Digitaltryckeri i konkurs

Vill du fortsätta läsa?

Den här artiklen är en del av Branschkoll Print. Vill du läsa den tecknar du en prenumeration nedan eller loggar in om du redan har en.

Välj hur du vill prenumerera på Branschkoll

Det finns två olika prenumerationer att välja på. Oavsett så ingår inloggning till alla på ditt företag.

PRINT, PACK & ETIKETT
(Inkl. Promotion)

1.400 kr/månad

Läs allt på Branschkoll om tryckeri-, pack & etikett samt produktmedia.

promotion

Från:
298 kr/månad

Läs allt vi skriver om produktmediabranschen

Annons

Marknadsbyrån och Olsson & Co skriver under klimatupprop

Ämnen i artikeln: MarknadsbyrånOlsson & Co

I dagarna publicerades en debattartikel i Aftonbladet som medarbetare på 227 svenska företag skrivit under, tillsammans representerar de små, medelstora och stora företag med en omsättning på över 1.000 miljarder kronor.

Ämnen i artikeln: MarknadsbyrånOlsson & Co
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Scandexpo vänder på dygnet för att spara el

Ämnen i artikeln: Energikrisen

Scandexpo i skånska Höör har senaste veckan gått över till att helt producera nattetid. ”Just nu kan man nog halvera kostnaden genom att köra natt”.

Man skriver i ett meddelande till sina kunder att:

”Då de helt katastrofala elpriserna i södra Sverige får en extremt stor påverkan på oss som tillverkande företag, så har vi med hjälp av vår fantastiska personals enastående vilja bestämt att från och med måndag den 5/9 förlägga hela Scandexpo AB´s samt vår dotterbolag, Fabrikator AB´s arbetstid till 22.00 – 06.00.”

Branschkoll har haft kontakt med Lars Hektor på Scandexpo som berättar att man dels har en väldigt varierande maskinpark och produktion som fungerar att flytta till natten men också kommit överens med personalen (12 personer) om kortare arbetstid som kompensation.

– Till väldigt stor del kan vi kompensera personalen med mycket kortade arbetstid och extra ledighet vilket gör att vi inte får skenande lönekostnader, säger Lars Hektor till Branschkoll.

”Vi har haft tur”

Detta är ett försök att som ett sydsvenskt, tillverkande företag möta elpriset utan att omedelbart skicka vidare problemet i form av prishöjningar till våra kunder och därmed sannolikt neddragning av den för övrigt väl fungerande verksamheten, menar man.

Lars framhåller att det nog är få företag som kan göra så här och att man har tur som har den här möjligheten. Många av Scandexpos maskiner går inte hela tiden, produktionen är varierande och man har inte något skiftarbete sedan tidigare.

– Alla företag har unika möjligheter – allt beror på hur produktionen ser ut. Vi har haft en väldig tur att det fungerar att göra så här för just oss.

Måste anpassa sig

I grunden handlar det om att ständigt anpassa sig till omständigheterna, enligt Lars som säger att de senaste åren har gett många utmaningar. Corona, kriget och priset på material som går upp gör att många företag har en ansträngd situation.

– Och så elen på toppen av detta gör att man kan hålla sig för skratt, säger Lars.

Hela vår personal bestämde sig i princip direkt att man skulle köra natt. Lars säger att det är fantastiskt – men det är inte en lösning långsiktigt.

– Vi är ett ganska litet företag och det är klart att vi alltid har varit snabbfotade. Vi vågar se nuläget vad det än är och vi brukar vara snabba att agera. Alla försöker hjälpas åt och det är grunden och om det räcker får vi se. Det beror på kommande efterfrågan och hur priset på el kommer att gå upp, säger Lars.

Lönar det sig?

Efter en veckas nattjobb är analysen att man sparar ungefär 50 procent av elkostnaden och det blir betydande belopp för företaget.

– Vi analyserar tillsammans med personalen varje natt hur väl det lönar sig – alla måste känna att det är lönt med ansträngningarna.

Man planerar arbetstid och produktion noga och låter de mest energikrävande maskinerna gå när det är som billigast.

– Denna vecka halverade vi elkostnaden jämfört med dagtid. Vissa nätter har vi kört till en tredjedel av priset.

25.000 kwh

En elintensiv månad på Scandexpo går det åt upp till 25.000 kwh. Det blir stora skillnader i kostnad om en kwh kostar 50 öre, 2 kronor eller upp mot 5 kronor som det varit som högst senaste tiden.

Framtiden är oviss när det gäller elpriserna men det finns ingen enkel lösning.

– Även om jag drabbas direkt kan jag inte önska att det bara ska bli som förr. Vi har en mer global gemenskap att ta hänsyn till. Det är ett långsiktigt problem som kräver mycket gemensamt jobb.

Enligt Lars krävs det mycket ”politisk klokhet” för att hitta en lösning. Innan dess tror Lars elen kommer att fortsätta uppåt.

– Jag tror att elpriserna kommer gå upp under hösten och jag har hört 20 kr per kwh nämnas.

