Logga in

Danagårdlitho marknadsför sina miljösatsningar med ny film

06 december, 2019 | Av: Branschkoll | Dela:

Danagårdlitho berättar i en film om hur man jobbar med miljö- och klimatfrågor.

I en tre minuter lång film berättar Linn om hur tryckeriet Danagårdlitho tänker kring trycksaker och miljö.

Det handlar om bland annat om vindkraftsel, klimatkompenserat papper och vegetabiliska färger. Men också om smarta lösningar för trycksakslager – tryck bara det du behöver – och samordnade transporter. Och återvinning såklart.

Nyligen lanserade man också ett eget märke som ska tala om att trycksaken är producerad med ursprungsmärkt förnybar el.

Se filmen här eller nedan.

Flyeralarm går sin egen väg i jakten på nya återförsäljare

Jonas Lambæk Thestrup på Flyeralarm berättar om den nordiska satsningen.

De stora onlinetryckerierna i Europa har alla lite olika idéer på hur man ska få trycksaksköpare och tryckerier att välja dem som leverantör. Alla säljer på två sätt – direkt till slutkunder och via återförsäljare. Och senaste åren så har fokus för flera av dem legat på att få med den grafiska branschen som säljkanal. (mer…)

Heidelberg skär i produktportföljen med nytt sparpaket – ”smärtsamma förändringar”

Tillverkningen av de allra största offsetpressarna avslutas. (Bild: Heidelberg)

Tryckpresstillverkaren Heidelberg har sjösatt ett kraftigt sparpaket för att säkra lönsamhet framåt. Bland annat slutar man producera inkjetbaserade Primefire samt offsetpressar i de största formaten. ”Beslutet var lika svårt som nödvändigt att ta för att få Heidelberg på rätt köl igen”, säger man i ett meddelande.

Nytt datum för Fespa i oktober

Fespa Global Print Expo som skulle ha arrangerats i dagarna har fått ett nytt datum. (mer…)

Hjälporganisation söker lokala tryckerier för att hjälpa riskgrupper

Organisation som heter FIKK, Frivilliga insatser vid kris och katastrof, söker efter lokala tryckerier runt om i Sverige för hjälp att trycka upp affischer. (mer…)

Framgångsfaktorerna bakom Sveriges snabbast växande magasin – klimatkompenserad svensk produktion

Friluftstrend bakom kraftig tillväxt för magasin. Trycker i Sverige, på svenskt papper och beräknar CO2-utsläpp med hjälp av Climatecalc.

Grafisk bransch kommenterar Corona – ”hela havet stormar”

Stor oro och kraftiga åtgärder i branschen för att hantera Corona-krisen. Signalerna från de grafiska företagen är att det är sammanbitet och handlingskraftigt.

Tryckerier erbjuder nya informationsprodukter som behövs i Corona-krisen

Ett alternativ till alla som tröttnat på oändlig skärmtid – trappar upp utgivningsfrekvensen

Rojin Pertow är chefredaktören som ökar utgivningen. (Bild: Press)

Nytt format ökar tidningens mobilitet. (mer…)

Grafkom video-frukost: Film väcker känslor – men måste nå tittaren vid rätt tillfälle

Video kan vara ett mycket effektivt sätt att förmedla ditt företags kärnvärden och erbjudanden till dina kunder. Det visade Inkish för ett 15-tal personer i branschen när Grafkom bjöd in till video- och branschfrukost i början av mars.