Digitalisering i fokus när Elanders bygger nya kretslopp för kundernas affärer

Mindre påverkan på miljön och förbättrad kostnadseffektivitet är två återkommande argument när Gustaf Albèrt och Andreas Boustedt berättar kring kundfördelarna med satsningarna som Elanders just nu gör på den svenska marknaden.
Mindre påverkan på miljön och förbättrad kostnadseffektivitet är två återkommande argument när Gustaf Albèrt och Andreas Boustedt berättar kring kundfördelarna med satsningarna som Elanders just nu gör på den svenska marknaden.

Mindre påverkan på miljön och förbättrad kostnadseffektivitet är två återkommande argument när Gustaf Albèrt och Andreas Boustedt berättar kring kundfördelarna med satsningarna som Elanders just nu gör på den svenska marknaden.

Mindre påverkan på miljön och förbättrad kostnadseffektivitet är två återkommande argument när Gustaf Albèrt och Andreas Boustedt berättar kring kundfördelarna med satsningarna som Elanders just nu gör på den svenska marknaden.

Produktionen av trycksaker och förpackningar blir därmed bara en del av en större helhet och kan tillsammans med andra tjänster skapa helt nya värden för de företag som utnyttjar möjligheterna.

Nya digitala pressar installerade

Elanders tog i somras ett stort kliv inom tryckeriverksamheten i Sverige och gjorde stora investeringar i nya digitala tryckpressar för både trycksaker och förpackningar. Med dessa säger man sig dels öka effektiviteten och samtidigt minskar man också miljöpåverkan för det tryckta mediet.

Elanders inkjet

Gustaf Albèrt och Andreas Boustedt på Elanders visar upp den nya digitala inkjetpressen i Mölnlycke.

– Tidigare har det inte varit lönsamt eller ens möjligt för kunderna att lägga om till en affärsmodell som bygger på mer riktade budskap och att trycka ”on demand”. Nu har detta förändrats i och med nya investeringar som vi och branschen gör, säger Gustaf Albèrt som är vd för Elanders svenska verksamhet.

Installationen av den nya rullbaserade inkjetpressen, HP T240, och HPs största digitala arkpress har gått över förväntan och driften är redan igång i Göteborg, berättar Gustaf Albèrt och Andreas Boustedt (försäljningschef), när Branschkoll träffar de båda på huvudkontoret i Mölnlycke utanför Göteborg.

Digitaliseringen är bra för miljön och plånboken

Allt fler kunder börjar nu se effekten av att tänka kring sina totalkostnader – där trycket bara är en del – och det är detta som också drivit på Elanders att just nu investera i nästa generations digitala tryckteknik.

Elanders2

Det automatiserade höglagret är en del av Elanders helintegrerade lösning som skapar effektiva och mer miljövänliga flöden.

– Kunden måste tänka på sin totala kostnadscykel – trycket är inte en enskild kostnad utan en del av helheten tillsammans med transporter, lagerhantering och överupplagor som måste kasseras, säger Andreas Boustedt.

De stora industriföretagen har sett effekten sedan länge och Elanders har varit med och utvecklat lösningar tillsammans med dem. Nu vill man hjälpa andra branscher att göra samma sak.

– Det handlar framförallt om tre saker – kunderna anpassar sig till digitaliseringen och dess möjligheter, man eftersträvar helhetslösningar som är kostnadseffektiva och man reducerar påverkan på miljön, säger Gustaf.

Utvecklingen betyder kortare och precisare produktion – nödvändigtvis inte individanpassat – utan snarare kortare serier som är mer anpassade till varje situation. Detta gäller både trycksaker och förpackningar.

– Det som trycks är egentligen inaktuellt omedelbart – trycker man till lager så blir det kassation bara på grund av att tiden har gått. Har man inte redan tryckt utan har det på ”stand by” kan man se att totalkostnaden kan sänkas.

Annons

Men det handlar också om att frekvent förändrade erbjudanden eller förpackningar kan skapa högre försäljning för varumärkesägare.

– Vi lägger kraft på att förstå hur till exempel digitaliseringen i stort påverkar kundernas sätt att kommunicera och hur detta påverkar efterfrågade produkter och tjänster.

Nytt läge för tryckt kommunikation

Enligt Elanders finns i dag alla förutsättningar för att på ett effektivt sätt använda trycksaker i kombination med digital marknadsföring och därmed skapa ett ökat mervärde för kunderna i deras marknadsarbete.

Elanders3

Den nya inkjetpressen från HP förändrar hur det tryckta mediet kan användas för att driva kundernas affärer.

– Det är en osann myt att tryck inte fungerar, enligt Andreas. Den tryckta kanalen fungerar – men man kan inte fortsätta använda den på samma sätt som tidigare.

Nu har marknadsförare liknande valmöjligheter med att rikta informationen som man har i de digitala kanalerna.

– Många pratar om att automatisera marknadsföringen även i tryck men det har varit för dyrt och har inte gått att göra hela vägen ut tidigare, enligt Andreas Boustedt.

Den digitala utveckling påverkar alla typer av trycksaker som Elanders idag producerar – från marknadsmaterial och tidningar till kataloger, manualer och förpackningar. Man skapar nya typer av kretslopp som driver affärer för kunderna.

