Digital spegel lockar kunder till H&M – skapar egna tidningsomslag

Hm

Här skapar de sitt eget fiktiva omslag på H&M magasinet. (Bild: från film på Vimeo)

Besökarna i butiken kan interagera med spegeln bland annat genom att ta selfies och och få modetips. Spegeln uppges vara en framgång när det kommer till kundernas interaktion.

Spegeln, som är framtagen av Visual Arts, är digital och röststyrd. Kunden styr alltså spegeln genom att prata med den – vilket onekligen har något Snövit-aktigt över sig.

Skärmspegeln har fått namnet ”H&M Voice interactive mirror”, och där tar kunderna selfies som sedan omvandlas till omslagsbilder på modekedjans magasin. Kunden landar sen själv ner bilden via en QR-kod och sprids inte sällan på sociala medier. Dessutom kan man som kund få inspiration till nästa klädköp och avsluta köpet direkt i telefonen. Spegeln är en helt ny produkt som tagits fram genom ett samarbete mellan Microsoft, Ombori och Visual Art.

Bilderna används ”bara” för spridning i digitala kanaler och används än så länge inte i tryck.

Annons

– Det finns bara två av sitt slag. Den ena står i butiken i New York, och den andra står i vårt showroom på Hälsingegatan, säger Visual Arts affärsområdeschef Hoss Khosravi enligt Dagens Media.

Framgång och framtid

– Alla pratar om voice och vi var först ute. Jag tror att vi kommer få se mer av voice redan under 2018, säger Björn Ström som är Visual Arts köpupplevelse-expert.

Visual Arts kallar produkten för en ”succé” och hänvisar till dess konverteringsgrad, 86 procent av de som tar en selfie laddar ner sitt personliga modeomslag och 10 procent tecknar upp sig på H&M:s nyhetsbrev.

H&M + röst stannar inte där – inleder samarbete med Google

Nyligen berättade Breakit att H&M inlett ett samarbete med Google, där Googles röststyrningsassistent, senare i år ska ”flytta in” hos H&M Home. Därigenom ska användaren kunna prata direkt med bolaget genom appen Home stylist och få inredningstips levererat verbalt av roboten i andra änden.

Planen på sikt uppges vara att röststyrningskoncpetet ska integreras i alla koncernens varumärke. I filmen nedan kan du se hur spegelskärmen i New York fungerar.




Annons

Ahlsell expanderar inom workwear och profil – letar förvärv

peter skoglund ahlsell ww
Ämnen i artikeln: Ahlsell

Nyligen skrev Branschkoll om en butiksatsning hos Ahlsell som bland annat erbjuder med 24/7-service och eget tryckeri. Men satsningar på workwear och profil stannar inte där.

Ämnen i artikeln: Ahlsell
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Z-Reklam i satsning mot profilåterförsäljare

Z Reklam 1800
Ämnen i artikeln: Z-reklam

Z-Reklam växer med återförsäljare av profilprodukter genom att erbjuda helhetslösningar för reklamprodukter. Med byråuppköpet, nya maskininvesteringar och rekryteringar ska de ta nya kliv.

Ämnen i artikeln: Z-reklam
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Roupéz landar avtal med en av Sveriges största regioner

roupez
Ämnen i artikeln: Roupez

Roupéz Profile har tecknat ett omfattande avtal.

Ämnen i artikeln: Roupez
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Voky landar fyra nya kunder på kort tid

voky
Ämnen i artikeln: Voky

Den senaste månaden har Voky tecknat hela fyra nya avtal med kunder genom framförallt upphandlingar.

Ämnen i artikeln: Voky
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nya ansikten hos MEC Profil

IMG 1567 1800
Ämnen i artikeln: MEC

Profilgrossisten har stärkt upp inom försäljning och grafisk formgivning.

MEC Profil har utökat sin personalstyrka med tre personer de senaste månaderna – två på säljsidan och en i ateljén.

Jenny Magnusson påbörjade sin tjänst som affärsutvecklare i december och kommer närmast från Unigraphics.

