Logga in

Dalatryckeri investerar i crossmedia

06 juni, 2016 | Av: Branschkoll | Dela:
Stuart_VBS_Drupa

Stuart i Dalarna – som är både reklambyrå och tryckeri – gör en satsning på crossmedia. Anders Eriksson på VBS levererar lösningen till Tony Brorsson och Mathias Torbrand på Stuart. (Bild: Ulf Sunnberg)

Stuart i Dalarna har investerat i crossmedia-verktyget Direct Smile från VBS. Senaste året har Stuart utvecklats till att vara både reklambyrå och tryckeri och man letade efter något som kunde göra byrån unik i regionen.

– Det finns många byråer med hög standard i vår region – men ingen som har ett bra verktyg för kommunikation i flera kanaler på samma sätt som Direct Smile – nu kan vi erbjuda något mer, berättar Tony Brorsson som är ägare och vd.

VBS har sålt lösningen och kommer att sköta driften av systemet i sin hosting-lösning som man fick in förra året genom affären där Multi Holding köpte VBS.

– Det var en förutsättning för affären att VBS sköter driften – det är inget vi vill ha själva idag, säger Tony.

Vissa av Stuarts kunder har återförsäljare i andra länder och nu kan de bli bättre på att hjälpa dem med sin lokala kommunikation. Tony berättar också att man vill hjälpa kunderna att få bättre ordning på sina kundregister – något som man kan jobba med i Direct Smile.

– Tanken är att vår försäljning av byråtjänster nu ska bli mer resultatbaserad snarare än designbaserad. Nu kan vi erbjuda något mer än bara snygga grejer.

En av utmaningarna ur kundens perspektiv och crossmedia är att det krävs en röd tråd i kommunikationen.

– Det krävs ett bra förarbete för kunden annars blir det lätt spretigt om man inte håller ihop budskap och utseende i de olika kanalerna och det ska vi hjälpa dem med.

Stuart har kontor i Falun, Avesta, Hedemora, Malung och Mora.

Papper som lyfter varumärket – ”Att säga att det är för dyrt är inte okej”

I höstas började Dilip Jernsparv på Papyrus för att sprida budskapet om hur papper kan hjälpa företag att effektivare få fram sina budskap. Under konceptet Value in Paper har man ett stort utbud av specialpapper som i och med utvecklingen inom kommunikationsområdet blir allt mer aktuella att använda. (mer…)

De bygger Tetra Paks första digitalpress – produktanpassning, kundinteraktion och spårbarhet i fokus

Tetra Pak tar ett stort steg när de nu börjar utforska den digitala trycktekniken för sina dryckesförpackningar. (mer…)

Modegigant teamar upp med heta Sulapac – ska ersätta plastförpackningar

Nyligen skrev vi om Sulapacs nedbrytbara sugrör – nu inleder de ett samarbete med det globala mode- och skönhetsvarumärket Chanel. (mer…)

De blir Svenska Fotbollförbundets tryck- och logistikpartner inom merchandise, profil och evenemang

(Bild: Pressbild)

Promotionbolaget kommer vara en central samarbetspartner i att utveckla och marknadsföra fotbollsförbundets merchandise, profilprodukter och evenemangsprofilering. (mer…)

Europeiskt onlinetryckeri startar webbshop för produktmedia – ”trycksaken är den bästa annonsen”

Den digitala printerjätten har nosat på produktmedia ett tag, men nu kliver de in med bägge fötterna. 

Allt fler vill ta pauser från det digitala – hjälp människor att koppla av

Två av tre vill ha obligatoriska pauser från sina digitala enheter, samtidigt som 1 av 4 från millennie-generationen hellre hade tappat luktsinnet än varit tvungen att sluta använda sina teknikprylar. (mer…)

Rätt förpackning kan reducera klimatpåverkan med 99 procent

Att byta förpackningsmaterial från plast till papper kan reducera klimatpåverkan med upp till 99 procent – förpackningsdesigners kan spara mycket på miljön genom att välja rätt. (mer…)

Stora Enso ansluter till textilprojekt startat av H&M och Ikea

(Bild: Inter IKEA Systems)

Stora Enso ska bygga en demo-anläggning för förvandling av trä till textil.

Självlysande annons i DI Weekend – släck lampan och läs hela budskapet

(Bilder: Skärmdumpar från film Youtube)

I DI Weekend nyligen satsade Volkswagen extra på en annons med självlysande tryckfärg – även omslaget på tidningen använder den självlysande färgen. (mer…)