Digital Kickoff med New Wave Profile

kickoff

I mitten av januari anordnade New Wave Profile en digital kickoff för medlemmarna. Företagen som medverkade kopplade upp sig antingen från kontoret eller hemifrån. Och leverantörerna skickade ut paket till kedjemedlemmarna inför kickoffen.

– De fick bland annat kläder från New Wave Mode, skyddsmasker från ACG, giveaways från Toppoint och så vidare, alla leverantörer bidrog med något, berättar Camilla Fjordland som är konceptansvarig på New Wave Profile.

Inför kickoffen hade också alla leverantörer spelat in en video med presentationer och man fick också en föreläsning från Atle Johansen som pratade om hur människans mötesplatser förändrats genom historien. Allt det här samlades i en portal som medlemmarna kopplade upp sig emot.

Tekniken har sina fördelar

Trots att de flesta saknar de fysiska mötena så upptäckte man under kickoffen att vissa saker fungerade riktigt bra.

– Vår branch måste ha fysiska möten, nästan hela vår verksamhet bygger ju på det och det fysiska mötet är extremt viktigt för att bygga relationer. Men några av sakerna vi lärde oss kommer vi låta leva kvar, berättar Camilla och fortsätter:

– Årets kickoff blev annorlunda men ändå väldig lyckad, något som verkligen fungerade bra digitalt var produkt-presentationerna. Eftersom det gick att pausa, ställa frågor och diskutera blev det enklare att ta till sig informationen. När vi återgår till att träffas på riktigt kommer våra fysiska kickoffs nog fokusera ännu mer på inspiration och så kan vi använda det digitala till information.

Vinnarna

Det delades såklart ut lite priser för starka insatser också.

Årets rookie: Totalreklam Stenungsund

Gänget på Totalreklam är glada efter vinsten.

Delar av motiveringen:
Ni har handlat av alla NWG bolagen och merparten av de externa leverantörerna. Ni har redan under år 1 passerat minimikravet på 1 miljon kronor i inköp. Ni har nyrekryterat säljare och gått produktutbildningen. Ni har haft event med en tydlig NWP branding och ni har varit noga med att leva som ni lär, dvs jobbat med profilprodukter i er egen marknadsföring.

Ni har dessutom utnyttjat sociala medier på ett proffsigt sätt för att nå ut med ert budskap samt bygga relation med era kunder. Att dessutom lyckas öka sin omsättning med 90% under ett år med pandemi vittnar om att ”Only the sky is the limit”

Årets NWP 2020: Z-Profil

LÄS OCKSÅ: Z-profil tog hem årets NWP-företag

Z-Profil fortsätter leverera från basen i Umeå.

Motivering:

Ni har en av de snyggaste utställningarna i kedjan och ett stort hjärta som klappar hårt för New Wave Profile. Ert engagemang och bidrag till kedjan i stort som smått är ovärderligt. Ni jobbar ständigt med utveckling av er egen business och med stort fokus på att utveckla tjänstekoncept och höja servicegraden till er kund. Detta skapar möjligheter att öka era vinstmarginaler. Våra leverantörer ser ni som samarbetspartners och en avgörande nyckel för att lyckas hela vägen. Ert stora fokus på profilering där ni själva inte minst är ett föredöme i form av varumärkeskalibrering av såväl företaget som personalen är ett framgångskoncept.

Att ni dessutom lyckas öka era inköp med hela 25% från en redan hög nivå under ett år som till stora delar präglats av pandemi är imponerade. Att den stora ökningen mestadels ligger på textilleverantörerna gör att ni sticker ut extra ur mängden av medlemmar detta år.

Årets NWP-ökning: Felestad

Felestad firar trippeln.

Felestad vann årets ökning, men de vann också flest sålda gåvokort och flest antal gåvokorts-ordrar. Totalt tre utmärkelse alltså!

Flesta sålda gåvokort per säljare: Broderiet

Och slutligen så vann Broderiet flest sålda gåvokort per säljare.

– Det blev väldigt lyckat under omständigheterna, men vi längtar såklart tills vi kan träffas i Falkenberg igen, då är du inbjuden David! Avslutar Camilla Fjordland.

