De kan vinna kommunikationstävlingen Svenska Publishing-Priset

Pressmeddelande från AGI 2011-08-28

De nominerade i kommunikationstävlingen Svenska Publishing-Prisets avdelning Print 2012 har utsetts. Tävlingen är Sveriges mest heltäckande grafiska kommunikationstävling och priset har i år funnits i 20 år. Alla sorters verksamhet är med och tävlar med sina webbsidor, trycksaker och skyltning. Juryn bedömer helheten, inte bara designen. Vinnarna tillkännages under Svenska Publishingdagen den 14 november i Aula Magna, Stockholms Universitet.

Medan andra priser lyfter fram slagkraftig reklam, så väljer Svenska Publishingpriset att granska typografi, journalistiskt innehåll, formgivning, utförande och användbarhet.

– Vi säger att det är ett pris för de 95 procent kommunikation som är vardag i kommuner, på företag och förlag samt i banker och myndigheter, säger juryns ordförande Peter Ollén, som till vardags är publisher på förlaget AGI.
– Vi fick in nästan 400 tävlingsbidrag i år. Som vanligt var kvalitén genomgående hög. Speciellt bland facktidningar och myndigheternas webbsidor tycker jag att många verkligen anstränger sig för att med bild, text och grafiska element förmedla en förståelse och äkta kunskap till läsaren.

Stor bredd

Bland årets runt 150 nominerade finns både tryckta produkter och webbsidor gjorda ”inhouse” på företag och sådana som är producerade av en byrå, ett tryckeri eller en konsult. Alltifrån SLUs Programkatalog till Polarforskningssekretariatets årsbok och Chefstidningen.
Tävlingsbidragen har kommit från alla typer av aktörer.
Tävlingens avdelning för Print är indelad i tjugofyra kategorier, från Besöksguider till Årsredovisningar – organisationer

Svenska Publishing-Priset delas i år ut för tjugonde gången och är Sveriges mest heltäckande grafiska kommunikationstävling. Tävlingen, som arrangeras av förlaget AGI, täcker de flesta aspekter av medial kommunikation. Alla företag, organisationer, myndigheter, kommuner, förlag, byråer, konsulter etc. har kunnat anmäla alster av olika slag till tävlingen.

Juryn för Svenska Publishing-Prisets avdelning Print har bedömt design, textinnehåll, visuellt innehåll samt trycksaken som fysisk produkt.

Flest nomineringar 2012 i avdelningen Print har Elanders (åtta nomineringar), tätt följda av Bokförlaget Max Ström med sju nomineringar. Cox Stockholm, Forma Books och Intellecta har vardera fyra medan Brand Emotional Response Group, Bror Rudi Creative, Nordiska Tidningsbolaget och NY reklambyrå har vardera tre.

Spänningsmomentet kommer vid prisutdelningen i Aula Magna på Stockholm Universitet på kvällen den 14 november. Den dagen blir mycket händelserik, med seminarier under hela dagen samt möjlighet att träffa och prata med många av de nominerade och andra specialister, vilka samlas i en speciell utställning, som är öppen hela dagen i Aula Magnas foajé. Dagen avslutas vid 20-tiden, när det avslöjas vem som får Stora Publishing-Priset i vardera tävlingsavdelningarna Digitalt, Print och Sign.

Vilka som nomineras i avdelningarna Digitalt och Sign offentliggörs i början av september.

Här är alla nominerade i avdelningen Print

Besöksguider
En introduktion till Svalbard
Alinder Design & Produktion AB på uppdrag av PolarQuest
Helkväll Sthlm
Rabalder produktion AB
Hitta Uppland. Guiden till naturen och kulturen
Dynamo kulturinformation och Underhuset i samarbete med Upplandsmuseet
Svenska leder – på äventyr i andras spår
Svenska Turistföreningen
The New Face of Gothenburg
Welcom på uppdrag av Clarion Hotel Post
Whiteguide. Sveriges bästa restauranger och barer 2012
White Guides AB

