Logga in

”Det är dags för branschen att ta 3D-print på allvar”

07 mars, 2018 | Av: Branschkoll | Dela:

3D-printning är en stor möjlighet för grafisk bransch – Print Next i april visar Xenter upp flera case och berättar om möjligheterna.

Det är dags för branschen att ta 3D-print på allvar! Det säger Jan Sätherlund på utbildningen Xenter som utbildar specialister inom området. Han kommer tillsammans med flera specialister till Print Next i april och förklarar varför.

Print Next, som blir vårens största event för den grafiska branschen, kommer att handla om möjligheterna och framtiden i branschen. Och 3D-print är en självklar del av detta anser Xenter som förutom att berätta om alla möjligheter i form av två case också finns med och 3D-printar live i fikapauserna.

Arkitektkopia och Postnord Strålfors

De två exemplen som man tar upp är dels Arkitektkopia där en av Xenters studenter, Helena Kågebrand, har jobbat med den 3D-printsatsning som Arkitektkopia gjort.

Postnord Strålfors investerade nyligen i 3D-print och Stefan Lagerstam på Protech kommer till Print Next och berättar om satsningen.

Linus P. Hellsten och Anthony Bomboma, studenter på Xenter, kommer att 3D-printa live under hela Print Next.

Läs mer om Print Next och säkra en plats redan idag. Allt finns på grafkom.se/printnext18.

Göteborgare tar ”Sveriges kanske trevligaste tryckeri” till Stockholm

Göteborgstryckeri öppnar i Stockholm. (Bilder: Wikimedia Commons. Götaplatsen av Historiker och Sergels torg av de:Benutzer:Stern. Bilderna är beskurna)

Service och kundlösningar i fokus när Göteborgstryckeri, med stort utbud av trycksaker och produktmedia, öppnar i Stockholm.

Karlshamns kommun tvingas göra om tryckeriupphandling – strider mot transparensprincipen

Ljungbergs tryckeri överklagade Karlshamns kommuns tryckeriupphandling tidigare i år – nu tvingas man nu göra om den efter en dom i Förvaltningsrätten. (mer…)

Världens mest hållbara sugrör görs av trä – Stora Enso teamar upp med startup-bolag

”Tillsammans med Stora Enso har vi utvecklat världens mest hållbara sugrör för produktion i industriell skala. Varje vecka produceras och konsumeras miljarder plastsugrör och vårt sugrör har potentialen att bli en riktig ”game changer”.

Driver försäljning av tryckpressar med hjälp av utbildning

(Bild: Inkish)

För Visutech är utbildning ett sätt att addera värde – det är bland annat så man hjälper sina kunder att utvecklas. (mer…)

Samsung tar över tronen – lägger mest pengar på marknadsföring av alla

Den årliga rapporten med de företag som annonserar mest har kommit och Samsung tar över första platsen från Procter & Gamble.

Årets effektivaste kampanjer utsedda – här är alla vinnarna

Nyligen korades årets effektivaste kommunikationsinsatser när tävlingen 100-wattaren avgjordes. Mest prisade annonsören blev Klarna medan byrån med mest vinster blev Åkestam Holst Noa.

(mer…)

Nilssons Tryckeri växer kraftigt med förvärv

Dataform och Häftdesign är specialiserad på block, häftisar och blanketter – nu byter de ägare. (Bilder från haftdesign.se och dataform.se)

Dataform i Kumla byter ägare när Nilssons Tryckeri förvärvar det från Taberg Media Group – ”Vi breddar oss med trading”. (mer…)

Lanserar fiberbaserad RFID-tagg – för smarta lösningar inom logistik och kommunikation

Stora Enso har lanserat en helt ny rfid-tagg baserad på fibrer. Tekniken möjliggör pappersbaserade och återvinningsbara rfid-taggar för digital autentisering av förpackningar och andra fysiska produkter.

Återvinningsbarhet av förpackningar växer i betydelse – påverkar köpbeslut i allt högre grad

Europeiska konsumenter vill se mer och bättre återvinningsbarhet hos förpackningar