Scandinavian Print Group köper Lenanders Grafiska

lenanders

Scandinavian Print Group köper Lenanders Grafiska i Kalmar. Svante Oledal som är vd går i pension och Magnus Gottfridsson lämnar också Lenanders i samband med affären, berättar Lasse Frausig på Scandinavian Print Group till Branschkoll.

Scandinavian Print Group tar över kunder, kontrakt och totalt sju anställda. Man behåller, precis som vid tidigare förvärv, varumärket och de personer som följer med i affären flyttar till en ny lokal i centrala Kalmar där Angelos Patlis blir platschef. 

– Vi har fört diskussioner under ett halvår och nu har vi till slut landat i en överenskommelse, säger Lasse Frausig på Scandinavian Print Group till Branschkoll.

Avvecklar produktionen

Runt 20 personer sägs upp när produktionen kommer att avvecklas under hösten av de nuvarande ägare, berättar Lasse Frausig. IT och ekonomi-funktioner kommer att hanteras från Skarpnäck i Stockholm.

Lars Uddenholm som jobbar på Stockholmskontoret flyttar också in hos övriga verksamheter i Skarpnäck.

Växer med 50 miljoner

Man räknar med att få med sig runt 50 miljoner kronor i omsättning genom affären och produktionen kommer att flyttas till de övriga anläggningarna i Sakrpnäck, Danmark och Polen.

– Vi har kapacitet i Skarpnäck för mer jobb men kanske behöver vi anställa en offsettryckare till, berättar Lasse Frausig.

Detta är det andra stora förvärvet på kort tid för Scandinavian Print Group. Nyligen köpte man ett av Danmarks större tryckerier Cool Gray – det största förvärvet i företagets historia där man tar över 60 anställda.

Enligt Lasse Frausig har man maskinkapacitet för de här förvärven men det tuffa är personal och man kommer att behöva rekrytera 40-50 personer närmaste tiden till anläggningen i Polen.

Den svenska delen av Scandinavian Print Group består nu av EO Grafiska, E-Print, Östertälje Tryckeri, Lasertryck.se och nu alltså även Lenanders Grafiska.

Annons

POD Sthlm kämpar för att hinna med – ska anställa tre till att börja med

”Vi har nått en gräns där vi måste bli fler”

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Profilbranschen fick 420 miljoner i korttidsstöd – Här är återförsäljarna som fick mest

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hot Screen installerar trycklinje #8 och funderar på att trycka på knappen för #9

Hot Screen Produktion Transfer

”Det är full rulle hos Hot Screen och vi har ökat med 30 procent sedan semestern” berättar bolagets vd Fredrik Skanselid för Branschkoll.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Vasaloppet fyller 100 – Craft släpper hyllningskollektion

Vasalopp profilkläder merchandise

Ännu en vinter står framför oss och ännu en gång släpper Craft en kollektion till Vasaloppet.

– Jubileumskollektionen 2022 är inspirerad av Vasaloppets alla åkare de senaste hundra åren. På de mönstrade accessoarerna kan man se åkare i knästrumpor och toppluvor, såväl motionärer som elitåkare. Även Gustav Vasa finns med på ett hörn. För att lyfta Dalarna och jubileumskänslan vävs allt ihop med kurbits samt snöflingor och detaljer från årets jubileumsprofil, säger Mia Olofsson, som har designat kollektionen, i ett pressmeddelande.

”Varit mycket populära”

Eva Hörwing som är sponsorchef på Vasaloppet berättar att:

– Vasaloppskollektionen har varit mycket populär de senaste åren och denna jubileumskollektion har alla förutsättningar att bli minst lika framgångsrik.

Kollektionen släpptes 24 november och finns att köpa online hos Stadium och direkt hos Craft. Den kommer också säljas i Sälen och Mora under Vasaloppets vintervecka.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Padelstatistik – så stor är sporten i Sverige

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Black Hill anställer branschveteran som ny säljare

Blackhill/WSI har anställtP-O Jonsson som ska jobba ”ute på fältet”, P-O beskrivs som en erfaren säljare med mycket branschkännedom. Tidigare har ha varit påPF Concept och Textilgrossisten/Toni Lee, han har även jobbat iåterförsäljarledet.

Nu kommer han alltså jobba på Black Hill och han slängs rätt in i hetluften.

– P-O kommer att synas på Nordic Profile Fair i Jönköping och kommer sedan att vara ute och besöka våra kunder runt om i Sverige, säger Örjan Boström till Branschkoll.

P-O börjar sin nya roll den 10 januari 2022.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny butiksäljare till Myshkin

Den NWP-ansluta återförsäljaren Myshkin med bas i Karlstad har anställt Emil Eriksson i rollen som butikssäljare.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Felestad anställer teamleader till backoffice

Felestad har anställt Rebecca Larsson i rollen som teamleader till derasbackoffice.

Passande nog dyker hon in här hos oss nu i juletider. Hon typ älskar julen. Rebecca lägg nu inte beslag på för mycket julgåvor…lämna några åt oss andra också, skriver man i ett Facebook-inlägg.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Geiger öppnar kontor i Tyskland

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nu ansluter sig även Vinga till No to PFAS

Allt fler ansluter sig till rörelsen som vill förbjuda / fasa ut högflourerande ämnen, nu har turen kommit till den Västkust-baserade leverantören Vinga.

– Förra veckan anslöt vi oss till Chemsecs initiativ PFAS Movement och signade ”No to PFAS”. Förbjudna eller icke, PFAS-ämnen måste bort! Skriver Vingas hållbarhetschef Mia Marecek på Linkedin.

Vinga är i gott sällskap tillsammans med företag som Houdini och Fjällräven. Ur ett workwear-perspektiv är bland annat Alligo, Tranemo och Paul Brunngård ansluta sedan tidigare. Mer om PFAS och vilka som skrivit under kan du läsa här.

LÄS OCKSÅ: Intersport skriver på ”No to PFAS”

redaktionen@branschkoll.se
Annons