De kan vinna kommunikationstävlingen Svenska Publishing-Priset

Pressmeddelande från AGI 2011-08-28

De nominerade i kommunikationstävlingen Svenska Publishing-Prisets avdelning Print 2012 har utsetts. Tävlingen är Sveriges mest heltäckande grafiska kommunikationstävling och priset har i år funnits i 20 år. Alla sorters verksamhet är med och tävlar med sina webbsidor, trycksaker och skyltning. Juryn bedömer helheten, inte bara designen. Vinnarna tillkännages under Svenska Publishingdagen den 14 november i Aula Magna, Stockholms Universitet.

Medan andra priser lyfter fram slagkraftig reklam, så väljer Svenska Publishingpriset att granska typografi, journalistiskt innehåll, formgivning, utförande och användbarhet.

– Vi säger att det är ett pris för de 95 procent kommunikation som är vardag i kommuner, på företag och förlag samt i banker och myndigheter, säger juryns ordförande Peter Ollén, som till vardags är publisher på förlaget AGI.
– Vi fick in nästan 400 tävlingsbidrag i år. Som vanligt var kvalitén genomgående hög. Speciellt bland facktidningar och myndigheternas webbsidor tycker jag att många verkligen anstränger sig för att med bild, text och grafiska element förmedla en förståelse och äkta kunskap till läsaren.

Stor bredd

Bland årets runt 150 nominerade finns både tryckta produkter och webbsidor gjorda ”inhouse” på företag och sådana som är producerade av en byrå, ett tryckeri eller en konsult. Alltifrån SLUs Programkatalog till Polarforskningssekretariatets årsbok och Chefstidningen.
Tävlingsbidragen har kommit från alla typer av aktörer.
Tävlingens avdelning för Print är indelad i tjugofyra kategorier, från Besöksguider till Årsredovisningar – organisationer

Svenska Publishing-Priset delas i år ut för tjugonde gången och är Sveriges mest heltäckande grafiska kommunikationstävling. Tävlingen, som arrangeras av förlaget AGI, täcker de flesta aspekter av medial kommunikation. Alla företag, organisationer, myndigheter, kommuner, förlag, byråer, konsulter etc. har kunnat anmäla alster av olika slag till tävlingen.

Juryn för Svenska Publishing-Prisets avdelning Print har bedömt design, textinnehåll, visuellt innehåll samt trycksaken som fysisk produkt.

Flest nomineringar 2012 i avdelningen Print har Elanders (åtta nomineringar), tätt följda av Bokförlaget Max Ström med sju nomineringar. Cox Stockholm, Forma Books och Intellecta har vardera fyra medan Brand Emotional Response Group, Bror Rudi Creative, Nordiska Tidningsbolaget och NY reklambyrå har vardera tre.

Spänningsmomentet kommer vid prisutdelningen i Aula Magna på Stockholm Universitet på kvällen den 14 november. Den dagen blir mycket händelserik, med seminarier under hela dagen samt möjlighet att träffa och prata med många av de nominerade och andra specialister, vilka samlas i en speciell utställning, som är öppen hela dagen i Aula Magnas foajé. Dagen avslutas vid 20-tiden, när det avslöjas vem som får Stora Publishing-Priset i vardera tävlingsavdelningarna Digitalt, Print och Sign.

Vilka som nomineras i avdelningarna Digitalt och Sign offentliggörs i början av september.

Här är alla nominerade i avdelningen Print

Besöksguider
En introduktion till Svalbard
Alinder Design & Produktion AB på uppdrag av PolarQuest
Helkväll Sthlm
Rabalder produktion AB
Hitta Uppland. Guiden till naturen och kulturen
Dynamo kulturinformation och Underhuset i samarbete med Upplandsmuseet
Svenska leder – på äventyr i andras spår
Svenska Turistföreningen
The New Face of Gothenburg
Welcom på uppdrag av Clarion Hotel Post
Whiteguide. Sveriges bästa restauranger och barer 2012
White Guides AB

Fackböcker
Japan
Horisont Förlag i samarbete med Alinder Design AB
Kor – en kärlekshistoria
Votum Förlag
Spinalishandboken – ny kraft för skadad ryggmärg
Elanders Sverige AB på uppdrag av Gothia Förlag AB
Strindbergs världar
Bokförlaget Max Ström
Svenska barnvisor
Bokförlaget Max Ström
Ur regnskogens skugga
Bokförlaget Max Ström

