Logga in

Det blir en branschmässa i augusti ändå – fast digitalt

08 juni, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

I dagarna blev det klart att det trots allt blir en mässa för produktmediabranschen i augusti. En digital sådan – anordnad av PWA. Branschkoll har pratat med Roger Nilsson som är ordförande för PWA.

Det är snabba puckar som gäller nu förklarar Roger som tillsammans med övriga PWA-medlemmar ska sätta ihop en mässa på bara lite mer än två månader, efter att man först beslutade sig för att ställa in höstmässan på grund av Corona.

Men Roger är inte särskilt orolig, han nämner Jakt och Fiske-mässan som nyligen ägde rum, de körde samma upplägg och lyckades på drygt en månad få ihop en riktigt schysst mässa som alla var nöjda med, menar Roger.

Mässan kommer äga rum digitalt, via plattformen Onlinemässa som PWA slutit ett exklusivt avtal med. Mässan riktar sig alltså mot alla som är verksamma inom profilreklam och yrkeskläder och plattformen kommer skräddarsys efter branschens behov.

Datumen är samma som augustimässan skulle ägt rum innan den blev inställd – alltså 12-13 augusti.

– Vi på PWA ser det här som ett mycket intressant komplement till de fysiska mässorna och alla digitala lösningar är extra intressanta nu i Corona-tider. Och vi ser det definitivt som en möjlighet att fortsätta med det här mäss-formatet även i framtiden, som ett komplement, berättar Roger Nilsson för Branschkoll och fortsätter:

– Vi har skickat ut meddelande till våra medlemmar om att det här blir av och vi har fått överväldigande positiv respons. Nu jobbar vi febrilt med att teckna utställare och få ut filmteam till de leverantörer som beställt det.

De leverantörer som ställer ut på den digitala mässan har nämligen möjligheten att visa upp sina produkter i en video. Det finns dessutom möjlighet i plattformen att lägga in både föreläsningar och en mässtidning.

Tre olika paket för den som vill ställa ut

  • I det stora paketet ingår en två minuter lång företagspresentation och en 20 minuter lång video där du kan presentera enskilda produkter, eller hela sortiment/kollektioner. Det finns också en möjlighet att lägga till en videochatt i det stora paketet, där du kan prata med dina kunder.
  • I mellanpaketet ingår en 10 minuter lång video där du kan presentera produkter.
  • I det lilla paketet ingår ingen rörlig bild utan du får presentera dina produkter med hjälp av stillbilder.

I samtliga paket ingår möjligheten till vanlig chatt, samt länkar till webbplats/sociala medier/kataloger.

Samma upplägg som en vanlig mässa

Du som besökare behöver anmäla dig till mässan, därefter får du en inloggningskod som du sedan kan använda när mässan öppnar. Mässan kommer vara öppen mellan (exempelvis) 09:00 och 18:00 och dessförinnan eller därefter går det inte att ta del av presentationerna. Men medan mässan är öppen är det fritt fram att digitalt besöka utställarna och ta en kik på de produkter de valt att visa upp.

Så för dig som är sugen på att se vad det senaste leverantörerna har att erbjuda – stryk över din överstrykning och boka ännu en gång in 12-13 augusti i din kalender.

SEMINARIUM: Sälj grafiska tjänster på nätet – lär dig av experter i Europa

Pandemin förändrar hur man gör affärer i näringslivet och även i den grafiska branschen. (mer…)

Procurator lägger packaging-verksamhet i eget bolag

Procurators förpackningsverksamhet bildar ett eget nytt bolag och det som tidigare hette Procurator Packaging Solution blir nu till Pacudo. (mer…)

Brandfactory investerar i skärbord från Zünd

Dennis Hallam (operatör), Daniel Forsgren (teamledare storformat) och Daniel Redner (produktionschef) framför det nya skärbordet. (Bild: Press)

Brandfactory investerade under slutet av 2020 i ett nytt skärbord till sin produktion i Farsta (mer…)

Horizon digitialiserar – flera stora nordiska investeringar i efterbehandling

Horizon jobbar kontinuerligt med att ta fram smarta lösningar för tryckeriernas efterbearbetning av trycksaker.

Horizon har under senaste åren sålt tre stora limlinjer i Norden – så här ser man på framtidens grafiska företag. (mer…)

Mest lyssnat på Branschkollpodden 2020 – är du vår nästa gäst?

Några av gästerna i Branschkollpodden under 2020.

Tolv branschprofiler gästade Branschkollpodden 2020. (mer…)

21grams byter ägare – säljs för 350 miljoner kronor

Stefan Blomqvist, vd 21grams och Hans Leybaert, vd Unifiedpost Group. (Foto: 21grams)

21grams – som genom samordning effektiviserar både fysisk och digital post – får en ny ägare i Unifiedpost Group som sedan september 2020 är noterat på börsen i Belgien. Nu satsar ledningen på ytterligare tillväxt. (mer…)

Sigtuna Gravyr förvärvar och dubblar kapaciteten

Stärker maskinpark och kundbas genom förvärvet av en kollega.

3 aktörer slås ihop till 1 i Blekinge och flyttar till nya lokaler

Ny logotyp och nytt varumärke för de tre bolagen, som nu blir ett.

Nyligen utsågs man till ”superföretag” – nu flyttar man ihop och skapar ett gemensamt varumärke.

Tillverkat kartong till många klassiska ölunderlägg – Nu avvecklas Värmländska Svanskogs bruk

Tillverkningen flyttas till Tyskland.