Subventioner kan hjälpa till kortsiktigt men Lars är också självkritisk till att man agerar först när det påverkar ekonomiskt.

– Vi agerar inte förrän det svider i plånboken och det gör det nu. Det har hänt saker explosivt senaste tiden och subventioner kan hjälpa till kortsiktigt. Men vi kan inte ducka för problemet långsiktigt.

Måste titta framåt

Enligt Lars är det absolut roligaste med att vara företagare att hitta möjligheter men också att klara av svårigheter.

– Vi måste gå framåt och anpassa sig till rådande omständigheter. De som gör det bäst är det som kommer att vara framgångsrikas imorgon.

– Det är nattsvart kortsiktigt men kanske inte fullständigt nattsvarrt när man får lite perspektiv på det, avslutar Lars Hektor.

Scandexpo har 12 anställda och omsätter runt 15 miljoner kronor. Man tillverkar skyltar och flaggor som man säljer både till företag men också via e-handel i Norden och Tyskland direkt till konsument.

Ämnen i artikeln: Energikrisen
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Voky tecknar nytt avtal med stor sportklubb

Ämnen i artikeln: Voky

Ska sköta merchandise, profilprodukter och evenemangsprofilering för en av Sveriges största ishockey-klubbar.

Ämnen i artikeln: Voky
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hon är Coloreels nya marknadschef

Ämnen i artikeln: Coloreel

Coloreel har anställt Elin Wengström i rollen som marknadschef, Wengström har över 20 års erfarenhet av varumärkesfrågor, marknadsföring och kommunikation i ledande befattningar. Senast kommer hon från Stora Enso där hon varit ”marketing director för wood products”.

Elin Wengström började sitt nya jobb i mitten av augusti och kommer att driva arbetet dels från Coloreels huvudkontor i Jönköping, dels från bolagets kontor på Epicenter i Stockholm.

– Jag är mycket glad över att välkomna Elin Wengström till Coloreel. Hon blir viktig i vårt arbete med att bygga Coloreels varumärke mot vår marknad, och kommer att spela en avgörande roll för vår internationella expansion. Med hennes samlade erfarenheter och kompetens är jag övertygad om att hon kan leda vår marknadskommunikation framgångsrikt, säger Torbjörn Bäck, vd Coloreel, i ett pressmeddelande.

Kommer fokusera på at öka kännedomen om Coloreel

– Det känns otroligt spännande att få arbeta med en världsunik och patenterad produkt som på riktigt kan revolutionera en hel bransch. Dessutom på ett hållbart sätt. Att utveckla Coloreels varumärke och affär är ett lagarbete, och jag ser fram emot att hitta nya sätt för att skapa tillväxt tillsammans med mina kollegor. Vi kommer fokusera på att öka kännedomen om Coloreels banbrytande teknik för att skapa en solid grund för global expansion, säger Elin Wengström.

Ämnen i artikeln: Coloreel
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Arla och branschaktör gör kepskampanj

Populär kampanj som redan skördat framgångar och som sägs hjälpa Arla att nå en yngre målgrupp.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Gamla We do Promotion i konkurs

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Bolag till salu – säljer idrottspriser och har digitaltryckeri

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Dubbla nyanställningar på IDÉ House of Brands

Ämnen i artikeln: Idé House of Brands

IDÈ har till sitt Göteborgskontor anställtCharlie Sanderson i rollen somProject Manager. Charlie har tidigare sysslat med mediaförsäljning samt nyligen tagit examen frånIHM Business School. Senast kommer han frånBulldog Media Group.

Med åtts års erfarenhet av mediaförsäljning och nyexaminerad marknadsekonom DIHM från IHM Business School är Charlie en spännande förstärkning i IDÉ House of Brands fortsatta tillväxtresa, skriver IDÉ till Branschkoll.

SandraFritsson blir nyE-commerce coordinator

Och till sitt kontor i Lund har IDÉ House of Brands anställt Sandra Fritsson i rollen som E-commerce coordinator.

Sandra har många års erfarenhet inom e-handel, inköp och ekonomi och kommer vara ett positivt tillskott till IDÉ House of Brands, heter det.

Ämnen i artikeln: Idé House of Brands
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svexo nu en del av All Office

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Trocadero släpper julmust

För första gången på 69 år lanserar Trocadero en ny smak – Trocamust.

Sedan lanseringen av Trocadero år 1953 har det bara funnits en smak, fram tills nu. Trocadero lanserar vecka 36 en tillfällig nyhet som är en hyllning och tolkning av Sveriges alldeles egna högtidsdryck – must. Trocamust är en must med nertonad humle- och maltkaraktär och tydligt inslag av, just precis, Trocadero, skriver man i ett pressmeddelande.

Trocamust kommer i två varianter, fullsockrad och sockerfri ”zero” samt i två storlekar 50cl och 150cl pet och finns tillgänglig i handeln från och med vecka 36.

Trocadero är ett varumärke från Spendrups.

LÄS OCKSÅ: Påhlsons daylight driftar Trocaderos läckra webbshopp

redaktionen@branschkoll.se
Annons