I dagarna blev det klart att det trots allt blir en mässa för produktmediabranschen i augusti. En digital sådan – anordnad av PWA. Branschkoll har pratat med Roger Nilsson som är ordförande för PWA.
Det är snabba puckar som gäller nu förklarar Roger som tillsammans med övriga PWA-medlemmar ska sätta ihop en mässa på bara lite mer än två månader, efter att man först beslutade sig för att ställa in höstmässan på grund av Corona.
Men Roger är inte särskilt orolig, han nämner Jakt och Fiske-mässan som nyligen ägde rum, de körde samma upplägg och lyckades på drygt en månad få ihop en riktigt schysst mässa som alla var nöjda med, menar Roger.
Mässan kommer äga rum digitalt, via plattformen Onlinemässa som PWA slutit ett exklusivt avtal med. Mässan riktar sig alltså mot alla som är verksamma inom profilreklam och yrkeskläder och plattformen kommer skräddarsys efter branschens behov.
Datumen är samma som augustimässan skulle ägt rum innan den blev inställd – alltså 12-13 augusti.
– Vi på PWA ser det här som ett mycket intressant komplement till de fysiska mässorna och alla digitala lösningar är extra intressanta nu i Corona-tider. Och vi ser det definitivt som en möjlighet att fortsätta med det här mäss-formatet även i framtiden, som ett komplement, berättar Roger Nilsson för Branschkoll och fortsätter:
– Vi har skickat ut meddelande till våra medlemmar om att det här blir av och vi har fått överväldigande positiv respons. Nu jobbar vi febrilt med att teckna utställare och få ut filmteam till de leverantörer som beställt det.
De leverantörer som ställer ut på den digitala mässan har nämligen möjligheten att visa upp sina produkter i en video. Det finns dessutom möjlighet i plattformen att lägga in både föreläsningar och en mässtidning.
Tre olika paket för den som vill ställa ut
- I det stora paketet ingår en två minuter lång företagspresentation och en 20 minuter lång video där du kan presentera enskilda produkter, eller hela sortiment/kollektioner. Det finns också en möjlighet att lägga till en videochatt i det stora paketet, där du kan prata med dina kunder.
- I mellanpaketet ingår en 10 minuter lång video där du kan presentera produkter.
- I det lilla paketet ingår ingen rörlig bild utan du får presentera dina produkter med hjälp av stillbilder.
I samtliga paket ingår möjligheten till vanlig chatt, samt länkar till webbplats/sociala medier/kataloger.
Samma upplägg som en vanlig mässa
Du som besökare behöver anmäla dig till mässan, därefter får du en inloggningskod som du sedan kan använda när mässan öppnar. Mässan kommer vara öppen mellan (exempelvis) 09:00 och 18:00 och dessförinnan eller därefter går det inte att ta del av presentationerna. Men medan mässan är öppen är det fritt fram att digitalt besöka utställarna och ta en kik på de produkter de valt att visa upp.
Så för dig som är sugen på att se vad det senaste leverantörerna har att erbjuda – stryk över din överstrykning och boka ännu en gång in 12-13 augusti i din kalender.