Det blir en hybridmässa i januari – så här kommer det fungera

mässa elmia profilreklam
Den 18-20 januari välkomnar Nordic Profile Fair till den första hybrid-mässan i branschens historia!

Den 18 till 20 januari är det återigen dags för en fysisk Nordic Profile Fair på Elmia efter pandemipausen. Men förutom den fysiska träffen så finns det också möjlighet att besöka mässan digitalt på samma sätt som vi nu börjar blir vana vid, via den digitala plattformen Nordic Profile Fair Online.

Nordic Profile Fair Hybrid är en gemensam satsning av PWA, Elmia och Onlinemassan.com där du som är leverantör kommer ha tre val, ställa ut på den fysiska mässan, den digitala eller bägge. Du som besökare väljer om du vill åka till Jönköping och träffa alla på riktigt eller om du av olika anledningar inte kan komma deltar du digitalt oavsett var du befinner dig.

Vidtagit flera åtgärder

Elmia berättar för Branschkoll att de har vidtagit fler åtgärder för att alla som besöker mässan ska kunna känna sig trygga.

Med stora ytor och lång erfarenhet av flöden har Elmia vidtagit en rad åtgärder för att arrangera en säker mässa i januari 2022. En Covidcertifierad anläggning, ett nytt entrésystem och en annan styrning av flödet är några av de åtgärder Elmia har vidtagit för att vi alla ska kunna mötas på ett tryggt och säkert sätt.

Ny projektledare

Annelie Gemark projektledare för Nordic Profile Fair på Elmia.

Inför mässan har Annelie Gemark tillträtt som projektledare, hon är välbekant med branschen då hon jobbat i den i nästan 20 år, bland annat på textilleverantören Lindström och Json i Jönköping.

– Det finns ett uppdämt behov av att åter igen få träffas fysiskt. Det märks framför allt på de mässor och konferenser vi hittills har genomfört.Jag ser fram emot att få koordinera mässan tillsammans med Maria och Roger på PWA, som är arrangörer för Nordic Profile Fair Hybrid, säger Annelie Gemark, nytillträdd projektledare för Nordic Profile Fair, till Branschkoll.

”Blir en flexibilitet branschen inte haft tidigare”

Branschkoll har också varit i kontakt med Maria Olsson på PWA som kommer ansvara för den digitala delen av hybridmässan.

Som leverantör får man alltså välja om man vill ställa ut fysiskt, digitalt eller bägge. För de som väljer båda kommer filminspelningen ske på Elmia.

– Vi hoppas hybridlösningen ska göra så man når alla som vill besöka och ta del av produktnyheter oavsett om det är fysiskt eller digitalt. Det blir en flexibilitet branschen inte haft tidigare med fler B2B-affärsmöjligheter och en flexibilitet som våra undersökningar visat att branschen vill ha. Sen tror jag definitivt att många är sugna på att träffas på riktigt nu efter den här perioden, jag vet iallafall att jag ser fram emot det jättemycket säger Maria Olsson till Branschkoll och säger avslutningsvis:

– Och självklart blir det en branschfest på onsdagen,exakt vad som händer är inte bestämt ännu, men en fest ska det bli!

Annons

Lessebo expanderar inom lyxförpackningar – han ska leda satsningen

Lessebo Paper gör en strategisk satsning på den skandinaviska marknaden genom att rekrytera Christofer de la Motte som ny Key Account Manager.

Fokus kommer att ligga på att expandera Lessebo Papers marknadsandelar inom lyxförpackning i Skandinavien.

Det svenska pappersbruket producerar och säljer papper under varumärkena Scandia 2000, Lessebo Luxury Packaging, Kaskad och Colorit.

Christofer kommer närmast från OnePartnerGroup där han arbetade som försäljningschef.

”Det känns mycket bra att börja arbeta för Lessebo Paper med tanke på deras hårda arbete när det gäller miljö och har nu positionerat sig som en av de mest miljövänligaste pappersproducenterna. Det är dessutom ett attraktivt varumärke med en stark produktmix som ligger helt rätt i tiden.”

Christofer de la Motte
redaktionen@branschkoll.se
Annons

”Ett lyckligt slut” säger Petter Stordalen när han lämnar bokbranschen

Norska förlaget Strawberry Publishing, som Petter Stordalen drog igång 2018, ägs nu till 83 procent av Bonnier efter att Stordalen sålt sina sista andelar till det svenska storförlaget. För ett år sedan köpte Bonnier 70 procent av aktierna och nu har man tagit över de sista delarna från Stordalen.

– Det här är bara slutet på början för ett förlag som ska fortsätta skriva historia, säger Petter Stordalen.

Nu byter man också namn till Bonnier Norsk Forlag AS. 2020 låg omsättningen på 150 miljoner norska kronor.

Ett lyckligt slut säger hotellmagnaten i pressmeddelandet.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny vd för Arctic Papers pappersproduktion i Sverige

Arctic Paper tillsätter Kent Blom som ny vd för koncernens pappersproduktion i Sverige som omfattar de båda bruken i Grycksbo och Munkedal.

Nuvarande vd för Arctic Paper Grycksbo går i pension till sommaren 2022 och i nuläget är det koncernens finanschef som är vd för bruket i Munkedal. 

Kent Blom är 40 år och bosatt i Örebro. Han har lång erfarenhet av produktion och produktionsstyrning från ledande befattningar i Atlas Copco och Strängbetong. Senast kommer Kent Blom från rollen som vd i Meritor HVS AB, ett verkstadsbolag som är underleverantör till fordonsindustrin.

”Kent Blom har gedigen erfarenhet av industriell produktion och är väl meriterad att utveckla verksamheten vid våra svenska bruk, där hållbarhet, nya produkter och innovationer inom både grafiska papper och förpackningspapper blir än viktigare i framtiden”.

