Logga in

De ifrågasätter Postnords roll på marknaden – skapar arena för politisk debatt

28 januari, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Företrädare för tryckeri- och distributionsbranscherna säger att statliga Postnord tänjer på sitt kärnuppdrag och utnyttjar sin marknadsdominans för att trycka undan konkurrenter. Nu vill man väcka politisk debatt för att få till en förändring.

Det är Citymail, Grafiska Företagen och 21 Grams som gått samman i projektet ”Arena för framtidens distribution” där man bland annat ska arrangera seminarier kring frågorna. Man säger att ”effekten av Postnords agerande är att konkurrenter riskerar att slås ut. Situationen försvåras av att staten sitter på dubbla stolar som ägare och den som ska upprätthålla regelverk.”

Man skriver vidare att ”Statens monopol på postbefordran avskaffades för 25 år sedan. Trots det, och trots att flera privata aktörer idag konkurrerar med PostNord, har bolaget fortfarande en marknadsdominerande position. Denna position utnyttjas på ett sätt som snedvrider konkurrensen. Dessutom expanderar PostNord på flera områden som ligger utanför bolagets kärnverksamhet.”

Genom att systematiskt tänja på sitt uppdrag och det regelverk man verkar inom har Postnord skaffat sig en stark ställning inte bara inom brevdistribution utan även på angränsande marknader såsom morgontidningsdistribution, logistiktjänster, utdelning av oadresserad direktreklam, pakethantering, tryckeri, – print -och kuverteringstjänster.

De ligger bakom projektet

De tre initiativtagarna verkar på eller företräder företag på olika marknader som har det gemensamt att man konkurrerar med Postnord.

– Konkurrensen och omvandlingstrycket är i digitaliseringens spår idag enormt för tryckerier och distributionsföretag. Att Postnord i det läget tänjer på sitt kärnuppdrag och utnyttjar sin marknadsdominans för att trycka undan konkurrenter gör läget ohållbart för många företag i vår bransch. Det vill vi ändra på, säger Ravindra Parasnis, vd Grafiska Företagen.

Inom ramen för projektet kommer huvudmännen till initiativet att genomföra ett antal olika aktiviteter och seminarier i syfte att initiera en politisk debatt om vilken roll – vilket uppdrag och vilken kärnverksamhet – Postnord bör ha i framtiden.

– Vi är ett medelstort företag och vår främsta konkurrent är ett statligt jätteföretag. För att vi ska överleva måste staten garantera schyssta konkurrensvillkor på marknaden. Där brister det idag, menar Kaj Peterson, partner 21 Grams.

Projektet presenteras på www.framtidensdistribution.se och under våren 2019 kommer en rapport med slutsatser och förslag att presenteras som ett steg mot en bättre framtida produktions- och distributionsmarknad.

Växande Postemballage i Jönköping investerar i ökad kapacitet och fler tjänster

Postemballage i Jönköping hjälper tryckerier med både tryck på kuvert och med förpackningar för frakt. Men man gör också profilprodukter, kuvertering, printning, fals- och plock, inplastning och annat inom distribution. Under det gångna året har man växt ytterligare och nu investerar man i ökad kapacitet och fler tjänster. (mer…)

Danagårdlitho marknadsför sina miljösatsningar med ny film

Danagårdlitho berättar i en film om hur man jobbar med miljö- och klimatfrågor.

I en tre minuter lång film berättar Linn om hur tryckeriet Danagårdlitho tänker kring trycksaker och miljö. (mer…)

Debatt: Ta bort priskorgarna i offentliga upphandlingar av trycksaker

Grafiska företag fyller ofta i stora priskorgar i samband med anbud i offentliga upphandlingar. Priserna blir snabbt gamla och tar orimligt mycket tid att fylla i.

Offentliga upphandlingar inom grafisk bransch tar orimligt stora resurser för inblandade företag på grund av upphandlingsprocessen och att många tilldelningar överklagas till domstol. Här presenteras en idé på hur man skulle kunna utveckla och förenkla processen.

Tryckeriet Moo erbjuder sina kunder att investera i bolaget

Moo.com planerar att ta in kapital från sina kunder.

Online-tryckeriet Moo, med produktionsanläggningar i England och USA, undersöker intressent bland sina över en miljon kunder att bli gräsrots-finansiärer.

Smurfit Kappa lanserar leksaker i wellpapp

Smurfit Kappa har lanserat en kollektion med leksaker av papper

4evergreen – en ny allians för fiberbaserade förpackningar

4evergreen är en ny industriallians för aktörer inom fiberbaserade förpackningar. Bland medlemmarna finns flera tunga namn inom förpacknings- och pappersindustrin. (mer…)

Svenskproducerade trycksaker är bäst för miljön – ”blir standard för att beräkna CO2-avtryck för trycksaker”

Åtta.45 är det första svenskägda tryckeriet att certifieras för användning av Climate Calc – som beräknar en trycksaks CO2-avtryck. Nu ska många fler följa efter. (mer…)

Digaloos grundare går vidare – här berättar han varför

Efter försäljningen av Digaloo till Taberg Media Group i mars 2018 väljer nu vd:n Jannes Dahlgren att lämna företaget. (mer…)

Workflow Summit: Finns det för mycket mjukvara i grafisk bransch?

Den 12 november var det dags för den grafiska branschen att lära sig mer om automatisering och arbetsflöden när Grafkoms Workflow Summit 2019 hölls i Stockholm. (mer…)