Digitaltryckeri i konkurs

Vill du fortsätta läsa?

Den här artiklen är en del av Branschkoll Print. Vill du läsa den tecknar du en prenumeration nedan eller loggar in om du redan har en.

Välj hur du vill prenumerera på Branschkoll

Det finns två olika prenumerationer att välja på. Oavsett så ingår inloggning till alla på ditt företag.

PRINT, PACK & ETIKETT
(Inkl. Promotion)

1.400 kr/månad

Läs allt på Branschkoll om tryckeri-, pack & etikett samt produktmedia.

promotion

Från:
298 kr/månad

Läs allt vi skriver om produktmediabranschen

Annons

Walki förvärvar i Tyskland – för att sänka till CO2-avtryck

redaktionen@branschkoll.se
Annons

SCA startar ny pappersmaskin tidigare än planerat

Ämnen i artikeln: SCA
Ämnen i artikeln: SCA
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Publishingpriset avgjort – här är tryckerierna som tryckt flest av tävlingsbidragen

Trydells och Ljungbergs Tryckeri har båda tryckt klart flest av de nominerade bidragen i årets upplaga av Publishingpriset.

Publishingpriset belönar trycksaker, filmer och webbplatser ur flera olika perspektiv – bland annat redaktionell kvalitet, texter, bilder och grafisk produktion.

I och med årets tävling har priset bytt ägare efter 30 år. Tävlingens instiftare Björn Karlsson sålde i slutet av förra året tävlingen till Jan Corneliusson som är verksam i kommunikationsbranschen med sin bas i Göteborg.

Även i år har Branschkoll tittat på alla nominerade bidrag och gjort en lista på vilka tryckerier som varit med och producerat respektive produkt. Förutom kategorin Print delas det också ut priser till bästa annons, digital publikation, film och webb.

Trydells tryckte flest nominerade

Några av alla nominerade bidrag i tävlingen.

Trydells Tryckeri i Laholm, som är specialiserade på tidskrifter, vann ”tryckeritävlingen” med ett bidrag före Ljungbergs Tryckeri (inklusive NSO som ingår i samma koncern).

Trydells med 13 bidrag och Ljungbergs landade på tolv bidrag. Ett snäpp ner med sju bidrag kom Printon från Estland tätt följt av Stibo, Göteborgstryckeriet och Exakta – alla med sex tryckta bidrag.

I listan nedan finns alla tryckerier som producerat två eller fler bidrag i tävlingen. Ytterligare 29 tryckerier hade tryckt var sitt bidrag.

Alla tryckerier som tryckt två eller fler bidrag i tävlingen.

Fler utländska tryckerier

I år ökar antalet utländskt tryckta bidrag. Runt 65 procent är tryckta i Sverige och av de som tryckts utomlands är nästan hälften producerade i Baltikum.

Alla nominerade trycksaker visades upp under kvällen.

Mer om vem som vann respektive kategori i tävlingen finns på publishingpriset.org.

Alla tryckerier som var med och tryckte bidrag i årets upplaga av Publishingpriset:

Arkitektkopia
Balto Print
Billes Tryckeri
Brandfactory
Danagårdlitho
Elanders
EO
Exakta
Gävle Offset
Göteborgstryckeriet
Interak
Italgraf
iVisby Tryckeri
K-Print
KOPA
Kroonpress
Lenanders
Linderoths Vingåker
Livonia Print
Ljungbergs Tryckeri inkl. NSO
Lule Grafiska
Majornas Grafiska
Narayna Press
PGM
Print Best
Printagon
Printall
Printer Trento
Printon Estland
Printson
Puna Musta
Quad
RK Tryck
Sandstens tryckeri
Stema
Stibo
Taberb Media Group 
Tryckservice
Trydells 
V-tab
Wiking Trycvk
Åbergs
Åtta45
Östertälje Tryckeri

Så här gjorde vi: Under prisutdelningen i november 2022 var samtliga nominerade bidrag upplagda i en utställning och Branschkoll gick igenom och tittade efter tryckort. I de 130 nominerade bidragen gick tryckeriet att identifiera i 110 av fallen. För det mesta genom att tryckort är utskriven men i vissa fall genom licensnummer för Svanen eller FSC. Det kan också vara så att ett svenskt tryckeri står som ”tryckort” men att man använt underleverantör i Sverige eller utomlands. Bidrag tryckta av Stibo kan till exempel vara producerade på en anläggning i Danmark utan att det framgår. Har du mer information än vad som framgår ovan kontakta gärna ola@branschkoll.se så uppdateras listan.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

