Därför växer utomhusreklam – digitalt står för tillväxten

Medan många print-kategorier kämpar i Mediebyråernas månadsbarometer så går utomhusreklam bra och ser ofta en ökning i investeringar. Men den här ökning kan nästan uteslutande förklaras med digitala utomhusskyltar, enligt en ny rapport. Detta skriver Resumé.

Utomhusreklam har under 2018 ökat med mellan 15 och 30 procent månad för månad, och enligt en rapport från WARC (internationellt institut för reklambranschen) så kommer ökningen fortsätta under 2019. Rapporten visar också att ökningen i kategorin till stor del beror på de digitala skyltarnas utveckling.

Att andelen för digital skyltar utomhus ökar så kraftigt beror delvis på att deras CPM (kostnad per tusen visningar) blivit högre, eftersom skyltarna och dess budskap blir allt mer personliga, vilket skapar mervärde.

En annan orsak är att det blir allt fler digitala skyltar runt om i världen. JCDecaux har i dagsläget strax under 60.000 digital skärmar runt om i världen. Och Clear Channel har 14.510 skärmar.

– Den kombinerade kraften i digital utomhusannonsering och geografisk information hämtad från mobiler kan användas för att få ytterligare targetingmöjligheter för vad som i grunden är ett broadcastmedium. Det öppnar upp möjligheten att genom programmatisk handel nå rätt människor, vid rätt plats och vid rätt tillfälle, säger James McDonald, dataredaktör på WARC, skriver Resumé.

Pulpac visar upp första produktionslinjen – ”Dry molded fiber är redo för marknaden”

redaktionen@branschkoll.se

AR Packaging och Pulpac utökar sitt partnerskap

redaktionen@branschkoll.se

Motala steppar upp platsåtervinningen – inför dygnet-runt-sortering

redaktionen@branschkoll.se

Inspireras av två aktörer som tillverkar plast från havsråvara

Fiskrens och alger blir till plast.

redaktionen@branschkoll.se