Digitalisering i fokus när Elanders bygger nya kretslopp för kundernas affärer

Mindre påverkan på miljön och förbättrad kostnadseffektivitet är två återkommande argument när Gustaf Albèrt och Andreas Boustedt berättar kring kundfördelarna med satsningarna som Elanders just nu gör på den svenska marknaden.
Mindre påverkan på miljön och förbättrad kostnadseffektivitet är två återkommande argument när Gustaf Albèrt och Andreas Boustedt berättar kring kundfördelarna med satsningarna som Elanders just nu gör på den svenska marknaden.

Mindre påverkan på miljön och förbättrad kostnadseffektivitet är två återkommande argument när Gustaf Albèrt och Andreas Boustedt berättar kring kundfördelarna med satsningarna som Elanders just nu gör på den svenska marknaden.

Mindre påverkan på miljön och förbättrad kostnadseffektivitet är två återkommande argument när Gustaf Albèrt och Andreas Boustedt berättar kring kundfördelarna med satsningarna som Elanders just nu gör på den svenska marknaden.

Produktionen av trycksaker och förpackningar blir därmed bara en del av en större helhet och kan tillsammans med andra tjänster skapa helt nya värden för de företag som utnyttjar möjligheterna.

Nya digitala pressar installerade

Elanders tog i somras ett stort kliv inom tryckeriverksamheten i Sverige och gjorde stora investeringar i nya digitala tryckpressar för både trycksaker och förpackningar. Med dessa säger man sig dels öka effektiviteten och samtidigt minskar man också miljöpåverkan för det tryckta mediet.

Elanders inkjet

Gustaf Albèrt och Andreas Boustedt på Elanders visar upp den nya digitala inkjetpressen i Mölnlycke.

– Tidigare har det inte varit lönsamt eller ens möjligt för kunderna att lägga om till en affärsmodell som bygger på mer riktade budskap och att trycka ”on demand”. Nu har detta förändrats i och med nya investeringar som vi och branschen gör, säger Gustaf Albèrt som är vd för Elanders svenska verksamhet.

Installationen av den nya rullbaserade inkjetpressen, HP T240, och HPs största digitala arkpress har gått över förväntan och driften är redan igång i Göteborg, berättar Gustaf Albèrt och Andreas Boustedt (försäljningschef), när Branschkoll träffar de båda på huvudkontoret i Mölnlycke utanför Göteborg.

Digitaliseringen är bra för miljön och plånboken

Allt fler kunder börjar nu se effekten av att tänka kring sina totalkostnader – där trycket bara är en del – och det är detta som också drivit på Elanders att just nu investera i nästa generations digitala tryckteknik.

Elanders2

Det automatiserade höglagret är en del av Elanders helintegrerade lösning som skapar effektiva och mer miljövänliga flöden.

– Kunden måste tänka på sin totala kostnadscykel – trycket är inte en enskild kostnad utan en del av helheten tillsammans med transporter, lagerhantering och överupplagor som måste kasseras, säger Andreas Boustedt.

De stora industriföretagen har sett effekten sedan länge och Elanders har varit med och utvecklat lösningar tillsammans med dem. Nu vill man hjälpa andra branscher att göra samma sak.

– Det handlar framförallt om tre saker – kunderna anpassar sig till digitaliseringen och dess möjligheter, man eftersträvar helhetslösningar som är kostnadseffektiva och man reducerar påverkan på miljön, säger Gustaf.

Utvecklingen betyder kortare och precisare produktion – nödvändigtvis inte individanpassat – utan snarare kortare serier som är mer anpassade till varje situation. Detta gäller både trycksaker och förpackningar.

– Det som trycks är egentligen inaktuellt omedelbart – trycker man till lager så blir det kassation bara på grund av att tiden har gått. Har man inte redan tryckt utan har det på ”stand by” kan man se att totalkostnaden kan sänkas.

Annons

Men det handlar också om att frekvent förändrade erbjudanden eller förpackningar kan skapa högre försäljning för varumärkesägare.

– Vi lägger kraft på att förstå hur till exempel digitaliseringen i stort påverkar kundernas sätt att kommunicera och hur detta påverkar efterfrågade produkter och tjänster.

Nytt läge för tryckt kommunikation

Enligt Elanders finns i dag alla förutsättningar för att på ett effektivt sätt använda trycksaker i kombination med digital marknadsföring och därmed skapa ett ökat mervärde för kunderna i deras marknadsarbete.

Elanders3

Den nya inkjetpressen från HP förändrar hur det tryckta mediet kan användas för att driva kundernas affärer.

