Därför växer utomhusreklam – digitalt står för tillväxten

Medan många print-kategorier kämpar i Mediebyråernas månadsbarometer så går utomhusreklam bra och ser ofta en ökning i investeringar. Men den här ökning kan nästan uteslutande förklaras med digitala utomhusskyltar, enligt en ny rapport. Detta skriver Resumé.

Utomhusreklam har under 2018 ökat med mellan 15 och 30 procent månad för månad, och enligt en rapport från WARC (internationellt institut för reklambranschen) så kommer ökningen fortsätta under 2019. Rapporten visar också att ökningen i kategorin till stor del beror på de digitala skyltarnas utveckling.

Att andelen för digital skyltar utomhus ökar så kraftigt beror delvis på att deras CPM (kostnad per tusen visningar) blivit högre, eftersom skyltarna och dess budskap blir allt mer personliga, vilket skapar mervärde.

En annan orsak är att det blir allt fler digitala skyltar runt om i världen. JCDecaux har i dagsläget strax under 60.000 digital skärmar runt om i världen. Och Clear Channel har 14.510 skärmar.

– Den kombinerade kraften i digital utomhusannonsering och geografisk information hämtad från mobiler kan användas för att få ytterligare targetingmöjligheter för vad som i grunden är ett broadcastmedium. Det öppnar upp möjligheten att genom programmatisk handel nå rätt människor, vid rätt plats och vid rätt tillfälle, säger James McDonald, dataredaktör på WARC, skriver Resumé.

Åtta.45 investerar i ny plattform för digitaltryck – köper tre nya pressar

Åtta.45 investerar i flera inkjetpressar, en arkpress och ny mjukvara.

redaktionen@branschkoll.se

De köper Lenanders Grafiska

Stora förändringar i produktionen.

redaktionen@branschkoll.se

Startup bygger ny marknadsplats där företag kan byta till miljösmarta förpackningar

Ska bli länken som effektiviserar och automatiserar processen mellan förpackningsleverantörer och köpare. Målet är att hjälpa alla små och medelstora företag att byta till förpackningar som är bättre för miljön.

redaktionen@branschkoll.se

Industrigrupp förvärvar sin tredje etikett-aktör på kort tid – köper också in sig i Norge

Etikettmarknaden konsolideras ytterligare på den svenska marknaden.

redaktionen@branschkoll.se