Logga in

Den grafiska branschen erbjuder ”ett riktigt nice jobb”

11 juni, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

Kampanjen Grafx som görs av Grafiska Företagen i samarbete med GS-facket fortsätter nå unga potentiella medarbetare i den grafiska branschen.

Kampanjen utvecklas nu och går från att öka kännedomen om branschen till att lansera konceptet ”Ett riktigt nice jobb” som fokuserar på att, ptja, det är nice att jobba i branschen och man har trygga anställningsvillkor.

– GrafX är en långsiktig satsning, och vi har märkt att kampanjen engagerar ungdomar. Med de här nya greppen kan vi nå ut till fler och få dem att aktivera sig i våra aktiviteter. I ett nästa steg kommer vi att ha en tävling, något som vi vet fungerar väldigt bra i sociala medier och särskilt i den här målgruppen, säger Maria Wikström, kommunikationschef på Grafiska Företagen, i ett pressmeddelande.

Kampanjen vänder sig till högstadieelever som ska välja gymnasieprogram och till gymnasielever som ska ta steget ut i vuxenlivet samt till unga vuxna som står inför sina karriärsval. Med det långsiktiga målet att öka intresset för den grafiska industrin, inte minst de tekniska yrkena.

Mer information finns på www.grafx.se

Industrigrupp köper etikettverksamheten Märkas av Eson Pac

Mårten Andersson är vd för Volati. (Bilder: Press)

Gör sitt andra etikettförvärv på kort tid – växer snabbt inom etikett.

Elanders byter plattform för digitaltryck i Sverige

Elanders Sverige satsar stort på inkjet.

Trippel-sammanslagning i UK – siktar mot miljardomsättning

Jon Bailey (ProCo) Garry Peeling (Precision) och Jon Tolley (Prime). Tillsammans ska de bygga upp ett av Storbritanniens största tryckerier.

Tre tryckerier i Storbritannien slår sig samman och kommer gemensamt omsätta över en halv miljard kronor – med sikte på en dubblering inom tre år. (mer…)

De investerar i maskin som skräddarsyr lådan efter produkten – helt on-demand

Norska Akershus Reklame Team investerar i lådproduktion on-demand. Den styrs av en app, 3D-skanner finns för att mäta produkterna som ska ligga i och maskinen har ett API.

Tryckeri inleder samarbete med nedlagd tapetfabrik – ska trycka gamla mönster med med ny teknologi

Mönster från den anrika tapetfabriken som stängde på 80-talet får nytt liv med digital teknik.

4Sign breddar sin leverantörsbas – ”en utvärderingsperiod kan man säga”

I dagarna kom ett pressmeddelande om att 4Sign och Signcom inleder ett nytt samarbete. Branschkoll har varit i kontakt med 4Signs kedjeledare Jonas Albinsson som berättar mer om det nya samarbetet och hur det passar in i 4Signs övergripande strategi.

Mässan Sign&Print ställs in – flyttar till nätet

Mässan Sign&Print Scandinavia blir digital i februari 2021.

Den svenska grafiska mässan blir digital i februari 2021 och planeras fysiskt till 2022 istället. (mer…)

200 miljoner kronor per år ska få barn att läsa mer och bättre

Regeringen och samarbetspartierna satsar 200 miljoner kronor årligen i ett ”läspaket” som ska hjälpa fler barn och ungdomar att läsa mer. Tryckta texter ska få ”fortsatt stort utrymme”.

Podd-premiär: Michael Mossberg om inkjet, affärsmodeller, miljö och pandemin

Branschkoll har startat en podd och har redan publicerat fyra avsnitt. De första tre har haft gäster från produktmedia-branschen men nu är det podd-premiär för tryckeribranschen. Först ut är Michael Mossberg från Edvard Schneidler. (mer…)