Digitaltryckeri i konkurs

Vill du fortsätta läsa?

Den här artiklen är en del av Branschkoll Print. Vill du läsa den tecknar du en prenumeration nedan eller loggar in om du redan har en.

Välj hur du vill prenumerera på Branschkoll

Det finns två olika prenumerationer att välja på. Oavsett så ingår inloggning till alla på ditt företag.

PRINT, PACK & ETIKETT
(Inkl. Promotion)

1.400 kr/månad

Läs allt på Branschkoll om tryckeri-, pack & etikett samt produktmedia.

promotion

Från:
298 kr/månad

Läs allt vi skriver om produktmediabranschen

Annons

Leif Persson blir vd på Lexit

Ämnen i artikeln: EtikettLexit

”En unikt kvalificerad person”.

Styrelsen för Lexit Group Sweden AB har utsett Leif Persson till bolagets nya vd. Han tar över stafettpinnen från en annan branschveteran, Maud Rahm, som har lett företaget de senaste två åren. Skiftet kommer formellt att träda i kraft under september månad.

Lexit Group Swedens huvudsakliga verksamhetsområden är etiketter och förpackningar.

Leif Persson har över 30 års erfarenhet från den grafiska branschen, de senaste 15 åren i olika vd-roller, inom Sydetikett, PSI och Strongpoint. Han lämnade Strongpoint efter att företagets etikettverksamhet såldes till Ettiketto Group 2021.

Annons

Maud Rahm har lett svenska Lexit de senaste två åren. Under hennes ledning har företaget genomfört betydande förbättringar genom rekrytering av ny kompetens, investeringar i ny produktionsteknik och kapacitet och effektivare drift.

För styrelsen har det varit viktigt att få en ersättare på plats med erfarenhet och kompetens för att fortsätta förbättringsresan.

– I Leif Persson har vi hittat en unikt kvalificerad person som vi är säkra på kan tillföra mycket till företaget, säger Sjur Skjæveland som är vd på Lexit Groups norske moderbolag och styrelseordförande i det svenska dotterbolaget i ett pressmeddelande.

– Det är en fantastiskt bra grund för ytterligare tillväxt och förbättringar som Maud och teamet har skapat. Jag ser verkligen fram emot att komma i gång, kommenterar Leif Persson

Efter två genomförda uppköp 2022 har koncernen en årlig omsättning på cirka 1 miljard NOK och nära 250 anställda.

Ämnen i artikeln: EtikettLexit
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Lidl säkrar tillgång till papper – köper pappersbruk av Stora Enso

Ämnen i artikeln: Stora Enso

Schwarz Produktion, som bland annat är matproducent i Lidl-koncernen, köper tyskt pappersbruk av Stora Enso.

Ämnen i artikeln: Stora Enso
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stora Enso köper De Jong för 11 miljarder

Ökar produktionskapaciteten av wellförpackningar med över 100 procent.

Stora Enso förvärvar nederländska De Jong Packaging Group för en köpesumma på cirka 11 miljarder svenska kronor. Detta gör man för att skifta sin inriktning ännu mer och komma bort från tryckpapper och istället öka inom förnybara förpackningar.

De Jong Packaging Group är en av de största tillverkarna av wellpappförpackningar i Beneluxländerna. Dess produktportfölj och geografiska närvaro sägs komplettera Stora Ensos nuvarande erbjudande.

– Den europeiska marknaden för wellpappförpackningar är fragmenterad, och lokal närvaro är en nyckel för hållbar tillväxt, skriver man.

De Jong säljer wellförpackningar både med och utan tryck.

Med detta förvärv kommer företagets division Packaging Solutions att öka sin produktionskapacitet med cirka 1.200 miljoner kvadratmeter till över 2.000 miljoner kvadratmeter.

Annons

Affären beräknas ge synergieffekter efter tre år på cirka 300 miljoner kronor årligen. Om Stora Enso fullföljer sin plan att konvertera bruket i belgiska Langerbrugge från papper till well så beräknar man att synergierna ökar ytterligare.

– Då vår plan är att öka vår marknadsandel inom förnybara och cirkulära förpackningslösningar ligger förvärvet av De Jong helt rätt i vår framtida strategiska inrikting, säger Annica Bresky, vd och koncernchef på Stora Enso i ett pressmeddelande.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Kämpat i tre år – nu kan bakplåtspapper från Nordic Paper slängas på komposten

Ämnen i artikeln: Nordic Paper

Nordic Paper tillverkar bland annat så kallat ”greaseproof-papper” utan tillsatta fluorkemikalier (PFAS), och nu har företagets bakplåtspapper blivit certifierade för kompostering.

Läs också: Högt elpris stoppar produktionen för Nordic paper

Processen för att erhålla certifikatet för kompostering har tagit tre år och bedrivits i tätt samarbete med testinstitutet TÜV.

Certifieringen innebär att pappret testats och godkänts för att efter användning läggas i kompost, både industriell kompost men också så kallad hemmakompost.

Annons

– Pappret förmultnar i komposten och blir tillsammans med övrig kompost till jord. Hela processen tar ett antal veckor. Att vi har fått det här certifikatet betyder väldigt mycket för oss, berättar Henrik Kjellgren, produktchef för Natural Greaseproof på Nordic Paper i ett pressmeddelande.

Nordic Paper har sedan många år ett samarbete med Svenska Bagarlandslaget och Sveriges Bagare och konditorer.