Facktidningar/specialtidningar
CAP&Design

Elanders Sverige AB på uppdrag av International Data Group AB (IDG)
Forskning & Framsteg
Forskning & Framsteg
Hemslöjd
Svensk Slöjd AB
OmVärlden
Poltikens Arena Medier AB
Språktidningen
Språktidningen i Sverige AB
Vi Läser

AB Tidningen Vi

Infomagasin
153

JG Communication på uppdrag av Edita Oyj
Blank Magasin
Elanders Sverige AB på uppdrag av Broby Grafiska Utbildning
Livsstil Värmland #2
Region Värmland
Maten
Forskning & Framsteg
Vagabond Mat
Vagabond/Egmont tidskrifter

Informationstrycksaker
A Dahlberg 2012/13
Bror Rudi Creative på uppdrag av Gastronomi Sverige
Kultur i Bottna Gerlesborg
Kultursystem Bottna Gerlesborg i samarbete med Journal
Måhända galaxens bästa Operaverkstad
Malmö Opera i samarbete med Bergström & Co AB
Samlade tankar
NY reklambyrå på uppdrag av Science Park Jönköping
Tryckarkalendern 2012
NY reklambyrå AB på uppdrag av Ark-Tryckaren AB
Vi ses på stationen!
Jernhusen

Jubileumsskrifter
Bon – The First Ten Years
Elanders Sverige AB på uppdrag av Bon Magazine
Five Decades of Forestry Mechanization
Dynamo Press AB på uppdrag av Komatsu Forest AB
Tid och pengar
Mats Pamp AB på uppdrag av Volito AB

Kataloger
Byarums Bruk
Grand Public på uppdrag av Byarums Bruk AB
Möblerade badrum
NY reklambyrå på uppdrag av Aspen AB
Sail Racing Autumn/Winter 2011
Ovland and Friends på uppdrag av Sail Racing
Sail Racing Spring/Summer 2012
Sail Racing INT AB i samarbete med Ovland and Friends
Tibrokök
DTRT Reklambyrå

Kokböcker
Chef Ramzis arabiska kokbok
Forma Books
Drakamöllans Kök Höst & Vinter
Drakamöllan Förlag i samarbete med n a d design
Matbok från Svenska Högarna
Bokförlaget Max Ström
Smak av Dalarna
Forma Books
Tareq Taylor Klassiker
Forma Books

Kundtidningar – business to business
#4
A4
Avista
Cox Stockholm AB på uppdrag av BTJ AB
Big Magazine
Bror Rudi Creative AB på uppdrag av Big Image Systems
En bättre värd
Intellecta Corporate på uppdrag av Vasakronan
Skills & Attitude
Nordiska Tidningsbolaget på uppdrag av Orbion Consulting

Kundtidningar – konsument
Book
Nordiska Tidningsbolaget på uppdrag av SJ
Kupé
SJ AB i samarbete med Nordiska Tidningsbolaget
Nelly Magazine
Redaktörerna på uppdrag av Nelly
Superlative Conspiracy
Cox Stockholm AB på uppdrag av WeSC
Söderberg & Partners Magasinet
Laika Consulting på uppdrag av Söderberg & Partners

Kundtidningar – motor
Audi magasin
Bee Production på uppdrag av Audi Sverige
Edition Autoropa
Rosén & Dackevall Media AB på uppdrag av Autoropa AB
Volkswagen Magasin
Let It Bee Production AB (Bee) på uppdrag av Volkswagen Group Sverige AB

Läromedel
High Five! När konstnärer möter femåringar i förskolan

Elanders Sverige AB på uppdrag av Göteborgs Stads kulturförvaltning
Kanal. Medier, samhälle och kommunikation 1&2
Soya Kommunikation ab på uppdrag av Sanoma Utbildning ab
Skolpaketet Kompis

REFUG på uppdrag av PMU
Vallaguiden
Temak HB i samarbete med Kärnhuset

Medborgartidningar
Det goda livet magasin
Landstinget Kronoberg
Kullaliv
Kullamagasinets ekonomiska förening
Min Hälsa – råd om vård
Landstinget Sörmland
Mitt Väsby
Upplands Väsby kommun
Vårt Huddinge
Huddinge kommun i samarbete med JFS & Co AB

