Logga in

Det blir en branschmässa i augusti ändå – fast digitalt

08 juni, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

I dagarna blev det klart att det trots allt blir en mässa för produktmediabranschen i augusti. En digital sådan – anordnad av PWA. Branschkoll har pratat med Roger Nilsson som är ordförande för PWA.

Det är snabba puckar som gäller nu förklarar Roger som tillsammans med övriga PWA-medlemmar ska sätta ihop en mässa på bara lite mer än två månader, efter att man först beslutade sig för att ställa in höstmässan på grund av Corona.

Men Roger är inte särskilt orolig, han nämner Jakt och Fiske-mässan som nyligen ägde rum, de körde samma upplägg och lyckades på drygt en månad få ihop en riktigt schysst mässa som alla var nöjda med, menar Roger.

Mässan kommer äga rum digitalt, via plattformen Onlinemässa som PWA slutit ett exklusivt avtal med. Mässan riktar sig alltså mot alla som är verksamma inom profilreklam och yrkeskläder och plattformen kommer skräddarsys efter branschens behov.

Datumen är samma som augustimässan skulle ägt rum innan den blev inställd – alltså 12-13 augusti.

– Vi på PWA ser det här som ett mycket intressant komplement till de fysiska mässorna och alla digitala lösningar är extra intressanta nu i Corona-tider. Och vi ser det definitivt som en möjlighet att fortsätta med det här mäss-formatet även i framtiden, som ett komplement, berättar Roger Nilsson för Branschkoll och fortsätter:

– Vi har skickat ut meddelande till våra medlemmar om att det här blir av och vi har fått överväldigande positiv respons. Nu jobbar vi febrilt med att teckna utställare och få ut filmteam till de leverantörer som beställt det.

De leverantörer som ställer ut på den digitala mässan har nämligen möjligheten att visa upp sina produkter i en video. Det finns dessutom möjlighet i plattformen att lägga in både föreläsningar och en mässtidning.

Tre olika paket för den som vill ställa ut

  • I det stora paketet ingår en två minuter lång företagspresentation och en 20 minuter lång video där du kan presentera enskilda produkter, eller hela sortiment/kollektioner. Det finns också en möjlighet att lägga till en videochatt i det stora paketet, där du kan prata med dina kunder.
  • I mellanpaketet ingår en 10 minuter lång video där du kan presentera produkter.
  • I det lilla paketet ingår ingen rörlig bild utan du får presentera dina produkter med hjälp av stillbilder.

I samtliga paket ingår möjligheten till vanlig chatt, samt länkar till webbplats/sociala medier/kataloger.

Samma upplägg som en vanlig mässa

Du som besökare behöver anmäla dig till mässan, därefter får du en inloggningskod som du sedan kan använda när mässan öppnar. Mässan kommer vara öppen mellan (exempelvis) 09:00 och 18:00 och dessförinnan eller därefter går det inte att ta del av presentationerna. Men medan mässan är öppen är det fritt fram att digitalt besöka utställarna och ta en kik på de produkter de valt att visa upp.

Så för dig som är sugen på att se vad det senaste leverantörerna har att erbjuda – stryk över din överstrykning och boka ännu en gång in 12-13 augusti i din kalender.

Största tryckeriupphandlingen avgjord i domstol

Förvaltningsrätten i Stockholm (Bild: wikimedia.org)

Trycksaker för i runda slängar 150 miljoner kronor årligen står på spel och nu har domstol avgjort utgången. Men domarna kan överklagas.

Fespa flyttas fram igen – tajt grafisk mässvår väntar

Fespa i Madrid blir inte av i oktober 2020 på grund av riskerna med den globala pandemin. Nu blir det tätt bland mässorna till våren. (mer…)

Modetidningen Vogue startar i Norden – ska återinföra kraften i att ha en prenumeration

Martina Bonnier, tidigare chefredaktör för Damernas Värld, startar Vogue Scandinavia nästa år.

Tryckeri förvärvar konkursbo och börjar trycka på textil – ”Vi har spänt bågen hårt”

Europas långsamma återhämtning – Så här påverkas tryckerierna av Covid-19 (v25)

Vecka 25: Europas grafiska företag återhämtar sig allt mer från Coronakrisen men fortsatt extremt tufft i England och Italien. Läs mer i den senaste rapporten från Heidelberg.

Strålfors rekryterar ny försäljningschef

Erika Hjertén blir ny Head of Sales på Strålfors (mer…)

Ink n Art gör storsatsning på förpackningar

Jesper Hammarstrand är vd för Ink n Art och en av de som drivit den nya satsningen på förpackningar. (Bild: Pacsome)

Produktmedia-återförsäljaren och tryckeriet Ink n Art i Göteborg gör nu en storsatsning på förpackningar med det nya bolaget och varumärket Pacsome. (mer…)

Även Finland kampanjar för inhemsk produktion

Den finska grafiska branschföreningen har tagit fram ett märke som visar på att en trycksak är producerad i Finland. Därmed följer man efter Norge och Danmark med att ge tryckerierna i landet ett sätt att visa att produktionen är lokal.

Största tryckeriupphandlingen närmar sig avgörande – 147 miljoner står på spel

Avgörande läge för svenska tryckerier – trycksaker för 147 miljoner kronor årligen står på spel. Här är tryckerierna som kan vinna – och försvinna från avtalet.