Gå till innehållet

Det rör på sig i Danmark – branschorganisationerna för print- och promotionaktörer slår sig samman

I slutet av juni stod det klart att de två aktörerna kommer bilda en ännu bredare organisation.

Puls

Det är Danish Promotion Association (DPA), motsvarande svenska branschorganisationerna SBPR+PWA som nu anslutit sig till Grakom, Danmarks branschorganisation för tryckeribranschen (motsvarande Grafiska Företagen i Sverige).

– Framöver blir det ännu mer intressant att vara medlem i Grakom, nu kan vi i högre grad säga att vi samlar hela branschen. En av våra huvuduppgifter är att föra verksamheter samman och skapa relationer, och tack vare att vi gått samman med DPA får vi nu ännu större möjligheter att göra just det, säger Thomas Torp, chef för Grakom, i ett pressmeddelande.

DPA har funnits sedan 1987 och har i dag cirka 50 medlemmar, förenings styrelseordförande Rony Benattia som till vardags jobbar på BIC Graphic Europe säger att tanken bakom fusionen uppstod efter flera års nära samarbete mellan de bägge organisationerna.

– Som förening ska man kunna ge sina medlemmar mycket värde, något som ibland kan vara svårt för en mindre förening, därför så såg vi snabbt fördelarna då idén om en sammanslagning uppstod. Våra medlemmar får tillgång till större resurser i form av in-houserådgivning beträffande juridik och miljö, vidare så får de fler rabattavtal samt en större palett på nätverksträffarna. utvecklar Rony Benattia.

Grakom vill växa

– Grakom har en stark ambition att växa och det här är ett viktigt steg på vägen att bli en ännu starkare förening för våra medlemmar. Grakoms befintliga medlemmar kommer inte märka något skillnad utan arbetet fortsätter som vanligt, förutom att de kommer ha möjligheten att träffa andra människor från andra verksamhetsområden, vilket förhoppningsvis betyder att det är än mer spännande att vara en Grakom medlem, säger Thomas Torp.

På frågan om vilka områden som Grakoms traditionella medlemmar och DPA har gemensamt svarar Thomas att:
– Medlemmarna i Grakom arbetet inom hela värdekedjan för kommunikation. det är allt från den kreativa processen till produktionen av trycksaker och digitala kommunikationslösningar. Produktmedia ingår i den samlade paletten av kommunikations- och marknadsföringslösningar. Det är olika delar av branschen men ändå i samma bransch och har således gemensamma intressen.

Det som hänt i Danmark är ett tydligt tecken på att överlappet mellan de bägge ”branscherna” (alt. verksamhetsområdena) blir allt större. Och även om en liknande fusion i Sverige i dagsläget känns långt borta, så ska det bli väldigt intressant att följa de för- och nackdelar som kommer uppstå ur det här samarbetet.

Mer i ämnet: Promotion

Senaste från Branschkoll