Annons

– Det är jättetrevligt, det är produkter och kunder jag haft sedan tidigare på ett företag jag jobbat på, så man känner att man är tillbaka i branschen. Det är ett jättetrevligt företag, jag trivs jättebra, säger hon.

Niclas Pettersson har 20 års erfarenhet av den grafiska branschen, främst med tidningar och trycksaker. Sedan han började på MEC Profil i oktober är det fokus på profilprodukter som gäller i rollen som grafisk formgivare kombinerat med försäljning.

Sebastian Samuelsson har förstärkt inom försäljning och projektledning, men har också en bakgrund inom grafisk formgivning vilket han också kommer att bistå med i sin nya roll. Han ser sin nya tjänst som mycket intressant och en chans för honom att lära sig mycket om branschen:

– Vi siktar alltid på att bredda oss och att vara flexibla, titta på nya affärsmodeller och möjligheter. Det är jätteintressant att vara med på den resan, säger han.

Ämnen i artikeln: MEC
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Han tar säljroll på Ctwo Products

Ctwo Daniel 1800
Ämnen i artikeln: CTWO

Daniel Johansson har 20 års erfarenhet av försäljning i profilbranschen.

Daniel Johansson är ny säljkoordinator på Ctwo Products. Han har 20 års branscherfarenhet av försäljning inom profilproduktsbranschen och har arbetat på Portia i Sverige, en tillverkare av herraccessoarer; bland annat slipsar, bälten och kepsar.

Daniel började sin nya tjänst på Ctwo 13 januari, några dagar innan företaget ställde ut på Nordic Profile Fair i Jönköping. Nya rollen beskriver han som ”en nytändning och en ny utmaning”. Han kommer främst arbeta mot kunder i Sverige och ser fram emot att komma ut och träffa dem:

– Det ska bli jätteroligt och trevligt och jag kommer ut mer till kunderna nu i den här rollen än jag gjorde tidigare.

Ctwo är en profilaktör med fokus på elektronikprodukter. I sortimentet finns till exempel bärbara laddningsstationer för mobiltelefoner och laptops, elektriska tandborstar och så kallade life tags.

Ämnen i artikeln: CTWO
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hon avancerar sitt hållbarhetsarbete hos New Wave Group

placeholder
Ämnen i artikeln: New Wave Group
Ämnen i artikeln: New Wave Group
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tiktok bannlyses i USA

tiktok mobil

Efter flera vändor tycks det nu stå klart att den populära appen Tiktok kommer bannlysas i USA. Så sent som i fredags gav USAs högsta domstol grönt ljus till den lagliga möjligheten att banna appen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Wackes blir prisade av kund

wackes strawberrry 1800
Ämnen i artikeln: Wackes

Blev prisade av kär kund.

Wackes firar framgångar i Strawberrys leverantörsutnämningar 2024, där de vann kategorin ”Non-Food supplier of the year” i Norge och blev även nominerade i samma kategori i Sverige. Därutöver erhöll de en nominering i kategorin ”Sustainability supplier of the year”.

– Strawberry är en fantastisk uppdragsgivare som ständigt utmanar oss och ser till att vi tillsammans utvecklas och blir bättre. De har även ett mycket tydligt hållbarhetsfokus som gör det extra roligt att arbeta med dem och att bli nominerad i hållbarhetskategorin är vi väldigt stolta över, säger Eric Styrenius, kundansvarig för Strawberry på Wackes.

Det är inte första gången som delar av Wackes tilldelas priser av Strawberry. Olsson&Co, som gick ihop med Wackes 2022, har utsetts till supplier of the year ett antal gånger genom åren. Men det här är första gången som det nya Wackes prisas och aldrig har bolaget varit nominerat i tre kategorier samma år, skriver Wackes i ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln: Wackes
redaktionen@branschkoll.se
Annons

SCA höjer priset på massa i Europa

Ämnen i artikeln: SCA
Ämnen i artikeln: SCA
redaktionen@branschkoll.se
Annons