Digitalisering i fokus när Elanders bygger nya kretslopp för kundernas affärer

Produktionen av trycksaker och förpackningar blir därmed bara en del av en större helhet och kan tillsammans med andra tjänster skapa helt nya värden för de företag som utnyttjar möjligheterna.
Nya digitala pressar installerade
Elanders tog i somras ett stort kliv inom tryckeriverksamheten i Sverige och gjorde stora investeringar i nya digitala tryckpressar för både trycksaker och förpackningar. Med dessa säger man sig dels öka effektiviteten och samtidigt minskar man också miljöpåverkan för det tryckta mediet.
– Tidigare har det inte varit lönsamt eller ens möjligt för kunderna att lägga om till en affärsmodell som bygger på mer riktade budskap och att trycka ”on demand”. Nu har detta förändrats i och med nya investeringar som vi och branschen gör, säger Gustaf Albèrt som är vd för Elanders svenska verksamhet.
Installationen av den nya rullbaserade inkjetpressen, HP T240, och HPs största digitala arkpress har gått över förväntan och driften är redan igång i Göteborg, berättar Gustaf Albèrt och Andreas Boustedt (försäljningschef), när Branschkoll träffar de båda på huvudkontoret i Mölnlycke utanför Göteborg.
Digitaliseringen är bra för miljön och plånboken
Allt fler kunder börjar nu se effekten av att tänka kring sina totalkostnader – där trycket bara är en del – och det är detta som också drivit på Elanders att just nu investera i nästa generations digitala tryckteknik.
– Kunden måste tänka på sin totala kostnadscykel – trycket är inte en enskild kostnad utan en del av helheten tillsammans med transporter, lagerhantering och överupplagor som måste kasseras, säger Andreas Boustedt.
De stora industriföretagen har sett effekten sedan länge och Elanders har varit med och utvecklat lösningar tillsammans med dem. Nu vill man hjälpa andra branscher att göra samma sak.
– Det handlar framförallt om tre saker – kunderna anpassar sig till digitaliseringen och dess möjligheter, man eftersträvar helhetslösningar som är kostnadseffektiva och man reducerar påverkan på miljön, säger Gustaf.
Utvecklingen betyder kortare och precisare produktion – nödvändigtvis inte individanpassat – utan snarare kortare serier som är mer anpassade till varje situation. Detta gäller både trycksaker och förpackningar.
– Det som trycks är egentligen inaktuellt omedelbart – trycker man till lager så blir det kassation bara på grund av att tiden har gått. Har man inte redan tryckt utan har det på ”stand by” kan man se att totalkostnaden kan sänkas.
Men det handlar också om att frekvent förändrade erbjudanden eller förpackningar kan skapa högre försäljning för varumärkesägare.
– Vi lägger kraft på att förstå hur till exempel digitaliseringen i stort påverkar kundernas sätt att kommunicera och hur detta påverkar efterfrågade produkter och tjänster.
Nytt läge för tryckt kommunikation
Enligt Elanders finns i dag alla förutsättningar för att på ett effektivt sätt använda trycksaker i kombination med digital marknadsföring och därmed skapa ett ökat mervärde för kunderna i deras marknadsarbete.
– Det är en osann myt att tryck inte fungerar, enligt Andreas. Den tryckta kanalen fungerar – men man kan inte fortsätta använda den på samma sätt som tidigare.
Nu har marknadsförare liknande valmöjligheter med att rikta informationen som man har i de digitala kanalerna.
– Många pratar om att automatisera marknadsföringen även i tryck men det har varit för dyrt och har inte gått att göra hela vägen ut tidigare, enligt Andreas Boustedt.
Den digitala utveckling påverkar alla typer av trycksaker som Elanders idag producerar – från marknadsmaterial och tidningar till kataloger, manualer och förpackningar. Man skapar nya typer av kretslopp som driver affärer för kunderna.
– Alla typer av trycksaker kan nu på riktigt dra nytta av den nya digitala trycktekniken som blivit tillräckligt effektiv, har rätt kvalitet och är leveranssäker, säger Gustaf.
Utvecklas med kunderna
På Elanders i Tyskland finns redan två av de nya stora rullbaserade digitalpressarna och med investeringen i Göteborg breddar man sitt erbjudande som blir tillgängligt för svenska, nordiska och europeiska kunder. För kunder som har verksamhet i hela Europa eller globalt kan man effektivisera leveranserna genom att producera på fler ställen närmare leveransadressen med bland annat snabbare time-to-market, minskade fraktkostnader och tullavgifter som ger direkta besparingar och ökade miljövinster.
Elanders globala kunder driver på utveckling och investeringar i nya lösningar som kunder lokalt i Sverige och Norden kan dra nytta av. Man har nu en digital maskinpark i Europa där man kan möta kundernas behov av kapacitet både på en europeisk nivå – men också lokalt.
– De mindre kunderna kan tillgodoräkna sig allt det som våra större kunder driver, säger Andreas.
– Vi ser det som en enorm möjlighet för företag att utnyttja Elanders globala och lokala närvaro med vår mix av teknik- och IT-lösningar för att skapa effektiva flöden. Vi vill växa med våra kunder genom att hjälpa dem använda nya innovativa lösningar både i tryckt kommunikation och till sina förpackningar, avslutar Gustaf.