Fackböcker
Japan
Horisont Förlag i samarbete med Alinder Design AB
Kor – en kärlekshistoria
Votum Förlag
Spinalishandboken – ny kraft för skadad ryggmärg
Elanders Sverige AB på uppdrag av Gothia Förlag AB
Strindbergs världar
Bokförlaget Max Ström
Svenska barnvisor
Bokförlaget Max Ström
Ur regnskogens skugga
Bokförlaget Max Ström

Facktidningar/specialtidningar
CAP&Design

Elanders Sverige AB på uppdrag av International Data Group AB (IDG)
Forskning & Framsteg
Forskning & Framsteg
Hemslöjd
Svensk Slöjd AB
OmVärlden
Poltikens Arena Medier AB
Språktidningen
Språktidningen i Sverige AB
Vi Läser

AB Tidningen Vi

Infomagasin
153

JG Communication på uppdrag av Edita Oyj
Blank Magasin
Elanders Sverige AB på uppdrag av Broby Grafiska Utbildning
Livsstil Värmland #2
Region Värmland
Maten
Forskning & Framsteg
Vagabond Mat
Vagabond/Egmont tidskrifter

Informationstrycksaker
A Dahlberg 2012/13
Bror Rudi Creative på uppdrag av Gastronomi Sverige
Kultur i Bottna Gerlesborg
Kultursystem Bottna Gerlesborg i samarbete med Journal
Måhända galaxens bästa Operaverkstad
Malmö Opera i samarbete med Bergström & Co AB
Samlade tankar
NY reklambyrå på uppdrag av Science Park Jönköping
Tryckarkalendern 2012
NY reklambyrå AB på uppdrag av Ark-Tryckaren AB
Vi ses på stationen!
Jernhusen

Jubileumsskrifter
Bon – The First Ten Years
Elanders Sverige AB på uppdrag av Bon Magazine
Five Decades of Forestry Mechanization
Dynamo Press AB på uppdrag av Komatsu Forest AB
Tid och pengar
Mats Pamp AB på uppdrag av Volito AB

Kataloger
Byarums Bruk
Grand Public på uppdrag av Byarums Bruk AB
Möblerade badrum
NY reklambyrå på uppdrag av Aspen AB
Sail Racing Autumn/Winter 2011
Ovland and Friends på uppdrag av Sail Racing
Sail Racing Spring/Summer 2012
Sail Racing INT AB i samarbete med Ovland and Friends
Tibrokök
DTRT Reklambyrå

Kokböcker
Chef Ramzis arabiska kokbok
Forma Books
Drakamöllans Kök Höst & Vinter
Drakamöllan Förlag i samarbete med n a d design
Matbok från Svenska Högarna
Bokförlaget Max Ström
Smak av Dalarna
Forma Books
Tareq Taylor Klassiker
Forma Books

Kundtidningar – business to business
#4
A4
Avista
Cox Stockholm AB på uppdrag av BTJ AB
Big Magazine
Bror Rudi Creative AB på uppdrag av Big Image Systems
En bättre värd
Intellecta Corporate på uppdrag av Vasakronan
Skills & Attitude
Nordiska Tidningsbolaget på uppdrag av Orbion Consulting

Kundtidningar – konsument
Book
Nordiska Tidningsbolaget på uppdrag av SJ
Kupé
SJ AB i samarbete med Nordiska Tidningsbolaget
Nelly Magazine
Redaktörerna på uppdrag av Nelly
Superlative Conspiracy
Cox Stockholm AB på uppdrag av WeSC
Söderberg & Partners Magasinet
Laika Consulting på uppdrag av Söderberg & Partners

Kundtidningar – motor
Audi magasin
Bee Production på uppdrag av Audi Sverige
Edition Autoropa
Rosén & Dackevall Media AB på uppdrag av Autoropa AB
Volkswagen Magasin
Let It Bee Production AB (Bee) på uppdrag av Volkswagen Group Sverige AB

Läromedel
High Five! När konstnärer möter femåringar i förskolan

Elanders Sverige AB på uppdrag av Göteborgs Stads kulturförvaltning
Kanal. Medier, samhälle och kommunikation 1&2
Soya Kommunikation ab på uppdrag av Sanoma Utbildning ab
Skolpaketet Kompis

REFUG på uppdrag av PMU
Vallaguiden
Temak HB i samarbete med Kärnhuset

Medborgartidningar
Det goda livet magasin
Landstinget Kronoberg
Kullaliv
Kullamagasinets ekonomiska förening
Min Hälsa – råd om vård
Landstinget Sörmland
Mitt Väsby
Upplands Väsby kommun
Vårt Huddinge
Huddinge kommun i samarbete med JFS & Co AB

Medlemstidningar
Akademikern
Politikens arena medier
BrandSäkert
Snick-Snack AB på uppdrag av Brandskyddsföreningen
Chefstidningen
Politikens Arena Medier AB
Fotografisk Tidskrift
Svenska Fotografers Förbund i samarbete med Zoo
Ottar
RFSU
Polistidningen
Polistidningen/Polisförbundet

Personaltidningar – företag
Agenda Magazine
Studio Desktop AB på uppdrag av Volvo Personvagnar AB
ICAs Goda Affärer
Intellecta Corporate på uppdrag av ICA Sverige AB
Keep Improving
Nordiska Tidningsbolaget på uppdrag av Proffice
Oljibe Magasin
The Factory of Design på uppdrag av Oljibe AB
Uppspårat
Infranord AB i samarbete med Confetti AB
Worldwide magazine
Cox Stockholm AB på uppdrag av Skanska AB

Personaltidningar – offentlig sektor
Aktum
Umeå universitet i samarbete med Intellecta Corporate
Lära Stockholm
Brand Emotional Response Group in Sweden AB på uppdrag av Utbildningsförvaltningen i Stockholms stad
Sambandet
Polismyndigheten i Stockholms län
Universitetsnytt
Stockholms universitet i samarbete med Matador Kommunikation

Praktverk
Gunnebo – Historien, hantverket, trädgårdarna, maten
Elanders Sverige AB på uppdrag av Gunnebo Slott och Trädgårdar
Kungsgatan – Ett sekel på Stockholms paradgata
Bokförlaget Max Ström
People I Know
Bokförlaget Max Ström
Raw Power
Soya Kommunikation på uppdrag av Norstedts
Vår sanna natur
Forma Books
Waldersten 365
Bokförlaget Max Ström

Rapporter
Integritetsåret 2011
Datainspektionen
Jobbpuls
Alltid Marknadsbyrå AB
Malmöläget
W communication agency på uppdrag av Malmö Stad
Nyckeln till Svenska kyrkan
Svenska kyrkan, nationell nivå i samarbete med Ineko AB
Stöd & Stimulans. Samtalet om forskning och utveckling.
Brand Emotional Response Group in Sweden AB på uppdrag av Utbildningsförvaltningen i Stockholms stad

Utbildningsprogram
Campus Varberg – efterfrågade utbildningar 2012
Campus Varberg
Högskolan i Jönköping Utbildningsprogram 2012–2013
Kommunikationsbyrån Vinna på uppdrag av Högskolan i Jönköping
Kau.se – Utbildningar vid Karlstads universitet 2012–2013
Karlstads universitet i samarbete med Motherland AB
Linköpings universitet Utbildningsprogram 2012–2013
Markus Reklambyrå på uppdrag av Linköpings universitet
SLU Programkatalog 2012–13
Sveriges lantbruksuniversitet, SLU
Utbildningar Umeå universitet 2012/13
Umeå universitet i samarbete med 200%

Verksamhetsberättelser
Africa’s changing societies – Reform from below
Nordiska Afrikainstitutet
Coca Cola Enterprises Sverige AB Hållbarhetsredovisning 2010-2011
Cox Stockholm AB på uppdrag av Coca-Cola Enterprises Sverige AB
EQT Annual Review
Elanders Sverige AB på uppdrag av EQT Funds
Latitude – Ett årsmagasin från Ekonomihögskolan vid Lunds universitet
Borstahusen Kommunikation på uppdrag av Ekonomihögskolan Lunds universitet
Svensk Mjölk Årsberättelse 2011
X4 på uppdrag av Svensk Mjölk
UPPSALA 2010
Matador kommunikation

Verksamhetstidningar
Berghs Print No 5
ohlsonsmith
Kulturvärden
Statens fastighetsverk i samarbete med Rejäl Kommunikation och Pompe Hedengren Tidningsdesign
LKAB Magazine
Vinter på uppdrag av LKAB
Metropol
Redaktörerna på uppdrag av Mälardalsrådet
Tänk.
Intellecta Corporate på uppdrag av Umeå Universitet

Årsredovisningar – börsbolag
Elanders 2011
Elanders AB i samarbete med More PR och Rubrik AB
Lammhults Design Group Årsredovisning 2011
Lammhults Design Group i samarbete med Grand Public AB
Rezidor Corporate Presentation & Annual Report 2011
Solberg på uppdrag av the Rezidor Hotel Group
Sigmas årsredovisning Tjugohundra11
ID kommunikation ab på uppdrag av Sigma AB
Tigerekonomi eller Hundår 2011 – Intellecta
Intellecta AB

Årsredovisningar – företag
EKN Årsredovisning 2011
LEON AB på uppdrag av EKN
Förvaltarens Årsredovisning 2011
Fastighets AB Förvaltaren i samarbete med Abby Norm
Infranord årsredovisning 2011
Monica Lindberg på uppdrag av Hallvarsson & Halvarsson
Ostnor Årsredovisning 2011
Hallvarsson & Halvarsson på uppdrag av Ostnor AB
Stångåstadens årsredovisning 2011
ARIOM Reklambyrå på uppdrag av Stångåstaden AB
Systembolaget Ansvarsredovisning 2011
Hallvarsson & Halvarsson

Årsredovisningar – organisation
Polarforskningssekretariatets årsbok 2011
Bror Rudi Creative på uppdrag av Polarforskningssekretariatet
Svenska Röda Korsets årsberättelse 2011
Svenska Röda Korset i samarbete med JG Communication
Uppsalahem årsredovisning 2011
Kärnhuset på uppdrag av Uppsalahem
Årsredovisning för Riksdagsförvaltningen 2011
Brand Emotional Response Group in Sweden AB på uppdrag av Riksdagsförvaltningen
Årsredovisning Helsingborgs Stad 2011
Helsingborgs stad i samarbete med Borstahusen Kommunikation AB

SCA höjer priset på massa i Europa

Ämnen i artikeln: SCA
Ämnen i artikeln: SCA
redaktionen@branschkoll.se
Annons

16 nordiska vinnare i förpackningstävlingen World Star 2025

WS 25

Förpackningstävlingen World Star har utsett vinnarna för 2025. Här är alla från Norden.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Optigroup ansluter sig till Science Based Targets Initiative

redaktionen@branschkoll.se
Annons

DS Smith har byggt designutställning i wellpapp

bruno mathsson priset
Ämnen i artikeln: DS Smith

Wellpapp är flexibelt, starkt och vackert.

Ämnen i artikeln: DS Smith
redaktionen@branschkoll.se
Annons

GBGT Box utbildar om förpackningens miljöpåverkan – vinner nytt designpris

GBGT Pack 1800
Ämnen i artikeln: GBGT Box

Förra året vann man ett Guldägg i förpackningsdesign. Nu följer man upp projektet med nya ”ärliga förpackningar”.

Ämnen i artikeln: GBGT Box
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Stora Enso gör stora nedskrivningar – ”krävs mer”

Packaging automation boxing unit 1800
Ämnen i artikeln: Stora Enso

I slutet av förra året meddelade Stora Enso att man gör nedskrivningar på över 8 miljarder kronor.

Ämnen i artikeln: Stora Enso
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tyskt förpackningsföretag stärker positionen på skandinaviska marknaden genom förvärv

Ringmetall

Tyska Ringmetall expanderar till den skandinaviska marknaden genom att förvärva det finska bolaget Hutek.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Vd-byte på MCC

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Klart: Arkitektkopias rekonstruktion avslutad

Kollage1
Ämnen i artikeln: Arkitektkopia

Fordringsägarna röstade ja till Arkitektkopias plan för skuldnedskrivning.