Swedbag ökade och förbättrade marginalen

redaktionen@branschkoll.se

Stabilt år för Schur Pack – levererade till vården

redaktionen@branschkoll.se

Korttidsstödet förlängs till september

Regeringen och dess samarbetspartier har nu enats om att man ska förlänga stödet för korttidspermitteringar. Det gäller nu tre månader till: juli, augusti och september.

– Vi gör en förlängning och det mot bakgrund av att vaccinationerna har försenats något, och då riskerar vi smittspridning och restriktioner, säger finansminister Magdalena Andersson, skriver Sveriges Radio.

redaktionen@branschkoll.se

Smurfit Kappa söker konstruktör

Vi är Smurfit Kappa – den branschledande tillverkaren av effektiva och innovativa pappkartonger och förpackningslådor i Europa. Med över åttio års erfarenhet och med flera tusen medarbetare runt om i världen, täcker vi hela kedjan från papperstillverkning till konstruktion och produktion. Som en av världens största tillverkare av pappersbaserade förpackningar, ser vi till att investera i en hållbar produktion där vi återanvänder de naturresurser vi nyttjar och säkerställer hållbarhet i varje fiber. Tillsammans strävar vi efter att skapa förändring i världen, från hållbara inköp till minimal miljöpåverkan i vår tillverkningsprocess. Nu söker vi, tillsammans med Oddwork, en idé-spruta i teknisk förpackning som vill bli en del av Smurfit Kappa. Är du en kreativ Konstruktör med fokus på funktion? Då ser vi fram emot att träffa dig!

Som Konstruktör
På Smurfit Kappa, kommer du jobba tätt tillsammans med vårt team av konstruktörer och kreatörer. Här kommer du att ansvara för att rita och designa olika förpackningslösningar, anpassade efter våra kunders önskemål. Med fokus på konstruktion och funktion, är du experten på wellpapp som tillsammans med ditt team hittar nya innovativa produktlösningar och bockar löpande av våra inkommande uppdrag. Hos oss får du jobba med flera olika projekt som du följer upp och utvecklar – och chansen att lära dig av erfarna och kunniga kollegor med stor passion för det vi gör. Dessutom ser vi fram emot att höra dig pitcha nya idéer och innovativa förslag på förpackningslösningar som ännu inte finns på marknaden.

Vi söker dig som…
… har ett tekniskt intresse och en passion för konstruktion. Du är en social och öppen person som tar för dig på ett ödmjukt sätt. För du trivs ju allra bäst när du får samarbeta med dina kollegor och kunder för att komma fram till rätt lösning. Med din tidigare erfarenhet inom förpackningsteknik, har du förståelse för hur konstruktion och grafisk design hänger ihop. Och du låter gärna din innovativa kreativitet ta plats när du kommer med idéer på hur vi kan utveckla vårt utbud. För hos oss väntar flera utvecklingsmöjligheter för dig som vill kliva in och ta ansvar.

Våra önskemål till dig:

  • Du har en utbildning inom förpackningsteknik
  • Flera års erfarenhet av konstruktion och förpackningsdesign
  • Du har tidigare arbetat i Artios CAD och är van att hantera wellpapp
  • Svenska och engelska

Varför Smurfit Kappa?
Välkommen till Europas branschledande tillverkaren av effektiva och innovativa pappkartonger och förpackningslådor! Vi är Smurfit Kappa och tillsammans strävar vi efter att skapa förändring i världen – från hållbara inköp till minimal miljöpåverkan i vår tillverkningsprocess. Sedan vår start 1934, har vi levererat kundorienterade, hållbara och kostnadseffektiva förpacknings- och logistiklösningar till våra kunder, globala som lokala.

Vi tror på att ta ansvar för våra anställda, vår miljö och de länder vi är verksamma i. Därför jobbar vi aktivt för att skydda vår miljö genom minskade utsläpp och utveckla branschledande arbetsmetoder som skapardrivkraft och utvecklar våra anställda. Hos oss väntar ett engagerat team av kreatörer och konstruktörer på att du ska bli vår nästa kollega och expert!

redaktionen@branschkoll.se