DI Gasell 2020 – de är ensamma på tronen

gasell_promo

Man får leta länge och noga för att hitta några produktmedia-aktörer bland årets 847 Gasellföretag, men det finns ett gäng.

Först och främst hittar vi Boråsbaserade Pecon Print uppe på plats 46, mellan 2016 och 2019 har de haft en omsättningsökning på 415 procent, och nådde 26,4 miljoner kronor vid bokslutet 2019.

Pecon Print är en förädlare av produktmedia och arbets- och profilkläder, som de senaste åren gått över allt mer till industritryck och då framförallt tryck på snusdosor, som idag är lejonparten av deras omsättning.

Branschkoll har varit i kontakt med Lars Pettersson på Pecon Print, han berättar att det framförallt är tryck på snusdosor som ligger bakom företagets kraftiga expansion. Han vittnar också om att det han kallar för  ”reklamsidan”, alltså tryck på produkmedia, som länge varit deras huvudsakliga verksamhet, allt mer är på väg bort. Lars menar att marginalerna är för små, tjänsten för lite uppskattad och han tror att återförsäljare utan förädling kommer få det svårt att hitta någon som vill trycka åt dem framöver.

Mer om hur Lars och Pecon Print saktat men säkert flyttat över sitt fokus från reklamtryck till industritryck och den osannolika historien om hur snuslock blev deras levebröd, kan du läsa i den här artikeln: Historien om hur Pecon Print gick ”Från lågavlönat reklamtryck till att tälja guld inom industritryck”.

Blod svett och tryckfärg

Därefter får vi dyka ner hela vägen till plats 399 där vi hittar TS Reklam, gemensamt för både TS och Pecon är att de blev båda Superföretag och DI Gasell i år.

Annons

Branschkoll var nyligen i kontakt med Jakob Ragnarsson som är marknadsansvarig på TS Reklam och frågade honom vad som stod bakom framgångarna, då sa han såhär:

– Vi har jobbat hårt genom åren för att komma dit vi är idag. Mycket blod, svett och tryckfärg! Jag tror att vi har hittat en fin balans där vi satsar likvärdigt på att hålla hög kundservice, egen produktion för snabba och säkra leveranser, samt marknadsföringsnivåer som gör att vi växer i lagom takt och alltid med lönsamhet. Vi har kunnat fortsätta satsa nu när Covid kom och har inom koncernen anställt fyra personer, en säljare, en inköpsansvarig, en backoffice samt en lager och logistik-ansvarig, säger Jakob och fortsätter:

– Vi håller även på och expanderar våra lokaler, både tryckeri/lager samt utställning/kontor. Dels för att vi växt ur de gamla, men även för att ha lite extra utrymme för framtiden då vi tror på fortsatt bra utveckling. Och slutligen håller vi just nu på att utveckla vår nya hemsida, som förhoppningsvis kommer leda till ökad konvertering och kundnöjdhet som följd. Den blir en av de bättre i branschen enligt vår egen mening, både inom Sverige och internationellt.

Bubblare med branschanknytning

Sen var det faktiskt slut på Gaseller som gör nedslag i branschens kärna. Men vi har inkluderat några bubblare också som med lite eller mycket god vilja kan räknas in.

  • Plats 144: Mapiful – låter dig designa egna trycksaker i form av kartor/posters.
  • Plats 151: Hatstore – Ruskigt duktiga på att sälja förädlade huvudbonader till privatpersoner, med ett designverktyg som slår det mesta.
  • Plats 483: Penstore – Bolaget som klev in och gjorde succé när det kommer till att sälja pennor och anteckningsblock, de vet hur man paketerar saker och ting.
  • Plats 678: Signmax – Med varumärket Skyltmax har de snabbt blivit en av de tongivande spelarna på skyltmarknaden, även de erbjuder kunden möjligheten att designa själv.

Informationen i den här artikeln är baserad på DI Gasell 2020, du hittar hela listan här. Saknar du något företag i vår lista som vi har missat – hör gärna av dig!