Medlemstidningar
Akademikern
Politikens arena medier
BrandSäkert
Snick-Snack AB på uppdrag av Brandskyddsföreningen
Chefstidningen
Politikens Arena Medier AB
Fotografisk Tidskrift
Svenska Fotografers Förbund i samarbete med Zoo
Ottar
RFSU
Polistidningen
Polistidningen/Polisförbundet

Personaltidningar – företag
Agenda Magazine
Studio Desktop AB på uppdrag av Volvo Personvagnar AB
ICAs Goda Affärer
Intellecta Corporate på uppdrag av ICA Sverige AB
Keep Improving
Nordiska Tidningsbolaget på uppdrag av Proffice
Oljibe Magasin
The Factory of Design på uppdrag av Oljibe AB
Uppspårat
Infranord AB i samarbete med Confetti AB
Worldwide magazine
Cox Stockholm AB på uppdrag av Skanska AB

Personaltidningar – offentlig sektor
Aktum
Umeå universitet i samarbete med Intellecta Corporate
Lära Stockholm
Brand Emotional Response Group in Sweden AB på uppdrag av Utbildningsförvaltningen i Stockholms stad
Sambandet
Polismyndigheten i Stockholms län
Universitetsnytt
Stockholms universitet i samarbete med Matador Kommunikation

Praktverk
Gunnebo – Historien, hantverket, trädgårdarna, maten
Elanders Sverige AB på uppdrag av Gunnebo Slott och Trädgårdar
Kungsgatan – Ett sekel på Stockholms paradgata
Bokförlaget Max Ström
People I Know
Bokförlaget Max Ström
Raw Power
Soya Kommunikation på uppdrag av Norstedts
Vår sanna natur
Forma Books
Waldersten 365
Bokförlaget Max Ström

Rapporter
Integritetsåret 2011
Datainspektionen
Jobbpuls
Alltid Marknadsbyrå AB
Malmöläget
W communication agency på uppdrag av Malmö Stad
Nyckeln till Svenska kyrkan
Svenska kyrkan, nationell nivå i samarbete med Ineko AB
Stöd & Stimulans. Samtalet om forskning och utveckling.
Brand Emotional Response Group in Sweden AB på uppdrag av Utbildningsförvaltningen i Stockholms stad

Utbildningsprogram
Campus Varberg – efterfrågade utbildningar 2012
Campus Varberg
Högskolan i Jönköping Utbildningsprogram 2012–2013
Kommunikationsbyrån Vinna på uppdrag av Högskolan i Jönköping
Kau.se – Utbildningar vid Karlstads universitet 2012–2013
Karlstads universitet i samarbete med Motherland AB
Linköpings universitet Utbildningsprogram 2012–2013
Markus Reklambyrå på uppdrag av Linköpings universitet
SLU Programkatalog 2012–13
Sveriges lantbruksuniversitet, SLU
Utbildningar Umeå universitet 2012/13
Umeå universitet i samarbete med 200%

Verksamhetsberättelser
Africa’s changing societies – Reform from below
Nordiska Afrikainstitutet
Coca Cola Enterprises Sverige AB Hållbarhetsredovisning 2010-2011
Cox Stockholm AB på uppdrag av Coca-Cola Enterprises Sverige AB
EQT Annual Review
Elanders Sverige AB på uppdrag av EQT Funds
Latitude – Ett årsmagasin från Ekonomihögskolan vid Lunds universitet
Borstahusen Kommunikation på uppdrag av Ekonomihögskolan Lunds universitet
Svensk Mjölk Årsberättelse 2011
X4 på uppdrag av Svensk Mjölk
UPPSALA 2010
Matador kommunikation

Verksamhetstidningar
Berghs Print No 5
ohlsonsmith
Kulturvärden
Statens fastighetsverk i samarbete med Rejäl Kommunikation och Pompe Hedengren Tidningsdesign
LKAB Magazine
Vinter på uppdrag av LKAB
Metropol
Redaktörerna på uppdrag av Mälardalsrådet
Tänk.
Intellecta Corporate på uppdrag av Umeå Universitet

Årsredovisningar – börsbolag
Elanders 2011
Elanders AB i samarbete med More PR och Rubrik AB
Lammhults Design Group Årsredovisning 2011
Lammhults Design Group i samarbete med Grand Public AB
Rezidor Corporate Presentation & Annual Report 2011
Solberg på uppdrag av the Rezidor Hotel Group
Sigmas årsredovisning Tjugohundra11
ID kommunikation ab på uppdrag av Sigma AB
Tigerekonomi eller Hundår 2011 – Intellecta
Intellecta AB