– Alla typer av trycksaker kan nu på riktigt dra nytta av den nya digitala trycktekniken som blivit tillräckligt effektiv, har rätt kvalitet och är leveranssäker, säger Gustaf.

Utvecklas med kunderna

På Elanders i Tyskland finns redan två av de nya stora rullbaserade digitalpressarna och med investeringen i Göteborg breddar man sitt erbjudande som blir tillgängligt för svenska, nordiska och europeiska kunder. För kunder som har verksamhet i hela Europa eller globalt kan man effektivisera leveranserna genom att producera på fler ställen närmare leveransadressen med bland annat snabbare time-to-market, minskade fraktkostnader och tullavgifter som ger direkta besparingar och ökade miljövinster.

Elanders5 e1474362206568

Den nya digitala inkjetpressen från HP står bredvid offsetpressarna hos Elanders i Mölnlycke utanför Göteborg.

Elanders globala kunder driver på utveckling och investeringar i nya lösningar som kunder lokalt i Sverige och Norden kan dra nytta av. Man har nu en digital maskinpark i Europa där man kan möta kundernas behov av kapacitet både på en europeisk nivå – men också lokalt.

– De mindre kunderna kan tillgodoräkna sig allt det som våra större kunder driver, säger Andreas.

– Vi ser det som en enorm möjlighet för företag att utnyttja Elanders globala och lokala närvaro med vår mix av teknik- och IT-lösningar för att skapa effektiva flöden. Vi vill växa med våra kunder genom att hjälpa dem använda nya innovativa lösningar både i tryckt kommunikation och till sina förpackningar, avslutar Gustaf.

Annons

Ettiketto köper in sig på den tyska marknaden

label
Ämnen i artikeln: EtikettEttiketto

Ettiketto Group adderar 290 miljoner kronor i omsättning genom förvärvet.

Ämnen i artikeln: EtikettEttiketto
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Danskt etikettryckeri investerar i press från Bobst

1738669735377 1800
Ämnen i artikeln: BobstVisutech

”Detta kommer att stärka vår verksamhet avsevärt”.

Ämnen i artikeln: BobstVisutech
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Suzano höjer priserna på lövvedsmassa globalt

Eucalyptus 1800
Ämnen i artikeln: Suzano
Ämnen i artikeln: Suzano
redaktionen@branschkoll.se
Annons

SCA höjer priset på kraftliner

Ämnen i artikeln: SCA
Ämnen i artikeln: SCA
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Årets ”Kartongmatch” är igång – samlar barn kring återvinning och miljö med koppling till förpackningar

Kartongmatchen 1800
Ämnen i artikeln: FiskebyTetra Pak

Tetra Pak har dragit igång Kartongmatchen 2024/2025, en återvinningstävling för barn i Sverige, Danmark och Finland.

Tävlingen är öppen för alla förskole- och skolbarn upp till 12 år och har anordnats i samarbete med ett flertal partners under de senaste 13 åren.

Det är med syftet att sprida kunskap och öka engagemanget bland ungdomar kring miljö och återvinning som Tetra Pak arrangerar Kartongmatchen med stöd av bland annat Arla, Skånemejerier, Norrmejerier, Fiskeby Board och Kiviks Musteri.

En av utmaningarna i årets tävling handlar om att göra en återvinningskampanj som kan uppmuntra människor att återvinna mer.

Kartongmatchen har inspirerat hundratusentals barn i Sverige, Danmark och Finland till att förstå vikten av att återvinna kartongförpackningar. Genom att främja en djupare förståelse och entusiasm för återvinning, formar vi nästa generations engagemang för hållbarhet. När kartongförpackningar återvinns blir de en värdefull resurs för nya produkter, och genom det här initiativet lär sig barnen inte bara bra miljöinitiativ utan blir också kraftfulla förespråkare för förändring i sina egna hem, säger Gustav Askman, Sustainability Manager Nordics på Tetra Pak.

Ämnen i artikeln: FiskebyTetra Pak
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nischad skyltaktör förvärvas av industrikoncern

handslag
Ämnen i artikeln: Skylt

Lönsam verksamhet inom skyltning och märkning får ny ägare.

Ämnen i artikeln: Skylt
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Packdesign byter namn till ULMA Packaging efter förvärvet

ULMA Packdesign
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Huhtamaki utser Axel Glade till chef för Flexible Packaging

huhtamaki axel glade
Ämnen i artikeln: Huhtamaki

Axel Glade har utsetts till chef för Flexible Packaging och medlem av Huhtamakis globala ledning. Han tillträder senast den 1 januari 2026 och rapporterar till vd Charles Héaulmé.

Glade kommer från Constantia Flexibles, där han varit chef för filmdivisionen. Han har lång erfarenhet inom förpackningsindustrin, bland annat från Sealed Air och Bischof + Klein.

Hans-Peter Edelbluth blir tillförordnad chef för Flexible Packaging från den 1 februari 2025 tills Axel Glade tillträder, enligt ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln: Huhtamaki
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fedrigoni har nu avvecklat verksamheten inom kontorspapper

Ämnen i artikeln: Fedrigoni
Ämnen i artikeln: Fedrigoni
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Han ska leda Canon i Europa

shinichi yoshida 169 white d9f6bde33dd548aaa4edf86e4b6ad7e6 1800
redaktionen@branschkoll.se
Annons