Logga in

Det tryckta mediet är hållbart – Grafkom inleder samarbete med Two Sides

07 februari, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

Grafkom blir nordisk samarbetspartner med Two Sides och kommer förmedla Two Sides kommunikation i Norden samt Baltikum.

Two Sides är en internationell organisation som verkar för hållbarhet inom den grafiska branschen, hela vägen från skogsindustri till färdig trycksak. Det här sker bland annat genom att sprida konkret och riktig information kring det tryckta mediets faktiska miljöpåverkan. Samt genom att slå hål på vanliga missförstånd och myter som den grafiska branschen förknippas med.

– Nu ska vi hjälpa hela branschen genom att sprida budskapet att det tryckta mediet står starkt i en värld där det blir mer och mer viktigt med ansvarsfullt användande av resurser, säger Ola Karlsson på Grafkom.

– Det här är väldigt positivt för Grafkoms medlemmar som får tillgång till uppdaterade hållbarhetsargument, säger Magnus Thorkildsen på Grafkom.

Two Sides är ett industri-initiativ av företag verksamma inom den grafiska branschen.

335 företag tar bort vilseledande påståenden om papper och tryck – Norden inget undantag

Projektet Two Sides, som drivs i Norden av nätverket Grafkom, sätter stopp för företags missledande kommunikation kring pappers- och tryckindustrin. Och man har nått stor framgång – även i Sverige. (mer…)

EU-parlamentet har röstat ja till att förbjuda vissa plastartiklar

För några veckor sedan röstade EU-parlamentet igenom ett förbud

Mackmyra kopplar upp whiskeyn med NFC-taggar på flaskorna

NFC-taggarna, som levereras av ett nordiskt bolag, ska möjliggöra ”digital proveniens”.

Nu kommer Amazons tryckta julkatalog

Amazon släpper sin första tryckta katalog för högtids-shopping någonsin – skickas ut till miljontals hushåll under november.

Han tar över som vd för Eskils i Borås

Henric Wiklund tillträdde nyligen tjänsten som vd för Eskils Tryckeri i Borås. (mer…)

Billes köper logistikföretag

Billes förvärvar logistikbolag. På bilden står Fredrik Bille, Klas Hedén, Niklas Bille och Christer Samuelsson. (Foto: Niklas Maupoix)

Billes är logistikbolaget Dios största kund och står för ungefär halva Dios omsättning på runt 17 miljoner kronor. Nu köper Billes sin underleverantör och får in flera nya tjänster under sitt tak. (mer…)

Massivt program på Grafkom Workflow Summit

Nästa vecka den 13 november arrangerar nätverket Grafkom sin kunskapsdag Workflow Summit för första gången. 25 talare i tre spår delar med sig av kunskap till de nu över 150 deltagarna från hela Norden. (mer…)

Husqvarna stänger in gräsklippare på flygplats – Interaktiv skärm från Storbildsfabriken vägleder

(Bild: Storbildsfabriken)

För att uppmärksamma sina robotgräsklippare har Husqvarna skapat en uppseendeväckande kampanj. (mer…)

Tryckeri tar lounge-koncept vidare till nästa stad

Onlinetryckeriet Flyeralarm har ett litet annorlunda showroom-koncept som de kallar för ”Flyeralarm Lounge”.