”Det blir inget blodbad” för DR


SWEDMA svarar på förra veckans insändare om direktreklamens fall.
Editas marginal pressas av minskad efterfrågan på tryck

Editakoncernen redovisade ett resultat för 2010 likt föregående år. Omsättningen låg kvar runt 110 miljoner euro och marginalen minskade till 2,5 procent. Det är byrå- och förlagstjänsterna som håller uppe omsättningen och vinsten.
DR och annonsblad ökade näst mest i januari

Heidelberg vill ”lugna” svenska kunder

Branschens PR-arbete kring miljöfrågor ger resultat

Idag publicerade DN en artikel om en tidskrifts klimatpåverkan. Det är studien som gjorts av skogens forskningsinstitut Innventia på uppdrag av Sveriges Tidskrifter som nu uppmärksammats av DN.
Bongs resultat för 2010 – Kuvertmarknaden viker men förpackningsdelen förväntas växa

Rörelseresultat för Bong hamnade på -91 MSEK (65) för helåret 2010. Detta är inkluvive kostnader för samgåendet med Hamelins kuvertdivision på -127 MSEK. I resultatet finns också övriga engångskostnader på -30 MSEK för till exempel effektiviseringar i den nordiska organisationen.
Done växer snabbt och med lönsamhet

Total omsättning för året uppgår till 114 MSEK, vilket är en total tillväxt om 30 procent. Av det är 11 procent ett resultat av förvärvet av Ottoboni och 19 procent av befintlig verksamhet.
Xerox lanserar inkjet i hög hastighet under 2012

På Hunkeler Innovationdays gav Xerox fler detaljer kring sin satsning på Inkjet i högre hastigheter. Konkurrenterna finns främst i Océ, HP och Kodak som alla har lanserat sina maskiner och finns på marknaden.
Appelberg anpassar kundtidningarna till Ipad

Nu ger sig också Appelberg in i surfplattornas värld och först ut är den egna tidningen som ges ut i Ipad-version.
Bästa inhouse-byråerna fick pris

Arkitektkopias nya tävling, Inhouse, för reklam som har producerats internt på företags marknadsavdelningar har avgjorts. 145 bidrag från 80 företag tävlade i fem kategorier. Över 300 personer fick resultatet på en gala på Berns.
I konkurrens med Ving, Leaf och Ejendals vann Telge priset för årets bästa marknadsavdelning.
Här är alla vinnarna:
Bästa expo
Tre: Victoria & Daniel
En vepa i marknivå utgjorde fonden när bröllopsvagnen passerade på Kungsgatan.
Juryn: Enkel och slagkraftig kidnappning av årets största folkfest. Hurra, hurra, hurra.
Silver: DHL: DHL Servicepoint
Brons: Telge AB: Kringelfestivalen 2010
Bästa marknadsavdelning
Telge: Anna Nilheimer
Telge vinner årets marknadsavdelning i konkurrens med Ving, Leaf och Ejendals.
Juryn: Aktiv och systematisk med en framåtanda man inte väntar sig av ett sådant bolag. Vilket säkert förklarar att så många höjt på ögonbrynen och ändrat sin uppfattning om varumärket.
Bästa kampanj
Leaf: Ahlgrens bilar lakrits
Luciatåg, mejlutskick, hyllmaterial och kundvagnsnycklar hjälpte till att lansera den nattsvarta nyheten.
Juryn: Så mycket mer än en gammaldags kampanj. Engagerar alla från sockerbagaren till munstopparen och når dokumenterat imponerande resultat.
Silver: Kanal 5: Lanseringen av Wipeout
Brons: IT Bolaget Pr & Per: Vi kan mobil utveckling!
Bästa trycksak
Ica: To Go
I början av förra året rullade Ica ut sitt nya butikskoncept, Ica to go.
Juryn: Välgjort, varumärkesbyggande och värdefullt. Så mycket mer än ”bara” en trycksak, något kunderna är glada att bära med sig, bokstavligt talat To Go.
Silver: Scanpix Kronprinsessbröllopet – en bildessä
Brons: Clas Ohlson Höst & Vinterkatalog
Bästa dr
TV4: ”Johan Falk”
TV4 skickar en klassisk snutfika, alltså en låda syltmunkar, till landets mediebyråer och nöjesjournalister.
Juryn: Välgjort, och målgruppsanpassat för en mycket uppvaktad skara mottagare som har ödet i sina händer.
Silver: Restauranggruppen AB & Restaurang Spessito
Brons: Ejendals: Tällbergshandskar
Arctic Paper aviserar prishöjning på 5-8 procent

Höjningen gäller för både bestruket och obestruket papper och ska gälla från den 20 mars 2011.