Digital Kickoff med New Wave Profile

kickoff

I mitten av januari anordnade New Wave Profile en digital kickoff för medlemmarna. Företagen som medverkade kopplade upp sig antingen från kontoret eller hemifrån. Och leverantörerna skickade ut paket till kedjemedlemmarna inför kickoffen.

– De fick bland annat kläder från New Wave Mode, skyddsmasker från ACG, giveaways från Toppoint och så vidare, alla leverantörer bidrog med något, berättar Camilla Fjordland som är konceptansvarig på New Wave Profile.

Inför kickoffen hade också alla leverantörer spelat in en video med presentationer och man fick också en föreläsning från Atle Johansen som pratade om hur människans mötesplatser förändrats genom historien. Allt det här samlades i en portal som medlemmarna kopplade upp sig emot.

Tekniken har sina fördelar

Trots att de flesta saknar de fysiska mötena så upptäckte man under kickoffen att vissa saker fungerade riktigt bra.

– Vår branch måste ha fysiska möten, nästan hela vår verksamhet bygger ju på det och det fysiska mötet är extremt viktigt för att bygga relationer. Men några av sakerna vi lärde oss kommer vi låta leva kvar, berättar Camilla och fortsätter:

– Årets kickoff blev annorlunda men ändå väldig lyckad, något som verkligen fungerade bra digitalt var produkt-presentationerna. Eftersom det gick att pausa, ställa frågor och diskutera blev det enklare att ta till sig informationen. När vi återgår till att träffas på riktigt kommer våra fysiska kickoffs nog fokusera ännu mer på inspiration och så kan vi använda det digitala till information.

Vinnarna

Det delades såklart ut lite priser för starka insatser också.

Årets rookie: Totalreklam Stenungsund

Gänget på Totalreklam är glada efter vinsten.

Delar av motiveringen:
Ni har handlat av alla NWG bolagen och merparten av de externa leverantörerna. Ni har redan under år 1 passerat minimikravet på 1 miljon kronor i inköp. Ni har nyrekryterat säljare och gått produktutbildningen. Ni har haft event med en tydlig NWP branding och ni har varit noga med att leva som ni lär, dvs jobbat med profilprodukter i er egen marknadsföring.

Ni har dessutom utnyttjat sociala medier på ett proffsigt sätt för att nå ut med ert budskap samt bygga relation med era kunder. Att dessutom lyckas öka sin omsättning med 90% under ett år med pandemi vittnar om att ”Only the sky is the limit”

Årets NWP 2020: Z-Profil

LÄS OCKSÅ: Z-profil tog hem årets NWP-företag

Z-Profil fortsätter leverera från basen i Umeå.

Motivering:

Ni har en av de snyggaste utställningarna i kedjan och ett stort hjärta som klappar hårt för New Wave Profile. Ert engagemang och bidrag till kedjan i stort som smått är ovärderligt. Ni jobbar ständigt med utveckling av er egen business och med stort fokus på att utveckla tjänstekoncept och höja servicegraden till er kund. Detta skapar möjligheter att öka era vinstmarginaler. Våra leverantörer ser ni som samarbetspartners och en avgörande nyckel för att lyckas hela vägen. Ert stora fokus på profilering där ni själva inte minst är ett föredöme i form av varumärkeskalibrering av såväl företaget som personalen är ett framgångskoncept.

Att ni dessutom lyckas öka era inköp med hela 25% från en redan hög nivå under ett år som till stora delar präglats av pandemi är imponerade. Att den stora ökningen mestadels ligger på textilleverantörerna gör att ni sticker ut extra ur mängden av medlemmar detta år.

Årets NWP-ökning: Felestad

Felestad firar trippeln.

Felestad vann årets ökning, men de vann också flest sålda gåvokort och flest antal gåvokorts-ordrar. Totalt tre utmärkelse alltså!

Flesta sålda gåvokort per säljare: Broderiet

Och slutligen så vann Broderiet flest sålda gåvokort per säljare.

– Det blev väldigt lyckat under omständigheterna, men vi längtar såklart tills vi kan träffas i Falkenberg igen, då är du inbjuden David! Avslutar Camilla Fjordland.

Annons

Coca-Cola i Sverige byter till återvunnen plast

Förnybar el och delning av utsläppsdata är några av kraven man nu ställer på sina underleverantörer.

Förra året blev Sveriges Coca-Colas första marknaden i världen där företaget gick över till 100 procent återvunnen plast för hela den lokalproducerade PET-portföljen. Nu byts även plastfilmen runt alla stora flaskor i fyrpack ut till 100 procent återvunnen plast, skriver man i ett pressmeddelande.

Coca-Cola skriver att man arbetar ”för en värld utan avfall”. Och som en del i detta arbete, med målet att komma ned till noll utsläpp av växthusgaser 2040, tas nu ytterligare ett steg. Under första halvåret i år går Coca-Cola i Sverige över till återvunnen plastfilm (PELD) på alla fyrpack för flaskor över 1,5 liter.

– Plast är ett effektivt förpackningsmaterial förutsatt att det samlas in och återanvänds så att inget blir till skräp. Coca‑Cola i Sverige vill vara med och bidra till omställningen mot en cirkulär ekonomi. Nu tar vi ett stort steg när vi som första marknad i världen går över till 100 procent återvunnen plast för hela den lokalproducerade portföljen, säger Sofie Eliasson Morsink, vd Coca‑Cola European Partners Sverige AB

Krav på underleverantörer

Eftersom drygt 90 procent av utsläppen uppstår i scope 3 (indirekta utsläpp som uppstår i värdekedjan, både uppströms och nedströms) måste leverantörer mobiliseras och nära samarbeten inledas. Coca-Cola uppger att man för att nå netto noll 2040 är målet att 100 procent av de strategiska leverantörerna ska ”sätta vetenskapligt baserade reduktionsmål och använda 100 procent förnybar el till 2023 samt dela data för sina utsläpp av växthusgaser”.

Läs mer om Coca-Colas klimatmål här.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stabilt år för Promotionhuset

redaktionen@branschkoll.se
Annons

NWP-ÅF vinner upphandlingar på löpande band – fyra bara i år

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ännu ett universitet på jakt efter produktmedia – maxvärde 10 miljoner kronor

redaktionen@branschkoll.se
Annons