Danska och norska produktmediabranschen uppmärksammas i Europa
Nyligen publicerades två intervjuer med ordföranden i Norges branschorganisation och arrangören för den danska branschmässan, Myvendo Fair. Där uppmanar de bland annat fler internationella företag att dyka upp på respektive lands branschmässa.
Omslaget av Eppi magazines senaste utgåva pryds av en bild som visar bergstoppar, ett rött hus med vita knutar och ett skrivbord. Som huvudrubrik står att läsa ”Denmark & Norway country report”. I magasinet väntar två målande reportage av de bägge nordiska länderna och så en intervju med respektive lands branschorganisations-ordförande.
Artiklarna i sin helhet hittar du här: Danmark, Norge.
Ole Larsen, berättar om danska promotionmarknaden
Först får Ole Larsen ordet, han berättar bland annat att dansk produktmedia omsätter någonstans mellan 3,5 och 4 miljarder danska kronor, han understryker att det inte är en officiell siffra utan en uppskattning. Han berättar även att antalet aktörer som sysslar med produktmedia i Danmark uppgår till cirka 850 stycken.
Larsen berättar också att den danska promotionmarknaden just nu är inne i en positiv tillväxtfas, något han menar beror delvis på all ny och spännande produktmedia som dykt upp de senaste åren. Vid den här årstiden ligger fokus främst på julhandeln säger Larsen, som menar att traditionen av att ge sina anställda en julgåva är väldigt stark i Danmark.
Myvendo Fair ska bli den bästa promotionmässan i Skandinavien
Myvendo Fair har enligt Larsen blivit branschens nya mötespunkt med dess hundraprocentiga fokus på produktmedia.
– Mina framtidsplaner är att göra Myvendo Fair till den bästa promotionmässan i Skandinavien, förutom mässan som hålls i Mars varje år, kommer vi lansera ett nytt special-event i juni 2019, som ska fokusera på julgåvor. Vidare så har Myvendo.dk ett sökbart produktregister, där kan företagen som ställer ut på mässan skapa en profil och visa upp sina produkter, detta kommer fortsatt vara gratis för de företag som ställer ut, säger Ole Larsen.
Slutligen får Larsen svara på hur uppdelningen mellan de olika verksamhetsområdena ser ut i Danmark.
– I Danmark är branschen uppdelad mellan leverantörer, återförsäljare och slutanvändare. Det råder inga tvivel om att detta är uppläget som både leverantörerna och återförsäljarna föredrar. Detta syns tydligt om man kollar på den framgång som vår mässa nått på väldigt kort tid.
Thrine Bastiani ordförande för Norsk bransjeforening for reklameprodukter
Norsk bransjeforening for reklameprodukter (NBR) är Norges branschorganisation, deras ordförande Thrine Bastiani som till vardags jobbar på Mint Profil og Reklame, fick ge sin syn på hur norska marknaden ser ut.
NBR är återförsäljarnas branschorganisation och totalt har de 89 medlemmar (dock finns bara 31 på organisationens webbplats).
Bland annat så anordnar NBR två mässor årligen, i januari och september, dessutom så har de ett samarbete med leverantörerna där de gemensamt ordnar ett showroom för leverantörer i Oslo. Slutligen anordnar de också en årlig branschfest som kallas för ”Blekkspruten” (bläckfisk på svenska).
Bastiani berättar att det inte finns några officiella siffror på omsättningen i den norska promotionbranschen eftersom branschen, precis som i Sverige, klumpas ihop med många andra branscher. Hon säger att hon tycker det är problematiskt och att de jobbar på att lösa det problemet.
Produktmedia går bra i Norge – olje- och byggindustrin köper mest
Bastiani menar att branschen utvecklas väl i Norge tack vara landets goda ekonomi och låga arbetslöshet, hon menar att företag spenderar mycket pengar på produktmedia med give-aways och ”lojalitets-produkter” på förstaplats i populäritet, tätt följt av sportprodukter och årstids-gåvor.
– Dagarna då billig och dålig produktmedia sålde är definitivt över, kunderna kräver kvalitet för sina pengar, säger Bastiani.
På frågan ”vilka sorts bolag köper mest produktmedia” svarar hon att det är svårt att identifiera enskilda företag eftersom landets ekonomi går så bra, men att fiske-, bygg-, och oljeindustrin är alltid bra kunder, likaså banker, menar Bastiani.
Slutligen får Bastiani svara på vilka skatter som påverkar norska promotionprodukter, hon lyfter då främst sockerskatten (cirka 8 norska kronor per importerat kilo) som en skatt som påverkar choklad och annan produktmedia i form av godis.