Stockholm

Coop söker produktionsdesigner

På Coop blir du en del av Sveriges största konsumentkraft. Med 3,5 miljoner medlemmar har vi större kraft än någon annan att påverka. Vi som jobbar på Coop Sverige arbetar med att driva mat-Sverige framåt och göra det mer hållbart, transparent och tillgängligt att handla mat .

Vi utvecklar hållbara matvaror och matvanor samtidigt som vi inspireras av att pröva något nytt. För om fler gör som vi utvecklas hela mat-Sverige – häng på!

Coops EVM-avdelning är ansvarig för att driva och utveckla Coops egna varumärken – Coop, Xtra och Änglamark – och säkra att vi alltid har rätt kunderbjudande. I teamet ingår bland annat EVM-design som ansvarar för att ta fram förpackningsdesign för Coops egna varumärken, både självständigt och tillsammans med våra nordiska kollegor. I teamet finns projektledare, originalare och formgivare.

Till Coops EVM-avdelning på huvudkontoret i Solna söker vi nu två Förpackningsgrafiker/originalare. Du brinner självklart för förpackningar och förpackningsdesign men förstår även förpackningen och designens roll ur ett affärsperspektiv. I rollen ingår att implementera design på serie- och produktnivå utifrån beslutad design/koncept för våra egna varumärken Coop, Änglamark och Xtra. Det ingår även att producera tryckfärdiga förpackningsoriginal och säkerställa att all design följer respektive varumärkes grafiska manual och varumärkesplattform. Tillsammans med ansvarig formgivare utvecklar du befintliga idéer och nya designspår där du bidrar med kreativa idéer och förslag på förbättringar på förpackningsdesignen.

Vi söker två personer, en av tjänsterna är tillsvidare och den andra är ett 1-årigt föräldravikariat.

Det dagliga arbetet innefattar även:

  • Kontakt med interna intressenter och övriga medverkande under produktionsprocessen.
  • Kontaktperson för tryckerier och reproföretag. Vid behov medverka på tryckintag.
  • Medverka/assistera på fotograferingar.
  • Retusch av bildmaterial.
  • Ansvarig för bedömning av förpackningsoriginal, cromaliner samt digital arkivering av dessa.
  • Coachning av juniora originalare och konsulter.
  • Ge input kring val av förpackning samt säkra produktionskrav när det gäller hållbarhet, material, logistik, tryckteknik samt butiksexponering.
  • Ta fram och underhålla flödesprocesser inom originalproduktionen.

Vi tror att du har jobbat minst 3–5 år på reklam- eller designbyrå i en roll som förpackningsgrafiker/förpackningsdesigner/originalare eller motsvarande. Det är meriterande om du har arbetat med förpackningsdesign och särskilt meriterande om det är inom livsmedel.

Coop befinner sig på en spännande förändringsresa där det finns stor chans att påverka – har du erfarenhet av utveckling av processer är därför även detta meriterande.

Vem är du?

Du är en fena på förpackningsdesign och kommunikation och har en affärsmässig approach både mot dina samarbetspartners och kollegor. Du är en van att hantera många projekt parallellt med tighta deadlines. Du förstår och brinner för förpackningens roll i kundens val av produkter. Du gillar mat och matlagning. Du förstår att förpackningen både är en kanal för försäljning och varumärkesbyggnad.

Hos oss får du arbeta tillsammans med ett gäng som värderar teamkänsla högt. Därför söker vi dig som trivs att arbeta i team och har god samarbets- och kommunikationsförmåga.

Kvalifikationer

  • Gedigen erfarenhet av förpackningsdesign/förpackningsoriginal.
  • Stark känsla för kommunikativ grafisk design.
  • Goda kunskaper inom trycksaksproduktion med ett skarpt grafiskt öga för design och emballagets säljande och funktionella egenskaper.
  • God typografisk kunskap och formkänsla.
  • God kännedom om och intresse för dagligvaruhandeln.
  • Att obegränsat kunna hantera program inom Adobe Creative Cloud (Illustrator/Indesign/Photoshop).

Personliga egenskaper

  • God samarbets- och kommunikationsförmåga.
  • Flexibel, resultat- och lösningsorienterad.
  • Noggrann med ett strukturerat arbetssätt och sinne för detaljer.
  • God förmåga att tänka i helheter och finna gränsöverskridande lösningar.
  • Nyfiken, öppen och inspirerande.
  • Intresserad av design, mat och förpackningar.
Läs mer här: Länk till originalannons alternativt annonsörens sajt
Annons

Posterföretag i konkurs

Andra aktörer ser fortsatt positiv utveckling i nischen.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Naturvårdsverkets fakta om plast – och hur den kan hanteras bättre

IVL har på uppdrag av Naturvårdsverket tagit fram en checklista på hur företag jobba smartare med plast.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Nytt samarbete ska få fler att panta sina förpackningar

Förpackningsinsamlingen, FTI, har inlett ett samarbete med återvinningsappen Bower med målet att ännu fler förpackningar ska lämnas till återvinning.

redaktionen@branschkoll.se
Annons

Ketchup i pappersflaska

Kraft Heinz Company har aviserat att de startar ett samarbete med förpackningsutvecklaren Pulpex för att tillsammans ta fram en träfiberbaserad flaska för Heinz ketchup.

Denna flaska är en del i arbetet för företaget att uppnå målet att alla förpackningar ska vara helt återvinningsbara, återanvändbara eller komposterbara senast 2025. Förutom detta så har företaget målet att vara nettonollutsläppare av växthusgaser senast 2050, säger man i ett pressmeddelande.

– Förpackningsavfall är en utmaning som vi alla måste göra vårt bästa för att ta itu med. Det är därför vi är fast beslutna att vidta åtgärder för att ta fram hållbara förpackningslösningar för våra varumärken. Den nya flaskan är ett exempel på hur vi tillämpar kreativitet och innovation för att utforska nya metoder för att förse konsumenterna med hållbara förpackningar, säger Kraft Heinz vd Miguel Patricio.

redaktionen@branschkoll.se
Annons