Michal Jarczyński, CEO i Arctic Paper
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Arkitektkopia prisar Sveriges bästa inhousebyråer – här är alla vinnarna

Vinnarna i årets upplaga av Arkitektkopias inhousetävling har utsetts vid en gala på Berns i Stockholm.

Arkitektkopia firar 10-års-jubileum som tävlingens arrangör där man delar ut priser för reklam och kommunikation som är skapad på svenska inhousebyråer.

Kry/Livi utsågs av juryn till årets inhousebyrå..

– Arbetsmarknaden för kreatörer och kommunikatörer har förändrats de senare decennierna och idag återfinns en stor del av kompetensen direkt ute hos företagen. Inhousetävlingen känns mer relevant än någonsin.

Anette Fredriksson, försäljnings- och marknadschef hos Arkitektkopia

Inhousetävlingens vision är att lyfta fram det arbete som görs inom inhousebyråer och skapa ett forum för erfarenhetsutbyte, nätverkande och ökad kunskap om vad som skapar framgångsrik kommunikation.

– Till skillnad från många andra utmärkelser som handlar om årets bästa prestation, så hyllas här hela team av medarbetare som skapat någonting tillsammans.

Gunnar Duintjer, vd för Arkitektkopia

En jury bedömer tävlingsbidragen och korar en vinnare i respektive kategori. Juryn tittar huvudsakligen på strategi, idéhöjd, kreativitet och resultat. I kategorin Årets Inhousebyrå bedömer juryn framgångsrikt marknadsföringsarbete, strukturer, processer, ett professionellt arbetssätt samt resultat.

Här är alla vinnarna 2021:

Bästa Collab

  • Guld – Håll Sverige Rent, Skräpplockardagarna
  • Silver – Sveriges Radio & SVT, Musikhjälpen
  • Brons – Arla Foods, Måla med Yoggi

Bästa Digital

  • Guld – Sony Music, The Walker Excavations
  • Silver – Lagerhaus, Båten
  • Brons – Högskolan Kristianstad, Hide and Seek Challenge

Bästa DR-utskick

  • Guld – Restaurang K-Märkt, Digital lunch
  • Silver – Semcon, Lova mindre
  • Brons – Ejendals, Uniformerad personal

Bästa Expo

Folksam vann för bästa Expo.
  • Guld – Folksam, Hjärtat på Folksamskrapan
  • Silver – Ica Reklam, Handla med hänsyn
  • Brons – Arla Foods, Måla med yoggi

Bästa Print 

Göteborgs Symfoniker vann Bästa Print.
  • Guld – Göteborgs Symfoniker, En smak av Göteborgs konserthus
  • Silver – TRE Creative Agency, Tre’s bon
  • Brons – Unionen, Preppingkit 

Bästa Kampanj 

  • Guld – SBAB
  • Silver – Sony Music, The Walker Excavations
  • Brons – Coop, Trött på att nollspara?

Årets inhousebyrå 

  • Kry/Livi
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Billerudkorsnäs ska tillbaka till kärnverksamheten – varit för mycket förändringar på senaste tiden

Billerudkorsnäs nya vd säger att man tappat lite fokus och nu ska tillbaka till sina rötter och huvudverksamheter. I en ny strategi, med namn ”Hållbar Tillväxt” presenterar Billerudskorsnäs sin väg fram till 2030.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Återvinningsmålen långt borta inom takeaway – så här kan problemet lösas

I Sverige går idag 95 procent av takeaway-förpackningarna till förbränning.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Biobaserat tråg uppfyller livsmedelsindustrins hårda krav

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Uppgraderad plastfilm nu komposterbar

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny krympfilm ger lägre miljöpåverkan

Zoégas intensifierar sitt arbete med hållbara plastalternativ och introducerar en tunnare krympfilm vilket innebär en minskning med 7,25 ton plast varje år.

2015 bytte Zoégas ut den plast man använder till en tunnare krympfilm bestående av ett minimum av 50 procent återvunnen plast. En till synes liten åtgärd som gav stor effekt då den resulterade i en minskning av koldioxidutsläppen med cirka 33 ton och som även inspirerade flera fabriker inom Nestlékoncernen att gå över till det nya materialet.

Nu tar Zoégas nästa steg och minskar tjockleken på krympfilmen med 25 procent (från 40 my till 30 my) vilket reducerar fabrikens årliga plastförbrukning med 7,25 ton.

– Vi ser kontinuerligt över hur vi kan förbättra våra processer och reducera mängden plast vi använder i produktionen. I det här fallet kunde vi utnyttja att det dök upp ett ytterligare förbättrat material på marknaden. Dessutom drog vi lärdom från andra Nestlé-fabriker som redan hade testat det nya materialet med goda resultat, säger Dan Fredriksson, förpackningsansvarig på Zoégas i ett pressmeddelande.

– Det tunnare materialet har även gett positiva sidoeffekter i fabriken då våra operatörer numera hanterar 25 procent färre materialrullar vilket är positivt från ett ergonomiskt perspektiv, säger Dan Fredriksson.

Satsningen på mer hållbara förpackningsmaterial är ytterligare ett steg i Zoégas arbete mot noll miljöpåverkan i verksamheten och en viktig del av Nestlés globala mål – att nå netto noll utsläpp senast år 2050.

Zoégas kafferosteri i Helsingborg drivs sedan 2017 av certifierad biogas och el från vindkraft.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hållbarhet i fokus på Scanpacks Popup – ”Fördelar med samarbeten över materialgränser”

Nu är det bara ett år kvar till Scanpack i Göteborg.

redaktionen@branschkoll.se
Annons