De vill sätta ny branschstandard för transportförpackningar till e-handeln
”Transportförpackningarna är anpassade till butikshandeln”.
Apotea tar dagligen emot runt 300 pallar med inkommande varor, oftast i små förpackningar anpassade till butikshandeln. Nu intensifierar Apotea arbetet med att få sina leverantörer att anpassa sina transportförpackningar till e-handeln.
Transportförpackningarna är idag anpassade till butikshandeln trots att e-handeln står för en allt ökande andel av försäljningen. 2020 fasade Apotea ut onödiga plasttråg, det vill säga plastbrickor som förr användes för att produkterna skulle stå upprätt i butikshyllorna. Genom att ha tagit bort plasttrågen sparades cirka sex kilo plast per pall, vilket fram till idag uppskattningsvis motsvarar 20 ton totalt.
– De flesta logistikflöden och emballage i vår bransch är anpassade för de fysiska butikernas behov och produkter levereras i små kvantiteter med extra ytterförpackningar. I takt med att e-handeln växer så behöver leverantörerna anpassa sig. Vi kräver idag att våra leverantörer ska packa och leverera i större förpackningar. Detta minskar andelen onödigt emballage, gör arbetet mer effektivt och minskar transporter, vilket i sin tur minskar klimatpåverkan, säger Pär Svärdson, vd Apotea i ett pressmeddelande.
Flera leverantörer har redan ställt om vissa av sina leveranser till större transportförpackningar, bland andra Perrigo, Midsona, MedicineGarden, Austre, Skip, Helhetshälsa, Gevita, Zonnic, Elexir Pharma, Biosalma, Wellaware och Zoeco.