De har sålt en miljon individanpassade barnböcker
Företaget Lost My Name har på fyra år sålt långt över en miljon helt individanpassade barnböcker. Idag har företaget 70 anställda och fick i höstas in nio miljoner dollar i riskkapital från bland annat Google. Nyligen lanserade man i Sverige och har fram till idag sålt 8.500 böcker på svenska.
Med extremt mycket teknologi – man har 30 programmerare anställda – skapar man en fängslande berättelse vars förpackning ser ut och känns ”både konstigt, och charmigt, traditionellt”, skriver New York Times i en artikel om företaget. Man har hittills sålt 1,4 miljoner böcker till 164 länder på en lång rad språk – bland annat svenska.
I New York Times historia om framgångssagan konstaterar man att de flesta av de tekniska framstegen inom förlagsbranschen senaste åren har varit digitala, med förläggare och apputvecklare som experimenterat med e-böcker bland annat genom att lägga till videor, musik och andra interaktiva element.
Men det tryckta mediet börjar också få en högteknologiskt ”makeover” i takt med att allt fler nystartade företag tar sig in i förlagsbranschen och digital tryckteknik blir snabbare, billigare och bättre.
Det finns många andra som använder samma koncept och ett av de mer lyckade som nämns i NY Times artikel är Sourcebooks projekt “Put Me in the Story”.
Tio tryckerier runt om i världen används för att producera böckerna som hittills är köpta från över 160 länder.
Nyligen lanserade man sin andra bok som har krävt 25.000 rader kod – som ”skriver” och formger boken varje gång den beställs. Bland annat används en karta över det område där barnet bor.