Digitaltryckeri i konkurs

Vill du fortsätta läsa?

Den här artiklen är en del av Branschkoll Print. Vill du läsa den tecknar du en prenumeration nedan eller loggar in om du redan har en.

Välj hur du vill prenumerera på Branschkoll

Det finns två olika prenumerationer att välja på. Oavsett så ingår inloggning till alla på ditt företag.

PRINT, PACK & ETIKETT
(Inkl. Promotion)

1.400 kr/månad

Läs allt på Branschkoll om tryckeri-, pack & etikett samt produktmedia.

promotion

Från:
298 kr/månad

Läs allt vi skriver om produktmediabranschen

Annons

Aftonbladet lägger ner tre magasin

”Vissa magasinsformat tappar kraftigt”. Innehållet flyttas till huvudtidningen och online.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sveriges nya stortryckeri heter By Wind

Sammanslagna Danagårdlitho och Göteborgstryckeriet byter namn till By Wind. Förpackningsdelen ska växa internationellt i egen verksamhet.

Namnet är direkt kopplat till att man äger egna vindkraftverk som producerar mer el än man själva förbrukar.

Läs också: Göteborgstryckeriet och Danagårdlitho bildar ny tryckerikoncern

Göteborgstryckeriet Box&Display byter namn till GBGT Box. Koncernbolaget får namnet By Wind Group. Ny webbplats finns på bywind.se.

– Redan 1994 investerade vi i vindkraft och 2018 blev vi Sveriges första tryckeri med ursprungsmärkt el från egna vindkraftverk. I dagsläget producerar våra vindkraftverk ca 29,7 GWh. Vår koncern förbrukar endast ca 2 GWh. Våra vindkraftverk producerar alltså så mycket el att vi faktiskt tillför 27,7 GWh till stadsnätet. Power By Wind, helt enkelt, säger koncernchef Peter Hjelm.

De nya namnen har tagits fram i samarbete med varumärkesbyrån Happy F&B.

Så här skriver man i ett pressmeddelande:

”Det räcker inte att vara Nordens främsta kvalitetstryckeri. Det räcker heller inte att vara ett av Nordens mest miljömedvetna tryckerier. Du måste vara båda. Samtidigt. Därför introduceras nu By Wind, Nordens främsta kvalitetstryckeri, självförsörjande på egen, ursprungsmärkt el från vindkraftverk.”

– Vi har tagit med oss det bästa av våra två etablerade varumärken och företagskulturer och fört samman det till något helt nytt som klarar att möta framtida krav och efterfrågan från våra kunder, säger Maria Iversén, marknadschef.

Förpackningssidan bryts loss

I oktober medverkade man, för andra året i rad, på förpackningsmässan Luxepack i Monaco. Man säger sig vara rustade för fortsatt expansion och har i skrivandets stund driftsatt en ny Komori LED-UV för ”high-end printing”.

– Att särskilja förpackningsverksamheten från tryckeriverksamheten har varit ett naturligt steg att ta, säger Magnus Iversén, vd på GBGT Box och ordförande i By Wind Group. Marknaden och processerna skiljer sig mycket åt. Och det är framför allt på den internationella marknaden som kundtillströmningen på förpackningssidan sker. Vi växer i båda våra affärsområden, rigid boxes och kapslar, avslutar Magnus Iversén.

Tre affärsområden i By Wind

By Wind får tre olika affärsområden som täcker in de tidigare verksamheterna.

  • Art Printing By Wind (tidigare Göteborgstryckeriets högkvalitativa tryck av bland annat böcker)
  • Commercial Printing By Wind (ett brett erbjudande av trycksaksproduktion)
  • Architecture Printing By Wind (produktion av inredningar och dekorer)
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny etikett känner av om köttet ät ätbart – ”ett paradigmskifte”

Ämnen i artikeln: EmballatorEtikettInnocentia

Det handlar om en etikett som skiftar färg beroende på när köttet inte längre är ätbart.

Ämnen i artikeln: EmballatorEtikettInnocentia
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Herenco tillsätter förvärvs- och affärsutvecklingsansvarig

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fujifilm expanderar inom förpackning – värvar flödesspecialist från Landa

Ämnen i artikeln: Fujifilm

En viktig roll när företaget nu ska expandera på förpackningssidan.

Ämnen i artikeln: Fujifilm
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny vd för Återvinningsindustrierna

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Sia vinner internationellt pris för sin merch-kampanj framtagen av Marc

Ämnen i artikeln: Marc

Sias omåttligt populära ”Glassbåten” har vunnit priser för de produktmedia-baserade kampanjer bolaget gjorde i somras med hjälp av Marc.

Sia Glass har vunnit ett internationellt branschpris, alltså en glasspris! Närmare bestämt så har namnhärliga The International Ice Cream Consortium utsett bolagets kampanjSommarglassbåten till årets bästa marknadskampanj.

Kampanjen hade två beståndsdelar, dels så släppte man en ny smak på glassbåten i smaken Hallon & Vit Choklad, det här gjordes i kombination med en kollektion av merch som Göteborgsbaserade bolaget Marc och kommunikationsbyrån Welcome hjälpt Sia att ta fram. Där inte minst en lyxig badrock var en del av den lyckade kollektionen.

– Det är kul att något så unikt svenskt kan vinna fina priser ute i världen, det känns väldigt hedersamt och prestigefyllt, säger Dan Bengtsson på Sia i ett pressmeddelande.

Hör Charlotte Ericsson vd på Marc berätta mer om arbetet bakom kampanjen i Branschkollpodden:

Ämnen i artikeln: Marc
redaktionen@branschkoll.se
Annons

PODD: Tredje generationens produktmedia – Charlotte Ericson, vd och projektledare på Marc

Ämnen i artikeln: Marc

I det senaste avsnittet av Branschkollpodden pratar vi med Charlotte Ericson som tillsammans med sin bror Johan driver produktmediabyrån Marc i Göteborg. Man är den tredje generationen i bolaget som grundades på 30-talet.

Vi pratar bland annat om hur man utvecklar den nya tidens hållbara produkter och Charlotte berättar om många spännande och inspirerande uppdrag och hur man jobbar med dessa.

Lyssna nedan, på Spotify eller Apple Podcasts.

Ämnen i artikeln: Marc
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny matchmaking-site för småföretagare – ”som Tinder”

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nu ska svenska hamnar uppdateras – för ett fossilfritt transportsystem

Ämnen i artikeln: Logistik

90 procent av Sveriges import/export passerar en hamn.

Ämnen i artikeln: Logistik
redaktionen@branschkoll.se
Annons