Logga in

Digaloos grundare går vidare – här berättar han varför

29 november, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Efter försäljningen av Digaloo till Taberg Media Group i mars 2018 väljer nu vd:n Jannes Dahlgren att lämna företaget.

Jannes Dahlgren (LinkedIn) grundade bolaget 2002 tillsammans med delägarna Hasse Hallberg, Peter Shaw och Tommy Svensson. Digaloo har sedan starten satsat 100 procent på digitaltryck och blev snabbt stora inom premiumsegmentet.

Jag träffade Jannes på det nya hotellet Blique by Nobis i Vasastan i Stockholm, ett stenkast från Digaloos lokaler. I huset bredvid hotellet i en källarlokal startade Digaloo sin verksamhet för 17 år sedan.

Samtalet behandlade bland annat den grafiska branschens utmaningar och framtid. De högaktuella frågorna miljö och hållbarhet, nya trycktekniska funktioner och förstås om varför Jannes valde att lämna Digaloo.

Läs mer: Träffa Jannes på Antalis Innovation Tour.

Hur känns det att lämna företaget du grundat och drivit under så många år?

– Det är en overklig och delad känsla att lämna företaget som varit som min familj under större delen av mitt yrkesverksamma liv. Men det var dags och kändes på ett sätt rätt. Det är också nu med lite perspektiv som jag verkligen förstår vad som åstadkommits och det är först nu jag kan vara stolt över den fantastiska resan som vi gjorde.

Jannes berättar att han fortfarande har starka känslor för företaget och framförallt personalen – men att arbetet blev svårare i en större och mer konservativ koncern.

– Vi har jobbat otroligt tajt tillsammans genom åren mot tydligt uppsatta mål. Jag har tagit snabba beslut med delaktighet från personalen. Tyvärr blev det arbetet svårare i en större koncern med en mer traditionell syn på ledarskap, beslutsfattande och personalfrågor.

Digaloo omsatte vid senaste bokslutet strax över 45 miljoner kronor med en marginal på 10 procent. Man har också tidigare utnämnts till Gasell av DI två år i rad.

Hur kommer det sig då att ni sålde bolaget?

– I samband med att vi aktieägare gick igenom och uppdaterade våra framtida målbilder visade det sig att vi hade olika tidsperspektiv på våra investeringar. Det påverkade i sin tur företagets fortsatta möjlighet till utveckling. Vi diskuterade flera olika alternativ och till slut insåg vi att den bästa lösningen för företaget var en större och enad ägare för att trygga bolagets framtid och utveckling. Därför blev det en gemensam exit. En viktig förutsättning var också att vi skulle lämna ägandet som vänner efter allt vi åstadkommit tillsammans och det lyckades vi med.

Varför sålde ni till just TMG?

– Långt tillbaka fanns ett gemensamt DNA med Jernström offset (Numera TMG Sthlm) där Göran Svensson var vd. Det var Göran, som tillsammans med Peter Shaw, rekryterade mig för närmare 20 år sedan till Arne Löfgren Offset. Där lärde jag känna personerna som senare skulle bli mina kolleger på Digaloo. Innan TMG förvärvade Jernströms hade bolagen ett utvecklat samarbete och jag hade en mycket bra relation till deras dåvarande vd Fredrik Fastlund. Genom honom fick jag även senare kontakt med TMGs koncernchef Magnus Claesson. När diskussionerna kring framtiden sedan inleddes bland delägarna fanns redan kontakten mellan bolagen och den befintliga relationen ledde sedan fram till en affärsuppgörelse.

Vad ska du göra nu?

– Nu ska jag ta det lugnt ett tag och få perspektiv på tillvaron och tid för eftertanke. Jag kommer ägna tid åt min andra familj – min fru och mina två döttrar. Vi börjar med en lite längre resa över Jul och Nyår och åker till Costa Rica för att vandra i djungeln, surfa och bada. Jag har även lovat mig själv att yoga varje morgon. Därefter kommer jag att vara redo och taggad för något nytt och spännande. Nu innan vi åker har jag börjat träffa intressanta personer i mitt nätverk vilket jag kommer fortsätta med när jag är tillbaka.

Jannes visar exalterat upp en helt ny produkt med Metallic Ink som nyligen levererats av Digaloo till hotellet. Samtidigt kommer en ingående förklaring av produktionstekniken och de nya affärsmöjligheterna som ges med Metallic Ink och digitaltryck.

Du höll ett föredrag på HP Indigos Dscoop-event hos Visutech nyligen, är liknade uppdrag något du kommer fortsätta med?

– Ja, det stämmer. Jag har fått förfrågan om att hålla föredrag i samband med mina resor till Dscoop-konferenser runt om i världen. Nu senast i Göteborg på ett nordiskt event men dessförinnan var jag i Seoul i Sydkorea och höll föredrag på Dscoop konferensen för Asien. Det har varit riktigt kul och utvecklande.