Årsredovisningar – företag
EKN Årsredovisning 2011
LEON AB på uppdrag av EKN
Förvaltarens Årsredovisning 2011
Fastighets AB Förvaltaren i samarbete med Abby Norm
Infranord årsredovisning 2011
Monica Lindberg på uppdrag av Hallvarsson & Halvarsson
Ostnor Årsredovisning 2011
Hallvarsson & Halvarsson på uppdrag av Ostnor AB
Stångåstadens årsredovisning 2011
ARIOM Reklambyrå på uppdrag av Stångåstaden AB
Systembolaget Ansvarsredovisning 2011
Hallvarsson & Halvarsson

Årsredovisningar – organisation
Polarforskningssekretariatets årsbok 2011
Bror Rudi Creative på uppdrag av Polarforskningssekretariatet
Svenska Röda Korsets årsberättelse 2011
Svenska Röda Korset i samarbete med JG Communication
Uppsalahem årsredovisning 2011
Kärnhuset på uppdrag av Uppsalahem
Årsredovisning för Riksdagsförvaltningen 2011
Brand Emotional Response Group in Sweden AB på uppdrag av Riksdagsförvaltningen
Årsredovisning Helsingborgs Stad 2011
Helsingborgs stad i samarbete med Borstahusen Kommunikation AB

Finska industristrejken förlängs över påsk

Ämnen i artikeln: Pappersstrejk 2024

Medlemmarna i finska transportarbetarförbundet fortsätter sina politiska strejker som nu går in i sin fjärde vecka.

Ämnen i artikeln: Pappersstrejk 2024
redaktionen@branschkoll.se
Annons

V-tab:s konkursförvaltare söker köpare: ”Hela verksamheten eller delar av den, det är ambitionen”

joergen wistrand v tab
Ämnen i artikeln: V-TAB

✔️Redan en handfull intressenter av konkursboet. ✔️Konkursförvaltaren: ”En månad har vi på oss”

Ämnen i artikeln: V-TAB
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Canon ser världen genom ungdomar – lyfter rättvisa och jämställdhet

Canon YPP2 1800
Ämnen i artikeln: Canon

I det globala CSR-projektet Canon Young People Programme jobbar Canon med att hjälpa ungdomar i utsatthet.

Sverige ligger i framkant och har nyligen genomfört projektet i samarbete med drottning Silvias Mentor Sverige. Branschkoll har besökt utställningen som just nu är på besök i Ringens köpcentrum i Stockholm.

Canon YPP3 1800
Elif Bilyar är kommunikationschef på Canon och det är hennes avdelning som driver projektet. Här tillsammans med Matteus Celinski som ansvarar för Canons produkter för den grafiska branschen.

I år har programmet särskilt fokuserat på jämställdhet och visuellt berättande, där fyra workshops med fokus på fotografi har genomförts.

Unga utvecklar berättarkonst

– På flera olika workshops som i år har letts av Felicia Margineanu, ambassadör för Mentor Sverige, så har deltagarna också kunnat utveckla sin berättarkonst, berättar Elif Bilyar som är kommunikationschef på Canon Svenska.

I år deltog tio ungdomar mellan 17 och 19 år i det svenska projektet. Globalt har över 5 000 unga fått utbildning inom storytelling, med en röd tråd som följer FN:s hållbara mål – sedan programmet drogs igång 2015.

– Genom ungdomarna som är vår framtid kan vi faktiskt prata med hela Sverige, till exempel genom våra utställningar som den här, säger Elif Bilyar.

Rekryterar ungdomar med hjälp av Drottning Silvia

Ungdomarna har rekryteras via Mentor Sverige, en organisation understödd av Drottning Silvia, som syftar till att stödja unga från utsatta områden. Canon har ett långtgående samarbete med Mentor Sverige som man stödjer som en del av sitt CSR-engagemang.

Canon Young People Programme 1 1800
Drottning Silvia besöker en av utställningarna av Canon Young People Programme. Här i samtal med Canon Svenskas vd Christer Byfors. (Foto: Felicia Margineanu)

Genom detta engagemang strävar Canon inte bara efter att skapa affärsrelationer utan också att visa upp sitt samhällsengagemang.

