Logga in

De 10 mest lästa artiklarna 2018 på Branschkoll Promotion (med kommentarer)

13 december, 2018 | Av: David Linnér | Dela:

Vi har rotat i arkiven och kisat framför Google Analytics för att ta reda på vilka artiklar på Branschkoll Promotion som blev mest lästa under 2018. Nedan följer den kompletta listan. Kanske har du missat någon, kanske vill du återuppleva någon, kanske är du en ny prenumerant som inte hade ett inlogg när det begav sig. Vilka motiv du än har så är Branschkoll både glada och stolta över att kunna presentera den här listan.

Trafiktoppen 2018

#10 Storaffär: De köper ännu en återförsäljare inom produktmediabranschen – På plats nummer tio hittar vi en artikel om ett börsnoterat investmentbolag, som äger flera promotionbolag, och som här köpte ett till.

#9 Branschmingel på Nordic Profile Fair – Några välkända branschansikten fick ge sin egen version av hur sommarens Nordic Profile Fair kändes för dem, och eventuella nyheter i deras egna verksamheter. 

#8 Produktmedia för 1,1 miljard – så här går det för kedjan New Wave Profile – En av de mest tidskrävande artiklarna under året blev också en av de mest populära. En djupdykning ner i New Waves ”Atlantis”, med omsättning för samtliga kedjebolag, en geografisk sammanställning och en titt på lönsamheten.

#7 Vårmässa med slutkund i fokus – Vårmässan som växer och växer anordnades för tionde året i rad av FF Profilreklam, Art4m, MeriTextil och Reklam, Prendo, Exakt och Collection 12. Vi hade privilegiet och möjligheten att besöka det spännande formatet och branschen var glädjande nog lika nyfikna som vi.

#6 Stor promotionaktör anställer ny vd och annonserar för fler förvärv – Olympus genererade en del artiklar under året med sina strukturella förändringar i form av förvärv, nya styrelsemedlemmar och ny vd. Det här var den mest lästa av dessa.

#5 Uppmärksammat promotionbolag bland årets UF-företag – Det här härliga Uppsalagänget som valde att satsa på produktmedia som sitt UF-företag väckte stort intresse. Väldigt glädjande att unga lockas in i branschen, det vittnar om en ljus och blomstrande framtid för landets mest underskattande marknadsföringskanal.

#4 Produktmedia på bred front – så här går Fronta-kedjan – Kedjan Frontas framfart, stöpt i samma format som artikeln ovan om New Wave lockade även den till läsning. Den ultimata sammanställningen av en stor branschaktör, krävde precis som NWG-artikeln en hel del tid och omsorg, vilket gör det extra roligt att den var så uppskattad.

#3 Konkurs i Värmland – Alltid tråkigt med konkurser men sorgen över det här bolagets konkurs varade inte särskilt länge. Endast två månader senare nåddes vi av beskedet att de åter slagit upp portarna, som även det var en av de mest lästa artiklarna, dock ej topp tio.

#2 Stort klädföretag kliver in i branschen – kapa grossister, transparent prissättning och fler plagg till kvinnor blir uspen – Lager 157s intåg i branschen med deras ”USP” väckte stort intresse. Det ska bli spännande att följa utvecklingen av satsningen under 2019.

#1 Promotionföretag i konkurs – På förstaplats hittar vi ännu en konkurs i branschen, ett bolag som var anslutet till kedjan New Wave och som grundades 2015 men som inte lyckades få någon fart i verksamheten. Vilket var bolaget då? Det är gammal skåpmat, vi blickar framåt istället mot 2019, som förhoppningsvis blir ett konkursfritt år för hela branschen. Men om du verkligen vill veta kan du ju alltid teckna en prenumeration (på Branschkoll Promotion eller hela Branschkoll) och bli en del av alla härliga företag där ute som valt att få skräddarsydd information levererad till sin e-brevlåda varje vecka.

Flera nordiska organisationer tar bort påståenden som är skadliga för grafisk bransch

Före- och efterbild av Stockholms Stads kommunikation kring e-faktura.

Two Sides Anti-Greenwash kampanj har under 2019 fått 131 organisationer världen över att ta bort sina vilseledande påståenden om papprets miljöpåverkan, varav 30 är nordiska organisationer. (mer…)

Arctic med nytt is-vitt papper

Efter White, Highwhite och Ivory kommer nu Ice i Arctic Papers serie Arctic Volume. (mer…)

Snabbväxande online-tryckeri och Landa kommer till Print Next den 7 maj

Koen Vlieghe från Landa och Wouter Haan som driver ett snabbväxande onlinetryckeri delar med sig av sin kunskap på Print Next den 7 maj.

Grafkom arrangerar den 7 maj nätverksträffen Print Next tillsammans med Grafiska Företagen och Nopa. Nu börjar talarna presenteras och på listan finns företag som Landa och Simian. (mer…)

Alsander och Stålhäll ska leda Brandfactory efter rekonstruktionen

Brandfactory har avslutat sin rekonstruktion och Martin Alsander tar över som koncernchef.

Addbrands trycksaker finns nu hos Unitedprofile – enkelt tillgängliga hos anslutna återförsäljare

Johannes Råsbrant, marknadschef på Addbrand och Mange Lindblad, vd på Unitedprofile.

Den senaste leverantören att ansluta sig till Unitedprofile är trycksaksproducenten Addbrand – som blir den första leverantören hos Unitedprofile vars huvudfokus ligger på just trycksaker. (mer…)

Så påverkar Coronaviruset branschen

Coronavirus är egentligen en grupp av olika virus, det senast upptäckta viruset heter Novel coronavirus 2019 (2019-nCoV). Namnet kommer från latinets ord för krona ”Corona” eftersom viruset påminner om just en krona. (Bild virus: WHO)

I skrivande stund är över 60.000 bekräftat smittade av Coronaviruset och över 1.300 av dessa har lett till dödsfall. Viruset har dominerat mediebevakningen världen över de senaste veckorna, allmänheten är orolig och många drar sig för att resa till framförallt Kina, men även Asien generellt. Men hur påverkar viruset vår bransch?

Kraftigt ökat intresse för information om hållbarhet och det tryckta mediet

Niklas Bille var snabb med att börja använda information om det tryckta mediets hållbarhet från Two Sides – som bland annat tagit fram en broschyr om myter och fakta kring tryck och papper. (Bilder: Two Sides Nordics)

Two Sides, som informerar om det tryckta mediets hållbarhet, blir allt mer aktiva i Norden. Nyligen öppnade man upp för lokala företag att bli partners och har redan fått med sig elva företag i Norden och Baltikum – varav tre svenska och fyra norska tryckerier. (mer…)

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Jasmine Jilltoft och Anna Pramborn som ska jobba på Scanlux nyetablerade kontor i Helsingborg.

Danska förpackningsaktören Scanlux Packaging öppnar kontor i Helsingborg.

Strejken är över: Finska pappersindustrin har ett nytt kollektivavtal

Nu kan papper lastas igen i finska hamnar. (Bild: Wikimedia Commons, Hummelhummel [CC BY-SA])

Den finska strejken i pappersindustrin är över. (mer…)