Digital Kickoff med New Wave Profile

kickoff

I mitten av januari anordnade New Wave Profile en digital kickoff för medlemmarna. Företagen som medverkade kopplade upp sig antingen från kontoret eller hemifrån. Och leverantörerna skickade ut paket till kedjemedlemmarna inför kickoffen.

– De fick bland annat kläder från New Wave Mode, skyddsmasker från ACG, giveaways från Toppoint och så vidare, alla leverantörer bidrog med något, berättar Camilla Fjordland som är konceptansvarig på New Wave Profile.

Inför kickoffen hade också alla leverantörer spelat in en video med presentationer och man fick också en föreläsning från Atle Johansen som pratade om hur människans mötesplatser förändrats genom historien. Allt det här samlades i en portal som medlemmarna kopplade upp sig emot.

Tekniken har sina fördelar

Trots att de flesta saknar de fysiska mötena så upptäckte man under kickoffen att vissa saker fungerade riktigt bra.

– Vår branch måste ha fysiska möten, nästan hela vår verksamhet bygger ju på det och det fysiska mötet är extremt viktigt för att bygga relationer. Men några av sakerna vi lärde oss kommer vi låta leva kvar, berättar Camilla och fortsätter:

– Årets kickoff blev annorlunda men ändå väldig lyckad, något som verkligen fungerade bra digitalt var produkt-presentationerna. Eftersom det gick att pausa, ställa frågor och diskutera blev det enklare att ta till sig informationen. När vi återgår till att träffas på riktigt kommer våra fysiska kickoffs nog fokusera ännu mer på inspiration och så kan vi använda det digitala till information.

Vinnarna

Det delades såklart ut lite priser för starka insatser också.

Årets rookie: Totalreklam Stenungsund

totalreklam1
Gänget på Totalreklam är glada efter vinsten.

Delar av motiveringen:
Ni har handlat av alla NWG bolagen och merparten av de externa leverantörerna. Ni har redan under år 1 passerat minimikravet på 1 miljon kronor i inköp. Ni har nyrekryterat säljare och gått produktutbildningen. Ni har haft event med en tydlig NWP branding och ni har varit noga med att leva som ni lär, dvs jobbat med profilprodukter i er egen marknadsföring.

Annons

Ni har dessutom utnyttjat sociala medier på ett proffsigt sätt för att nå ut med ert budskap samt bygga relation med era kunder. Att dessutom lyckas öka sin omsättning med 90% under ett år med pandemi vittnar om att ”Only the sky is the limit”

Årets NWP 2020: Z-Profil

LÄS OCKSÅ: Z-profil tog hem årets NWP-företag

zprofil
Z-Profil fortsätter leverera från basen i Umeå.

Motivering:

Ni har en av de snyggaste utställningarna i kedjan och ett stort hjärta som klappar hårt för New Wave Profile. Ert engagemang och bidrag till kedjan i stort som smått är ovärderligt. Ni jobbar ständigt med utveckling av er egen business och med stort fokus på att utveckla tjänstekoncept och höja servicegraden till er kund. Detta skapar möjligheter att öka era vinstmarginaler. Våra leverantörer ser ni som samarbetspartners och en avgörande nyckel för att lyckas hela vägen. Ert stora fokus på profilering där ni själva inte minst är ett föredöme i form av varumärkeskalibrering av såväl företaget som personalen är ett framgångskoncept.

Att ni dessutom lyckas öka era inköp med hela 25% från en redan hög nivå under ett år som till stora delar präglats av pandemi är imponerade. Att den stora ökningen mestadels ligger på textilleverantörerna gör att ni sticker ut extra ur mängden av medlemmar detta år.

Årets NWP-ökning: Felestad

felestad gbg
Felestad firar trippeln.

Felestad vann årets ökning, men de vann också flest sålda gåvokort och flest antal gåvokorts-ordrar. Totalt tre utmärkelse alltså!