 – Många kunder vill att vi gör något mer och det här är ett bra exempel på att vi lever upp till vårt företags värderingar, som handlar om man arbetar tillsammans för allas bästa, säger Matteus Celinski som är ansvarig för Canons grafiska produkter och tjänster i Sverige.

Stort engagemang

– I våra varumärkesundersökningar så ser vi att ungdomar gillar företag som engagerar sig i sociala frågor och det är såklart bra för oss i ett längre perspektiv, säger Elif Bilyar.

Även anställda på Canon engagerar sig i projektet, bland annat genom att jobba som mentorer eller föreläsare i olika sammanhang.

– Det gör också att Canon också blir en mer attraktiv arbetsgivare, vilket är en viktig del i det här.

De senaste två projekten har båda haft utställningar som vandrat runt och skapat otroligt många nya kontakter. Man har bland annat visat upp sig på Nordic Sustainability Expo, varit med på en partnerlunch för Mentor Sverige med drottning Silvia men också ställt ut på Klimatpaktens kongress.

Pratar med kunderna om annat än våra maskiner

2022 visades projektet upp på Kulturhuset i Stockholm och nu har man gjort en gemensam utställning av bilder från 2022 och 2023 som visas upp på Ringens köpcentrum i Stockholm.

– Senaste månaden har vi haft många kundmöten här på utställningen och det ger oss möjligheten att prata med våra kunder om mycket annat än våra maskiner, kommenterar Matteus Celinski.

Efter varje omgång fortsätter programmet alltså att leva vidare på olika sätt genom att uppmärksamma ungdomarnas insatser.

– Vår förhoppning är att några av dem kanske kan återvända som mentorer i framtiden.

För Canon är detta inte bara en engångsinsats utan en del av den långsiktiga strategi att bidra till samhällets utveckling och samtidigt stärka sitt eget varumärke som en ansvarsfull och engagerad partner.

Nu siktar man framåt på 2024 års program som kommer att ha sin bas i Göteborg, avslöjar Elif Bilyar.

Ämnen i artikeln: Canon
redaktionen@branschkoll.se
Annons

V-tab i konkurs – 150 anställda berörs

cylinder
Ämnen i artikeln: V-TAB

Tryckerijätten V-tab har försatts i konkurs: ”Det är i så fall upp till någon att plocka upp konkursboet om det ska fortleva”.

En konkursansökan har skickats in till Göteborgs tingsrätt som försatte bolaget under onsdagsförmiddagen, 27 mars. Det är den västkustbaserade tryckerijätten V-tab som försatts i konkurs. Branschkoll har tagit del av konkursansökan och det framgår att tryckerijätten inte längre kan betala sina skulder. Bolaget begär därför att de ska sättas i konkurs. En konkursförvaltare tar därmed över verksamheten. Konkursen avser både V-tab Holding och V-tab AB.

I V-tab AB finns tryckeriverksamheter på flera orter, bland annat Norrahammar i Jönköping, Vimmerby, Falkenberg, Västerås och Stockholm. Alla verksamheter har nu försatts i konkurs. Det bekräftar V-tab:s styrelseledamot Tarek Omeirat som Branschkoll varit i kontakt med.

Hur går ni vidare nu, fortsätter produktionen?

– Konkursförvaltaren tar över och som jag förstått honom rätt så är hans plan att de kunder och leveranser som finns ska drivas vidare, sedan är det i så fall upp till någon att plocka upp konkursboet om det ska fortleva. Och det vet jag inte.

Vad skulle du säga ligger bakom konkursen?

– En massa olika faktorer. Det är inget jag kan peka på direkt, det finns en rad olika faktorer.

Hos V-tab finns bland annat stora belopp med uppskjutna skatteskulder på en bra bit över hundra miljoner konor från pandemiåren.

Är det en sådan faktor?

– Att bolaget inte kan betala sina skulder är anledningen till att bolaget gått i konkurs. Så faktorn med skatteskulder som du nämner och annat är såklart alla bolags utmaningar när det kommer till att betala sina skulder.

Annons

När det kommer till ägarfrågan. Stämmer det att det är Erik Selin som är huvudägare, eller är det Balder?

– Den informationen kan inte jag lämna ut. Det jag kan säga är att Balder inte är inblandat på något sätt.

Har de anställda blivit informerade?

– Det sköts enligt konstens alla regler så det förutsätter jag.

