Logga in

Data är grafiska branschens nya råvara

24 november, 2016 | Av: Branschkoll | Dela:

Professor Klaus Thaler från Stuttgart Media University ger sin bild av Grafisk bransch 4.0. (Bild: Heidelberg)

Grafiska branschen måste erbjuda tjänster som täcker långt mer än tryckning och distribution.

Nyligen arrangerade tryck- och medieorganisationer i de tyska delstaterna Baden-Württemberg och Bavaria ett event med rubriken “This is the Future! Printing Industry 4.0”, skriver Heidelberg i en rapport från eventet.

– Vi måste väva samman alla kundrelaterade processer, speciellt till olika former av service och tjänster. Genom att, redan idag, använda tillgänglig data på ett smart sätt kan vi ta stora steg i rätt riktning. Tillgång till data innebär tillgång till kunder. Varför kan man inte beställa en trycksak bara genom att trycka på en enda knapp? Frågade sig Steffen Setzer från onlinetryckeriet Laserline i Berlin.

Under eventet beskrevs en tydlig trend där branschen går från tryckning till att erbjuda sina kunder helhetslösningar inom digital kommunikation.

– Data är branschens nya råvara, sa Michael Neugart, styrelseordförande hos Heidelberger Druckmaschinen inför de runt 150 deltagarna.

Även om trenden är tydlig så kämpar den grafiska branschen fortfarande med sin anpassning till den nya verkligheten och hur man skall dra nytta av den.

– Det finns i alla fall stora möjligheter i vår bransch jämfört med andra. Vi har länge jobbat digitalt och behöver inte starta från noll, menade Bernhard Niemela, chefredaktör för Deutscher Drucker.

Talarna var rörande överens om att det långt ifrån räcker att trycka digitalt och att automatisera sin produktion. Branschen måste erbjuda tjänster som täcker långt mer än tryckning och distribution.

Podd: Han vill omdefiniera tryckindustrin – ”Tillväxtmöjligheterna är enorma”

”Det har aldrig varit en mer spännande tid för den grafiska industrin än den tid vi står inför nu. Tillväxtmöjligheterna är enorma”. Detta säger Henrik Müller Hansen, Gelatos grundare, i det senaste avsnittet av Branschkollpodden. Om du är entreprenör och vill få nya idéer inför framtiden – så är det spännande lyssning. (mer…)

Grundaren lämnar Lasertryk – ska satsa vidare på pizzabranschen

Duon som startade Lasertryk skiljs nu åt, i alla fall som kollegor på tryckeriet, när Anders Grønborg (t.h.) lämnar bolaget. (Bild: Lasertryk)

Anders Grønborg lämnar sina poster på Lasertryk och Scandinavian Print Group som han grundade tillsammans Esben Mols Kabell för över 20 år sedan.

Elanders och Universeum ska folkutbilda om IT-avfall

Elanders i samarbete med Universeum i Göteborg. (Bilder: Pexels och Universeum)

Elanders har inlett ett samarbete med Universeum som är Sveriges nationella vetenskapscenter,

Nu säljer Stordalen (nästan) rubbet till Bonnier

Nu säljer Petter Stordalen 70 procent av sitt bokförlag Strawberry Publishing till Bonnier Books och menar att de är den perfekta partnern för fortsatt tillväxt.

Svensk Direktreklam landar ÖoB och flera andra stora kunder

Henrik Olsson, SDR.

Print och TV starka tillsammans. (mer…)

Vill du fortsätta sälja B2B? Det här måste du göra för att nå fram till kunderna

B2B-affärer görs nu allt mer digitalt. Nya sätt att effektivare göra affärer växer fram i pandemins spår. Hoppar du på tåget?

Ingen ska behöva dö av ett elakt virus bara för att näringslivet ska komma på fötter igen. Ingen måste tillbaka till exakt samma arbetssätt för att få sitt företag att blomstra när pandemin dragit förbi. Branschkoll tar dig med på en resa till andra sidan pandemin och på vägen får du fakta som kan hjälpa dig ta viktiga beslut. Den som ser möjligheter istället för problem kommer att gå vinnande ur krisen. 

–> Visa hänsyn och investera i de bästa verktygen för digital försäljning. Det kommer att ta dig, dina medarbetare och ditt företag till en ny framtid med fler, större och smartare affärer.

Billes går ”all in” på CO2-kompensering – alla trycksaker blir klimatneutrala

Niklas Bille, vd för Billes Tryckeri, jobbar kontinuerligt med att sänka sitt företags klimatpåverkan.

Billes Tryckeri i Göteborg tar nu steget fullt ut och ser till att alla produktioner blir klimatneutrala oavsett om kunden efterfrågar det eller inte. (mer…)

Danagårdlitho går över till grönare transporter

Peter Hjelm, vd för Danagårdlitho.

Danagårdlitho går över till transporter med lägre miljöpåverkan. ”Vi angriper ett väsentligt miljömål”.

Här är branschens 21 superföretag inom print och promotion

Några av de företag som kvalat in på Bisnodes lista över svenska superföretag.

Branschkoll har ännu en gång gått igenom den långa listan över ”superföretag” och letat upp de bolag som verkar i de branscher vi har koll på så att säga. Hör företagen berätta om vad som står bakom framgångarna.