Logga in

De ifrågasätter Postnords roll på marknaden – skapar arena för politisk debatt

28 januari, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Företrädare för tryckeri- och distributionsbranscherna säger att statliga Postnord tänjer på sitt kärnuppdrag och utnyttjar sin marknadsdominans för att trycka undan konkurrenter. Nu vill man väcka politisk debatt för att få till en förändring.

Det är Citymail, Grafiska Företagen och 21 Grams som gått samman i projektet ”Arena för framtidens distribution” där man bland annat ska arrangera seminarier kring frågorna. Man säger att ”effekten av Postnords agerande är att konkurrenter riskerar att slås ut. Situationen försvåras av att staten sitter på dubbla stolar som ägare och den som ska upprätthålla regelverk.”

Man skriver vidare att ”Statens monopol på postbefordran avskaffades för 25 år sedan. Trots det, och trots att flera privata aktörer idag konkurrerar med PostNord, har bolaget fortfarande en marknadsdominerande position. Denna position utnyttjas på ett sätt som snedvrider konkurrensen. Dessutom expanderar PostNord på flera områden som ligger utanför bolagets kärnverksamhet.”

Genom att systematiskt tänja på sitt uppdrag och det regelverk man verkar inom har Postnord skaffat sig en stark ställning inte bara inom brevdistribution utan även på angränsande marknader såsom morgontidningsdistribution, logistiktjänster, utdelning av oadresserad direktreklam, pakethantering, tryckeri, – print -och kuverteringstjänster.

De ligger bakom projektet

De tre initiativtagarna verkar på eller företräder företag på olika marknader som har det gemensamt att man konkurrerar med Postnord.

– Konkurrensen och omvandlingstrycket är i digitaliseringens spår idag enormt för tryckerier och distributionsföretag. Att Postnord i det läget tänjer på sitt kärnuppdrag och utnyttjar sin marknadsdominans för att trycka undan konkurrenter gör läget ohållbart för många företag i vår bransch. Det vill vi ändra på, säger Ravindra Parasnis, vd Grafiska Företagen.

Inom ramen för projektet kommer huvudmännen till initiativet att genomföra ett antal olika aktiviteter och seminarier i syfte att initiera en politisk debatt om vilken roll – vilket uppdrag och vilken kärnverksamhet – Postnord bör ha i framtiden.

– Vi är ett medelstort företag och vår främsta konkurrent är ett statligt jätteföretag. För att vi ska överleva måste staten garantera schyssta konkurrensvillkor på marknaden. Där brister det idag, menar Kaj Peterson, partner 21 Grams.

Projektet presenteras på www.framtidensdistribution.se och under våren 2019 kommer en rapport med slutsatser och förslag att presenteras som ett steg mot en bättre framtida produktions- och distributionsmarknad.

Han blir e-commerce manager för Danagårdlithos e-handelssatsning

Fredrik Lindbom blir ansvarig för Danagårdlithos satsning på e-handel. I somras förvärvade man sajten Colourpicture.se som blir basen för det nya affärsområdet som hjälper företag med presentreklam, profilkläder och tryckt material i alla möjliga former och format. (mer…)

Umeå Bokbinderi levererar till hela Sverige – med Instragram som språngbräda

Anne Kaartinen på Umeå Bokbinderi granskar kvalitén på arbetet innan det bearbetas vidare och slutligen skickas till kunden – och även ofta direkt till konsument. (Bild: Instagram @umeabokbinderi)

Det falsas och limmas. Häftas och präglas. Knivarna skär och nålarna syr. På Umeå Bokbinderi, ett av Sveriges få fristående bokbinderier, skapas det grafiska produkter med stor bredd. Nu jobbar man hårt för att nå ut med sina tjänster till tryckerier i hela landet. (mer…)

Världsledande PDF-expert till Sverige – Ghent Workgroups David van Driessche kommer till Workflow Summit

David van Driessche, som är ytterst ansvarig för arbetet i Ghent Workgroup, kommer till Workflow Summit i Stockholm för att prata om PDF, HMTL och Javascript. Ett unikt tillfälle att träffa en av världens främsta experter på PDF-teknologin. (mer…)

Millennie-generationen dödade print – återupplivas av generation Z

En ny generation tar till sig det tryckta mediet – och de gillar det!

Självkörande PDF-filer – skapar enorma tidsbesparingar

Det är inte bara bilar som blir självkörande – grafiska arbetsflöden kör samma väg. (mer…)

Köper 4 nya offsetpressar – ”den som kan investera har stora möjligheter”

Livonia Prints Trond Erik Isaksen på Bokmässan i Göteborg tillsammans med Ivan Taborsak som är ny säljare i Sverige.

Flyttar, investerar och satsar vidare i Sverige. (mer…)

Förlag breddar med nytt affärsområde inom e-handel

Skapamers två grundare Carl Fenson och Elias Holmer tillsammans med Bodil Ericsson Torp, vd på Aller Media. (Foto: Stellan Stephenson)

Innehåll och e-handel går hand i hand.

Digital papperskorg generar marknadsföring och försäljning – letar samarbetspartners

Pantanovas digital papperskorg skapar uppståndelse på gatorna i Linköping.

Skapar en brygga mellan den fysiska och digitala världen. (mer…)

Fujifilms arkmatade inkjetpress till Norden – Edvard Schneidler ny försäljningsagent

Michael Mossberg på Edvard Schneidler som är ny agent för Fujifilms Jetpress i Sverige och Danmark.

Edvard Schneidler blir ny agent för Fujifilms arkmatade inkjetpress Jetpress 750S och arbetsflödet XMF i Sverige och Danmark. (mer…)