De 10 skönaste namnen i profilbranschen

kaffe_namn

Profilbranschen med all sin charm har inbyggt i sig att det är okej att ta ut svängarna lite, när det kommer till namnet på företaget alltså. Kreativitet är inte bara välkommet, det är ett måste, vad kan förädlas, hur kan det förädlas och inte minst– hur snabbt?

En del av Branschkolls jobb är att kolla listor, övervaka ekonomiska nyheter, kolla in era Facebook-profiler, lära oss om nya företag och försöka hjälpa er kunna ta enklare beslut. Och ibland under det arbetet stöter man på en del lustfyllda namn, några smarta – andra riktigt roliga.

Och i jultider kan man väl få unna sig att slänga ihop en lista över tio namn i branschen som är lite extra sköna, här kommer de utan inbördes ordning:

Myshkin – alltid en favorit i dessa sammanhang, delar namn med protagonisten i Fjodor Dostojevskis bok Idioten och bara måste ha hämtat inspiration därifrån.

Ett Fyrfaldigt Leve Företagsprofilering – på ”om bolaget” står det att läsa att man funnits sedan 2005 och är beläget i Dalarna, men ingen story bakom namnet. På Wikipedia däremot får vi veta att ”Det fyrfaldiga levet som brukas i Sverige kommer sig av bruket av dubbel svensk lösen, som var två plus två salutskott”. Hurra Hurra Hurra Hurra?

GoEdu – beskriver sig själva som ”En goare leverantör av arbetskläder & tvättservice”. Baserade på Västkusten? DeVetdu!

Krokodil Profil – redaktionen är alltid objektiv, men det här är och förblir en favorit! De beskriver själva namnvalet så här:

Annons

Du undrar kanske över vårt namn och varför vi valt just detta? Anledningen är det som precis händer nu. Du fick en upplevelse som gjorde dig nyfiken, du tittade in på vår sida och läser denna text just nu! Exakt så fungerar rätt riktad och smart marknadsföring. Vi tog namnet för att nå igenom bruset.

X-Hibit & Z-Profilering – en för redaktionen helt okänd aktör sedan tidigare och omsättningen på 2021 var relativt låg, men dessförinnan låg man omkring stabila 7 miljoner kronor. Här låter man det engelska ordet ”exhibit” som betyder ställa ut eller uppvisa, möta den legendariska 90-tal rapparen Xzibit. Och så slänger man in Z-Profilering i mixen! Nån webbplats hittar vi inte.

Tjejerna i Vällingby – en annan favorit, tydligt, enkelt, kaxigt. Inte minst logotypen, svarta siluetter överskrivna med rosa bokstäver. Love it.

Kringel-Offset – två ord som inte allt för ofta ses ihop ”kringel” och ”offset” men det gör de här, varför då? En kvalificerad gissning är att det har att göra med bolagets bas i Södertälje, även känd som ”kringelstaden”.

Loggad i Sverige – med ett namn som av någon anledning nästan känns lite hämtat från en spionroman, loggad? övervakad? förföljd? Men egentligen är det ju hur självklart som helst! Klart man måste vara loggad om man ska röra sig i Sverige! Bolaget är dessutom nystartat! April 2022, välkommen till Branschen, ni är nu loggade hos Branschkoll 😉

Brand Ninja – Vem vill inte ha en ninja som tar hand om varumärket?

X MOMS-företagsprofilering – ex moms indeed! Det är ju så vi jobbar. Bolaget har en riktigt spännande historia som finns att läsa på deras sajt. Den korta versionen är att man började som en friluftsaffär och när man var som störst hade man 14 egna butiker 11 i Sverige, samt en var i Amsterdam, Köpenhamn och Oslo. Och 2001 sålde man den verksamheten till inga andra än Fenix Outdoor – Fjällrävens moderbolag. Och nu för tiden sysslar man då främst med att erbjuda företag produkter för ”alla tillfällen”.

