Logga in

De 10 mest lästa artiklarna 2018 på Branschkoll Promotion (med kommentarer)

13 december, 2018 | Av: David Linnér | Dela:

Vi har rotat i arkiven och kisat framför Google Analytics för att ta reda på vilka artiklar på Branschkoll Promotion som blev mest lästa under 2018. Nedan följer den kompletta listan. Kanske har du missat någon, kanske vill du återuppleva någon, kanske är du en ny prenumerant som inte hade ett inlogg när det begav sig. Vilka motiv du än har så är Branschkoll både glada och stolta över att kunna presentera den här listan.

Trafiktoppen 2018

#10 Storaffär: De köper ännu en återförsäljare inom produktmediabranschen – På plats nummer tio hittar vi en artikel om ett börsnoterat investmentbolag, som äger flera promotionbolag, och som här köpte ett till.

#9 Branschmingel på Nordic Profile Fair – Några välkända branschansikten fick ge sin egen version av hur sommarens Nordic Profile Fair kändes för dem, och eventuella nyheter i deras egna verksamheter. 

#8 Produktmedia för 1,1 miljard – så här går det för kedjan New Wave Profile – En av de mest tidskrävande artiklarna under året blev också en av de mest populära. En djupdykning ner i New Waves ”Atlantis”, med omsättning för samtliga kedjebolag, en geografisk sammanställning och en titt på lönsamheten.

#7 Vårmässa med slutkund i fokus – Vårmässan som växer och växer anordnades för tionde året i rad av FF Profilreklam, Art4m, MeriTextil och Reklam, Prendo, Exakt och Collection 12. Vi hade privilegiet och möjligheten att besöka det spännande formatet och branschen var glädjande nog lika nyfikna som vi.

#6 Stor promotionaktör anställer ny vd och annonserar för fler förvärv – Olympus genererade en del artiklar under året med sina strukturella förändringar i form av förvärv, nya styrelsemedlemmar och ny vd. Det här var den mest lästa av dessa.

#5 Uppmärksammat promotionbolag bland årets UF-företag – Det här härliga Uppsalagänget som valde att satsa på produktmedia som sitt UF-företag väckte stort intresse. Väldigt glädjande att unga lockas in i branschen, det vittnar om en ljus och blomstrande framtid för landets mest underskattande marknadsföringskanal.

#4 Produktmedia på bred front – så här går Fronta-kedjan – Kedjan Frontas framfart, stöpt i samma format som artikeln ovan om New Wave lockade även den till läsning. Den ultimata sammanställningen av en stor branschaktör, krävde precis som NWG-artikeln en hel del tid och omsorg, vilket gör det extra roligt att den var så uppskattad.

#3 Konkurs i Värmland – Alltid tråkigt med konkurser men sorgen över det här bolagets konkurs varade inte särskilt länge. Endast två månader senare nåddes vi av beskedet att de åter slagit upp portarna, som även det var en av de mest lästa artiklarna, dock ej topp tio.

#2 Stort klädföretag kliver in i branschen – kapa grossister, transparent prissättning och fler plagg till kvinnor blir uspen – Lager 157s intåg i branschen med deras ”USP” väckte stort intresse. Det ska bli spännande att följa utvecklingen av satsningen under 2019.

#1 Promotionföretag i konkurs – På förstaplats hittar vi ännu en konkurs i branschen, ett bolag som var anslutet till kedjan New Wave och som grundades 2015 men som inte lyckades få någon fart i verksamheten. Vilket var bolaget då? Det är gammal skåpmat, vi blickar framåt istället mot 2019, som förhoppningsvis blir ett konkursfritt år för hela branschen. Men om du verkligen vill veta kan du ju alltid teckna en prenumeration (på Branschkoll Promotion eller hela Branschkoll) och bli en del av alla härliga företag där ute som valt att få skräddarsydd information levererad till sin e-brevlåda varje vecka.

SEMINARIUM: Sälj grafiska tjänster på nätet – lär dig av experter i Europa

Pandemin förändrar hur man gör affärer i näringslivet och även i den grafiska branschen. (mer…)

Procurator lägger packaging-verksamhet i eget bolag

Procurators förpackningsverksamhet bildar ett eget nytt bolag och det som tidigare hette Procurator Packaging Solution blir nu till Pacudo. (mer…)

Brandfactory investerar i skärbord från Zünd

Dennis Hallam (operatör), Daniel Forsgren (teamledare storformat) och Daniel Redner (produktionschef) framför det nya skärbordet. (Bild: Press)

Brandfactory investerade under slutet av 2020 i ett nytt skärbord till sin produktion i Farsta (mer…)

Horizon digitialiserar – flera stora nordiska investeringar i efterbehandling

Horizon jobbar kontinuerligt med att ta fram smarta lösningar för tryckeriernas efterbearbetning av trycksaker.

Horizon har under senaste åren sålt tre stora limlinjer i Norden – så här ser man på framtidens grafiska företag. (mer…)

Mest lyssnat på Branschkollpodden 2020 – är du vår nästa gäst?

Några av gästerna i Branschkollpodden under 2020.

Tolv branschprofiler gästade Branschkollpodden 2020. (mer…)

21grams byter ägare – säljs för 350 miljoner kronor

Stefan Blomqvist, vd 21grams och Hans Leybaert, vd Unifiedpost Group. (Foto: 21grams)

21grams – som genom samordning effektiviserar både fysisk och digital post – får en ny ägare i Unifiedpost Group som sedan september 2020 är noterat på börsen i Belgien. Nu satsar ledningen på ytterligare tillväxt. (mer…)

Sigtuna Gravyr förvärvar och dubblar kapaciteten

Stärker maskinpark och kundbas genom förvärvet av en kollega.

3 aktörer slås ihop till 1 i Blekinge och flyttar till nya lokaler

Ny logotyp och nytt varumärke för de tre bolagen, som nu blir ett.

Nyligen utsågs man till ”superföretag” – nu flyttar man ihop och skapar ett gemensamt varumärke.

Tillverkat kartong till många klassiska ölunderlägg – Nu avvecklas Värmländska Svanskogs bruk

Tillverkningen flyttas till Tyskland.