Flesta sålda gåvokort per säljare: Broderiet

Och slutligen så vann Broderiet flest sålda gåvokort per säljare.

– Det blev väldigt lyckat under omständigheterna, men vi längtar såklart tills vi kan träffas i Falkenberg igen, då är du inbjuden David! Avslutar Camilla Fjordland.

Annons

Finska industristrejken förlängs över påsk

Ämnen i artikeln: Pappersstrejk 2024

Medlemmarna i finska transportarbetarförbundet fortsätter sina politiska strejker som nu går in i sin fjärde vecka.

Ämnen i artikeln: Pappersstrejk 2024
redaktionen@branschkoll.se
Annons

V-tab:s konkursförvaltare söker köpare: ”Hela verksamheten eller delar av den, det är ambitionen”

joergen wistrand v tab
Ämnen i artikeln: V-TAB

✔️Redan en handfull intressenter av konkursboet. ✔️Konkursförvaltaren: ”En månad har vi på oss”

Ämnen i artikeln: V-TAB
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Canon ser världen genom ungdomar – lyfter rättvisa och jämställdhet

Canon YPP2 1800
Ämnen i artikeln: Canon

I det globala CSR-projektet Canon Young People Programme jobbar Canon med att hjälpa ungdomar i utsatthet.

Sverige ligger i framkant och har nyligen genomfört projektet i samarbete med drottning Silvias Mentor Sverige. Branschkoll har besökt utställningen som just nu är på besök i Ringens köpcentrum i Stockholm.

Canon YPP3 1800
Elif Bilyar är kommunikationschef på Canon och det är hennes avdelning som driver projektet. Här tillsammans med Matteus Celinski som ansvarar för Canons produkter för den grafiska branschen.

I år har programmet särskilt fokuserat på jämställdhet och visuellt berättande, där fyra workshops med fokus på fotografi har genomförts.

Unga utvecklar berättarkonst

– På flera olika workshops som i år har letts av Felicia Margineanu, ambassadör för Mentor Sverige, så har deltagarna också kunnat utveckla sin berättarkonst, berättar Elif Bilyar som är kommunikationschef på Canon Svenska.

I år deltog tio ungdomar mellan 17 och 19 år i det svenska projektet. Globalt har över 5 000 unga fått utbildning inom storytelling, med en röd tråd som följer FN:s hållbara mål – sedan programmet drogs igång 2015.

– Genom ungdomarna som är vår framtid kan vi faktiskt prata med hela Sverige, till exempel genom våra utställningar som den här, säger Elif Bilyar.

Rekryterar ungdomar med hjälp av Drottning Silvia

Ungdomarna har rekryteras via Mentor Sverige, en organisation understödd av Drottning Silvia, som syftar till att stödja unga från utsatta områden. Canon har ett långtgående samarbete med Mentor Sverige som man stödjer som en del av sitt CSR-engagemang.

Canon Young People Programme 1 1800
Drottning Silvia besöker en av utställningarna av Canon Young People Programme. Här i samtal med Canon Svenskas vd Christer Byfors. (Foto: Felicia Margineanu)

Genom detta engagemang strävar Canon inte bara efter att skapa affärsrelationer utan också att visa upp sitt samhällsengagemang.

 – Många kunder vill att vi gör något mer och det här är ett bra exempel på att vi lever upp till vårt företags värderingar, som handlar om man arbetar tillsammans för allas bästa, säger Matteus Celinski som är ansvarig för Canons grafiska produkter och tjänster i Sverige.

Stort engagemang

– I våra varumärkesundersökningar så ser vi att ungdomar gillar företag som engagerar sig i sociala frågor och det är såklart bra för oss i ett längre perspektiv, säger Elif Bilyar.

Även anställda på Canon engagerar sig i projektet, bland annat genom att jobba som mentorer eller föreläsare i olika sammanhang.

– Det gör också att Canon också blir en mer attraktiv arbetsgivare, vilket är en viktig del i det här.