Vidare ska Jannes även hålla föredrag på Antalis kommande ”Innovation tour” som startar i december och fortsätter i början av nästa år. Jannes kommer prata om hur han ser på branschens utmaningar, Digaloos resa och visa upp lyckade kund-case. Föreläsare och konsult känns som en bra mellanlandning innan han ger sig ut på nästa stora utmaning, menar Jannes.

Menar du att du skulle kunna vara anställd?

– Haha, ja varför inte. Men det är möjligt att det blir i en annan bransch, det viktiga är att det ligger inom något av mina intresseområden.

I samband med det tar Jannes fram sina nya visitkort som är en present från sina tidigare kolleger. Jag har fått en egen logga och 65 olika titlar så svaret kanske finns i leken säger Jannes och håller fram bunten med visitkort. Samtidigt ler han lite hemlighetsfullt. Jag väljer ett av korten (där Jannes har titeln ‘Digalooambassadör’) som förstås även har olika baksidor, mitt har en metallic-skimmrande Dalahäst med texten ”ingenting är omöjligt”.

Vad tar du med dig från Digaloo-tiden?

– Kulturen är allt i ett företag. Så enkelt är det men samtidigt den svåra konsten att hela tiden upprätthålla den för att lyckas. Jag har haft förmånen, till skillnad från många andra i branschen, att bygga organisationen från grunden med unga, kreativa och engagerade personer. Det har gett en snabbfotad och flexibel organisation. Samtidigt har branschen generellt gått igenom ett stålbad där företagen inte lyckats ställa om tillräckligt snabbt gällande ny teknik och digitalisering.

– Digaloo-andan är efter alla år djupt rotad och det är min stora förhoppning att det arvet lever vidare. Det blir den absolut viktigaste uppgiften för den nya vd:n, Annika Zinders som tillträder vid årsskiftet avslutar Jannes.

Arctic med nytt is-vitt papper

Efter White, Highwhite och Ivory kommer nu Ice i Arctic Papers serie Arctic Volume. (mer…)

Snabbväxande online-tryckeri och Landa kommer till Print Next den 7 maj

Koen Vlieghe från Landa och Wouter Haan som driver ett snabbväxande onlinetryckeri delar med sig av sin kunskap på Print Next den 7 maj.

Grafkom arrangerar den 7 maj nätverksträffen Print Next tillsammans med Grafiska Företagen och Nopa. Nu börjar talarna presenteras och på listan finns företag som Landa och Simian. (mer…)

Alsander och Stålhäll ska leda Brandfactory efter rekonstruktionen

Brandfactory har avslutat sin rekonstruktion och Martin Alsander tar över som koncernchef.

Addbrands trycksaker finns nu hos Unitedprofile – enkelt tillgängliga hos anslutna återförsäljare

Johannes Råsbrant, marknadschef på Addbrand och Mange Lindblad, vd på Unitedprofile.

Den senaste leverantören att ansluta sig till Unitedprofile är trycksaksproducenten Addbrand – som blir den första leverantören hos Unitedprofile vars huvudfokus ligger på just trycksaker. (mer…)

Så påverkar Coronaviruset branschen

Coronavirus är egentligen en grupp av olika virus, det senast upptäckta viruset heter Novel coronavirus 2019 (2019-nCoV). Namnet kommer från latinets ord för krona ”Corona” eftersom viruset påminner om just en krona. (Bild virus: WHO)

I skrivande stund är över 60.000 bekräftat smittade av Coronaviruset och över 1.300 av dessa har lett till dödsfall. Viruset har dominerat mediebevakningen världen över de senaste veckorna, allmänheten är orolig och många drar sig för att resa till framförallt Kina, men även Asien generellt. Men hur påverkar viruset vår bransch?

Kraftigt ökat intresse för information om hållbarhet och det tryckta mediet

Niklas Bille var snabb med att börja använda information om det tryckta mediets hållbarhet från Two Sides – som bland annat tagit fram en broschyr om myter och fakta kring tryck och papper. (Bilder: Two Sides Nordics)

Two Sides, som informerar om det tryckta mediets hållbarhet, blir allt mer aktiva i Norden. Nyligen öppnade man upp för lokala företag att bli partners och har redan fått med sig elva företag i Norden och Baltikum – varav tre svenska och fyra norska tryckerier. (mer…)

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Jasmine Jilltoft och Anna Pramborn som ska jobba på Scanlux nyetablerade kontor i Helsingborg.

Danska förpackningsaktören Scanlux Packaging öppnar kontor i Helsingborg.

Strejken är över: Finska pappersindustrin har ett nytt kollektivavtal

Nu kan papper lastas igen i finska hamnar. (Bild: Wikimedia Commons, Hummelhummel [CC BY-SA])

Den finska strejken i pappersindustrin är över. (mer…)

Komori utökar med efterbehandling inom civitryck – förvärvar MBO

Japanska Komori utökar sin produktportfölj med falsmaskiner genom att förvärva tyska MBO. Detta betyder att MBO gör ett nytt försök att sälja verksamheten. (mer…)