Logga in

Digaloos grundare går vidare – här berättar han varför

29 november, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Efter försäljningen av Digaloo till Taberg Media Group i mars 2018 väljer nu vd:n Jannes Dahlgren att lämna företaget.

Jannes Dahlgren (LinkedIn) grundade bolaget 2002 tillsammans med delägarna Hasse Hallberg, Peter Shaw och Tommy Svensson. Digaloo har sedan starten satsat 100 procent på digitaltryck och blev snabbt stora inom premiumsegmentet.

Jag träffade Jannes på det nya hotellet Blique by Nobis i Vasastan i Stockholm, ett stenkast från Digaloos lokaler. I huset bredvid hotellet i en källarlokal startade Digaloo sin verksamhet för 17 år sedan.

Samtalet behandlade bland annat den grafiska branschens utmaningar och framtid. De högaktuella frågorna miljö och hållbarhet, nya trycktekniska funktioner och förstås om varför Jannes valde att lämna Digaloo.

Läs mer: Träffa Jannes på Antalis Innovation Tour.

Hur känns det att lämna företaget du grundat och drivit under så många år?

– Det är en overklig och delad känsla att lämna företaget som varit som min familj under större delen av mitt yrkesverksamma liv. Men det var dags och kändes på ett sätt rätt. Det är också nu med lite perspektiv som jag verkligen förstår vad som åstadkommits och det är först nu jag kan vara stolt över den fantastiska resan som vi gjorde.

Jannes berättar att han fortfarande har starka känslor för företaget och framförallt personalen – men att arbetet blev svårare i en större och mer konservativ koncern.

– Vi har jobbat otroligt tajt tillsammans genom åren mot tydligt uppsatta mål. Jag har tagit snabba beslut med delaktighet från personalen. Tyvärr blev det arbetet svårare i en större koncern med en mer traditionell syn på ledarskap, beslutsfattande och personalfrågor.

Digaloo omsatte vid senaste bokslutet strax över 45 miljoner kronor med en marginal på 10 procent. Man har också tidigare utnämnts till Gasell av DI två år i rad.

Hur kommer det sig då att ni sålde bolaget?

– I samband med att vi aktieägare gick igenom och uppdaterade våra framtida målbilder visade det sig att vi hade olika tidsperspektiv på våra investeringar. Det påverkade i sin tur företagets fortsatta möjlighet till utveckling. Vi diskuterade flera olika alternativ och till slut insåg vi att den bästa lösningen för företaget var en större och enad ägare för att trygga bolagets framtid och utveckling. Därför blev det en gemensam exit. En viktig förutsättning var också att vi skulle lämna ägandet som vänner efter allt vi åstadkommit tillsammans och det lyckades vi med.

Varför sålde ni till just TMG?

– Långt tillbaka fanns ett gemensamt DNA med Jernström offset (Numera TMG Sthlm) där Göran Svensson var vd. Det var Göran, som tillsammans med Peter Shaw, rekryterade mig för närmare 20 år sedan till Arne Löfgren Offset. Där lärde jag känna personerna som senare skulle bli mina kolleger på Digaloo. Innan TMG förvärvade Jernströms hade bolagen ett utvecklat samarbete och jag hade en mycket bra relation till deras dåvarande vd Fredrik Fastlund. Genom honom fick jag även senare kontakt med TMGs koncernchef Magnus Claesson. När diskussionerna kring framtiden sedan inleddes bland delägarna fanns redan kontakten mellan bolagen och den befintliga relationen ledde sedan fram till en affärsuppgörelse.

Vad ska du göra nu?

– Nu ska jag ta det lugnt ett tag och få perspektiv på tillvaron och tid för eftertanke. Jag kommer ägna tid åt min andra familj – min fru och mina två döttrar. Vi börjar med en lite längre resa över Jul och Nyår och åker till Costa Rica för att vandra i djungeln, surfa och bada. Jag har även lovat mig själv att yoga varje morgon. Därefter kommer jag att vara redo och taggad för något nytt och spännande. Nu innan vi åker har jag börjat träffa intressanta personer i mitt nätverk vilket jag kommer fortsätta med när jag är tillbaka.

Jannes visar exalterat upp en helt ny produkt med Metallic Ink som nyligen levererats av Digaloo till hotellet. Samtidigt kommer en ingående förklaring av produktionstekniken och de nya affärsmöjligheterna som ges med Metallic Ink och digitaltryck.

Du höll ett föredrag på HP Indigos Dscoop-event hos Visutech nyligen, är liknade uppdrag något du kommer fortsätta med?

– Ja, det stämmer. Jag har fått förfrågan om att hålla föredrag i samband med mina resor till Dscoop-konferenser runt om i världen. Nu senast i Göteborg på ett nordiskt event men dessförinnan var jag i Seoul i Sydkorea och höll föredrag på Dscoop konferensen för Asien. Det har varit riktigt kul och utvecklande.

Vidare ska Jannes även hålla föredrag på Antalis kommande ”Innovation tour” som startar i december och fortsätter i början av nästa år. Jannes kommer prata om hur han ser på branschens utmaningar, Digaloos resa och visa upp lyckade kund-case. Föreläsare och konsult känns som en bra mellanlandning innan han ger sig ut på nästa stora utmaning, menar Jannes.

Menar du att du skulle kunna vara anställd?

– Haha, ja varför inte. Men det är möjligt att det blir i en annan bransch, det viktiga är att det ligger inom något av mina intresseområden.

I samband med det tar Jannes fram sina nya visitkort som är en present från sina tidigare kolleger. Jag har fått en egen logga och 65 olika titlar så svaret kanske finns i leken säger Jannes och håller fram bunten med visitkort. Samtidigt ler han lite hemlighetsfullt. Jag väljer ett av korten (där Jannes har titeln ‘Digalooambassadör’) som förstås även har olika baksidor, mitt har en metallic-skimmrande Dalahäst med texten ”ingenting är omöjligt”.

Vad tar du med dig från Digaloo-tiden?

– Kulturen är allt i ett företag. Så enkelt är det men samtidigt den svåra konsten att hela tiden upprätthålla den för att lyckas. Jag har haft förmånen, till skillnad från många andra i branschen, att bygga organisationen från grunden med unga, kreativa och engagerade personer. Det har gett en snabbfotad och flexibel organisation. Samtidigt har branschen generellt gått igenom ett stålbad där företagen inte lyckats ställa om tillräckligt snabbt gällande ny teknik och digitalisering.

– Digaloo-andan är efter alla år djupt rotad och det är min stora förhoppning att det arvet lever vidare. Det blir den absolut viktigaste uppgiften för den nya vd:n, Annika Zinders som tillträder vid årsskiftet avslutar Jannes.

Växande Postemballage i Jönköping investerar i ökad kapacitet och fler tjänster

Postemballage i Jönköping hjälper tryckerier med både tryck på kuvert och med förpackningar för frakt. Men man gör också profilprodukter, kuvertering, printning, fals- och plock, inplastning och annat inom distribution. Under det gångna året har man växt ytterligare och nu investerar man i ökad kapacitet och fler tjänster. (mer…)

Danagårdlitho marknadsför sina miljösatsningar med ny film

Danagårdlitho berättar i en film om hur man jobbar med miljö- och klimatfrågor.

I en tre minuter lång film berättar Linn om hur tryckeriet Danagårdlitho tänker kring trycksaker och miljö. (mer…)

Debatt: Ta bort priskorgarna i offentliga upphandlingar av trycksaker

Grafiska företag fyller ofta i stora priskorgar i samband med anbud i offentliga upphandlingar. Priserna blir snabbt gamla och tar orimligt mycket tid att fylla i.

Offentliga upphandlingar inom grafisk bransch tar orimligt stora resurser för inblandade företag på grund av upphandlingsprocessen och att många tilldelningar överklagas till domstol. Här presenteras en idé på hur man skulle kunna utveckla och förenkla processen.

Tryckeriet Moo erbjuder sina kunder att investera i bolaget

Moo.com planerar att ta in kapital från sina kunder.

Online-tryckeriet Moo, med produktionsanläggningar i England och USA, undersöker intressent bland sina över en miljon kunder att bli gräsrots-finansiärer.

Smurfit Kappa lanserar leksaker i wellpapp

Smurfit Kappa har lanserat en kollektion med leksaker av papper

4evergreen – en ny allians för fiberbaserade förpackningar

4evergreen är en ny industriallians för aktörer inom fiberbaserade förpackningar. Bland medlemmarna finns flera tunga namn inom förpacknings- och pappersindustrin. (mer…)

Svenskproducerade trycksaker är bäst för miljön – ”blir standard för att beräkna CO2-avtryck för trycksaker”

Åtta.45 är det första svenskägda tryckeriet att certifieras för användning av Climate Calc – som beräknar en trycksaks CO2-avtryck. Nu ska många fler följa efter. (mer…)

Workflow Summit: Finns det för mycket mjukvara i grafisk bransch?

Den 12 november var det dags för den grafiska branschen att lära sig mer om automatisering och arbetsflöden när Grafkoms Workflow Summit 2019 hölls i Stockholm. (mer…)

Ny tryck-lack hindrar bakteriespridning på trycksaker

Nu är det slut på spridning av förkylningar vid pokerbordet – men kortlekar är bara en av många möjliga användningsområden för den nya lacken som är lätt att applicera på tryckta produkter.