Digital papperskorg generar marknadsföring och försäljning – letar samarbetspartners

Pantanovas digital papperskorg skapar uppståndelse på gatorna i Linköping.
Pantanovas digital papperskorg skapar uppståndelse på gatorna i Linköping.

Skapar en brygga mellan den fysiska och digitala världen.

För ett tag sedan blev Branschkoll kontaktade av en kille vid namn Andreas Kihlman som påstod att han tillverkat världens första semi-digitala papperskorg. Efter lite mejlande fram och tillbaks visade det här sig vara en häftig och modern produkt som genererar marknadsföring och försäljning samtidigt som det blir roligare att slänga saker.

Pantanova heter företaget som Andreas grundat, det är latin och betyder i princip lämna in något så får du något nytt.

När du slänger något i en Papperskorg från Pantanova så tackar den dig och sedan ger den dig ett budskap eller en digital rabattkupong. Vidare i samma skede så känner papperskorgen av hur många människor i närheten som är tillgängliga och kan då även sprida budskapet eller belöningen till dem.

– Vår produkt är både unik och en väldigt effektiv kanal att marknadsföra sig på. Det patenterade system vi har tagit fram för vår papperskorg har visat sig minska nedskräpning med 61 procent och skapat en ökning av försäljning av produkter och tjänster i närheten av papperskorgen och online med upp till 165 procent, berättar Andreas.

Digital kommunikation kombinerat med en fysisk handling/fysisk budskap skapar en synergi-effekt hos mottagaren

Idén till Pantanovas papperskorg kom bland annat från Nordens största neuromarketing-studie gjort av Postnord tillsammans med Neurons INC som visar på att digital kommunikation kombinerat med ett fysisk budskap skapar en kraftfull synergi-effekt hos mottagaren.

Annons

– Vi skapar en brygga mellan den fysiska och digitala världen vilket vi anser är ett måste för att kommunicera på bästa sätt i dagens samhälle. Vårt koncept fyller helt enkelt många av de luckor som finns inom Out of Home-marknadsföring, berättar Andreas.

Letar efter potentiella samarbetspartners för att ta konceptet vidare ut i landet

Pantanovas papperskorg finns idag på nio ställen runt om i landet, närmare bestämt i Östergötland där man säger säg täcka nyckelregionerna. Målet är att finnas på de mest strategiska platserna runt om i Sverige.

Den kombinerade trafiken per dag som genereras genom dessa nio platser ser enligt Pantanova ut såhär:

  • Trafik: 63.863
  • Visningar: 1.916
  • Interaktioner: 4.907
  • Call to action: 367

– Vi har idag sensorer som mäter antalet trafikanter, visningar, interaktioner samt garanterade interaktioner kopplat till våra annonsörer. Tack vare vår möjlighet att fysiskt koppla samman människor med företag genom både våra displayer men också genom Pantanova-appen kan vi följa hela resan från exponering till ett faktiskt köp/call to action. Det är denna lösning som gör oss världsunika inom vår bransch och även det som gör att vi kan tillföra ett enormt mervärde för alla företag som arbetar med OOH-marketing.

– Men det bästa av allt kanske ändå är att vår produkt faktiskt är en papperskorg, och som vi alla vet så används en papperskorg dagligen vilket då innebär att vår produkt drar till sig människor tack vare sin existens men också på väldigt naturligt sätt, avslutar Andreas.

Läs mer om Pantanova här.

pantanova22

Bild från lanseringen av Pantanovas utomhuspapperskorg.
Annons

Efter förvärvet: Midocean blir nu Solo midocean

Solo midocean
Ämnen i artikeln: Midocean

Leverantören Midocean har lanserat ett nytt namn och en ny logotyp som en del av sin omprofilering till “Solo midocean”.

Ämnen i artikeln: Midocean
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hultafors förvärvar Lyngsøe Rainwear

Lyngsoe 1800
Ämnen i artikeln: FristadsHultafors

Hultafors Group stärker sin position inom arbetskläder genom att förvärva det danska företaget Lyngsøe Rainwear.

Ämnen i artikeln: FristadsHultafors
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Alligo går med i PWA – ”låt oss bygga en stark och framgångsrik framtid tillsammans”

alligo andreas PWA
Ämnen i artikeln: AlligoPWA

Efter branschföreningen SBPR:s avveckling går nu Alligos produktmediabolag med i nya PWA.

Det handlar om en bit över tio bolag som idag ingår i Alligos portfölj som nu blir en del av PWA.