– Landets bagerier arbetar kontinuerligt för att bedriva verksamheten ännu mer klimatsmart och hållbart. Att Nordic Papers PFAS-fria bakplåtspapper nu dessutom är certifierat för kompost uppskattas mycket, säger Martin Lundell som är vd på branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer.

Ämnen i artikeln: Nordic Paper
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Dagligvarujätte ska nå nollutsläpp senast 2045 – går med i SBTi

Ämnen i artikeln: SBTi

Vetenskapsbaserade mål verifierade av SBTi blir allt vanligare. Branschen behöver följa efter sina kunder.

Ämnen i artikeln: SBTi
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sappi i samarbete med maskinleverantör – ersätter plast med papper

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svenska bilar blir grönare – redovisar klimatavtrycket på förpackningen

Ämnen i artikeln: SBTi

Blandar in växtbaserad plast i förpackningen. Mål om minskad påverkan certifierat via SBTi.

Sveriges mest sålda bil vill vara mer än ett gott godis – den ska göra gott också. Ahlgrens bilar går över till en förpackning med lägre klimatavtryck.

– Genom lanseringen av Gröna bilar vill markera starten på vår resa mot en mer hållbar godisframtid, säger Clara Salomon, Senior Brand Manager på Cloetta. Gröna bilar är den första bilmodellen som rullar ut i en förpackning tillverkad av Plantpack, ett förpackningsmaterial som består av upp till 50 procent växtbaserad plast.

– Vi har ambitiösa klimatmål för att minska utsläppen av växthusgaser i linje med Parisavtalet, mål som godkänts av Science Based Targets Initiative. En väg för att uppnå våra mål är att beräkna våra produkters klimatavtryck, där Ahlgrens bilar Gröna bilar är först ut. På förpackningen finns information om produktens beräknade klimatavtryck och hur detta avtryck fördelar sig på odling, fabrik, transport och förpackning. Klimatavtrycket är beräknat genom CarbonClouds plattform och gör det tydligt i vilka steg de största utsläppen finns och inom vilka områden vi kan förbättra oss, säger Marielle Carlsson, Sustainability Manager på Cloetta i ett pressmeddelande.

Redaktören själv måste gå in till sist och berömma färgvalet på bilarna. Grönt och vitt är ju fina färger.

Ämnen i artikeln: SBTi
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Finskt samarbete för mer hållbart skogsbruk

Ämnen i artikeln: 3MAhlstrom-MunksjöMetsä

Ahlstrom-Munksjö, Metsä Fiber och 3M, med hjälp av Earthworm Foundation, fortsätter sitt nära samarbete inom ”ansvarsfullt skogsbruk”.

I år är partnerskapet koncentrerat till Kajanaland, Finland, där man kommer att forska om nuvarande och framtida skogsbruksmetoder kopplade till Kemi Bruks expansion i området. Baserat på resultaten kommer de tre företagen att utveckla sin verksamhet och fortsätta samarbetet mellan varandra och andra intressenter för att sträva efter hållbarhet inom träförsörjning.

– Ahlstrom-Munksjö har givit ett löfte om att vara fullt transparanta i hela kedjan, från skogar till fiberbaserade material, och att implementera hållbara metoder. Detta samarbete förstärker både relationen mellan leverantör och kund samt att inkludera människor som bor och arbetar i inköpsregionen. Vi engagerar oss kollektivt i skydd av skog och biologisk mångfald och utveckling av lokala intressen, säger Maud Laverroux, chef för hållbar verksamhet på Ahlstrom-Munksjö i ett pressmeddelande.

Samarbetet mellan företagen startade 2019. I år kommer man att bedriva forskning i Kajanaland, Finland för att samla in synpunkter på det lokala skogsbruket. Forskning kommer att organiseras av Earthworm Foundation, en global ideell organisation som är specialiserade på att skapa lösningar på miljömässiga och sociala utmaningar.

– På Metsä Fibre är hållbarhet och ansvar en integrerad del av allt vi gör. Vi har ambitiösa hållbarhetsmål för 2030 och vi ser att ett proaktivt hållbarhetssamarbete med kunder och andra intressenter är fördelaktigt för oss och även för hela värdekedjan. Vi är mycket engagerade i att driva frågorna inte bara i vår egen verksamhet utan även inom branschen, berättar Marko Ruottinen, hållbarhetschef på Metsä Fibre.

Ämnen i artikeln: 3MAhlstrom-MunksjöMetsä
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Huhtamäki säljer i ryssland

Ämnen i artikeln: Huhtamaki

Den finska förpackningsjätten Huhtamäki har sålt sin ryska verksamhet till Espetina, som är ett ryskägt holdingföretag.

Affären inkluderar de fabrikerna i Ryssland, som totalt har 724 anställda. Försäljningssumman uppges ligga på 151 miljoner euro, vilket motsvarar 1,6 miljarder kronor.

– Vi anser att den nuvarande utvecklingen av situationen och de långsiktiga utsikterna i Ryssland kommer att förhindra förverkligandet av vår tillväxtstrategi och långsiktiga ambitioner i landet, förklarade Charles Héaulmé, Huhtamäkis vd och koncernchef i ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln: Huhtamaki
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Så påverkar energikrisen profilbranschen

Ämnen i artikeln: Energikrisen

Branschkoll har varit i kontakt med några av de företag i branschen som har stort fokus på egen tillverkning/förädling för att höra hur elpriserna påverkat dem.

Ämnen i artikeln: Energikrisen
redaktionen@branschkoll.se
Annons