Det är för krångligt att vara kund till den grafiska branschen

Krönika: Hur enkelt är det att köpa trycksaker idag? Alldeles för krångligt tycker kunderna som nu söker sig till nya aktörer på marknaden. De företag som började med att sälja visitkort på nätet är nu fullgoda trycksaksleverantörer som är väldigt enkla att köpa av. Det är dags för svenska tryckerier att ta internettryckerierna på allvar.
Affärsidéerna andas allt som krävs av en effektiv e-handel – bland annat extremt paketerade erbjudanden och få ”klick till köp”.

Nordiska Optimalprint meddelande nyligen att man passerat 400.000 kunder och att en av anledningarna är en bättre ”kontomiljö”. Förutom den korta vägen från behov till köp så hjälper man nu sina företagskunder med anpassade fakturor för att underlätta för kundens ekonomiavdelning.

Dynamiska mallar för alla typer av trycksaker är också en del av utbudet.  Så även expressleveranser. Även om produkterna är hårt paketerade så finns det en stor bredd i erbjudandet.

Vistaprint går ett steg längre och erbjuder sina kunder inte bara trycksaker utan webbsidor, hantering av kundregister och DR-utskick både i digitala och fysiska kanaler. De är med sitt erbjudande en riktigt kraftfull konkurrent till den nya tidens tryckeri som även erbjuder ett bredare tjänsteutbud inom marknadsföring.

Men Vistaprints framgångar sker till största delen, än så länge, utanför Sveriges gränser. Man har idag tio miljoner kunder runt om i världen. Bara under det sista kvartalet 2010 fick man 2,2 miljoner nya kunder. Man hanterar svindlande 71.000 jobb varje dag med ett snittvärde på 36 dollar.

Vad har det här med enkelhet att göra? Priset är naturligtvis en viktig faktor på den här marknaden – men hade det inte varit extremt enkelt att gå från tanke till köp så hade dessa aktörer inte varit så framgångrika som de faktiskt är.

Vistaprints grundare, Robert Keane, uttryckte nyligen sina tankar kring företagets största utmaning – att förstå kundernas olika behov för att kunna göra det ännu enklare att vara kund. Det kommer alltså att bli ännu enklare att vara kund hos Vistaprint. Och i takt med att man anpassar sina processer efter de lokala marknadernas behov så kommer även Sverige att bli en del av Vistaprints succé.

Reklamfixaren.se som nyligen lanserades av Posten, Strålfors, PAR och Google har samma recept – att enkelt få ut reklam i både fysiska och digitala kanaler – till ett väldigt bra pris.

Jag rekommenderar alla att verkligen titta på, och själva testa hur dessa aktörer jobbar med allt från kundbemötande och orderhantering till marknadsföring och försäljning. De äter sig långsamt in på företagsmarknaden eftersom de erbjuder enkla och flexibla lösningar. Deras kunder är inte längre bara privatpersoner och små företag.

/Ola Karlsson

Krönikan publicerades också i tidningen AGI i början av 2011.

Annons

Så här påverkar pappers-strejken leveranserna till svenska tryckerier

Pappersleverantörer säger dagligen nej till beställningar – prisuppgången ligger nu på runt 50 procent på ett år.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Storaffär på danska etikettmarknaden

I höstas gick två danska etikettryckerier samman – nu slukas de av etikett- och förpackningsjätte med 3.000 anställda.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ettiketto formar ny koncern och förvärvar igen

Ettiketto Group, som ägs av Volati, har slutfört förvärv av av norska etikettproducenten Skipnes Etikett.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Debatt om återvinning och återanvändning av plast – eldas upp istället för att återvinnas

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Analytiker: ”Priset på pappersmassa bör sjunka under 2022”

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Etikettbranschen berörs svårt av materialbrist – ”det är brist på allt”

En ny rapport visar att 56 procent av företagen inom etikett- och flexopack har stora problem med materialförsörjning.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Kartong kan återvinnas minst 25 gånger

En ny studie slår fast att kartong kan återvinnas med bibehållen funktion betydligt fler gånger än man tidigare trott.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Pulpac hämtar varumärkesstrateg från it-branschen

Pulpac förstärker teamet med Emelie Andersson i en ny roll som Brand and Creative Manager.

Emelie ska driva varumärkesutveckling och tillväxt i takt med att Pulpac fortsätter att skala upp sin verksamhet. Emelie har 15 års erfarenhet av varumärkeskommunikation med fokus på strategiska och kreativa processer.

Hon kommer närmast från Paradigm Brand Consultancy, en del av Consid, ett stort nordiskt it- och techföretag.

– Det är precis i rätt tid för Emelie att börja hos oss nu säger Ann Dynehäll, kommunikationschef på Pulpac.

– Med sin stora erfarenhet kommer Emelie att bidra till att göra Pulpac till ett ledande varumärke för hållbara förpackningar, avslutar Ann.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Afry anställer två välrenommerade förpackningskonsulter

Afry Packaging Development växer vidare och expanderar med två nya konsulter inom förpackningsområdet placerade på kontoret i Malmö.

– Vi har fullt upp just nu med många uppdrag och förfrågningar från varumärkesägare som behöver hjälp med sina utmaningar gällande hållbara förpackningar säger Niclas Björkholtz som är chef för Packaging Development. Dessa nyrekryteringar ökar våra möjligheter att hjälpa kunderna och fortsätta vår starka tillväxt.

Emmie Olausson tog examen 2014 som Civilingenjör Bioteknik från Lunds Tekniska Högskola och har därefter arbetat på AR Packaging Systems i Lund som tillverkar livsmedelsförpackningar och maskinsystem till dessa.
Senaste rollen som Quality Manager har inneburit fokus på kvalitet, miljö och livsmedelssäkerhetsfrågor.

Magnus Christensen började sin karriär på IKEA 1998 som förpackningsutvecklare och blev kvar där i 16 år på lite olika avdelningar. Under några år var han ansvarig inom förpackningsområdet i Sydostasien innan han avslutade med 4 år på IKEA Food.

Efter sin karriär på IKEA så startade han upp sitt eget företag och drev det i några år för att sedan börja jobba för Husqvarna/Gardena. Närmast kommer han från Bergendahl Food där han har utvecklat deras EMV förpackningar för bland annat City Gross.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Förpackningsjätte installerar 47.000 kvadratmeter solceller

redaktionen@branschkoll.se
Annons