Depalma i nytt samarbete

Depalma Workwear har inlett en samarbete med Polartec och kommer framöver erbjuda fleecejackan “Anchorage” och fleecevästen “Patrol”. Plaggen sägs bestå av minst 50 procent återvunnet material.

Depalmas andra samarbete på kort tid

Det här är det andra samarbetet som Depalma Workwear lanserat under kort tid. I våras presenterade de målarkläder som tagits fram tillsammans med Alcro, ett samarbete som sägs ha varit en succé och följdes upp med en andra kollektion under hösten.

– Vi fortsätter att skaka om branschen för arbetskläder, med fler och fler samarbeten. Dels på produkt- och projektnivå men inte minst med en konstant tillströmning av nya partners inom distributionen och utöver det en kraftig expansion online. Vi har även sett att några av våra större konkurrenter fokuserar betydligt mer på stil och design än tidigare, vilket givetvis innebär att de börjar se det vi gjorde från dag ett, säger Jonas Skommevik, vd på Depalma Workwear, i ett pressmeddelande.

Annons

Coca-Cola i Sverige byter till återvunnen plast

Förnybar el och delning av utsläppsdata är några av kraven man nu ställer på sina underleverantörer.

Förra året blev Sveriges Coca-Colas första marknaden i världen där företaget gick över till 100 procent återvunnen plast för hela den lokalproducerade PET-portföljen. Nu byts även plastfilmen runt alla stora flaskor i fyrpack ut till 100 procent återvunnen plast, skriver man i ett pressmeddelande.

Coca-Cola skriver att man arbetar ”för en värld utan avfall”. Och som en del i detta arbete, med målet att komma ned till noll utsläpp av växthusgaser 2040, tas nu ytterligare ett steg. Under första halvåret i år går Coca-Cola i Sverige över till återvunnen plastfilm (PELD) på alla fyrpack för flaskor över 1,5 liter.

– Plast är ett effektivt förpackningsmaterial förutsatt att det samlas in och återanvänds så att inget blir till skräp. Coca‑Cola i Sverige vill vara med och bidra till omställningen mot en cirkulär ekonomi. Nu tar vi ett stort steg när vi som första marknad i världen går över till 100 procent återvunnen plast för hela den lokalproducerade portföljen, säger Sofie Eliasson Morsink, vd Coca‑Cola European Partners Sverige AB

Krav på underleverantörer

Eftersom drygt 90 procent av utsläppen uppstår i scope 3 (indirekta utsläpp som uppstår i värdekedjan, både uppströms och nedströms) måste leverantörer mobiliseras och nära samarbeten inledas. Coca-Cola uppger att man för att nå netto noll 2040 är målet att 100 procent av de strategiska leverantörerna ska ”sätta vetenskapligt baserade reduktionsmål och använda 100 procent förnybar el till 2023 samt dela data för sina utsläpp av växthusgaser”.

Läs mer om Coca-Colas klimatmål här.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stabilt år för Promotionhuset

redaktionen@branschkoll.se
Annons

NWP-ÅF vinner upphandlingar på löpande band – fyra bara i år

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ännu ett universitet på jakt efter produktmedia – maxvärde 10 miljoner kronor

redaktionen@branschkoll.se
Annons