De senaste två projekten har båda haft utställningar som vandrat runt och skapat otroligt många nya kontakter. Man har bland annat visat upp sig på Nordic Sustainability Expo, varit med på en partnerlunch för Mentor Sverige med drottning Silvia men också ställt ut på Klimatpaktens kongress.

Pratar med kunderna om annat än våra maskiner

2022 visades projektet upp på Kulturhuset i Stockholm och nu har man gjort en gemensam utställning av bilder från 2022 och 2023 som visas upp på Ringens köpcentrum i Stockholm.

– Senaste månaden har vi haft många kundmöten här på utställningen och det ger oss möjligheten att prata med våra kunder om mycket annat än våra maskiner, kommenterar Matteus Celinski.

Efter varje omgång fortsätter programmet alltså att leva vidare på olika sätt genom att uppmärksamma ungdomarnas insatser.

– Vår förhoppning är att några av dem kanske kan återvända som mentorer i framtiden.

För Canon är detta inte bara en engångsinsats utan en del av den långsiktiga strategi att bidra till samhällets utveckling och samtidigt stärka sitt eget varumärke som en ansvarsfull och engagerad partner.

Nu siktar man framåt på 2024 års program som kommer att ha sin bas i Göteborg, avslöjar Elif Bilyar.

Ämnen i artikeln: Canon
redaktionen@branschkoll.se
Annons

V-tab i konkurs – 150 anställda berörs

cylinder
Ämnen i artikeln: V-TAB

Tryckerijätten V-tab har försatts i konkurs: ”Det är i så fall upp till någon att plocka upp konkursboet om det ska fortleva”.

En konkursansökan har skickats in till Göteborgs tingsrätt som försatte bolaget under onsdagsförmiddagen, 27 mars. Det är den västkustbaserade tryckerijätten V-tab som försatts i konkurs. Branschkoll har tagit del av konkursansökan och det framgår att tryckerijätten inte längre kan betala sina skulder. Bolaget begär därför att de ska sättas i konkurs. En konkursförvaltare tar därmed över verksamheten. Konkursen avser både V-tab Holding och V-tab AB.

I V-tab AB finns tryckeriverksamheter på flera orter, bland annat Norrahammar i Jönköping, Vimmerby, Falkenberg, Västerås och Stockholm. Alla verksamheter har nu försatts i konkurs. Det bekräftar V-tab:s styrelseledamot Tarek Omeirat som Branschkoll varit i kontakt med.

Hur går ni vidare nu, fortsätter produktionen?

– Konkursförvaltaren tar över och som jag förstått honom rätt så är hans plan att de kunder och leveranser som finns ska drivas vidare, sedan är det i så fall upp till någon att plocka upp konkursboet om det ska fortleva. Och det vet jag inte.

Vad skulle du säga ligger bakom konkursen?

– En massa olika faktorer. Det är inget jag kan peka på direkt, det finns en rad olika faktorer.

Hos V-tab finns bland annat stora belopp med uppskjutna skatteskulder på en bra bit över hundra miljoner konor från pandemiåren.

Är det en sådan faktor?

– Att bolaget inte kan betala sina skulder är anledningen till att bolaget gått i konkurs. Så faktorn med skatteskulder som du nämner och annat är såklart alla bolags utmaningar när det kommer till att betala sina skulder.

Annons

När det kommer till ägarfrågan. Stämmer det att det är Erik Selin som är huvudägare, eller är det Balder?

– Den informationen kan inte jag lämna ut. Det jag kan säga är att Balder inte är inblandat på något sätt.

Har de anställda blivit informerade?

– Det sköts enligt konstens alla regler så det förutsätter jag.

I V-Tab AB finns verksamheter på flera orter, bland annat i Norrahammar i Jönköping, Vimmerby, Falkenberg, Västerås och Stockholm. Bolaget har för närvarande cirka 150 anställda och har pågående arbeten, enligt konkursansökan.

