”Det har aldrig varit enklare att bli grafisk helhetsleverantör”

Cuore

Krönika: Är du bäst på grafisk produktion eller på att hjälpa företag kommunicera med trycksaker? Grafiska branschen har under lång tid köpt och sålt tryck mellan varandra men det har inneburit massor av jobb att hantera det logistiska och det affärsmässiga i alla transaktioner. Detta förändras nu snabbt med nya aktörer.

Läs också: Nya affärsidéer i fokus på GrafKom I/O

Mer än någonsin är det nu kundrelationen som räknas mest – och inte om du har egen produktion eller inte. Trycksaksförmedlare har funnits länge och nu går vi in i en tid där antalet ökar. Förmedling kommer att bli en ännu större del av varje grafiskt företags verksamhet de kommande åren. Den som vill, oavsett företagsstorlek, kan bredda produktutbudet kraftigt och på ett effektivt sätt kapitalisera på befintliga kundrelationer.

Antalet grafiska tjänsteföretag kommer att bli fler. Om man bortser från de större aktörerna som sköter produktionen förstås. De fortsätter i oförändrad takt att minska i antal – färre aktörer som trycker mer – men samtidigt skapas stora möjligheter för fler aktörer att hanterar kundrelationen med de som vill få ut sina budskap.

Vissa förstår detta och förändrar sig – och andra helt nya aktörer växer fram i de hål som skapas på marknaden. Men för den som ska agera mellanhand gäller det att tillföra värde – för det kommer i snabb takt att bli enklare för kunden att beställa trycket själv.

Några exempel.

Globala aktören Gelato Group från Norge är en av få leverantörer av mjukvara som på riktigt kopplar ihop tryckerier runt om i världen. Man har ingen egen hårdvara/tryckpressar – ”bara” en mjukvara som gör det extremt enkelt att beställa och hantera trycksaksbeställningar, logistik och ekonomiska transaktioner. Gelato beskriver här sin verksamhet i en film. Tjänsterna finns på gelatogroup.com.

Lasertryk

En retorisk fråga från Lasertryk som nu erbjuder svenska företag att bli återförsäljare av trycksaker – med en gratis webbshop.

Danska Lasertryk har nyligen lanserat sin ”white label”-lösning där man låter vem som helst sätta upp en egen sajt med valfria delar av sortimentet som finns på lasertryk.dk. Lasertryk står för mjukvara, tryck, fakturering och leverans i paket märkta med dig som avsändare. Du står för kundrelationen. Men, det finns också en möjlighet att producera själv – om man råkar ha egen utrustning. Se en introduktion till ”Lasertryck White Label” solution på Youtube. Nyligen skickade man ut brev till tusentals svenska reklambyråer och tryckerier med ett erbjudande.

Vistaprint/Cimpress var en av de första, och är en av de största, aktörerna inom e-handel av trycksaker. Idag erbjuder man en också en ”white label”-lösning (Pro Advatage) med leveranser direkt till din kund. Senaste året har man lagt om fokus och riktar sig inte bara mot småföretag utan även mot professionella trycksaksköpare med varumärken som till exempel Pixartprinting – idag är detta område man kallar ”upload and print” det viktiga tillväxtområdet för Cimpress.

Utöver dessa exempel finns i närområdet flera spelare på den tyska och engelska marknaden som erbjuder trycksaker till låga priser på ett enkelt sätt – som möjliggör för aktörer att agera mellanhand. För dem handlar det om att samla så många jobb som möjligt i produktionsanläggningarna. Samma sak sker nu i Sverige – Åtta.45 är ett exempel.

Mjukvara och hur den används kommer att vara avgörande. Och de aktörer – producenter, mellanhänder och kunder – som integrerar och förenklar med hjälp av mjukvara kommer att tillföra värde och hitta sin plats i värdekedjan. Eftersom detta blir enklare kommer antalet tjänsteleverantörer att bli fler.

Frågan är vad du är bäst på? Grafisk produktion eller på att hjälpa företag kommunicera med trycksaker?

/Ola Karlsson

PS. Var med och diskutera detta (och mycket annat) på GrafKom I/O den 17 mars – 123 personer har redan anmält sig.

Annons

Signcom anställer Ted Arnesson

Signcom har anställt Ted Arnesson Key Account Manager. Han har stor branscherfarenhet från bland andra Cadorit och Paperlinx och kommer senast från Antalis.

