Logga in

De 10 mest lästa artiklarna 2018 på Branschkoll Promotion (med kommentarer)

13 december, 2018 | Av: David Linnér | Dela:

Vi har rotat i arkiven och kisat framför Google Analytics för att ta reda på vilka artiklar på Branschkoll Promotion som blev mest lästa under 2018. Nedan följer den kompletta listan. Kanske har du missat någon, kanske vill du återuppleva någon, kanske är du en ny prenumerant som inte hade ett inlogg när det begav sig. Vilka motiv du än har så är Branschkoll både glada och stolta över att kunna presentera den här listan.

Trafiktoppen 2018

#10 Storaffär: De köper ännu en återförsäljare inom produktmediabranschen – På plats nummer tio hittar vi en artikel om ett börsnoterat investmentbolag, som äger flera promotionbolag, och som här köpte ett till.

#9 Branschmingel på Nordic Profile Fair – Några välkända branschansikten fick ge sin egen version av hur sommarens Nordic Profile Fair kändes för dem, och eventuella nyheter i deras egna verksamheter. 

#8 Produktmedia för 1,1 miljard – så här går det för kedjan New Wave Profile – En av de mest tidskrävande artiklarna under året blev också en av de mest populära. En djupdykning ner i New Waves ”Atlantis”, med omsättning för samtliga kedjebolag, en geografisk sammanställning och en titt på lönsamheten.

#7 Vårmässa med slutkund i fokus – Vårmässan som växer och växer anordnades för tionde året i rad av FF Profilreklam, Art4m, MeriTextil och Reklam, Prendo, Exakt och Collection 12. Vi hade privilegiet och möjligheten att besöka det spännande formatet och branschen var glädjande nog lika nyfikna som vi.

#6 Stor promotionaktör anställer ny vd och annonserar för fler förvärv – Olympus genererade en del artiklar under året med sina strukturella förändringar i form av förvärv, nya styrelsemedlemmar och ny vd. Det här var den mest lästa av dessa.

#5 Uppmärksammat promotionbolag bland årets UF-företag – Det här härliga Uppsalagänget som valde att satsa på produktmedia som sitt UF-företag väckte stort intresse. Väldigt glädjande att unga lockas in i branschen, det vittnar om en ljus och blomstrande framtid för landets mest underskattande marknadsföringskanal.

#4 Produktmedia på bred front – så här går Fronta-kedjan – Kedjan Frontas framfart, stöpt i samma format som artikeln ovan om New Wave lockade även den till läsning. Den ultimata sammanställningen av en stor branschaktör, krävde precis som NWG-artikeln en hel del tid och omsorg, vilket gör det extra roligt att den var så uppskattad.

#3 Konkurs i Värmland – Alltid tråkigt med konkurser men sorgen över det här bolagets konkurs varade inte särskilt länge. Endast två månader senare nåddes vi av beskedet att de åter slagit upp portarna, som även det var en av de mest lästa artiklarna, dock ej topp tio.

#2 Stort klädföretag kliver in i branschen – kapa grossister, transparent prissättning och fler plagg till kvinnor blir uspen – Lager 157s intåg i branschen med deras ”USP” väckte stort intresse. Det ska bli spännande att följa utvecklingen av satsningen under 2019.

#1 Promotionföretag i konkurs – På förstaplats hittar vi ännu en konkurs i branschen, ett bolag som var anslutet till kedjan New Wave och som grundades 2015 men som inte lyckades få någon fart i verksamheten. Vilket var bolaget då? Det är gammal skåpmat, vi blickar framåt istället mot 2019, som förhoppningsvis blir ett konkursfritt år för hela branschen. Men om du verkligen vill veta kan du ju alltid teckna en prenumeration (på Branschkoll Promotion eller hela Branschkoll) och bli en del av alla härliga företag där ute som valt att få skräddarsydd information levererad till sin e-brevlåda varje vecka.

Papper som lyfter varumärket – ”Att säga att det är för dyrt är inte okej”

I höstas började Dilip Jernsparv på Papyrus för att sprida budskapet om hur papper kan hjälpa företag att effektivare få fram sina budskap. Under konceptet Value in Paper har man ett stort utbud av specialpapper som i och med utvecklingen inom kommunikationsområdet blir allt mer aktuella att använda. (mer…)

De bygger Tetra Paks första digitalpress – produktanpassning, kundinteraktion och spårbarhet i fokus

Tetra Pak tar ett stort steg när de nu börjar utforska den digitala trycktekniken för sina dryckesförpackningar. (mer…)

Modegigant teamar upp med heta Sulapac – ska ersätta plastförpackningar

Nyligen skrev vi om Sulapacs nedbrytbara sugrör – nu inleder de ett samarbete med det globala mode- och skönhetsvarumärket Chanel. (mer…)

De blir Svenska Fotbollförbundets tryck- och logistikpartner inom merchandise, profil och evenemang

(Bild: Pressbild)

Promotionbolaget kommer vara en central samarbetspartner i att utveckla och marknadsföra fotbollsförbundets merchandise, profilprodukter och evenemangsprofilering. (mer…)

Europeiskt onlinetryckeri startar webbshop för produktmedia – ”trycksaken är den bästa annonsen”

Den digitala printerjätten har nosat på produktmedia ett tag, men nu kliver de in med bägge fötterna. 

Allt fler vill ta pauser från det digitala – hjälp människor att koppla av

Två av tre vill ha obligatoriska pauser från sina digitala enheter, samtidigt som 1 av 4 från millennie-generationen hellre hade tappat luktsinnet än varit tvungen att sluta använda sina teknikprylar. (mer…)

Rätt förpackning kan reducera klimatpåverkan med 99 procent

Att byta förpackningsmaterial från plast till papper kan reducera klimatpåverkan med upp till 99 procent – förpackningsdesigners kan spara mycket på miljön genom att välja rätt. (mer…)

Stora Enso ansluter till textilprojekt startat av H&M och Ikea

(Bild: Inter IKEA Systems)

Stora Enso ska bygga en demo-anläggning för förvandling av trä till textil.

Självlysande annons i DI Weekend – släck lampan och läs hela budskapet

(Bilder: Skärmdumpar från film Youtube)

I DI Weekend nyligen satsade Volkswagen extra på en annons med självlysande tryckfärg – även omslaget på tidningen använder den självlysande färgen. (mer…)