Logga in

Coop Sverige söker Formgivare/Originalare

19 november, 2020 | Av: Branschkoll | Dela:

Arbetsuppgifter

Vår avdelning växer och nu söker vi dig som har känsla för färg, form och estetik!

Som Originalare på Coop Sverige har du en viktig roll i att påverka hur vårt varumärke ser ut och upplevs i vår externa kommunikation. Är du en person som som har sinne för detaljer och trivs med kommunikation, samtidigt som du kan bidra till något större – som att sprida budskapet om god och hållbar mat? Då tror vi att tjänsten som originalare på Coop Sverige kan vara något för dig.

I rollen som Originalare arbetar du med att färdigställa original och tryckfärdigt material till DR, annonser, butiksaffischer, skyltar och andra trycksaker, men även digitalt material. Oavsett kanal har du ansvar för att bevaka att vår Varumärkesmanual med tillhörande grafiska riktlinjer följs till punkt och pricka. I ditt dagliga arbete ingår löpande och tät kontakt med de olika konceptens uppdragsgivare, och ett nära samarbete med kreatörer och produktionsledare.

Art directors, copywriters, produktionsledare och ateljéchef (och förstås våra andra originalare) blir dina närmaste kollegor – och eftersom alla som finns här är både erfarna, duktiga och prestigelösa, kommer du att ha stora möjligheter att utvecklas i din yrkesroll.

Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid, med sex månaders provanställning.

I din ansökan efterfrågar vi utöver CV och personligt brev även arbetsprover som du kan lägga in under Övriga dokument i nästa steg.

Huvudsakligt arbetsområde

  • Framtagning av original av DR, annonser, skyltar och affischer mm. i flera olika format.
  • Framtagning av original för digital publicering, såsom banners mm.
  • Vara delaktig i framtagning av profilmaterial och internt material.
  • Förbereda och färdigställa grafiskt material till tryck.
  • Nära samarbete med produktionsledare och övriga originalare
  • Kvalitetssäkra arbete och arbeta utifrån ett kostnadsmedvetet perspektiv

Kvalifikationer

Vi tror att du som söker har tidigare erfarenhet som originalare/grafisk designer på reklambyrå, produktionsbyrå, inhousebyrå eller motsvarande. Gärna med erfarenhet från detaljhandel. Du har ett kreativt sinne med god stilistisk kunskap och är duktig på att komma med kreativa designlösningar. Vidare är du en god kommunikatör och kan med känsla skapa säljande budskap med hjälp av både bild och text. Du har förmåga att arbeta under stress och med korta deadlines samtidigt som du behåller en hög noggrannhet och servicenivå.

Vidare ser vi att du har:

  • Vana att leverera färdiga original till tryck och har god kunskap i bildhantering.
  • Kunskap i Indesign, Photoshop, Illustrator och Acrobat och har en solid kunskap om typografi, färg och form.
  • Insatt i grafiska produktionsprocesser.
  • Datavana och god orientering inom Officepaketet.
  • Förmåga att parallellt arbeta med flera produktioner, med bibehållet fokus på genomförande.

Om företaget

Coop är unikt! Det är lätt att tro att alla matbutiker är lika. Samma varor på hyllorna, samma kundvagnar och så kassan vid utgången. Men Coop är annorlunda eftersom vi ägs av våra 3,5 miljoner medlemmar. Det är vad som gör oss unika. Det ger oss också ett extra stort ansvar, men också extra stora möjligheter.

Coop är en av Sveriges största arbetsgivare och vi drivs av uppgiften att ge alla tillgång till den goda maten. Vi är inne i en spännande förändringsresa mot att vara den goda kraften i mat-Sverige. Vi ska förenkla vardagen och ge alla tillgång till goda råvaror – något som är bra för både kropp, själ och vår miljö.

Coop har länge levt i framkant och förverkligat vikten av ekologiskt tänkande. Vår fisk är certifierad, hönsen utsläppta och vårt egna varumärke Änglamark är utsett till Sveriges Grönaste Varumärke – men vår resa slutar inte där.

Tillsammans med våra medarbetare arbetar vi varje dag tillsammans med våra kunder för att fortsätta vara bäst på hållbar utveckling och nu satsar vi ännu mer på att sprida matglädje och mer kärlek till bra råvaror.

Tillsammans kan och ska vi bli den goda kraften i mat-Sverige!

Coop värdesätter kvaliteter som en jämn ålders- och könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten.

Läs mer här: Länk till originalannons alternativt annonsörens sajt

Skogens missförhållanden fortsätter uppmärksammas i ny kampanj av Naturskyddsföreningen

Skogen tystar i det tysta och den biologiska mångfalden i skogen sägs vara i akut kris, det här vill Naturskyddsföreningen nu rikta fokus mot i nya kampanjen ”Tyst skog”.

Vykorts-app vann guld i Svenska Designpriset – kraftigt ökade volymer

(Fotograf: Jenny Jurnelius)

Bara under december 2020 skickades över 1,3 miljoner vykort från tjänsten.

Grafisk koncern startar nytt företag för skyddsprodukter

Framtidens lagerrobot enligt Elon Musk – Eftermonteras på befintliga lagerlokaler

Elon Musk är kanske hetast i världen just nu – och när han uppmärksammar något så tenderar det att få spridning

Roupéz lanserar nytt varumärke – produkter med tryck till företag och privatpersoner

Med fokus på e-handel och smidig produktdesign.

Trovärdighetsproblem för FSC efter Sveaskogs allvarliga överträdelser

(Bilder: Sveaskog)

FSC är i blåsväder igen efter att statliga Sveaskog flera gånger begått högsta nivån av regelbrott mot FSC-reglerna. FSC tillbakavisar kritiken.

Snabbväxande svensk fotobokstjänst tar in 100 miljoner från välkänd investerare

Lina Andersson grundade succébolaget 2017. (Bilder: Press)

2020 omsatte man 75 miljoner kronor – de 25 anställda ska nu bli 50. (mer…)

Network Innovation fokuserar på NI Solutions – ska utvecklas med nya verksamheter

Magnus Lundgren ska tillsammans med kollegorna utveckla NI Solutions som nu får fullt fokus hos Network Innovation.

Vid årsskiftet flyttades Network Innovations avdelning Premium Brands till systerbolaget Tura Scandinavia. På Network Innovation läggs nu fullt fokus på att utveckla NI Solutions. (mer…)

En öl för varje insläppt mål – personifierat print när det är som bäst

Målvakten Willy Caballero till vänster håller upp sin öl. (Bild: Twitter)

Fotbollsspelaren Lionel Messi har slagit världsrekord i flest mål för en enskild klubb – hyllas nu av sponsorn med unika etiketter.