Directsmile växlar upp med EFI som ny ägare

Kommentar: Så kom beskedet den 21 juli att EFI köper DirectSmile. Inte helt oväntat då EFI tydligt aviserat fortsatt uppköpsstrategi som kompletterar de övriga satsningarna och uppköpen inom affärssystem och web-to-print.

DirecSmile har haft svårt att komma igång med sin crossmedia-produkt i USA och tagit alldeles för lång tid på sig att bygga om produkten till en SaaS-lösning, något som nu i alla fall är på gång. Det sänker kundernas initiala kostnad och man slipper den egna driften vilket gör det lättare att ta beslut om en investering.

Utan tvekan är detta ett strategist köp. Behovet hos den grafiska branschen av verktyg för multikanalskommunikation är helt naturligt kraftigt ökande när man nu letar efter saker att ersätta och komplettera den snabbt förändrande traditionella tryckmarknaden.

I stort sett alla de återförsäljare som idag säljer DirectSmile är redan partners till EFI – Canon, Konica Minolta och Ricoh för att nämna några. En inte alltför vild gissning är att EFI kommer att utöka sina säljkanaler och även fokusera mer på på den amerikanska marknaden där man även har egen direktförsäljning. I Sverige dominerar DirectSmile helt marknaden för ”crossmedia”-lösningar i den grafiska branschen genom distributören VBS.

Konkurrensen kommer definitivt att hårdna och många vill vara med och hjälpa företag och organisationer med strategiskt multikanalskommunikation, där utvecklingen går rasande fort. Ricoh, delägare i företaget Printable med produkten Marcom Central och Xerox med XMPIE kommer att behöva skruva upp tempot och vässa planerna.

/Ulf Sunnberg

Ulf Sunnberg (LinkedIn) jobbar som konsult inom publishing och grafisk kommunikation i bolaget South Bridge/Clear Edge. Han är ordförande i nätverket GrafKom och medgrundare till Mcro the Print Liberation Company. Ulf har tidigare arbetat på Statskonsult, Aldus, Adobe och EFI.
Annons

Print Next: Få koll på utmaningar och framtid i grafiska branschen

Ämnen i artikeln: GrafKom

En heldag för nätverkande och inspiration för alla som jobbar med grafisk kommunikation. Den 24 november är det dags för Print Next.

Print Next är tillbaka och i år är man tillbaka med fler talare i två olika seminariespår och det mesta kommer att göras på svenska.

– Vi har pratat med våra medlemmar och man önskar mer inspiration och mer tid för att mötas och diskutera utmaningar med kollegor. Det har vi lyssnat på och har bytt lokaler som gör detta möjligt, säger Magnus Thorkildsen på Grafkom.

Läs också: Grafkom tar fram lista över inkjetpressar

Deltagarna kommer att känna igen sig eftersom man är tillbaka till lokalerna inne i hotellet i Frösundavik strax norr om Stockholm där man höll till före pandemin.

Ekonomi, hållbarhet och teknik på scenen

Seminarieprogrammet håller på att fyllas upp och bland talarna finns mycket kunskap och inspiration att hämta. Det kommer att handla om hållbarhet, ekonomi, affärsutveckling och försäljning. Kompetensutveckling blir också en viktig fråga som kommer att lyftas.

Ett axplock av talarna:

  • Kerstin Hallsten, chefsekonom på Skogsindustrierna som ger en bild av det ekonomiska läget med koppling till branschen.
  • Kjetil Amundsen, tidigare vd för 07 Media i Norge och nu vice vd på Idé House of Brands ger sin syn på skärningspunkten mellan produktmedia och trycksaker.
  • Claes Magnusson, som idag är entreprenör inom utbildningssektorn, och som har en djup kunskap om hur fysisk och digital kommunikation kan kopplas samman.
  • Kasper Larsen – KLS Pureprint berättar om framtidens cirkulära trycksaker.
  • Peter Carlén – Customer Insights Manager på it-företaget Sogeti kommer att berätta om de senaste knepen Sälj mer till dina viktigaste kunder – så här fungerar Account based marketing
  • Stefan Blomqvist – VD och grundare, 21grams När fungerar fysisk kommunikation som bäst?  21grams har svaret i sin helt nya undersökningen Kanalvalet som presenteras av Stefan Blomqvist.
  • Michael Fridvall – Holmen Iggesund Framtidens förpackningar – det hållbara valet är det nya premium-valet
  • Lukas Engqvist – Prepress-expert, Brobygrafiska, Nya teknikkrav inom grafisk produktion du måste ha koll på inför 2023

Totalt kommer det att bli 15 talare under dagen som avslutas med en bransch-middag!

Läs mer och anmäl dig på grafkom.io/printnext22

Ämnen i artikeln: GrafKom
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Postnord lägger ner ODR och Uppslaget

Ämnen i artikeln: Postnord

Sista helgen som Postnord delar ut oadresserad direktreklam blir 3-4 april nästa år.

