Digital information skapar nya tryckta produkter

Det finns en otrolig mängd digital information som kan användas i skapandet av nya tryckta produkter. Det gäller bara att vara kreativ nog att komma på dem. Anonym kreditupplysning från Ratsit är ett exempel.
Kreditupplysningstjänsten Ratsit säljer bland annat information om privatpersoners inkomst till andra privatpersoner. Genom att trycka informationen i en ”katalog” slipper man skicka en omfrågekopia till den upplysningen gäller. Den som frågar förblir anonym.
Den digitala utvecklingen har gjort informationen tillgänglig och möjlig att bearbeta. Att den tryckta produkten i det här fallet gör det möjligt att utnyttja ett kryphål i lagen (så att den som begär uppgifterna kan vara anonym) behöver man ju nödvändigtvis inte tycka om. Men för tryckeriet som har tryckt de 25.000 katalogerna, som man enligt uppgift har sålt, kan det vara en bra affär.
De mellan 500 och 1000 namnen som man får i katalogen borde få plats på tio eller maximalt 20 sidor som Ratsit sedan tar 289 kronor för. I och för sig inklusive moms och porto men marginalen är med all säkerhet god för Ratsit och för ett modernt tryckeri är produktionen helt automatiserad. Förhoppningsvis tjänar även de en peng på detta.
Försäljningen är såklart till största delen, om inte till hundra procent, digital. Jag fick själv ett mail som såg ut så här:
