Digaloo sticker ut hakan, Elanders digitalisering och Ny smart tjänst för branschen

Hej,
Stockholmstryckeriet Digaloo visar upp framtiden för tryck i Antalis showroom.Utställningen Future in print är kaxig – och ett för branschen mycket bra initiativ.

—> Vill du sälja mer via e-handel? Kom då till Grafkoms fokusdag om e-handel den 4 oktober med experten Urban Lindstedt – hos Åtta.45. (Se vem som kommer)

Digitalisering i fokus när Elanders bygger nya kretslopp för kundernas affärer
Elanders berättar om den stora investeringen i inkjet – Miljö- och kostnadseffektivt är ledord.

Bygger eye-trackingfabrik – vill hjälpa tryckerier skapa högre värde
Need Insights har utvecklat ett standardiserat sätt att analysera hur bra olika typer av marknadskommunikation fungerar – perfekt för grafiska företag som vill addera en ny tjänst.

Branschkoll lanserar Öppet innehåll och Branschtorget
Två nya initiativ gick igång på Branschkoll igår. Företag som vill växa och lyckas behöver synas – tanken är att skapa verktyg för detta och samtidigt hjälpa den grafiska kommunikationsbranschen att synas mer – i ett positivt sammanhang. Tjänsten Öppet innehåll är gratis för den som vill dra nytta av Branschkolls räckvidd. Och på Branschtorget går det att annonsera mot en avgift.

Tryckeribranschens utveckling på Google
Så här många sökningar på ordet tryckeri har gjorts sedan 2004 – Senaste året sker en stabilisering och senaste kvartalet en liten uppgång.

Strukturomvandlingen

Bokhandelskedja öppnar nätbutik för trycksaker
En av Norges största bokhandlare lanserar ny webbutik för personlig trycksaker med fokus på kort – i samarbete med Gelato.

Butikernas centrala roll i framtidens e-handeln
En undersökning visar att fysiska butiker får en viktig roll inom e-handel – hämta rapporten gratis.

Nätverket Marknadscheferna satsar i Stockholm
Nätverket Marknadscheferna med 3.900 medlemmar satsar i Stockholm – och anställer ny försäljningschef.

Två tryckerier årets företagare
Ägarna till Sweprod (som på Gotland driver Skyltställets produktion) och Teko tryck är utsedda till årets företagare i sina kommuner.

Övrigt

Bokslutsrapporter

🙂 Branschpris till Branschkolls grundare
Idag tar jag emot GYFs branschpris på Bokmässan i Göteborg. Ett stort tack till dig – och alla prenumeranter som sedan 2010 använt Branschkoll som ett verktyg för omvärldsbevakning. Och tack till juryn för motiveringen som verkligen stämmer överens med tankarna kring hur Branschkoll har utvecklats sedan starten 2010. Nu tar Branschkoll nästa steg mot att bli en plattform för hela branschen att växa och bli mer lönsam.

Hör av dig om du funderar på något.
/Ola
070-566 09 52

Ettiketto köper in sig på den tyska marknaden

label
Ämnen i artikeln: EtikettEttiketto

Ettiketto Group adderar 290 miljoner kronor i omsättning genom förvärvet.

Ämnen i artikeln: EtikettEttiketto
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Danskt etikettryckeri investerar i press från Bobst

1738669735377 1800
Ämnen i artikeln: BobstVisutech

”Detta kommer att stärka vår verksamhet avsevärt”.

Ämnen i artikeln: BobstVisutech
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Suzano höjer priserna på lövvedsmassa globalt

Eucalyptus 1800
Ämnen i artikeln: Suzano
Ämnen i artikeln: Suzano
redaktionen@branschkoll.se
Annons

SCA höjer priset på kraftliner

Ämnen i artikeln: SCA
Ämnen i artikeln: SCA
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Årets ”Kartongmatch” är igång – samlar barn kring återvinning och miljö med koppling till förpackningar

Kartongmatchen 1800
Ämnen i artikeln: FiskebyTetra Pak

Tetra Pak har dragit igång Kartongmatchen 2024/2025, en återvinningstävling för barn i Sverige, Danmark och Finland.

Tävlingen är öppen för alla förskole- och skolbarn upp till 12 år och har anordnats i samarbete med ett flertal partners under de senaste 13 åren.

Det är med syftet att sprida kunskap och öka engagemanget bland ungdomar kring miljö och återvinning som Tetra Pak arrangerar Kartongmatchen med stöd av bland annat Arla, Skånemejerier, Norrmejerier, Fiskeby Board och Kiviks Musteri.

En av utmaningarna i årets tävling handlar om att göra en återvinningskampanj som kan uppmuntra människor att återvinna mer.

Kartongmatchen har inspirerat hundratusentals barn i Sverige, Danmark och Finland till att förstå vikten av att återvinna kartongförpackningar. Genom att främja en djupare förståelse och entusiasm för återvinning, formar vi nästa generations engagemang för hållbarhet. När kartongförpackningar återvinns blir de en värdefull resurs för nya produkter, och genom det här initiativet lär sig barnen inte bara bra miljöinitiativ utan blir också kraftfulla förespråkare för förändring i sina egna hem, säger Gustav Askman, Sustainability Manager Nordics på Tetra Pak.

Ämnen i artikeln: FiskebyTetra Pak
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nischad skyltaktör förvärvas av industrikoncern

handslag
Ämnen i artikeln: Skylt

Lönsam verksamhet inom skyltning och märkning får ny ägare.

Ämnen i artikeln: Skylt
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Packdesign byter namn till ULMA Packaging efter förvärvet

ULMA Packdesign
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Huhtamaki utser Axel Glade till chef för Flexible Packaging

huhtamaki axel glade
Ämnen i artikeln: Huhtamaki

Axel Glade har utsetts till chef för Flexible Packaging och medlem av Huhtamakis globala ledning. Han tillträder senast den 1 januari 2026 och rapporterar till vd Charles Héaulmé.

Glade kommer från Constantia Flexibles, där han varit chef för filmdivisionen. Han har lång erfarenhet inom förpackningsindustrin, bland annat från Sealed Air och Bischof + Klein.

Hans-Peter Edelbluth blir tillförordnad chef för Flexible Packaging från den 1 februari 2025 tills Axel Glade tillträder, enligt ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln: Huhtamaki
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fedrigoni har nu avvecklat verksamheten inom kontorspapper

Ämnen i artikeln: Fedrigoni
Ämnen i artikeln: Fedrigoni
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Han ska leda Canon i Europa

shinichi yoshida 169 white d9f6bde33dd548aaa4edf86e4b6ad7e6 1800
redaktionen@branschkoll.se
Annons