Förslaget om skuldnedskrivning i Arkitektkopias rekonstruktion röstades igenom utan ändring under planförhandlingen som hölls tisdagen den 14 januari i Solna tingsrätt. Det uppger rådman Evelina Säfwe till Branschkoll.

– Med detta domslut är rekonstruktionen formellt avslutad och den beslutade skuldnedskrivningen i rekonstruktionsplanen kommer nu att verkställas. Berörda parter har röstat ja till planen och ingen har motsatt sig beslutet, säger vd Gunnar Duintjer i en kommentar till Branschkoll.

Branschkoll har tidigare rapporterat om Arkitektkopias rekonstruktion och förslag till nedskrivningar som avser skulder till cirka 200 fordringsägare inklusive Skatteverket.

Gunnar Duintjer blickar nu framåt:

– Arkitektkopia går nu in i 2025 med fokus på att återigen bygga upp en långsiktigt framgångsrik och lönsam verksamhet. Vi vill rikta ett tack till alla de samarbetspartners, leverantörer och kunder som på olika sätt bidragit till att vi nu är igenom denna rekonstruktion, säger Gunnar Duintjer.

LÄS OCKSÅ: Arkitektkopia i rekonstruktion: ”Det förändrar inte den långsiktiga planen”

Ämnen i artikeln: Arkitektkopia
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Hon tar över vd-rollen på Ettiketto i Sverige

Rikard Johanna Ettiketto 1800
Ämnen i artikeln: Ettiketto

Rikard Ahlin ska fokusera på etikettkoncernens tillväxt i norra Europa.

Johanna Herstedt efterträder Rikard Ahlin som vd för Ettiketto AB. Hon börjar sin nya tjänst 24 februari, meddelar företaget på Linkedin.

Johanna Herstedt har närmast avslutat Volati management program, ett ledarskapsprogram för framtida chefer inom Volati-koncernen. I tidigare roller har hon arbetat som konsultchef inom IT samt marknadsansvarig på ett e-handelsföretag.

Fokus på tillväxt i norra Europa

Rikard Ahlin meddelar att han framöver kommer lägga fokus på vd-rollen för koncernen, Ettiketto Group, där Ettikettos svenska och norska verksamhet samt Beneli ingår. Branschkoll rapporterade i slutet av 2024 om Ettikettos tillväxtplaner och omsättningsmål i en längre intervju.

Annons

– Vi har de senaste åren byggt ett större och starkare Ettiketto AB både genom organisk tillväxt men framför allt genom att integrera de fyra bolag vi förvärvat i Sverige sedan 2020. Under integrationsfasen har jag varit vd i samtliga Svenska bolag och nu när vi är genom den fasen är det dags att lämna över stafettpinnen till Johanna så att jag fullt ut kan fokusera på min roll som vd för Ettiketto Group och vår fortsatta tillväxt där målet är att bli en av de ledande aktörerna i norra Europa, säger han i ett uttalande.

”Hon är rätt person”

Han kommenterar även rekryteringen av Johanna Herstedt som ny vd för det svenska bolaget:

– Ettiketto AB är idag ett välfungerande och starkt bolag med gott renommé på den svenska marknaden och jag är både glad och stolt över att kunna presentera Johanna som ny vd för bolaget. Jag är övertygad om att hon är rätt person att leda bolaget framåt genom att bibehålla vår fina företagskultur och fortsätta utveckla vår verksamhet till långsiktig framgång.

Vill bygga vidare på stark grund

Johanna Herstedt säger att hon är stolt och glad för förtroendet att ta över som vd för Ettiketto AB och att det ska bli spännande att tillsammans med alla nya kollegor bygga vidare på den starka grund Ettiketto etablerat idag.

– Genom marknadens bästa service, bredaste produktutbud, och ett stort engagemang för våra kunder ska vi vara den självklara helhetsleverantören av etiketter och etiketteringsutrustning. Jag ser särskilt fram emot att vara del av den fantastiska företagskultur som är en av framgångsfaktorerna till att Ettiketto är Sveriges ledande etikettbolag.

Ämnen i artikeln: Ettiketto
redaktionen@branschkoll.se
Annons