– Med över 30 års erfarenhet inom både material och maskiner har jag byggt upp en kunskapsbank som jag hoppas och tror ska komma väl till pass. Att med Signcoms breda sortiment kunna erbjuda riktigt bra helhetslösningar blir extra roligt, säger Ted.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Finska pappers-strejken förlängs till den 19 februari

Idag meddelade parterna i den finska pappersstrejken att man inte har kommit i mål med förhandlingarna och att strejken nu förlängs och kan pågå fram till den 19 februari.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nytt datum i april för Sign&Print Scandinavia

Den grafiska mässan Sign&Print Scandinavia blir den 5-7 april 2022.

Det vari i förra veckan som man beslutade att skjuta upp mässan som skulle ha gått i februari. Den ökade smittspridningen och nya restriktioner från myndigheterna låg bakom beslutet att ställa in.

Efter dagens besked om lättnader i restriktionerna har man beslutat om att köra mässan redan i april.

På mässan kommer en lång rad aktörer i den grafiska branschen att ställa ut. Mest maskin- och materialleverantörer men också tryckerier som H-Tryck, Lasertryk och Nilssons Tryckeri.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Villa Gabel tvingas flytta fram mässan

Mässan i Villa Gabel i Oslo som var tänkt till vecka fyra är nu framskjutet på grund av restriktioner där max 30 pers får medverka på arrangemang inomhus.

”Vi kommer tillbaka när hälsomyndigheten kommer med nya restriktioner. Villa Gabel har ”vanlig” verksamhet varje dag”, skriver man i ett Facebook-inlägg.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Postemballage utvecklas med e-handeln och tryck på specialprodukter

E-handels underliggande tillväxt gynnar företaget Postemballage samtidigt som nya produkter utvecklas i kölvattnet av pandemin. Det stundande valet skapar också en efterfrågan på fler post-utskick.

Postemballage i Jönköping har fortsatt full fart och även om man inte direkt har sålt Coronarelaterade produkter så blir det allt mer emballage till e-handeln och utskick av olika slag.

– Det är framförallt bubbelpåsar med tryck som varit stor efterfrågan på, sedan har vi gjort flera utskick som normalt kanske säljare åker ut med till kunder som vi nu har packat och skickat med posten till kunderna istället. Det har till exempel varit nya produkter eller prover som skickats ut som man tidigare har levererat personligt.

För Postemballage är traditionella kuvertet med tryck en stor del av omsättning och där har man under senaste året haft svårt med att hålla lager på vissa produkter och väldigt långa ledtider, på grund av den globala råvarubristen.

– Under slutet av 2021 har ju också prishöjningarna varit en utmaning och som också gör att 2022 kanske börjar lite osäkert. Men jag tror att det kommer bli bra fart för våran del ju närmare sommaren vi kommer eftersom vi har ett stundande val med mycket utskick av valmaterial och valsedlar åt partierna.

Göran nämner att första jobbet med val-utskick bokades in redan i mitten på december som man skall köra under vecka 32 och 33 åt ett stort riksdagsparti.

Nya produkter

Pandemin har skapat nya behov hos företagets kunder berättar Göran.

– Vi har en kund som undrade om vi kunde köra logotryck och ett namn på en arbetshandske för att han var så trött på att alla handskar hamnar i bilen eller i en byggarvagn ihop med andra handskar och då vet man inte vilka som hans och just i Corona-tider vill man ju inte ha någons annans handskar.

Coronatiderna föder helt nya produkter också även om det är lätt att ryckas med i negativa tankar så tror Göran att man måste utvecklas hela tiden för att överleva på ett helt annat sätt idag mot förr.

– Det går inte tro att man kan vara nöjd utan man måste hela tiden sträva framåt och utveckla sin affärside och sin försäljning.

Omsättningsmässigt så har man lyckats behålla samma siffror som året innan vilket Göran är nöjd med.

– Vi har haft perioder med lugnt för att sedan fått extremt mycket under perioder och här har personalen anpassat sin arbetstid på ett föredömligt sätt. Så kul att hela styrkan jobbar för att få nöjda kunder.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Så här påverkar pappers-strejken leveranserna till svenska tryckerier

Pappersleverantörer säger dagligen nej till beställningar – prisuppgången ligger nu på runt 50 procent på ett år.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Storaffär på danska etikettmarknaden

I höstas gick två danska etikettryckerier samman – nu slukas de av etikett- och förpackningsjätte med 3.000 anställda.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ettiketto formar ny koncern och förvärvar igen

Ettiketto Group, som ägs av Volati, har slutfört förvärv av av norska etikettproducenten Skipnes Etikett.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Debatt om återvinning och återanvändning av plast – eldas upp istället för att återvinnas

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Analytiker: ”Priset på pappersmassa bör sjunka under 2022”

redaktionen@branschkoll.se
Annons