Logga in

Digaloo byter ägare

06 mars, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

TMG förvärvar Digaloo. Jannes Dahlgren delägare och vd för Digaloo och Magnus Claesson, koncernchef Taberg Media (Bilder: Branschkoll och TMG)

Taberg Media Group förvärvar digitaltryckeriet Digaloo. Kända för sin höga kvalitet passar Digaloo väl in med TMGs befintliga Stockholmsverksamhet i TMG Sthlm som också har en hög kvalitetsprofil.

Man skriver i ett meddelande att Taberg Media Group stärker kärnverksamheten och ökar genom förvärvet sin närvaro på ”den viktiga Stockholmsmarknaden”.

Nuvarande vd och delägare i Digaloo, Jannes Dahlgren, fortsätter i sin roll som vd för Digaloo.

Man skriver att förvärvet bekräftar att digitaltryck är ett område som förväntas bli allt viktigare i framtiden.

– För oss som koncern betyder detta väldigt mycket. Vi visar tydligt att vi utvecklar kärnverksamheten och att vi kommer att fortsätta bygga för framtiden. Stockholmsmarknaden är jätteviktig och med Digaloo i koncernen markerar vi även en tydlig inriktning mot hög service och kvalitet, säger Magnus Claesson, koncernchef Taberg Media Group.

– Med TMGs styrka och kompetens inom traditionellt tryck och storformat kommer vi få helt nya utvecklingsmöjligheter vilket känns väldigt inspirerande, säger Jannes Dahlgren som är vd för Digaloo.

Digaloo omsatte 43,2 (39,2) miljoner kronor under 2017 och uppges nu har 28 anställda. För ett par år sedan förvärvade Digaloo Your Wallpaper som trycker tapeter.

Taberg Media Group har huvudkontor i småländska Taberg och finns representerat i Taberg/Jönköping, Stockholm, Göteborg, Malmö, Växjö, Halmstad och Kumla. Totalt sysselsätter koncernen cirka 160 anställda.

Största tryckeriupphandlingen avgjord i domstol

Förvaltningsrätten i Stockholm (Bild: wikimedia.org)

Trycksaker för i runda slängar 150 miljoner kronor årligen står på spel och nu har domstol avgjort utgången. Men domarna kan överklagas.

Fespa flyttas fram igen – tajt grafisk mässvår väntar

Fespa i Madrid blir inte av i oktober 2020 på grund av riskerna med den globala pandemin. Nu blir det tätt bland mässorna till våren. (mer…)

Modetidningen Vogue startar i Norden – ska återinföra kraften i att ha en prenumeration

Martina Bonnier, tidigare chefredaktör för Damernas Värld, startar Vogue Scandinavia nästa år.

Tryckeri förvärvar konkursbo och börjar trycka på textil – ”Vi har spänt bågen hårt”

Europas långsamma återhämtning – Så här påverkas tryckerierna av Covid-19 (v25)

Vecka 25: Europas grafiska företag återhämtar sig allt mer från Coronakrisen men fortsatt extremt tufft i England och Italien. Läs mer i den senaste rapporten från Heidelberg.

Strålfors rekryterar ny försäljningschef

Erika Hjertén blir ny Head of Sales på Strålfors (mer…)

Ink n Art gör storsatsning på förpackningar

Jesper Hammarstrand är vd för Ink n Art och en av de som drivit den nya satsningen på förpackningar. (Bild: Pacsome)

Produktmedia-återförsäljaren och tryckeriet Ink n Art i Göteborg gör nu en storsatsning på förpackningar med det nya bolaget och varumärket Pacsome. (mer…)

Även Finland kampanjar för inhemsk produktion

Den finska grafiska branschföreningen har tagit fram ett märke som visar på att en trycksak är producerad i Finland. Därmed följer man efter Norge och Danmark med att ge tryckerierna i landet ett sätt att visa att produktionen är lokal.

Största tryckeriupphandlingen närmar sig avgörande – 147 miljoner står på spel

Avgörande läge för svenska tryckerier – trycksaker för 147 miljoner kronor årligen står på spel. Här är tryckerierna som kan vinna – och försvinna från avtalet.