– Det är en osann myt att tryck inte fungerar, enligt Andreas. Den tryckta kanalen fungerar – men man kan inte fortsätta använda den på samma sätt som tidigare.

Nu har marknadsförare liknande valmöjligheter med att rikta informationen som man har i de digitala kanalerna.

– Många pratar om att automatisera marknadsföringen även i tryck men det har varit för dyrt och har inte gått att göra hela vägen ut tidigare, enligt Andreas Boustedt.

Den digitala utveckling påverkar alla typer av trycksaker som Elanders idag producerar – från marknadsmaterial och tidningar till kataloger, manualer och förpackningar. Man skapar nya typer av kretslopp som driver affärer för kunderna.

– Alla typer av trycksaker kan nu på riktigt dra nytta av den nya digitala trycktekniken som blivit tillräckligt effektiv, har rätt kvalitet och är leveranssäker, säger Gustaf.

Utvecklas med kunderna

På Elanders i Tyskland finns redan två av de nya stora rullbaserade digitalpressarna och med investeringen i Göteborg breddar man sitt erbjudande som blir tillgängligt för svenska, nordiska och europeiska kunder. För kunder som har verksamhet i hela Europa eller globalt kan man effektivisera leveranserna genom att producera på fler ställen närmare leveransadressen med bland annat snabbare time-to-market, minskade fraktkostnader och tullavgifter som ger direkta besparingar och ökade miljövinster.

Elanders5 e1474362206568

Den nya digitala inkjetpressen från HP står bredvid offsetpressarna hos Elanders i Mölnlycke utanför Göteborg.

Elanders globala kunder driver på utveckling och investeringar i nya lösningar som kunder lokalt i Sverige och Norden kan dra nytta av. Man har nu en digital maskinpark i Europa där man kan möta kundernas behov av kapacitet både på en europeisk nivå – men också lokalt.

– De mindre kunderna kan tillgodoräkna sig allt det som våra större kunder driver, säger Andreas.

– Vi ser det som en enorm möjlighet för företag att utnyttja Elanders globala och lokala närvaro med vår mix av teknik- och IT-lösningar för att skapa effektiva flöden. Vi vill växa med våra kunder genom att hjälpa dem använda nya innovativa lösningar både i tryckt kommunikation och till sina förpackningar, avslutar Gustaf.

Annons

Vd-byte på etikett- och förpackningsjätte

all4lables
Ämnen i artikeln: All4labelsEtikett
Ämnen i artikeln: All4labelsEtikett
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Förpackningstryck: Det avgör när Nestlé väljer digitalt eller offset

IMG 0734 1800

✔️Panelsamtal om ”inkjetrevolutionen” inom förpackning ✔️Så tänker storföretaget Nestlé i valet av förpackningstryck ✔️”Det är ett paradigmskifte”

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Boxon ska dubbla omsättningen och växa på nya marknader

IMG 0261 1800
Ämnen i artikeln: BoxonEtikett

✔️Boxon Groups vd Fredrik Ståhl om femårsplanen ✔️Ska dubbla omsättningen till 4 miljarder kronor ✔️Hoppas etablera sig i 5-6 nya länder ✔️Ökad e-handelsförsäljning och nya digitala kliv

Ämnen i artikeln: BoxonEtikett
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Walki investerar i ny produktionslinje för cirkulära förpackningsmaterial

walki2 1800
Ämnen i artikeln: Walki

Walki Group har investerat över sex miljoner euro i en ny produktionslinje vid sin anläggning i Steinfurt, Tyskland, för att stödja övergången till fiberbaserade förpackningsmaterial.

Ämnen i artikeln: Walki
redaktionen@branschkoll.se
Annons

De höjer priset på well

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nystartad ÅF av arbetskläder i konkurs

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De köper konkursboet – ”Vi är en väldigt naturlig köpare”

2 1800

✔️Ska ge trygghet till konkursboets kunder ✔️Målsättning att fortsätta växa 15 procent årligen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Klart: Hjalmar E:s konkursbo sålt

hjalmare kontrakt

✔️Verksamheten upphör i Skellefteå ✔️Avser flytta tillgångarna till södra Sverige

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Köper två nya digitalpressar – ”Vet att vi måste omsätta mer eller göra förändringar i produktionen”

IMG 2174 1800

Efter pensionsavgångar och byte av administrativt system – tryckeriet skiftar maskinmärke på digitaltrycksavdelningen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Svenskt tryckeri investerar över 20 miljoner kronor i rullinkjet – visar volymökning i år

intellijet parajett

✔️Nya kundaffärer har bäddat för bra start på året ✔️Så mycket har tryckeriets volymer ökat

redaktionen@branschkoll.se
Annons