Logga in

De bygger Tetra Paks första digitalpress – produktanpassning, kundinteraktion och spårbarhet i fokus

16 januari, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Tetra Pak tar ett stort steg när de nu börjar utforska den digitala trycktekniken för sina dryckesförpackningar.

Det är Koenig & Bauer som fått uppdraget att bygga en digital tryckpress för tryck av Tetra Paks dryckesförpackningar. Det som driver investeringen är samma drivkrafter som varumärkesägare har i stort sett i alla branscher.

– Vi är dedikerade att hjälpa våra kunder att utforska nya vägar med smarta förpackningar som stöder deras behov inom produktanpassning, lägre upplagor, kortare leveranstider, ökad spårbarhet och möjligheter att interagera med konsumenten, säger Charles Brand på Tetra Pak i ett meddelande.

Pressen, en fullbredds Rotajet 168, byggs just nu hos Koenig & Bauer och kommer att installeras på Tetra Paks amerikanska konverteringsanläggning i Denton, Texas. De första testerna av förpackningar ska göras i början av 2020 med nordamerikanska kunder.

Magasin med unik printlösning för att uppmärksamma hudcancer

(Bilder från KK Instagram)

Tryckfärg som reagerar på solljus. (mer…)

Spreadshirt investerar 100 miljoner i ny print-kapacitet

Satsar på att sätta en ny standard i branschen för kvalitet och leveranstider – ”vi kommer aggressivt expandera vårt produktutbud”.

Skolfotokatalogen riskerar att dö GDPR-döden

Fotografer och tryckerier kan drabbas hårt.

Tryckeri täcker taket med solceller

Har installerat 1.500 kvadratmeter solceller på taket till sina nya lokaler i Stockholm. (mer…)

Tryckeri lanserar nytt varumärke med bas i Göteborg – ska sälja tryckta inredningslösningar

Ska göra det lättare för kundernas inredningsidéer att bli verklighet. (mer…)

Framgångsrikt tyskt poster-företag till Norden

Posterlounges produktionsanläggningen strax utanför Leipzig.

Tyska Posterlounge har i dagarna lanserat en svensk webbshop efter ett ökande intresse från svenska konsumenter under en längre tid. (mer…)

Pappersbatteriet ett steg närmare att bli verklighet – dags för kommersiell testning

Bild: Lars Sandberg, Innovation Leader vid Billerudkorsnäs

Billerudkorsnäs fortsätter sin utveckling av pappersbatteri

Ikea skrotar katalogen i Danmark – ”vi utforskar just nu hur framtiden för IKEA-katalogen ska se ut”

I vissa länder provar man med flera utgåvor av katalogen – i andra slutar man helt.

Strands Grafiska köps upp

Bröderna Strand tillsammans med Peter Veres. (Bild: Press)

Brover Group — som äger Justnu och Printer — förvärvar Strands Grafiska. (mer…)