Danska tryckeriet KLS Pureprint når milstolpe i hållbarhetsarbetet

KLS Pureprint har nyligen nått det sista steget i en C2C-kategori, de delar den här platsen med endast ett fåtal andra företag i världen.

KLS Pureprint har belönats med platinum i C2C-kategorin ”renewable energy”, på deras webbplats skriver de att de är det tredje företaget i världen som når platinumnivån. C2C står för Cradle to cradle, och är en de miljöcertifieringar som är absolut svårast att uppnå.

För ett tryckeri innebär det att man kan producera trycksaker som är 100 procent återvinningsbara – inklusive färg, fyllnadsmedel i papper, lacker och annan råvara som används. Dessa kan helt enkelt komposteras utan att något avfall skapas. Det handlar om att få bort klimatpåverkan – och inte ”bara” kompensera.

Pureprint har länge jobbat med hållbarhet och har sedan 2009 varit CO2-neutrala. I dagsläget erbjuder bolaget följande certifierade produkter: Pureprint Gloss, Pureprint Coated Volume – som användes till bland annat magasin och kataloger, Pureprint Cardboard double-sided, en kartong som är bestruken på bägge sidor och Pureprint Folding Box Board (GC2) till emballage. Vidare har de ett certifierat lim.

Deras materialutveckling sker i samarbete med schweiziska tryckeriet Vögeli och Gugler från Österrike. Läs mer om samarbetet här.

Vilken certifieringsnivå Pureprint har i respektive C2C-kategori kan du se på bilden nedan.

Läs också: Nya krav på miljöinnovation – framtidens trycksaker måste cirkulera i kretsloppet

KLS Pureprints olika certifieringsnivåer inom C2C, bilden kommer från deras webbplats.

 

Åtta.45 investerar i ny plattform för digitaltryck – köper tre nya pressar

Åtta.45 investerar i flera inkjetpressar, en arkpress och ny mjukvara.

redaktionen@branschkoll.se

De köper Lenanders Grafiska

Stora förändringar i produktionen.

redaktionen@branschkoll.se

Startup bygger ny marknadsplats där företag kan byta till miljösmarta förpackningar

Ska bli länken som effektiviserar och automatiserar processen mellan förpackningsleverantörer och köpare. Målet är att hjälpa alla små och medelstora företag att byta till förpackningar som är bättre för miljön.

redaktionen@branschkoll.se

Industrigrupp förvärvar sin tredje etikett-aktör på kort tid – köper också in sig i Norge

Etikettmarknaden konsolideras ytterligare på den svenska marknaden.

redaktionen@branschkoll.se