För att bli Gasell krävs det att:

  1. En nettoomsättning som överstiger 10 miljoner kronor, enligt den senaste årsredovisningen.
  2. Minst tio anställda, enligt den senaste årsredovisningen.
  3. Minst fördubblat sin omsättning, om man jämför det första och det senaste räkenskapsåret i den fyraåriga undersökningsperioden.
  4. Ökat sin omsättning varje år de senaste tre åren.
  5. Ett positivt samlat rörelseresultat för de fyra senaste räkenskapsåren.
  6. I allt väsentligt vuxit organiskt, inte genom förvärv eller fusioner.
  7.  Sunda finanser.
Annons

Ettiketto köper in sig på den tyska marknaden

label
Ämnen i artikeln: EtikettEttiketto

Ettiketto Group adderar 290 miljoner kronor i omsättning genom förvärvet.

Ämnen i artikeln: EtikettEttiketto
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Danskt etikettryckeri investerar i press från Bobst

1738669735377 1800
Ämnen i artikeln: BobstVisutech

”Detta kommer att stärka vår verksamhet avsevärt”.

Ämnen i artikeln: BobstVisutech
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Suzano höjer priserna på lövvedsmassa globalt

Eucalyptus 1800
Ämnen i artikeln: Suzano
Ämnen i artikeln: Suzano
redaktionen@branschkoll.se
Annons

SCA höjer priset på kraftliner

Ämnen i artikeln: SCA
Ämnen i artikeln: SCA
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Årets ”Kartongmatch” är igång – samlar barn kring återvinning och miljö med koppling till förpackningar

Kartongmatchen 1800
Ämnen i artikeln: FiskebyTetra Pak

Tetra Pak har dragit igång Kartongmatchen 2024/2025, en återvinningstävling för barn i Sverige, Danmark och Finland.

Tävlingen är öppen för alla förskole- och skolbarn upp till 12 år och har anordnats i samarbete med ett flertal partners under de senaste 13 åren.

Det är med syftet att sprida kunskap och öka engagemanget bland ungdomar kring miljö och återvinning som Tetra Pak arrangerar Kartongmatchen med stöd av bland annat Arla, Skånemejerier, Norrmejerier, Fiskeby Board och Kiviks Musteri.

En av utmaningarna i årets tävling handlar om att göra en återvinningskampanj som kan uppmuntra människor att återvinna mer.

Kartongmatchen har inspirerat hundratusentals barn i Sverige, Danmark och Finland till att förstå vikten av att återvinna kartongförpackningar. Genom att främja en djupare förståelse och entusiasm för återvinning, formar vi nästa generations engagemang för hållbarhet. När kartongförpackningar återvinns blir de en värdefull resurs för nya produkter, och genom det här initiativet lär sig barnen inte bara bra miljöinitiativ utan blir också kraftfulla förespråkare för förändring i sina egna hem, säger Gustav Askman, Sustainability Manager Nordics på Tetra Pak.

Ämnen i artikeln: FiskebyTetra Pak
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nischad skyltaktör förvärvas av industrikoncern

handslag
Ämnen i artikeln: Skylt

Lönsam verksamhet inom skyltning och märkning får ny ägare.

Ämnen i artikeln: Skylt
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Packdesign byter namn till ULMA Packaging efter förvärvet

ULMA Packdesign
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Huhtamaki utser Axel Glade till chef för Flexible Packaging

huhtamaki axel glade
Ämnen i artikeln: Huhtamaki

Axel Glade har utsetts till chef för Flexible Packaging och medlem av Huhtamakis globala ledning. Han tillträder senast den 1 januari 2026 och rapporterar till vd Charles Héaulmé.

Glade kommer från Constantia Flexibles, där han varit chef för filmdivisionen. Han har lång erfarenhet inom förpackningsindustrin, bland annat från Sealed Air och Bischof + Klein.

Hans-Peter Edelbluth blir tillförordnad chef för Flexible Packaging från den 1 februari 2025 tills Axel Glade tillträder, enligt ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln: Huhtamaki
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Fedrigoni har nu avvecklat verksamheten inom kontorspapper

Ämnen i artikeln: Fedrigoni
Ämnen i artikeln: Fedrigoni
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Han ska leda Canon i Europa

shinichi yoshida 169 white d9f6bde33dd548aaa4edf86e4b6ad7e6 1800
redaktionen@branschkoll.se
Annons