Creon tappade stort i omsättning – men stärkte marginalen


Vill du fortsätta läsa?
Den här artiklen är en del av Branschkoll Promotion eller Branschkoll Print. Vill du läsa den tecknar du en prenumeration nedan eller loggar in om du redan har en.
Välj hur du vill prenumerera på Branschkoll
Det finns två olika prenumerationer att välja på. Oavsett så ingår inloggning till alla på ditt företag.
(Inkl. Promotion)
Alvöen går ihop med sin service-partner

Alvöen startade upp en svensk verksamhet 2019 och har under verksamhetens första år byggt upp en bas i form av intressenter och samarbetspartners. Inför 2023 stärker man såväl organisation som utbud bland annat genom att slå sig samman med CNC Sweden AB.
– Med dessa två bolag i ett kan vi skapa ett center där vi erbjuder kunden en komplett lösning bestående av fräs- och skärutrustning, service, rådgivning, frässtål samt övriga tillbehör och förbrukningsmaterial, säger Hendrik Fasmer, ägare och vd för Alvøen i ett meddelande.
Alvöen AB säljer Multicam CNC fräs- och skärbord på den svenska marknaden. CNC Sweden är sedan tidigare servicepartner till Alvöen i Sverige.
Läs också: VD-byte på Alvöen i Sverige
Nya lokaler med showroom
Från och med februari är Alvöen AB på plats i nya lokaler i Sandared strax utanför Borås. I april månad kommer en ny demomaskin i form av en MultiCam Apex3 med tillbehör. I det nya showroomet kommer man även att kunna se tillbehör som frässtål och förbrukningsmaterial. På sikt är planen att utöka med fler intressanta produkter.
Ny webbshop
Som en del av den nya satsningen publicerar företaget inom kort även en webbshop med fler nyheter, bland annat ett större lager och ett utökat serviceutbud.
Alvöen AB består idag av vd Hendrik Fasmer, Sverigeansvarig Johan Millby, Patrik Kivistö från tidigare CNC Sweden AB som tekniker och Katarina Millby som har hand om marknadsföringen. Man har också flera tekniker tillgängliga i både Bergen och i Sarpsborg vid gränsen Sverige/Norge.
Nya förpackningslösningar ska göra e-handeln mer hållbar

Ska utveckla förpackningslösningar som kan minska resursslöseri och höja e-handelns effektivitet och hållbarhet.
Inleder samarbete för att möta ny förpackningslag

Nästa år måste alla som säljer mat eller dryck ”take away” erbjuda återanvändbara lådor och muggar.
Dunka basketbollen i pizzakartongen

Amerikanarna kan konsten med att göra en aktivering!
Handeln med plastavfall upp till 18 gånger större än redovisat

Många typer av plastavfall förblir oupptäckta.
Europeiska kartongindustrin minskar sin klimatpåverkan

Har gått från 249 till 138 kg CO2e på tre år.
Vinner kontrakt med restaurangkedja för globala digitala menyskärmar

Roland lanserar nytt varumärke för inkjet-printers

Det nya varumärket heter DGXPRESS.
Målet med varumärkes sägs vara att erbjuda högpresterande inkjetprintrar till konkurrenskraftiga priser. De första två modellerna i serien är UV-skrivarna UG-642 och UG-641.
UG-serien använder UV-bläck och UG-642 har dubbla, förskjutna skrivhuvuden och en utskriftshastighet på upp till 31,9 m2/h (720 x 600 dpi), vilket gör den lämplig för snabb produktion av stora utskrifter.
UG-641 är mer ”bekvämt prissatt” för dem som vill utöka omfattningen av sin verksamhet eller för dem som önskar starta en helt ny tryckverksamhet.
För både inomhus- och utomhusbruk
Skrivarna i UG-serien klarar enligt uppgift att hantera ett brett utbud av medier för både inomhus- och utomhusbruk, såsom skyltar och banderoller, fönstergrafik, bakgrundsbelysta paneler, POP samt självhäftande etiketter och dekaler.
Vidare kan de producera specialutskrifter med unika 3D-effekter och realistiska texturer tack vare clear- och white-bläck. En kombination av skrivhuvuden som optimalt kontrollerar bläckutkastningen och högeffektiva LED-lampor som snabbt härdar och fixerar bläcket möjliggör återgivning av små texter, texturer, övergångar och andra fina detaljer i hög upplösning.
– I länder med hög ekonomisk tillväxt har efterfrågan på print ökat och det finns ett behov av hög produktivitet till ett överkomligt pris. Dessutom finns det många kunder som just nu ger sig in på det här affärsområdet, säger Tony Miller på Roland, i ett pressmeddelande.
Tryckeriet By Wind kan vinna Guldägg för sitt nya varumärke

Vindkraftverkets roterande rörelse påminner om tryckpressens rytmiska arbete.
Byrån F&B Happy tog fram företagets nya namn och identitet – nu har man chans att vinna Guldägg för sin identitetsdesign. Du kan också betta på vem du tror vinner.
Läs också: Göteborgstryckeriet och Danagårdlitho bildar ny tryckerikoncern
När Göteborgstryckeriet och Danagårdlitho slogs samman förra året ville man skapa ett helt nytt varumärke i den grafiska branchen. Man tog ut svängarna rejält och valde att sätta sin vindkraft i centrum för det nya namnet.
I samband med att man anmälde sig till Guldägget så beskriver man också tankarna bakom arbetet på ett ingående sätt.
”Eftersom vindkraften är så central, visar logotypen i realtid hur mycket det blåser vid tryckeriet och hur mycket elektricitet som genereras. Bildmärket kan konstrueras i allt från 5×5 pixlar till 5×5 lådor i wellpapp. I en värld av mock-ups, vill By Wind inspirera till produktion på riktigt. Av 3×2 meter stora ark animerade vi bildmärket på plats i tryckeriet på klassiskt blädderblocksmanér och 25 lådor på en pall arrangerades till en roterande animation. En rörelse som även påminner om tryckpressens rytmiska arbete.”
Läs mer om varumärket på guldagget.se där det också finns filmer som beskriver identiteten.
Betta på vinnaren
Det går också att spela i Guldäggbettet på vem man tror ska vinna och i skrivande stund är oddset på By Wind högst av alla i kategorin. Du kan själv satsa ”pengar” här – det är gratis 😉
Läs också: Taberg Media Group sponsrar Guldägget