Logga in

Det blir en branschmässa i augusti ändå – fast digitalt

08 juni, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

I dagarna blev det klart att det trots allt blir en mässa för produktmediabranschen i augusti. En digital sådan – anordnad av PWA. Branschkoll har pratat med Roger Nilsson som är ordförande för PWA.

Det är snabba puckar som gäller nu förklarar Roger som tillsammans med övriga PWA-medlemmar ska sätta ihop en mässa på bara lite mer än två månader, efter att man först beslutade sig för att ställa in höstmässan på grund av Corona.

Men Roger är inte särskilt orolig, han nämner Jakt och Fiske-mässan som nyligen ägde rum, de körde samma upplägg och lyckades på drygt en månad få ihop en riktigt schysst mässa som alla var nöjda med, menar Roger.

Mässan kommer äga rum digitalt, via plattformen Onlinemässa som PWA slutit ett exklusivt avtal med. Mässan riktar sig alltså mot alla som är verksamma inom profilreklam och yrkeskläder och plattformen kommer skräddarsys efter branschens behov.

Datumen är samma som augustimässan skulle ägt rum innan den blev inställd – alltså 12-13 augusti.

– Vi på PWA ser det här som ett mycket intressant komplement till de fysiska mässorna och alla digitala lösningar är extra intressanta nu i Corona-tider. Och vi ser det definitivt som en möjlighet att fortsätta med det här mäss-formatet även i framtiden, som ett komplement, berättar Roger Nilsson för Branschkoll och fortsätter:

– Vi har skickat ut meddelande till våra medlemmar om att det här blir av och vi har fått överväldigande positiv respons. Nu jobbar vi febrilt med att teckna utställare och få ut filmteam till de leverantörer som beställt det.

De leverantörer som ställer ut på den digitala mässan har nämligen möjligheten att visa upp sina produkter i en video. Det finns dessutom möjlighet i plattformen att lägga in både föreläsningar och en mässtidning.

Tre olika paket för den som vill ställa ut

  • I det stora paketet ingår en två minuter lång företagspresentation och en 20 minuter lång video där du kan presentera enskilda produkter, eller hela sortiment/kollektioner. Det finns också en möjlighet att lägga till en videochatt i det stora paketet, där du kan prata med dina kunder.
  • I mellanpaketet ingår en 10 minuter lång video där du kan presentera produkter.
  • I det lilla paketet ingår ingen rörlig bild utan du får presentera dina produkter med hjälp av stillbilder.

I samtliga paket ingår möjligheten till vanlig chatt, samt länkar till webbplats/sociala medier/kataloger.

Samma upplägg som en vanlig mässa

Du som besökare behöver anmäla dig till mässan, därefter får du en inloggningskod som du sedan kan använda när mässan öppnar. Mässan kommer vara öppen mellan (exempelvis) 09:00 och 18:00 och dessförinnan eller därefter går det inte att ta del av presentationerna. Men medan mässan är öppen är det fritt fram att digitalt besöka utställarna och ta en kik på de produkter de valt att visa upp.

Så för dig som är sugen på att se vad det senaste leverantörerna har att erbjuda – stryk över din överstrykning och boka ännu en gång in 12-13 augusti i din kalender.

Flyttar trycket från Polen till Norge – ”Klimatet blir säljargument”

(Bild: Marius Dalseg Sætre)

Flyttar hem trycket till Norge – klimatpåverkan mer än halveras.

Elanders Q3: ”Vårt bästa kvartal någonsin resultatmässigt”

Elanders koncernchef Magnus Nilsson. (Bild: Elanders)

– Jag är väldigt nöjd med att vi trots covid-19-pandemin lyckas prestera vårt bästa kvartal någonsin resultatmässigt.

Tre grafiska företag nominerade i kommunikationstävling

Kan prisas i kommunikationstävlingen Publishingpriset.

Trydells Tryckeri, Elanders och Danagårdlitho är nominerade. (mer…)

Elanders förvärvar återvinningsaktör – vill skapa global plattform för cirkulär hantering av IT-utrustning

Tjänster och lösningar för en cirkulär ekonomi viktig del av hållbarhetsarbetet.

Hösten började svagt – nedåt för alla medier utom ett

”Investeringarna fortsätter att falla, men inte i lika stor omfattning som under våren och den begynnande återhämtning som man har kunnat se under sommaren håller i sig.”

Amazon stoppar in 3,5 miljarder i tryckeriet till i sin merch-satsning

Amazon investerar 400 miljoner dollar i digital printutrustning.

Snabbmatskedja skrotar leksakerna – delar ut 5 miljoner böcker istället

Christoffer Bergfors, vice koncernchef på Max, som byter ut plastleksaker mot böcker. (Bilder: Press)

Plastleksaker byts ut mot fem miljoner böcker. (mer…)

Krönika: Den här artikeln borde heta ”Offlinekanaler dominerar världen” – men vi testar att hålla oss till fakta

”Det tryckta mediet har hamnat i kläm”.

Elbrist hotar: IT-jättarnas miljöpåverkan ökar snabbt

Nya serverhallar ska byggas – vilka var för sig kan dra så mycket el som ”ett halvt kärnkraftsverk”. Dubbelt så mycket som hela Uppsalas el-förbrukning!