Scandinavian Print Group köper Lenanders Grafiska

lenanders

Scandinavian Print Group köper Lenanders Grafiska i Kalmar. Svante Oledal som är vd går i pension och Magnus Gottfridsson lämnar också Lenanders i samband med affären, berättar Lasse Frausig på Scandinavian Print Group till Branschkoll.

Scandinavian Print Group tar över kunder, kontrakt och totalt sju anställda. Man behåller, precis som vid tidigare förvärv, varumärket och de personer som följer med i affären flyttar till en ny lokal i centrala Kalmar där Angelos Patlis blir platschef. 

– Vi har fört diskussioner under ett halvår och nu har vi till slut landat i en överenskommelse, säger Lasse Frausig på Scandinavian Print Group till Branschkoll.

Avvecklar produktionen

Runt 20 personer sägs upp när produktionen kommer att avvecklas under hösten av de nuvarande ägare, berättar Lasse Frausig. IT och ekonomi-funktioner kommer att hanteras från Skarpnäck i Stockholm.

Lars Uddenholm som jobbar på Stockholmskontoret flyttar också in hos övriga verksamheter i Skarpnäck.

Växer med 50 miljoner

Man räknar med att få med sig runt 50 miljoner kronor i omsättning genom affären och produktionen kommer att flyttas till de övriga anläggningarna i Sakrpnäck, Danmark och Polen.

– Vi har kapacitet i Skarpnäck för mer jobb men kanske behöver vi anställa en offsettryckare till, berättar Lasse Frausig.

Detta är det andra stora förvärvet på kort tid för Scandinavian Print Group. Nyligen köpte man ett av Danmarks större tryckerier Cool Gray – det största förvärvet i företagets historia där man tar över 60 anställda.

Enligt Lasse Frausig har man maskinkapacitet för de här förvärven men det tuffa är personal och man kommer att behöva rekrytera 40-50 personer närmaste tiden till anläggningen i Polen.

Den svenska delen av Scandinavian Print Group består nu av EO Grafiska, E-Print, Östertälje Tryckeri, Lasertryck.se och nu alltså även Lenanders Grafiska.

Annons

Lönsam svensk förpackningsaktör förvärvad av investmentbolag

Börsnoterades nyligen – nu köper man förpackningsbolag.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny vd till Boxon Production

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De erbjuder fyra kronor i pant för dina takeaway-förpackningar

Tech-startup ska lösa restaurangbranschens stora hållbarhetsutmaning.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Lanserar hållbarhetstest för etiketter

redaktionen@branschkoll.se
Annons

E-handlare fyrdubblar packningskapaciteten – ”oacceptabelt med så stor mängd luft i paketen”

Packlinje Kronans Apotek

Både luft och fyllnadsmaterial i paketen minskas med upp till 30 procent.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Spendrups investerar 200 miljoner i förpackningslinje – och plastbantar med 100 ton

Under hösten installerar Spendrups en ny förpackningslinje för burkar på bryggeriet i Grängesberg, en investering på mer än 200 miljoner kronor. Samtidigt görs en satsning på en ny förpackningslösning för burk i flerpack – så kallad Keel Clip – som ersätter plastmaterial med papper, något som sägs innebära en besparing på 100 ton plast per år.

Den nya burklinjen är tänkt att tas i drift under andra kvartalet 2022.

– Vi strävar efter en så hållbar och cirkulär förpackningsflora som möjligt. Vårt mål är att alla Spendrups förpackningar ska vara helt materialåtervinningsbara till 2025 och detta är en del av detta, säger Anna Lidström som är hållbarhetschef på Spendrups.

Samtliga av Spendrups varumärken ska byta till den nya förpackningen under 2023

Från och med andra kvartalet 2023 går alla Spendrups varumärken över till den nya pappersbaserade förpackningen för burk i flerpack.

– Det innovativa med den här förpackningslösningen är att burkarna hålls ihop på ovansidan, vilket ger en materialeffektiv förpackning, och det kommer också bli ett snyggt intryck i hyllan i butik. Vi ser verkligen fram emot lanseringen runt påsk nästa år, säger Magnus Willén som är ansvarig för förpackningsutveckling på Spendrups.

Redan 2020 tog Spendrups ett steg mot ökad cirkularitet i förpackningarna genom att byta till 100 procent återvunnen plast i alla plastsvep för flerpack som säljs på den svenska marknaden berättas i ett pressmeddelande.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Emballator ställer ut på Pharmapack i Paris

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Paketmarknaden växte med 14 procent

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Prishöjning på tryckplåtar

För tredje gången på mindre än tio månader höjer Agfa priset på offsettryckplåt och kemikalier.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Pappersbristen: Tryckerier hamstrar papper – ”100 miljoner kataloger kommer inte att tryckas”

”Största krisen på minst 30-40 år”

redaktionen@branschkoll.se
Annons