Vilket är ditt favoritnamn i branschen, något av de ovan eller något helt annat?

Annons

Rekordår för medieinvesteringar 2024

Medieinvesteringar Mediebyråbarometern
Ämnen i artikeln: Mediebyråbarometern

Starkt avslut på året – medieinvesteringarna för året som gick är på rekordnivå.

Ämnen i artikeln: Mediebyråbarometern
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Tryckeri vinner kommunavtal – värde 5 miljoner kronor

Totalt sex anbudsgivare deltog i upphandlingen – en tilldelades jobbet.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Scandraft öppnar lager i Norge hos logistikpartner

Media 2 1800
Ämnen i artikeln: Scandraft

Satsningen kompletterar Scandrafts lager i Göteborg och ska ge snabbare leveranser, minskade ledtider och en stärkt position på den norska marknaden.

Scandraft, leverantören av grafiskt material, har öppnat ett nytt lager i Drøbak, Norge. Lagret är strategiskt placerat nära Oslo och transportleder för att minska ledtiderna och effektivisera leveranserna till norska kunder, meddelar företaget.

Kompletterar lagret i Göteborg

De norska kundleveranserna har hittills skett från lagret i Göteborg. Det nya lagret hos logistikpartnern Bring Warehouse kommer att komplettera företagets stora lager i Göteborg, som enligt Scandraft är Nordens största för grafiska material.

– Att ha ett lager i Drøbak i kombination med Bring Warehouse gör oss mer responsiva och ger oss en unik möjlighet att arbeta proaktivt med våra kunder. Vi strävar efter att förstå deras behov på djupet och hjälpa dem med de bästa lösningarna för deras verksamheter, säger Anders Trillkott, vd på Scandraft, i ett pressmeddelande.

scandraft 170822 0183 Redigera 2 1800
Anders Trillkott, vd för Scandraft i Sverige och Norge.

”Gör oss mer responsiva”

Enligt Scandraft är lageretableringen en del av företagets långsiktiga strategi för att stärka sin position på den norska marknaden. Satsningen ska förbättra servicenivån genom snabbare och mer flexibla logistiklösningar.

– Vår vision är att bli den självklara leverantören av grafiska material i Norge. Genom att ha lager och närvaro på plats tillsammans med en pålitlig logistikpartner som Bring Warehouse, kan vi skapa en närmare och mer effektiv relation med våra kunder. Det är en långsiktig satsning som ska göra oss ännu mer konkurrenskraftiga och bättre rustade att möta den ökande efterfrågan på grafiska produkter, säger Anders Trillkott, vd på Scandraft, i ett pressmeddelande.

Ämnen i artikeln: Scandraft
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Lönsam e-handel med canvastavlor söker ny ägare

canvas 1800
Ämnen i artikeln: Till salu

Produktionen sker externt och avtal finns med tryckeri.

Ämnen i artikeln: Till salu
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ny ägare till konkursat textiltryckeri

Textilprint 1800

Nya ägaren om tryckeriet – slimmar organisationen, bibehåller kundfokus och lokaler och ser på sikt synergier med huvudsakliga verksamheten.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Justnu köper centralt Stockholmstryckeri

Roy Blom och Martin Ghaoui 2 1800
Ämnen i artikeln: JustNu

”Ett litet grafiskt center, riktigt nära våra kunder”.

M-Kopia, beläget på Malmskillnadsgatan i centrala Stockholm, omvandlas till en Justnu-enhet och får det nya namnet ”Justnu Norrmalm”.

– Stockholm är ett av våra viktigaste områden och vi befäster genom detta förvärv Justnu:s position som den enda tryckerikedjan i centrala Stockholm, säger Justnu:s vd Martin Ghaoui, i ett pressmeddelande.

Tar över personal

Tryckerikedjan tar över både personalen och verksamheten, medan M-Kopias ägare, Roy Blom, går i pension.

