Därför växer utomhusreklam – digitalt står för tillväxten

Medan många print-kategorier kämpar i Mediebyråernas månadsbarometer så går utomhusreklam bra och ser ofta en ökning i investeringar. Men den här ökning kan nästan uteslutande förklaras med digitala utomhusskyltar, enligt en ny rapport. Detta skriver Resumé.

Utomhusreklam har under 2018 ökat med mellan 15 och 30 procent månad för månad, och enligt en rapport från WARC (internationellt institut för reklambranschen) så kommer ökningen fortsätta under 2019. Rapporten visar också att ökningen i kategorin till stor del beror på de digitala skyltarnas utveckling.

Att andelen för digital skyltar utomhus ökar så kraftigt beror delvis på att deras CPM (kostnad per tusen visningar) blivit högre, eftersom skyltarna och dess budskap blir allt mer personliga, vilket skapar mervärde.

En annan orsak är att det blir allt fler digitala skyltar runt om i världen. JCDecaux har i dagsläget strax under 60.000 digital skärmar runt om i världen. Och Clear Channel har 14.510 skärmar.

– Den kombinerade kraften i digital utomhusannonsering och geografisk information hämtad från mobiler kan användas för att få ytterligare targetingmöjligheter för vad som i grunden är ett broadcastmedium. Det öppnar upp möjligheten att genom programmatisk handel nå rätt människor, vid rätt plats och vid rätt tillfälle, säger James McDonald, dataredaktör på WARC, skriver Resumé.

ICA sparar 14 ton plast på ny sås-förpackningar – och därför byter man inte till papper

redaktionen@branschkoll.se

Svensk etiketthistoria: Branschkolls redaktör Åke hamnar på Strömsfors bruk och får sig en historielektion i svensk etikett-produktion

etikettpress

Så här när de flesta närmar sig sin semesterperiod med stormsteg så tänkte jag det kunde passa bra med ett tips om ett industrihistoriskt utflyktsmål.

Själv hamnade jag i Strömsfors bruk (beläget mellan Tranemo och Svenljunga) för en månad sedan av en slump i stort sett. Jag var på genomresa men imponerades av det stora huset, nästan ett slott ser det ut som från vägen, så jag var tvungen att stanna för att ta reda på vad det var för något pampigt som ligger mitt ute i den västsvenska skogen.

Då insåg jag att det inte bara var en villa utan en bit svensk industrihistoria jag kommit till. 1917 uppfanns nämligen etiketteringsmaskinen Svenske här. Den utvecklades i smedjan och det ledde till att den första Svenske levererades till AB Nya Centralbryggeriet i Vimmerby 1926 och drygt 30 år senare hade den 900:e Svenske levererats, och vid den tiden så fanns den över hela världen.

Men redan ett tiotal år innan Svenske blev klar så tillverkades förpackningar till cigarettmärkena Commerce och Fennia på Strömsfors bruk. Maskinerna var enligt uppgift lika snabba som 22 stycken flickor.

Så turistar ni i Sverige i sommar, stanna till då ni ser något uppseendeväckande. En intressant historia kan upptäckas både här och där. Och på köpet så kan man få en intressant middagsupplevelse. I grannbyn till Strömsfors bruk, Uddebo, åt jag min första pizza där fikonmarmelad var en av ingredienserna. Oväntat och överraskande gott.

Så nu får ni helt enkelt ta sommarledigt och leta efter branschrelaterade utflyktsmål. Och testa pizza med marmelad. Sedan hörs vi i augusti igen.

Ha en Trevlig Sommar.

/Åke Persson, redaktör Branschkoll Pack & Label

Strömfors bruk, en riktig svensk sommaridyll.
redaktionen@branschkoll.se

Cirkulärt – ny tidning till dig som omfattas av producentansvaret för förpackningar

Cirkulärt heter Förpacknings- och Tidningsinsamlingen:s helt nya magasin som vänder sig till dig som omfattas av producentansvaret för förpackningar.

Du får följa en förpacknings livscykel via intervjuer och reportage, statistik och tabeller, information och inspiration. Du möter några av FTI:s egna experter, men de blickar också ut mot både nutid och framtid där såväl forskare som konsumenter och producenter har fått komma till tals.

Idun Minerals, Tingstad och SIA Glass berättar om sina satsningar på hållbara förpackningar. Vincent Bjurberg, 21 och Freja Hammar, 19, ger sin syn på varför ungdomar tar återvinning på största allvar och forskaren Helén Williams berättar om vad som ger förpackningen en hjälteroll och hur morgondagens förpackningar kan se ut.

Bläddra i första numret av tidningen via den här länken. Tidningen finns också på engelska som du hittar här.

redaktionen@branschkoll.se

Smurfit Kappa ökar sin närvaro i Latinamerika med förvärv

redaktionen@branschkoll.se