Den oadresserade reklamen – ODR – som som Postnord delar ut till hushåll som vill ta emot kommersiell reklam avvecklas nästa år. Omslaget som håller ihop reklambladen som kallas Uppslaget försvinner därmed också.

Samhällsuppdraget avser endast adresserade tjänster, skriver man i ett meddelande.

Man ska fokusera mer på adresserad direktreklam och ”tjänster som är mer målgruppsanpassade och kan kombineras med digitala lösningar.”

– När ”ODR Standard” fasas ut, blir adresserad direktreklam och analys en dominerande del av reklamerbjudandet.

Stänger terminaler

Avvecklingen av ODR Standard innebär att de fristående ODR-terminalerna inte längre kommer behövas. Detta leder till att medarbetare i distributionen och andra tjänster kopplat till ODR Standard påverkas.

– Hur många medarbetare som kommer påverkas när ODR-terminalerna läggs ned kan i nuläget inte kommuniceras. Eventuella omplaceringar, erbjudande om nya arbetsuppgifter eller naturlig avgång avgör utfallet när det kommer till eventuell övertalighet, säger Martina Smedman, HR-direktör på Postnord i ett pressmeddelande.

Fortsätter med samhällsinformation

Man kommer fortsätta med tjänsten ”ODR Samhällsinformation Exklusiv” som är ickekommersiell information och får innehålla kommunala/statliga informationsblad och informationsskrifter från politiska partier, ideella föreningar eller religiösa samfund. Dessa försändelser delas ut till samtliga hushåll inom det område som avsändaren valt.

Ämnen i artikeln: Postnord
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fyra toppnamn lämnar Karamello och startar eget

”Vår vision och drivkraft är att bli nordens främsta leverantör av profilerat godis”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Vinga och Fröken Foodie inleder samarbete

Ämnen i artikeln: Fröken FoodiegåvokortVinga

Vinga har inlett ett samarbete med matleverantören Fröken Foodie, genom samarbetet kan Vinga erbjuda matprodukter genom sina gåvokort samtidigt som Fröken Foodie når en större kundbas.

– Vinga kontaktade mig i somras och ville inleda ett samarbete kring våra matprodukter och det tyckte vi var en jättebra idé så från och med nu i höst så är åtta av våra matgåvor aktiva hos Vinga genom deras gåvokort. För oss handlar det om att nå ut bredare och nå de kunder som vi inte når idag. Även om vi såklart också har mat-gåvokort direkt från oss, säger Lina Nilsson, grundare och vd på Fröken Foodie, till Branschkoll.

Vi ser oss alltid om efter nya samarbetspartners till vårt erbjudande i gåvokorten och vi har länge saknat en leverantör som kan leverera en delikatesslåda med den typen av produkter som Fröken Foodie har. Vi fick tipset av en utav våra gemensamma återförsäljare vilket vi är väldigt glada för, säger Daniel Falk Gåvokortsansvarig på Vinga, till Branschkoll, och forsätter:

– Lina har fått ihop attraktiva produkter som jag tror att kommer vara uppskattade bland de som får ett av Vingas gåvokort under hösten. Att en stor del av deras produkter tillverkas i Sverige och med ekologiskt i fokus är ett starkt argument för oss. Produkterna är klara och fotade och uppe i vårt sortiment inför hösten och vi ser framemot att så småningom få feedback för att kunna utveckla samarbetet framåt!

”Jag jobbar med mathantverk”

Fröken Foodie har sin bas söder om Malmö och är startat av Lina Nilsson, konceptet har funnits sedan 2019, men i februari 2022 startade man upp som aktiebolag på grund av ökad efterfrågan.

– Jag jobbar med mathantverk kan man säga och den röda tråden bland våra produkter är att det smakar fantastiskt gott, sen är vi också väldiga noga med vilka produkter vi tar in. Helst svenska leverantörer, det ligger närmst om hjärtat men vi har exempelvis inga olivodlingar i Sverige och då får man välja andra leverantörer, även de med omsorg – helst familjeföretag som gör något unikt, exempelvis pasta med händerna, berättar Lina för Branschkoll.

Oavsett land eller typ av produkt så kommer samtliga med ett kort med kuriosa om produkten, var den är tillverkad, hur och av vem och så vidare. Något Lina berättar att hon är ensam om.

Jag har jobbat med mat i många olika former, dels drivit egna caféer och dels hos flera olika matproducenter i Skåne där jag bor. Jag har stor kunskap och ett stort intresse för mat. Mat genomsyrar hela mitt liv kan man säga.

Vilken är din favoriträtt då?

– Då måste jag nog säga en kryddig linsgryta.

