Därför är inhouse-byrån på väg tillbaka, starkare än någonsin
Cecilia Steenberg Forsberg är chef för Tele2s inhouse-byrå som har byggts upp under det senaste året och numera sköter en stor del av Tele2s marknadsföring. Digitalt står i fokus, men också produktmedia. Under Print Next höll hon en givande föreläsning om hur Tele2 jobbat med sin ”digitala transformation”.
Inhouse-teamet består i dagsläget av 20 personer med olika kompetenser, tio studiokreatörer, sex innehållsskapare och fyra som sysslar med idé och koncept. Cecilia har varit chef för inhouse-byrån på Tele2 i ett år och hon har varit med och format den till vad den är idag. Och den är väldigt digital, med fullt fokus på digitala kampanjer. Och det är just det digitala som enligt Cecilia gör att inhouse är på väg tillbaka så fort.
– Externa reklambyråer kan inte längre hänga med i den kunskap vi har om kunden, med all data som rör sig så fort går det inte att boka in ett möte nästa vecka och ta fram ett koncept som verkställs om ytterligare 3-4 veckor. Att välja att ha en inhouse-byrå handlar inte längre om att det blir billigare utan om att de har mer kännedom om det egna varumärket och den egna kunden.
Bra kommunikation sitter i detaljerna, i kunskap om kunden och i möjligheten att kunna anpassa och “tweaka” kommunikationen efter målgruppen. Inhouse-teamet på Tele2 jobbar med att ta fram prototyper av kampanjer och justera efter olika målgrupper. Testa olika versioner av en kampanj på små delar av målgruppen. Något som Cecilia berättar har gett tydliga försäljningsresultat.
Inhouse-byrån producerar själva sina kundutskick, där de erbjuder olika kunder olika erbjudanden baserat på hur länge de varit kund och deras senast köpta produkter hos Tele2. Utskickens öppningsfrekvens varierar mellan 20 och 50 procent.
– Någon som precis har köpt en telefon vill såklart inte köpa en telefon till, men kanske ett par hörlurar, säger Cecilia.
Sen berättar hon om att de också tar fram dagsfärsk mikrokommunikation som de baserar på aktuella händelser.
– Om det är snökaos i Stockholm kan vi köra en grej på det, eller om Melodifestivalen hålls i Malmö så gör vi något på det.
Vidare så berättar hon att de lyckats rikta vissa kampanjer så bra att de utanför målgruppen helt missar dem.
– Det har hänt att min chef som är i 40-årsåldern kommit och frågat “vad hände med den där kampanjen vi skulle göra, jag har inte sett den?”. Då har hon alltså helt missat den eftersom den riktade sig till folk som är i åldern 22-30 år.
Cecilias tips för att lyckas med den digital transformationen
- 70 procent av alla företag misslyckas med sin digitala transformation, var inte rädd för att försöka flera gånger.
- Jobba inte linjärt med den digitala närvaron, börja i små steg och testa vad som funkar, istället för en stor release.
- Skapa riktlinjer (baserade på ditt företags värderingar) och håll dig till dessa för att hänga med i den snabba utvecklingen.
- Titta på hur kunden tar emot kampanjen, det går inte att skapa något uppifrån och trycka ner det, kommunikationen måste utgå från kunden.
- Gör så mycket du kan själv, ingen känner dina kunder bättre än du.
- Bygg upp ett kreativt hjärta!
Produktmedia är en viktig del av det som inte är digitalt
Det finns en stor efterfrågan på giveaways hos Tele2 och tidigare så var detta något som inhouse-byrån skötte. Men i och med att inhouse-byråns roll och kompetens numera används framförallt för att säkerställa kommunikation i kundresan med högt fokus på de digitala möjligheterna så har man tagit extern hjälp av GEP som tagit fram en webbshop och en infrastruktur åt Tele2. I detta ingår även att tillhandahålla framtagning och lager av en kollektion som man tar fram tillsammans med Tele2 inhousekreatörer.
– Efterfrågan internt är jättestor på promotionprodukter, vi ser restriktivt på detta och vill ogärna ta fram en massa saker som ger fel signaler eller inte används. Men vi har fortsatt ett behov av att stötta vid ex events, säljmöten, trainings och andra tillfällen. Rätt genomtänkta saker med rätt design är viktigt, det gäller att säkerställa hur varumärket exponeras i alla kanaler och här ingår giveaways som en del i ett möte av många, avslutar Cecilia.