Stockholm

Coop söker produktionsdesigner

På Coop blir du en del av Sveriges största konsumentkraft. Med 3,5 miljoner medlemmar har vi större kraft än någon annan att påverka. Vi som jobbar på Coop Sverige arbetar med att driva mat-Sverige framåt och göra det mer hållbart, transparent och tillgängligt att handla mat .

Vi utvecklar hållbara matvaror och matvanor samtidigt som vi inspireras av att pröva något nytt. För om fler gör som vi utvecklas hela mat-Sverige – häng på!

Coops EVM-avdelning är ansvarig för att driva och utveckla Coops egna varumärken – Coop, Xtra och Änglamark – och säkra att vi alltid har rätt kunderbjudande. I teamet ingår bland annat EVM-design som ansvarar för att ta fram förpackningsdesign för Coops egna varumärken, både självständigt och tillsammans med våra nordiska kollegor. I teamet finns projektledare, originalare och formgivare.

Till Coops EVM-avdelning på huvudkontoret i Solna söker vi nu två Förpackningsgrafiker/originalare. Du brinner självklart för förpackningar och förpackningsdesign men förstår även förpackningen och designens roll ur ett affärsperspektiv. I rollen ingår att implementera design på serie- och produktnivå utifrån beslutad design/koncept för våra egna varumärken Coop, Änglamark och Xtra. Det ingår även att producera tryckfärdiga förpackningsoriginal och säkerställa att all design följer respektive varumärkes grafiska manual och varumärkesplattform. Tillsammans med ansvarig formgivare utvecklar du befintliga idéer och nya designspår där du bidrar med kreativa idéer och förslag på förbättringar på förpackningsdesignen.

Vi söker två personer, en av tjänsterna är tillsvidare och den andra är ett 1-årigt föräldravikariat.

Det dagliga arbetet innefattar även:

  • Kontakt med interna intressenter och övriga medverkande under produktionsprocessen.
  • Kontaktperson för tryckerier och reproföretag. Vid behov medverka på tryckintag.
  • Medverka/assistera på fotograferingar.
  • Retusch av bildmaterial.
  • Ansvarig för bedömning av förpackningsoriginal, cromaliner samt digital arkivering av dessa.
  • Coachning av juniora originalare och konsulter.
  • Ge input kring val av förpackning samt säkra produktionskrav när det gäller hållbarhet, material, logistik, tryckteknik samt butiksexponering.
  • Ta fram och underhålla flödesprocesser inom originalproduktionen.

Vi tror att du har jobbat minst 3–5 år på reklam- eller designbyrå i en roll som förpackningsgrafiker/förpackningsdesigner/originalare eller motsvarande. Det är meriterande om du har arbetat med förpackningsdesign och särskilt meriterande om det är inom livsmedel.

Coop befinner sig på en spännande förändringsresa där det finns stor chans att påverka – har du erfarenhet av utveckling av processer är därför även detta meriterande.

Vem är du?

Du är en fena på förpackningsdesign och kommunikation och har en affärsmässig approach både mot dina samarbetspartners och kollegor. Du är en van att hantera många projekt parallellt med tighta deadlines. Du förstår och brinner för förpackningens roll i kundens val av produkter. Du gillar mat och matlagning. Du förstår att förpackningen både är en kanal för försäljning och varumärkesbyggnad.

Hos oss får du arbeta tillsammans med ett gäng som värderar teamkänsla högt. Därför söker vi dig som trivs att arbeta i team och har god samarbets- och kommunikationsförmåga.

Kvalifikationer

  • Gedigen erfarenhet av förpackningsdesign/förpackningsoriginal.
  • Stark känsla för kommunikativ grafisk design.
  • Goda kunskaper inom trycksaksproduktion med ett skarpt grafiskt öga för design och emballagets säljande och funktionella egenskaper.
  • God typografisk kunskap och formkänsla.
  • God kännedom om och intresse för dagligvaruhandeln.
  • Att obegränsat kunna hantera program inom Adobe Creative Cloud (Illustrator/Indesign/Photoshop).

Personliga egenskaper

  • God samarbets- och kommunikationsförmåga.
  • Flexibel, resultat- och lösningsorienterad.
  • Noggrann med ett strukturerat arbetssätt och sinne för detaljer.
  • God förmåga att tänka i helheter och finna gränsöverskridande lösningar.
  • Nyfiken, öppen och inspirerande.
  • Intresserad av design, mat och förpackningar.
Läs mer här: Länk till originalannons alternativt annonsörens sajt
Annons

Canon möjliggör fotoutställning för en mer inkluderande och kreativ värld

Kreativitet är lösningen på många utmaningar. Utställningsbilderna printas i samarbete med tryckeriet Pod Sthlm.

Canon bidrar till första fotoutställningen av Rise and Shoots studenter, den kreativa plattformen som verkar för att underlätta för unga fotografer från ytterstaden. Samarbetet är ett första steg för att tillsammans synliggöra ungas röster och bidra till en positiv samhällsförändring. Utställningen är printad på Canons skrivare och visas hos Changers Hub i Kista under sommaren.

Det är hos tryckeriet Pod Sthlm, med utrustning från Canon, som bilderna är printade.

Bilderna trycktes hos Pod Sthlm och de unga fotograferna var med på plats.

– Vi på Pod Sthlm tycker att Projektet Rise and Shoot är ett fantastiskt initiativ för våra ungdomar. Vi applicerar dagligen olika typer av kreativitet i alla våra projekt, och menar att kreativitet ofta är lösningen på utmaningen. Som samarbetspartner i projektet var det både roligt och givande att få träffa ungdomarna, höra hur dom arbetat med sina verk och samtidigt få visa hur det går till i produktionen. Att få ta del av produktionen tror vi uppmanar till ännu större kunskap och intresse för eleverna som vi tror och hoppas leder till fler framtida verk, säger Niklas Hultberg som är vd på Pod Sthlm.