I V-Tab AB finns verksamheter på flera orter, bland annat i Norrahammar i Jönköping, Vimmerby, Falkenberg, Västerås och Stockholm. Bolaget har för närvarande cirka 150 anställda och har pågående arbeten, enligt konkursansökan.

Bolaget skriver i sin ansökan till tingsrätten:

”I anledning av antalet anställda, pågående arbeten och Bolagets spridda organisation, är det av stor vikt att en konkursförvaltare skyndsamt påbörjar handläggningen av konkursen till undvikande av att kommersiella värden går förlorade”.

Till förvaltare utses advokat Jörgen Wistrand, Wistrand Advokatbyrå Göteborg KB. Norion Bank AB är en av Bolagets största fordringsägare.

Nyligen kunde Branschkoll berätta att V-tab tillsatt en ny vd.

Läs mer: V-tab:s konkursförvaltare söker köpare: ”Hela verksamheten eller delar av den, det är ambitionen”

Ämnen i artikeln: V-TAB
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nybildad svensk tryckerikoncern: ”Vi satsar på att göra två förvärv i år”

Linda

Tryckerikoncernen lägger ribban högt och ska omsätta hundratals miljoner. En ny vd har satts in för att snabba på förvärvsresan. Små driftiga bolag med tydliga kundsegment är av intresse.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Pappersgrossister: ”Då blir det såklart märkbara konsekvenser”

papper strejk
Ämnen i artikeln: Pappersstrejk 2024

Det pågår finsk strejk i transportsektorn vilket i förlängningen gjort att flera pappersbruk tvingats till nedstängningar. Vi pratar med Papyrus och Antalis om vilka effekter strejken får och hur det påverkar deras leveranser till kunder.

Ämnen i artikeln: Pappersstrejk 2024
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Storformatstryckeri: ”Ett av våra bästa år någonsin”

anapurna2 1800

Specialprojekt ligger bakom resultatökningen. Företaget investerar nu i en ny storformatsskrivare som de själva modifierar om för att kunna printa på en helt ny produkt.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Åtta45 trycker 170 miljoner valsedlar till årets EU-val

Valsedlar EU Atta45

Tryckeriet Åtta45 är i skrivande stund i slutfasen av projektet att trycka 170 miljoner valsedlar till årets EU-val.

Inför förra riksdagsvalet upphandlades tryckningen av valsedlar och avtal skrevs för en fyraårsperiod. Åtta45 fick då uppdraget tillsammans med Parajett, men inför årets EU-val är Åtta45 ensamt tryckeri.

Läs också: De trycker 700 miljoner valsedlar – och så här mycket kostar det

– Det stämmer, vi håller på att trycka allt just nu och det mesta är redan distribuerat, berättar Tommy Jansson på Åtta45 för Branschkoll.

Trycks i arkoffset

Det handlar om både blanka valsedlar och namnvalsedlar. Totalvolymen ligger runt 160 till 170 miljoner. Allt produceras i Åtta45:s arkoffsetpressar och de packas sedan med banderoller i tusen per bunt.

– Skillnaden i år är att det bara är vitt papper, jämfört med det svenska valet förra gången med tre olika färger.

Satt in extra personal

För att klara leveransen har man tagit in mellan tio och femton extra personer som hjäper till med packning och distribution under de två månader som produktionen pågår.

Annons

– Det är en extrem volym som kräver stor planering när det ska in tillsammans med alla övriga uppdrag. Jag vill ge en stor eloge till de som planerar och till bokbinderiet för ett otroligt bra jobb.

”Planering är nyckeln”

70×100-pressarna trycker valsedlarna i en hastighet av 16.000 ark per timme och med 36 valsedlar per ark tar det i runda slängar 280 timmar att trycka årets upplaga.

Med erfarenhet från förra valet har allt löpt på bra, enligt Tommy.

– Vi har lärt oss att planering är nyckeln till framgång så det har vi skruvat på en del den här gången.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

De vann tryckeriavtal för åtta Stockholmskommuner

Tryck stockholm

Avtalet beräknas vara värt 12 miljoner kronor under fyra år.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stora Enso sänker produktionen på grund av strejken

Ämnen i artikeln: Pappersstrejk 2024

I skrivande stund pågår strejken minst till första april.

Ämnen i artikeln: Pappersstrejk 2024
redaktionen@branschkoll.se
Annons