textil- och modeindustrin. Hon har både bott och arbetat utomlands, bland annat i Sydafrika, där hon sett delar av branschens smutsiga baksida.

– Ofta görs det business på ett sätt som helt saknar respekt för människors hälsa och för vår planet. Det var faktiskt chockerande att få den insikten, säger Linda Magdalena i ett pressmeddelande.

Och det var under åren i Sydafrika tanken föddes om att färga textil med metoder som inte kräver tonvis av hälsofarliga kemikalier och en längtan efter att förändra branschen. Linda Magdalena började läsa på, fråga runt och utforska äldre tiders växtfärgning, samtidigt som hon behöll sin anställning. Men till sist kom hon till en punkt då hon kände att hon behövde hoppa av.

Fördjupat sig i botanik, kemi, historia och psykologi

För att kunna förverkliga sina idéer om naturlig infärgning har Linda Magdalena under de senaste åren fortsatt att fördjupa sig i ämnen som botanik, kemi, historia och psykologi.

– Jag har bland annat lärt mig mer om de naturliga växtfärgningsmetoder som använts på olika håll i världen. Till den här uråldriga, traditionella kunskapen har jag adderat modern, grön teknologi, berättar hon.

Tanken är att metoden ska kunna användas inom textil- och modevärlden och bli en kvalitetsmärkning för infärgning med naturliga pigment. Därmed skulle varumärket Alder Olmai bli ett komplement till tillverkarens eget varumärke, på samma sätt som exempelvis Gore-Tex.

– Kanske går det att få patent på min metod, kanske inte. Vi håller just nu på att undersöka det och jag hoppas att det ska lösa sig. Jag vill ju hellre fokusera på att göra världen bättre tillsammans med seriösa producenter än att diskutera vem som har rätten till innovationen, konstaterar hon.

Några av de mest strategiskt kreativa idéer vi har sett här i inkubatorn

– Mitt främsta mål är inte kommersiell framgång, utan att göra skillnad och att arbeta för planetens bästa, säger hon, i ett pressmeddelande.

Och företaget startas alltså upp med hjälp av Dalarna Science Park som i sin tur samarbetar med Textilhögskolan i Borås eftersom de sägs kunna textilutveckling bäst i Sverige.

– Linda Magdalenas idéer är några av de allra mest strategiskt kreativa idéer vi har sett här i inkubatorn. Hon är på väg att skapa något som kan komma att förändra en hel bransch och vi är väldigt imponerade. Linda Magdalena är en väldigt driven innovatör med hjärta och hjärna på rätt plats, säger Jörgen Bond, affärscoach på Dalarna Science Parks.

Vill använda naturmaterial så långt som möjligt

Just nu görs laboratorietester av de färgade tygerna där de utsätts för slitage, tvätt och ljus, allt utifrån internationella standarder.

– Jag vill så långt det är möjligt använda naturmaterial, så de resultat jag nu väntar på kan innebära en milstolpe i processen. Att utveckla företaget betyder att jag måste experimentera och utforska nya tankemönster för att komma framåt. Så det som är mest utmanande är också det som är mest givande, säger Linda Magdalena.

Söker affärspartner

Nu har det blivit dags att ta nästa steg och Linda Magdalena söker en affärspartner som vill engagera sig på heltid i Alder Olmai Supernaturalcolours.

– Jag vill hitta någon som har koll på branschen och som vill vara med och göra skillnad, kanske någon som inte heller gillar den traditionella textilindustrin. Min affärspartner behöver även vara en grym säljare och se potentialen i idéerna, säger Linda Magdalena Jonsson avslutningsvis.

Ämnen i artikeln: Textil
redaktionen@branschkoll.se
Annons