– Det viktigaste för mig är att mitt livsverk får leva vidare, att personalen trivs och får fortsätta, samt att kunder kan fortsätta få sina produkter och service precis som vanligt. Sedan känns det bra att det är ett stabilt och välkänt företag som Justnu som har förvärvat M-Kopia. Jag vet att de alltid sätter kunden först och därför känns det tryggt att informera mina kunder om vilka det är som tagit över, säger Roy Blom i en kommentar.

Annons

Grafiskt center nära kunder

Under Justnu:s paraply kan M-Kopia utvecklas till en komplett trycksaksleverantör mitt i hjärtat av Stockholm, enligt Martin Ghaoui. Han säger att erbjudandet till befintliga kunder kommer att öka och framöver innehålla allt från trycksaker och grafisk formgivning till profil- och textilprodukter.

– Ett litet grafiskt center, riktigt nära våra kunder, som kan leverera snabbt och ge personlig service.

”Kommer fortsätta expandera”

Han säger vidare att det är glädjande att träffa duktiga företagare som Roy Blom:

– Han har drivit M-Kopia på ett föredömligt sätt vilket påverkat hela affären positivt. Vår målsättning är att vara nära våra kunder överallt, vi är Sveriges lokala tryckeri och vi kommer att fortsätta expandera, vi välkomnar därför alla tryckeriägare som är intresserade av att bli en del av Justnu att kontakta oss, säger Martin Ghaoui.

M-Kopia hade, enligt bokslutet som stängde i april 2023, en omsättning på 5,1 (3,3) miljoner kronor och cirka fyra anställda.

Ämnen i artikeln: JustNu
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Produktportföljen växer hos nystartad grafisk leverantör – utökar med lasergravyr i Sverige

laser 1800

Tecknar distributörsavtal i Sverige: ”Detta är ett stort steg för oss”.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Inkish stärker sin närvaro inom grafisk industri med strategiskt förvärv

Printing Connect Group Press Photo 1800
Ämnen i artikeln: Inkish.tv

Den grafiska tv-kanalen, och numera även nyhetssajt, bygger grafiskt community genom förvärv.

Inkish har köpt 50 procent av Resolve Business Management, företaget bakom de globala onlineplattformarna Printing-Expo.online och Printing-Connect.online. Enligt en avsiktsförklaring planerar Inkish även att förvärva ytterligare 30 procent av företaget inom två år.

Plattformarna når en stor publik inom tryckeribranschen och erbjuder tjänster som en 3D-mässa och en community-tjänst.

Henrik Klem Lassen, vd för Inkish, beskriver samarbetet som strategiskt:

– Matchningen mellan Inkish och dessa plattformar är perfekt och ligger i linje med våra långsiktiga mål.

Plattformarna kommer att fortsätta verka under sina egna varumärken, men uppdateringar av produkter och tjänster förväntas snart. Morten B. Reitoft blir chefredaktör för Printing-Connect.online och kommer att leda satsningen på utbildningsinnehåll, som tidigare erbjudits under Inkish varumärke. Fokus kommer att ligga på praktiska tips, utbildning och teknikanvändning för plattformens nästan 100 000 användare.

Ämnen i artikeln: Inkish.tv
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ahlsell expanderar inom workwear och profil – letar förvärv

peter skoglund ahlsell ww
Ämnen i artikeln: Ahlsell

Nyligen skrev Branschkoll om en butiksatsning hos Ahlsell som bland annat erbjuder 24/7-service och eget tryckeri. Men satsningar på workwear och profil stannar inte där.

Ämnen i artikeln: Ahlsell
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Z-Reklam i satsning mot profilåterförsäljare

Z Reklam 1800
Ämnen i artikeln: Z-reklam

Z-Reklam växer med återförsäljare av profilprodukter genom att erbjuda helhetslösningar för reklamprodukter. Med byråuppköpet, nya maskininvesteringar och rekryteringar ska de ta nya kliv.

Ämnen i artikeln: Z-reklam
redaktionen@branschkoll.se
Annons