Logga in

Dalatryckeri investerar i crossmedia

06 juni, 2016 | Av: Branschkoll | Dela:
Stuart_VBS_Drupa

Stuart i Dalarna – som är både reklambyrå och tryckeri – gör en satsning på crossmedia. Anders Eriksson på VBS levererar lösningen till Tony Brorsson och Mathias Torbrand på Stuart. (Bild: Ulf Sunnberg)

Stuart i Dalarna har investerat i crossmedia-verktyget Direct Smile från VBS. Senaste året har Stuart utvecklats till att vara både reklambyrå och tryckeri och man letade efter något som kunde göra byrån unik i regionen.

– Det finns många byråer med hög standard i vår region – men ingen som har ett bra verktyg för kommunikation i flera kanaler på samma sätt som Direct Smile – nu kan vi erbjuda något mer, berättar Tony Brorsson som är ägare och vd.

VBS har sålt lösningen och kommer att sköta driften av systemet i sin hosting-lösning som man fick in förra året genom affären där Multi Holding köpte VBS.

– Det var en förutsättning för affären att VBS sköter driften – det är inget vi vill ha själva idag, säger Tony.

Vissa av Stuarts kunder har återförsäljare i andra länder och nu kan de bli bättre på att hjälpa dem med sin lokala kommunikation. Tony berättar också att man vill hjälpa kunderna att få bättre ordning på sina kundregister – något som man kan jobba med i Direct Smile.

– Tanken är att vår försäljning av byråtjänster nu ska bli mer resultatbaserad snarare än designbaserad. Nu kan vi erbjuda något mer än bara snygga grejer.

En av utmaningarna ur kundens perspektiv och crossmedia är att det krävs en röd tråd i kommunikationen.

– Det krävs ett bra förarbete för kunden annars blir det lätt spretigt om man inte håller ihop budskap och utseende i de olika kanalerna och det ska vi hjälpa dem med.

Stuart har kontor i Falun, Avesta, Hedemora, Malung och Mora.

Strands Grafiska köps upp

Brover Group — som äger Justnu och Printer — förvärvar Strands Grafiska. (mer…)

Dansk aktör inom visuell kommunikation gör svenskt storförvärv

Tar jättekliv i sin tillväxtresa på den svenska marknaden.

”Branschen är besatt av automatisering” – Grafkom tillbaka med Workflow Summit

Anna Oñate driver OctoBoost, Christian Weyer har startat Crispy Mountain och Kairit Parker från iOnPrint är alla djupt engagerade i att automatisera grafiska flöden. Du träffar dem på Workflow Summit.

Nätverket Grafkom är i höst tillbaka med succén Workflow Summit om arbetsflöden och automatisering. De tre första talarna är nu presenterade – de kommer från Tyskland och Estland – man satsar i år på att ytterligare förstärka det internationella perspektivet. (mer…)

Lanserar robot för packning på pall – sålde 12 direkt

Har tagit fram en lösning för packning av buntar på pall med en robot. 12 system såldes direkt vid lanseringen i maj.

Stibo investerar i arkoffset – ”anpassar oss till de nya nya marknadsvillkoren”

Danska Stibo har tagit beslut om att investera i en KBA Rapida till sin anläggning i danska Horsens. (mer…)

Två nya byråer: Arkitektbyrå knoppar av marknadsavdelning och blir kommunikationskonsult

Teamet på Hjördis – Tengboms nystartade kommunikationsbyrå. (Bild: Tengbom)

Två nya kommunikationsbyråer har nyligen skapats med koppling till arkitektbyråer. (mer…)

Skatteverkets nya vägledning om moms på trycksaker

Skatteverkets vägledning om skattesatser på tryckta produkter har skrivits om på grund av ny lagstiftning och två nya ställningstaganden.

Förvärvar strategiskt: Heidelberg ska bygga en ”App Store” för tryckerier

Det tyska mjukvarubolaget Crispy Mountain – som utvecklar det helt nya affärssystemet Keyline för grafiska företag – har förvärvats av Heidelberg. (mer…)

Ytterligare 157 miljoner till Readly för att digitalisera tidskrifter

Readly har tagit in 157 miljoner kronor i kapital (mer…)