Rise & Shoot arbetar med att förverkliga kreativa idéer hos ungdomar med passion för fotografering. Plattformens syfte är att möjliggöra vägar in i branschen och främja mångfald i de kreativa rummen. Rise & Shoot är det första i sitt slag som har fäste i Järvaområdet. I år blev 12 ungdomar, av 50 ansökningar antagna till Rise and shoots årslånga fotoutbildning. Från 23 juni och under sommaren visas studenternas första utställning i Kista vilket gläder grundarna Yusuf Hussein, Amina Mohamed och Fatuma Yussuf som leder fotoutbildningen.

– Jag brukar säga att alla människor är kreativa, men det som skiljer oss åt, är att de som tituleras kreatör faktiskt gör något utav de kreativa idéerna som de besitter, säger Yusuf Hussein, medgrundare och Executive Director på Rise & Shoot.

Yusuf Hussein är en prisbelönt poet, manusförfattare och filmregissör från ett av Stockholms ytterstadsområden. Ofta har han varit den enda ”kreativa” i sitt kompisumgänge. Drivkraften att få utbyte för sin kreativitet med likasinnade, är en anledning till att Rise & Shoot grundas 2022. En annan är att motverka den existerande likformigheten som råder i branschen.

– Det har brustit i verksamheter som främjar kreativitet i min hemort, Rinkeby. Tyvärr är många initiativ projektbaserade. Framgång finns i det kontinuerliga är min mening. Av den anledningen kände jag att det var en självklarhet att grunda Rise and Shoot. Och skapa möjligheter för andra som har passion för specifikt fotografering men varken har en förälder eller kontakt in i de rummen, fortsätter Yusuf Hussein.

Kyosei för allas bästa

Canon beskriver att man jobbar efter den den japanska företagsfilosofin Kyosei, som betyder ”att leva och arbeta för allas bästa”. Redan 1988 infördes filosofin globalt och följs idag av alla Canons 184.000 medarbetare världen över.

– Ihop med tryckeriet Pod Sthlm har vi skapat utställningen på 20 foton. Två plexiglasutskrifter kommer även permanent vara en del av Changers Hubs lokaler i Kista där utställningen visas. Som ledande bildföretag vill vi bidra till en positiv samhällsförändring genom att möjliggöra för fler kreatörer att ta plats, säger Matteus Celinski, Country Director Professional Printing Products Region Sverige.

– Jag vill innerligt tacka Changers Hub för att de öppnar upp ännu en hub, den här gången i Stockholms techcentrum i syfte med att främja entreprenörskap, media och tech. Tillsammans med Canon som i sin tur har hjälpt oss med framtagning av alla utskrifter till utställningen skapar de skillnad på riktigt och verkligen jobbar mot en mer inkluderande kreativ värld, tillägger Yusuf.

Fotografer som medverkar i utställningen: Benjamin Samsudin, Betelihm Abraha, Fardowsa Abdi, Hanan Adan, Idris Osman, Kamal Abdi, Li Danielsson, Merjem Olevic, Samer Tlili och Samrawit Issak.

Fakta Rise & Shoot

Rise & Shoot grundas 2022 av Yusuf Hussein, Amina Mohamed och Fatuma Yussuf. De arbetar för att förverkliga ungdomars kreativa idéer genom en ettårig fotoutbildning. I urvalsprocessen är talang och driv de enda avgörande faktorerna tillsammans med bilder som ska skickas in i samband med ansökan.

Instagram: www.instagram.com/riseandshoot_

Linkedin: www.linkedin.com/company/rise-and-shoot/

Fakta Changers Hub

Changers Hub är ett innovationshus i Alby, Botkyrka, Kista samt Hjällbo i Göteborg. Inom vår plattform och på våra hubbar erbjuds bl.a. Coworking spaces, program och kurser, inspirationsföreläsningar, idécoachning och events. Visionen är att demokratisera framgång så att alla unga får samma möjlighet att förverkliga sina idéer och påverka sin framtid oavsett startsträcka. 

Läs mer på changershub.se.

Amina Mohamed, Fatuma Yussuf och Yusuf Hussein är grundarna av fotoutbildningen Rise & Shoot.
redaktionen@branschkoll.se
Annons

Rapport: Plast som bränns orsakar sex procent av Sveriges växthusgasutsläpp

Orkla har publicerat årets plastrapport.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Lätt att sortera rätt: Quorn inför standardiserad sorteringsmärkning

Quorn Foods inför den nordiska sorteringsmärkningen på alla sina dagligvaruförpackningar. När samma märkning finns både på förpackningen och på insamlingskärlet blir det lättare att sortera rätt, berättas det i en artikel på FTI:s sajt.

– Vi tyckte märkningen var bra, enkel och tydlig och bestämde oss för att använda den. Att samma symbol både finns på förpackningen och på återvinningsstationen tycker vi är en stor fördel och underlättar för konsumenten att sortera rätt. Hållbarhet och minskad klimatpåverkan är viktigt för oss och att underlätta och öka återvinningen av förpackningar är en del av vårt hållbarhetsarbete, säger Caroline Ullmark, Commercial Coordinator Nordics på Quorn Foods

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ikea och Älmhults kommun planerar YH-utbildning av förpackningsingenjörer

Ansökan är inskickad och man hoppas på utbildningsstart hösten 2023.

redaktionen@branschkoll.se
Annons