VD-byte på Alvöen i Sverige

Ämnen i artikeln: Alvöen
Ämnen i artikeln: Alvöen
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Distributionsbolag integrerar med CRM-system för butikskedjor

Ämnen i artikeln: Logistik
Ämnen i artikeln: Logistik
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Bokbinderi förvärvat

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Verksamhetsflytt och konkurs hos litet specialtryckeri

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Forbes har utsett Gelato till ”ett grönt företag att hålla koll på”

Ämnen i artikeln: Gelato

Affärstidnignen Forbes har gjort en lista på fem norska gröna bolag att hålla koll på framöver och på listan finns Gelato.

Med sitt nätverk av tryckerier producerar och levererar man individanpassade produkter med korta leveranser.

I år har man bland annat utvidgat sitt erbjudande med tapeter, skriver Forbes i artikeln, vilken Gelato delar vidare på Linkedin:

Ämnen i artikeln: Gelato
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Branschkollen #3: Framtidens tryckjobb finns i hemmet och Premiummedia

Branschkolls redaktörer Ola och David diskuterar aktuella händelser inom print, promotion och pack varje månad.

Detta är det tredje avsnittet och vi pratar bland annat om vilken den bästa produkten är, hur branschen ska bli hållbar, att framtidens print-bransch har sin bas i hemmet och om nya aktörer som har höga marginaler.

Podden finns med video på Youtube här nedan och med endast ljud på Spotify och andra podd-plattformar.

Vill du att vi ska diskutera något specifikt ämne? Har du tankar kring det vi pratar om? Vill du att vi visar upp dina produkter / trycksaker? Kontakta oss på redaktionen@branschkoll.se

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Profeel förvärvat av Alligo

Ämnen i artikeln: AlligoProfeel

Alligo har gjort ett nytt förvärv på den svenska profilmarknaden, det är Eskilstunabaserade Profeel med Michael Serrander i spetsen som Alligokoncernen nu köpt 75 procent av.

Profeel har haft en stabil utveckling under vår snart 18-åriga resa. Detta mycket tack vare våra kunder, partners och leverantörer vars förtroende och relation vi värdesätter högt. Ambitionen är att fortsätta vår spännande tillväxtresa och det är därför med stor glädje och tillförsikt som vi hälsar börsnoterade Alligo varmt välkomna som delägare av Profeel Sweden AB. 75 procent av aktierna har förvärvats med omgående tillträde, skriver man i ett pressmeddelande.

Branschkoll har varit i kontakt med Michael Serrander som är vd och delägare i Profeel som berättar att det känns ”kanonbra”. Vidare kommer Serrander fortsatt vara vd för bolaget och tillsammans med sina medägare har man alltså kvar en del av bolaget.

– Det här är ett beslut som vuxit fram och Alligo känns som helt rätt köpare för att vi ska ta nästa steg och växa. Det blir inga förändringar alls i verksamheten endast i styrelserummet, säger Michael Serrander till Branschkoll.

Samma koncept som för övriga Alligo-ägda bolag

Profeel kommer att drivas som ett självständigt specialistbolag med samma personal och ledning som tidigare i enlighet med Alligo-koncernens filosofi med decentraliserat affärsansvar. Specialistbolagen inom Alligo är specialister på yrkeskläder och profilprodukter. Denna grupp består av åtta fristående bolag från Kiruna ner till Malmö: Company Line, IP Hjelte, TriffiQ, Profilmakarna, Reklamproffsen, Magnussons, Mercus och nu även Profeel.

– Profeel är ett verkligt föredöme i vår bransch. Det professionella sätt de behandlar kunder, leverantörer och framförallt medarbetare på, borde vara ett riktmärke för alla entreprenörer. Affärsmannaskapet som finns djupt rotat i Profeel, kommer att vara till stor nytta i våra samarbeten inom Alligo och våra specialistbolag. Vi ser oerhört mycket fram emot att bidra till Profeels fortsatta framgångssaga, säger Andreas Blomkvist, Affärsutvecklare Alligo.

Profeel omsätter cirka 70 miljoner kronor med god lönsamhet, har 18 anställda och butiker i Eskilstuna och Västerås, enligt uppgift.

Ämnen i artikeln: AlligoProfeel
redaktionen@branschkoll.se
Annons