– Vi på Alligo Produktmedia är stolta över att meddela vårt medlemskap i den nya branschföreningen PWA. Som marknadsledare i Sverige ser vi det som vårt ansvar att aktivt bidra till att forma en stark och enad plattform som främjar branschens utveckling och gemensamma bästa, säger Andreas Blomkvist som är affärsutvecklare Alligo Produktmedia.

Som medlem med sina bolag stödjer man inte bara föreningens arbete utan ska även aktivt delta i diskussioner och beslut som påverkar branschen, menar Andreas Blomkvist.

– Vår ambition är att tillsammans med partners, leverantörer och återförsäljare skapa en samlad röst som driver innovation och hållbarhet i produktmediasektorn.

– Vi uppmanar våra branschkollegor att göra samma val – låt oss bygga en stark och framgångsrik framtid tillsammans, avslutar Andreas Blomkvist.

Ämnen i artikeln: AlligoPWA
redaktionen@branschkoll.se
Annons

De ska leverera profilprodukter till räddningstjänst

Elva företag lämnade anbud.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De vinner profilupphandling från universitet

Karlstad universitet har valt leverantör av produktmedia.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

PSI 2025: Optimism och innovation i fokus

PSI25 1800
Ämnen i artikeln: PSI

PSI-mässan i Düsseldorf inledde mässåret för produktmediabranschen med 600 utställare och 11 062 besökare från 74 länder.

Evenemanget, som hölls den 7–9 januari, visade på branschens styrka och potential trots ekonomiska utmaningar. PSI:s fokus låg på innovation, hållbarhet och nya affärsmöjligheter, med särskilda delar på mässan för trender och föreläsningar om aktuella ämnen som artificiell intelligens och hållbar produktutveckling.

De tysktalande områdena, som är mässans hemmamarknad, har just nu ganska stora ekonomiska utmaningar i bland annat höga energikostnader och byråkrati, vilket diskuterades vid mässans öppning.

Annons

Politiker och branschrepresentanter efterlyser åtgärder för att minska dessa hinder, särskilt för små och medelstora företag. Samtidigt uttrycktes optimism om framtiden, med förhoppningar om tillväxt både i Europa och på nya marknader som Östeuropa, USA och Afrika.

PSI2

Sustainability Awards utvecklas

Artificiell intelligens (AI) var ett centralt ämne under mässan, med företag som redan framgångsrikt integrerar AI i sina arbetsflöden. Tekniken anses öppna dörrar för effektivare processer och nya kreativa lösningar. Samtidigt betonades hållbarhet som en drivkraft.

PSI:s Petra Lassahn berättade om planerna på att ge hållbarhetsarbetet inom branschen en ännu större plattform. År 2025 lanseras nya PSI Academy Awards, som bygger vidare på de tidigare Sustainability Awards.

PSI jobbar också vidare med att visa på en bredare förståelse för branschens roll som kommunikationskanal snarare än enbart leverantör av profilprodukter. Detta perspektiv, i kombination med teknisk innovation och globalt fokus, visar att det finns stora möjligheter att utveckla och stärka branschen framåt.

Ämnen i artikeln: PSI
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Vårdskjortor får nytt liv som arbetskläder på Nationalmuseum

Nationalmuseum 1800

Avfall blir till nya råvara. Efter sex år i samma jackor byter Nationalmuseums frontpersonal om.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De blir ny nordisk distributör av ”en gastronomisk upplevelse”

rivsalt 1800

Det säljs redan på Harrods i London, Lafayette i Paris och NK i Stockholm. Nu kommer det till den nordiska produktmediabranschen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ladda mobilen med parasollen

parasoll 1800

På teknikmässan CES i Las Vegas i förra veckan visades de senaste tekniska landvinningarna upp.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Pieter Boonekamp ny vd för PF Concept International

PF Concept

Den 1 januari 2025 startade Pieter Boonekamp som vd för PF Concept International.

Han efterträder Ralf Oster, som övergår till en rådgivande roll för företagets styrelse.

Pieter Boonekamp har över 20 års erfarenhet inom produktmediasektorn och har under de senaste 13 åren varit en central del av PF Concepts strategiska och kommersiella utveckling, skriver företaget i ett pressmeddelande.

Lyssna: För några år sedan var Ralf Oster med i Branschkollpodden – lyssna på intervjun här.

Ledarskapsbytet är planerat sedan en tid och sägs syfta till att säkerställa stabilitet och kontinuitet inom organisationen.

Neil Ringel, vd för Polyconcept Group, kommenterar:

– Vi är glada att kunna utse Pieter till vd för PF Concept. Hans erfarenhet och beprövade ledarskap gör honom till rätt person att driva företaget framåt med fortsatt tillväxt och innovation.

redaktionen@branschkoll.se
Annons