Bolaget skriver i sin ansökan till tingsrätten:

”I anledning av antalet anställda, pågående arbeten och Bolagets spridda organisation, är det av stor vikt att en konkursförvaltare skyndsamt påbörjar handläggningen av konkursen till undvikande av att kommersiella värden går förlorade”.

Till förvaltare utses advokat Jörgen Wistrand, Wistrand Advokatbyrå Göteborg KB. Norion Bank AB är en av Bolagets största fordringsägare.

Nyligen kunde Branschkoll berätta att V-tab tillsatt en ny vd.

Läs mer: V-tab:s konkursförvaltare söker köpare: ”Hela verksamheten eller delar av den, det är ambitionen”

Ämnen i artikeln: V-TAB
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nybildad svensk tryckerikoncern: ”Vi satsar på att göra två förvärv i år”

Linda

Tryckerikoncernen lägger ribban högt och ska omsätta hundratals miljoner. En ny vd har satts in för att snabba på förvärvsresan. Små driftiga bolag med tydliga kundsegment är av intresse.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Pappersgrossister: ”Då blir det såklart märkbara konsekvenser”

papper strejk
Ämnen i artikeln: Pappersstrejk 2024

Det pågår finsk strejk i transportsektorn vilket i förlängningen gjort att flera pappersbruk tvingats till nedstängningar. Vi pratar med Papyrus och Antalis om vilka effekter strejken får och hur det påverkar deras leveranser till kunder.

Ämnen i artikeln: Pappersstrejk 2024
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Storformatstryckeri: ”Ett av våra bästa år någonsin”

anapurna2 1800

Specialprojekt ligger bakom resultatökningen. Företaget investerar nu i en ny storformatsskrivare som de själva modifierar om för att kunna printa på en helt ny produkt.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Åtta45 trycker 170 miljoner valsedlar till årets EU-val

Valsedlar EU Atta45

Tryckeriet Åtta45 är i skrivande stund i slutfasen av projektet att trycka 170 miljoner valsedlar till årets EU-val.

Inför förra riksdagsvalet upphandlades tryckningen av valsedlar och avtal skrevs för en fyraårsperiod. Åtta45 fick då uppdraget tillsammans med Parajett, men inför årets EU-val är Åtta45 ensamt tryckeri.

Läs också: De trycker 700 miljoner valsedlar – och så här mycket kostar det

– Det stämmer, vi håller på att trycka allt just nu och det mesta är redan distribuerat, berättar Tommy Jansson på Åtta45 för Branschkoll.

Trycks i arkoffset

Det handlar om både blanka valsedlar och namnvalsedlar. Totalvolymen ligger runt 160 till 170 miljoner. Allt produceras i Åtta45:s arkoffsetpressar och de packas sedan med banderoller i tusen per bunt.

– Skillnaden i år är att det bara är vitt papper, jämfört med det svenska valet förra gången med tre olika färger.

Satt in extra personal

För att klara leveransen har man tagit in mellan tio och femton extra personer som hjäper till med packning och distribution under de två månader som produktionen pågår.

Annons

– Det är en extrem volym som kräver stor planering när det ska in tillsammans med alla övriga uppdrag. Jag vill ge en stor eloge till de som planerar och till bokbinderiet för ett otroligt bra jobb.

”Planering är nyckeln”

70×100-pressarna trycker valsedlarna i en hastighet av 16.000 ark per timme och med 36 valsedlar per ark tar det i runda slängar 280 timmar att trycka årets upplaga.

Med erfarenhet från förra valet har allt löpt på bra, enligt Tommy.

– Vi har lärt oss att planering är nyckeln till framgång så det har vi skruvat på en del den här gången.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De vann tryckeriavtal för åtta Stockholmskommuner

Tryck stockholm

Avtalet beräknas vara värt 12 miljoner kronor under fyra år.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stora Enso sänker produktionen på grund av strejken

Ämnen i artikeln: Pappersstrejk 2024

I skrivande stund pågår strejken minst till första april.

Ämnen i artikeln: Pappersstrejk 2024
redaktionen@branschkoll.se
Annons