Vill att hela Sverige ska kunna ta del av lokala delikatesser

Med de skånska kontakterna och då det dessutom är i Skåne en stor del av Sveriges småskaliga matproduktion sker är det svårt att undvika många skånska produkter i sortimentet förklarar Lina. Men de finns såklart, Fröken Foodie har mat från hela Sverige – Halland, Jämtland. Öland och så vidare.

– Jag startade Fröken Foodie under tiden jag jobbade med matproducenterna just eftersom jag märkte att mycket av maten ofta stannar där den produceras. Vi fick inte särskilt mycket mathantverk från Norra Sverige och vi skickade inte heller så mycket upp till dem och det var det jag ville ändra på. Det finns många mathjältar där ute som bakar knäckbröd, eller gör marmelad, eller något helt annat och det vill jag sprida till andra som också är passionerade kring matlagning, säger Lina och forsätter:

Många matproducenter gör allt för att överleva i dessa tider och det jättekul att kunna samarbeta med dem och hjälpas åt att hålla deras mathantverk vid liv.

”Från mitten av november och framåt är det banans”

Är det mycket att göra nu inför julen?

– Ja det är högt tryck inför jul, många offerter som går ut och många förbeställningar som läggs, samt lådor som ska skickas ut till showrooms runt om i landet. Men från mitten av november och framåt är det banans, då går det knappt att äta eller tänka fram tills jul, avslutar Lina Nilsson, vd och grundare av Fröken Foodie.

Ämnen i artikeln: Fröken FoodiegåvokortVinga
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Patagonias grundare skänker bort bolaget

Ämnen i artikeln: Patagonia
Ämnen i artikeln: Patagonia
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fast Company’s lustmord på profilbranschen

Profilbranschen är under attack i USA.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Så gick det för första upplagan av Nordic Profile Fair Hybrid

Ämnen i artikeln: ElmiaPWA

Nu har det gått ett par veckor sedan den första upplagan av Nordic Profile Fair Hybrid gick av stapeln, den digitala plattformen har stängt dörrarna och dammet har lagt sig. I den här artikeln sammanfattar vi hur det gick på mässan och vad som händer framöver.

Den fysiska mässan ägde rum 17-18 augusti hos Elmia i hall C, totalt var det 107 företag som ställde ut. Mässan hade 1167 unika besökare och totalt 1441 besök när du räknar in återbesöken.

LÄS OCKSÅ: Uppfinningar, investeringar och hemliga språk på Nordic Profile Fair

Slutsåld branschfest

Till den efterlängtade branschfesten såldes 400 biljetter.

– Eftersom det var så stort tryck att PWA fick subventionera 100 biljetter ytterligare då man satt maxantalet till 300 från start! Festen hölls i Elmias lokaler och trädgård med en god BBQ-grillbuffé och bröderna Jonas & Johan Haak besökte först mässan och gjorde en intervju i PWA’s studiosoffa innan hela coverbandet Haaks spelade, berättar Maria Olsson, för Branschkoll.

Livesändning

Under de två mässdagarna sände PWA-duon Maria och Roger live, bland annat genomförde de intervjuer och besökte montrar. På den digitala plattformen laddade man även upp förinspelade föreläsningar från Kemikalieinspektionen och RISE Substitutionscentrum.

Efter att den fysiska mässan stängt kunde besökarna även se livesändningarna från Elmia i en så kallad ”videograf” och även ta kontakt med samtliga utställare via den digitala mässkartan.

Den digitala mässan hade 522 unika besökare och totalt 956 besökare inklusive återbesök.

Hjälp till att göra mässan ännu bättre

Om du deltog på Nordic Profile Fair Hybrid pågår just nu en marknadsundersökning där PWA tar in branschens åsikter för att utveckla mässan vidare framåt till nästa gång. Vill du delta och påverka har du möjlighet att svara på några snabba frågor som BESÖKARE här eller UTSTÄLLARE här

Boka in 17 januari i kalendern

PWA arrangerar den andra hybridmässan 17 januari – 3 februari 2023. Den fysiska mässan kommer hållas på Elmia i den större hallen A under 3 dagar 17-19 januari för att få plats med alla utställare som vill vara med. Sen tidigare vet man att vårens mässa kommer bli större men man kommer behålla känslan med lite trängre gångar som var uppskattat från augustimässan som precis är över. Den digitala mässan pågår under hela perioden till och med 3 februari.

Ämnen i artikeln: ElmiaPWA
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Inspiration: Så jobbar framtidens produktmediabyrå

Branschkoll har snubblat över en riktigt häftigt belgisk profilaktör startad av två halv-unga män som brutit ner profilreklam till sina innersta kärnor – vad är en bra produkt och vad är dess syfte?

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Formac med och tillverkar en helt cirkulär produkt till fordonsbranschen

Ämnen i artikeln: FormacRise
Ämnen i artikeln: FormacRise
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Elis tar in Fristads nya kollektion

kvinna i arbetskläder workwear
redaktionen@branschkoll.se
Annons