De mest lästa Branschkoll Promotion-artiklarna 2022
Sista veckan innan jul! Du vet vad det betyder – vi på redaktionen sammanfattar året med de tio mest lästa artiklarna. Och det här årets lista är riktigt speciell, det är nämligen den första listan sen vi började som INTE innehåller en enda konkurs! Håll i hatten (tomteluvan?) nu åker vi!
10. Störst i stan – Vi listar de största återförsäljarna i Sveriges 20 största städer
På plats tio hittar vi vårt hemmasnickrade reportage där vi redogör för de 20 största återförsäljarna i sveriges 20 största städer, ett uppslag som väckte intresse och som vi säkerligen får anledning att göra en repris på nästa år.
9. Profilåterförsäljarna med bäst marginal (den riktiga listan)
Även på plats nummer nio hittar vi ett av redaktionens egna verk, vi tar det här som ett tecken på att läsarna uppskattar den här typen av redogörelser och som att de hårda arbete vi lagt på att kartlägga branschens företag under flera år nu bär frukt. Om du bara visste hur många Excel-timmar som ligger bakom, ouff – jag vill inte tänka på det, vidare till åttan!
8. Noll33 får ny majoritetsägare – grundarna bildar team med ny vd för fortsatt tillväxt
Nyheten om att Mats och Sofia Crona sålt sitt textiltryckeri Noll33 letar sig in på plasts nummer åtta på listan, quiz – minns du vem som köpte bolaget?
När en av Sveriges mest namnkunniga leverantörer blir förvärvade av en av de globala jättarna så finns det ett så kallat nyhetsvärde. Sedan dess har det varit ganska tyst, det har förmodligen sålts en del julkort. Nu väntar vi bara på nästkommande årsredovisningar för att eventuellt kunna snoka reda på en köpeskilling!
6. Branschkoll avslöjar: De ska leverera profilprodukter för 50 miljoner till Svenska Spel
Branschkoll låg på upphandlaren som en igel vilket gjorde att vi snabbt kunde få fram informationen om vem som vunnit upphandlingen till Svenska Spel (trots att de inte lyder under offentlighetsprincipen) och därmed avslöja att det var – ja vem då (quiz igen – minns du?).
5. Wackes och Olsson & Co går ihop – ”vår bransch håller på att förändras i grunden”
Nu har nedräkningen börjat på allvar, den 1 januari 2023 slås de här två eminenta bolagen ihop till ett nytt bolag, vad kommer det bolaget heta? Vi väntar med spänning!
Anledningen till sammanslagningen sägs vara för att få de muskler och den storlek som krävs för att kunna vara en ledande aktör när det kommer till hållbarhet, kundupplevelse och kvalitet. De vill vara stora nog att kunna göra skillnad helt enkelt!
4. De ska tillverka Försvarsmaktens nya underställ – bygger ny fabrik och vill anställa 60
Av någon anledning förvånar den här artikeln på den här platsen mig lite, klart det är intressant, bra bild, svensk tillverkning som ska anställa många med specifik yrkeskompetens. Men ändå, nya underställ till militären, årets fjärde mest lästa artikel! Jag vet inte om det var självklart att jag skulle skriva den, men i efterhand är jag väldigt glad att jag gjorde det!
3. Hittade en lucka i branschen – resulterade i 65 procents marginal
En av årets roligare intervjuer med den charmige och drivna Andres Viteri som från toppmoderna lokaler i Malmö driver sitt bolag Ibrands som specialiserat sig på premiumsegmentet eller som Viteri själv säger:
”Utan att avslöja allt för många av våra företagshemligheter så kan jag väl säga såhär: pennor och plast från Kina i all ära, men vi har valt att fokusera på mer exklusiva produkter”
2. Fatazz-grundare lämnar IT-branschen för att satsa fullt ut på roliga profilprodukter
Det finns mycket som är speciellt med årets näst mest lästa artikel, dels är den från förrförra året, alltså hösten 2021. Dels hade Henrik Jansson som utgör en halvan av Fatazz grundar-duo glömt berätta för sina kollegor i IT-branschen att han tänkte lämna. Han berättade i efterhand hur han satt på ett möte och fick en notis på Linkedin, det var Branschkoll som publicerat och nyheten var ett faktum! Några månader senare gick även Henrik ut med nyheten och delade på Linkedin, tack vare Henriks stora nätverk med många nyfikna påhejare fick artikeln då ett ordentligt uppsving i början av 2022.
1. Fyra toppnamn lämnar Karamello och startar eget
På första plats med rekordläsning för en Branschkoll Promotion-artikel hittar vi en söt artikel, nämligen den om Goody, den nya godisleverantören startad av fyra individer som tidigare jobbade på Karamello men som ville starta något eget och nytt. Ja, vad kan man säga mer än lycka till!
Tack för i år alla fantastiska företag i branschen, om ni tänkt annonsera något under 2023 – så tycker jag ni ska överväga att göra det hos Branschkoll! Våra befintliga annonsörer är väldigt nöjda, sajten utvecklas och når nya läsare. och trafiken ökar därmed både organiskt och genom nya bevakningsområden. Om du är leverantör till profilbranschen så är det hos oss dina kunder finns!
Svar på quizfrågor: Artikel 8, Brover Group köpte Noll33 och Artikel 6, Neh vann upphandlingen till Svenska Spel.